Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Eikös sinne ole suunniteltukin semmoista? :unsure:
Kyllä, kyllä, mutta tuskin nyt kuitenkaan varikkorakennukseen. Toki, olisihan se juhlavaa, jos Pelican Self Storage ei varikkoa kaappaa, pyörittää pelistudiota tai ruohonleikkurihuoltoa "melkein Kotarin ja Big Macin" pitboxissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä, kyllä, mutta tuskin nyt kuitenkaan varikkorakennukseen. Toki, olisihan se juhlavaa, jos Pelican Self Storage ei varikkoa kaappaa, pyörittää pelistudiota tai ruohonleikkurihuoltoa "melkein Kotarin ja Big Macin" pitboxissa.
Assetto Corsa -simulaattorin kehittäjäfirman toimitilat ovat Vallelungan varikkorakennuksessa Italiassa. :LOL: Kymiringin (ja vt12) eteläpuolelle Kouvolan puolellehan on kaavoitettu teollisuusalue. Ja eikös Botniaringin varikkopilttuut ole talviaikaan varastotiloina?
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Ajetaankohan Kymringillä kuukauden päästä MM-motocrossia, varsinkin kun Päijät-Hämeessä on nyt Suomen korkein koronailmaantuvuus?
Kaikki muu urheilu pyörii ilman merkittäviä katsojarajoituksia niin en näe mitään estettä. Varikkopassia ei kannata ostaa jos sellaisia on myynnissä, koska sarjassa ei oteta tällä hetkellä katsojia varikolle. Tänä viikonloppuna on Hollannin GP ja sinne pääsee yleisöön vain rokotepassilla tai negatiivisella testillä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
30 tonnin viikonloppuhinnoilla ei varmasti tule olemaan pitkää jonoa varaamaan rataa viikonlopuksi. Botniaring tai Kemora ajavat ihan saman asian klubi- tai jopa SM-skaboille ja hintalappu on max 10% Kymiringin hintalapusta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikös Michelinin ollut tarkoitus olla Kymiringin kisan nimisponsori tämän vuoden MotoGP-kisassa? Tosin en tiedä mikä Michelinin taloudellinen panos olisi ollut.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
30 tonnin viikonloppuhinnoilla ei varmasti tule olemaan pitkää jonoa varaamaan rataa viikonlopuksi. Botniaring tai Kemora ajavat ihan saman asian klubi- tai jopa SM-skaboille ja hintalappu on max 10% Kymiringin hintalapusta.
Ei tule ei. En oikein ymmärrä, mihin perustuu artikkelissa mainittu vertaus muihin eurooppalaisiin GP-ratoihin. Testiratana eurooppalaisille tiimeille? Ei, koska sijainti on hankala, ylimääräinen merimatka kalustolle ei tuo mitään lisäarvoa jos eurooppalaisille radoille pääsee kuivin jaloin.

Toki joku Portimão tai Jerez, joita paljon testaamiseen käytetään, ovat vähän syrjässä kun mietitään ajokilometrejä. Mutta niillä onkin yksi selkeä etu, nimittäin ilmasto joten dataa kuivalla ja aurinkoisella kelillä saadaan välikausinakin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Heinäkuun alussa saatiin vihdoinkin vertailukelpoista dataa Kymiringiltä, kun Niki Tuuli ajoi Superbikella nopeimman kierroksen aika-ajossa 1:49.733 ja paransi ennätystä vielä kisassa lukemiin 1:49.690.

Verrataanpa tätä nyt sitten muilla Suomen radoilla Supebikella saavutettuihin keskinopeuksiin:

Ahvenisto (2840 m): Ei vertailukelpoista aikaa
Alastaro (2850 m): 1:15.850 (135,3 km/h)
Kemora (2723 m): 1:07.583 (145,0 km/h)
Kymiring (4522 m): 1:49.690 (148,4 km/h)
Motopark (3516 m): 1:24.449 (149,9 km/h)
Botniaring (4014 m): 1:36.242 (150,1 km/h)

Ahvenistolta en löytänyt vertailukelpoista aikaa, kun supebikella ei siellä virallisesti ajeta. Mikä sitten lienee moottoripyörien ennätys? Oman käsityksen mukaan Ahvenisto on hieman hitaampi kuin Alastaro (ainakin moottoripyörällä), mutta tämän osalta otetaan mielellään vastaan vertailuja muistakin luokista parivaljakon välillä.

Kemora on jo selvästi nopeampi, mutta jää silti hiukan kärkikolmikosta. Botniaring on hiuksen hienosti nopein, mutta olikos niin, ettei siellä voinut vieläkään järjestää Superbike kisaa nopean shikaanin ongelmien takia? Vai joko tämä tuli kuntoon? Motopark on joka tapauksessa keskinopeudeltaan niin lähellä, että kyse lienee lähinnä olosuhteista kumpi on nopeampi.

Kymiringillä tietysti saavutetaan suurimmat huiput ja radan ensimmäinen puolikas lienee nopein radoista (tosin hitaammalla kalustolla Kemoran ensimmäinen puolikas voi olla jopa nopeampi). Kymiringillä rata hidastuu koko ajan loppua kohden. Se olisikin koko joukon nopein rata, ellei kolmen viimeisen mutkan yhdistelmästä olisi tehty niin hidasta (kolmanneksi viimeisen mutkan joutuu ajamaan kokonaisuudessaan hidasta vauhtia ja avaamaan pääsee kunnolla vasta toiseksi viimeisen mutkan ulostulossa, jonka jälkeen joutuukin jo jarruttamaan radan tiukimpaan mutkaan).
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
MM-crossi meni peruutukseen. Ensi vuonna taas uusi yritys. :rolleyes:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Noniin, olikohan sitäkään varten fasiliteetteja valmiina? Pyörien pesupaikat rasvakaivoineen yms.

Tuonne olisi oikeasti voinut mennä, kun sillä suunnalla muutenkin liikutaan.
En nyt tiedä mitään, mutta ei kai Motocross vaadi niin vaativaa infraa, kuin MotoGP? :unsure:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Botniaring on hiuksen hienosti nopein, mutta olikos niin, ettei siellä voinut vieläkään järjestää Superbike kisaa nopean shikaanin ongelmien takia? Vai joko tämä tuli kuntoon? Motopark on joka tapauksessa keskinopeudeltaan niin lähellä, että kyse lienee lähinnä olosuhteista kumpi on nopeampi.
Botniaringillä on "ongelmashikaania" muutettu ja radantarkastus tehty, joten elokuussa ajettavassa kisassa saattaa syntyä uusia ennätyksiä.
217956964_4123691457720665_4719617383513099846_n (1).jpg
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Heinäkuun alussa saatiin vihdoinkin vertailukelpoista dataa Kymiringiltä, kun Niki Tuuli ajoi Superbikella nopeimman kierroksen aika-ajossa 1:49.733 ja paransi ennätystä vielä kisassa lukemiin 1:49.690.

Verrataanpa tätä nyt sitten muilla Suomen radoilla Supebikella saavutettuihin keskinopeuksiin:

Ahvenisto (2840 m): Ei vertailukelpoista aikaa
Alastaro (2850 m): 1:15.850 (135,3 km/h)
Kemora (2723 m): 1:07.583 (145,0 km/h)
Kymiring (4522 m): 1:49.690 (148,4 km/h)
Motopark (3516 m): 1:24.449 (149,9 km/h)
Botniaring (4014 m): 1:36.242 (150,1 km/h)

Ahvenistolta en löytänyt vertailukelpoista aikaa, kun supebikella ei siellä virallisesti ajeta. Mikä sitten lienee moottoripyörien ennätys? Oman käsityksen mukaan Ahvenisto on hieman hitaampi kuin Alastaro (ainakin moottoripyörällä), mutta tämän osalta otetaan mielellään vastaan vertailuja muistakin luokista parivaljakon välillä.

Kemora on jo selvästi nopeampi, mutta jää silti hiukan kärkikolmikosta. Botniaring on hiuksen hienosti nopein, mutta olikos niin, ettei siellä voinut vieläkään järjestää Superbike kisaa nopean shikaanin ongelmien takia? Vai joko tämä tuli kuntoon? Motopark on joka tapauksessa keskinopeudeltaan niin lähellä, että kyse lienee lähinnä olosuhteista kumpi on nopeampi.

Kymiringillä tietysti saavutetaan suurimmat huiput ja radan ensimmäinen puolikas lienee nopein radoista (tosin hitaammalla kalustolla Kemoran ensimmäinen puolikas voi olla jopa nopeampi). Kymiringillä rata hidastuu koko ajan loppua kohden. Se olisikin koko joukon nopein rata, ellei kolmen viimeisen mutkan yhdistelmästä olisi tehty niin hidasta (kolmanneksi viimeisen mutkan joutuu ajamaan kokonaisuudessaan hidasta vauhtia ja avaamaan pääsee kunnolla vasta toiseksi viimeisen mutkan ulostulossa, jonka jälkeen joutuukin jo jarruttamaan radan tiukimpaan mutkaan).
Eikös Kymiringin MotoGP-testeissä ajettu 1.47:ää, joten jos ensi kesänä ajetaan MotoGP:tä, niin luulisi silloin menevän huomattavasti kovempaa kuin testeissä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eikös Kymiringin MotoGP-testeissä ajettu 1.47:ää, joten jos ensi kesänä ajetaan MotoGP:tä, niin luulisi silloin menevän huomattavasti kovempaa kuin testeissä.
Varmaan MotoGP pyörällä mennäänkin isoa kovaa, mutta nyt olikin kyse SuperBike SM pyöristä. Toisin kuin MotoGP pyöristä, niin noista SB:sta on vertailukelpoista dataa myös muilta radoilta.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Botniaringillä on "ongelmashikaania" muutettu ja radantarkastus tehty, joten elokuussa ajettavassa kisassa saattaa syntyä uusia ennätyksiä.
Mitäköhän ovat shikaanille tehneet? Ovatko vain parantaneet turva-alueita vai myös muokanneet itse shikaania?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
En nyt tiedä mitään, mutta ei kai Motocross vaadi niin vaativaa infraa, kuin MotoGP? :unsure:
Ei tietenkään vaadi, mutta jotkut saniteettitilat pitää olla, kuin myös tankkausalueet sun muut. Ei crossipyörän ketjujakaan tänä päivänä rasvata niin, että ruikitaan jäteöljyä Fairy-pullosta vähän sinne päin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Jutussa mainitaan että shikaanin jälkeinen levennyspätkä on noin 80 m pitkä. Kyseinen pätkä näkyy jo Google Earthissa ja maanmittauslaitoksen karttapalvelussa. Mutta tämä asfaltoitu (oletettavasti 2,7 m leveä) turva-alue on kylläkin 130 m pitkä. Levennyspätkä tosin loppuu 80 metriä ennen seuraavaa mutkaa, eli olisiko sitten menneet nämä kaksi eri mittaa sekaisin.

Itse shikaani näyttää olevan täysin ennallaan. Molempien sisäkanttareiden näkyvyyttä on vain parannettu maalaamalla valkoinen vyöhyke varsinaisen sinivalkoisen kanttariosuuden ulkopuolelle.

Seuraavista videoista erot havaitsee:

2020:

2021:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Viimeksi muokattu:
Ylös