Suomen radat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
3) Tuleeko Suomesta mieleen paikkoja missä maantierata autoille olisi mahdollinen, ikäänkuin Suomen Spa-Francorchamps?
Jos ei nyt Helsinki Thunderin tai Seinäjoen ja Porvoon väliaikaisia kaupunkiratoja lasketa, niin sanoisin, että aika kuolleena syntynyt ajatus.

Siis varsinkaan, jos otetaan Spa vertailukohdaksi. Sehän ei ole ollut maantierata lyhentämisensä jälkeen, vaan suljettu moottorirata. Tai no, en muista suljettiinko se heti lyhentämisensä jälkeen, mutta suljettu se on ollut jo vuosia. Niinpä sitä on voitu kehittää moottoriradan suuntaan.

Maantierata vaatisi mittavat turvallisuusparannukset turva-alueineen ja myös kunnon varikkofasiliteetit, jos siellä aiotaan ajaa muutakin kuin kotimaisia sarjoja. Näitä investointeja on aika hankala puolustaa, jos rata on käytössä hyvin rajoitetusti ja tiestöä käytetään pääosin maantienä. Ja eihän Suomen maanteiden leveys mihinkään riittäisi kuin enimmäkseen isoimmilla valtateillä, eikä niitä suljeta kilpailukäyttöön. Eli leventääkin pitäisi.

Eli muureilla erotettuja katuratoja tänne voisi kyllä saada ja väliaikaisesti toteuttaa, mutta "maantierata" normaalin moottoriradan vaatimuksin ei vaikuta millään tavalla toteutettavalta hankkeelta.

-Edit- [size=-2]Niin no, tuli mieleen, että jotkut tahothan ovat hommaamassa Imatran vanhalle katuradalle uusiokäyttöä TT-prätkien kanssa, mutta ehkei ihan sellainen ollut kysyjällä mielessä.[/size]
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9218
Spa oli lyhentämisensä jälkeen pitkään puoliksi maantie- ja puoliksi kilparata. Sen huomasi esimerkiksi siitä, että radalla näkyivät merkattuna normaalit maantiekaistaviivat, kuten esimerkiksi tässä pätkässä vuodelta 1993:

https://www.youtube.com/watch?v=oi0o9Cg_gRk
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Maantierata on siksikin vähän kuolleena syntynyt ajatus, että meikäläinen asfaltti yleisillä teillä on raekooltaan isompaa kuin esim. Keski-Euroopassa. Huomaa esim. siitä, että autot tuntuvat menevän kuin sukkasillaan vaikka ylimääräisiä, vaimentavia alustamassoja ei laitetakaan.

Toisaalta sitten on Yhdysvalloissakin noita pottupeltoratoja, esim. Detroitin väliaikainen katurata.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Spa oli lyhentämisensä jälkeen pitkään puoliksi maantie- ja puoliksi kilparata. Sen huomasi esimerkiksi siitä, että radalla näkyivät merkattuna normaalit maantiekaistaviivat, kuten esimerkiksi tässä pätkässä vuodelta 1993:

https://www.youtube.com/watch?v=oi0o9Cg_gRk
Oliko tuo oikeasti julkinen tie enää tuossa vaiheessa, vai vaan joku perinnejäänne?
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Oliko tuo oikeasti julkinen tie enää tuossa vaiheessa, vai vaan joku perinnejäänne?
Täytyi ihan vanhoja kisoja YouTubesta etsiä. 2000-luvun alussa alkoi tulla Stavelotin ja Les Combesin välille kaistaviivattomia osuuksia. Ensimmäiseksi puuttui Blanchimontista, en sitten tiedä, josko maalin liukkauden takia ei nopeassa mutkassa viivoja ollut. Viimeistään 2004 oli jo suljettu, ei kaistaviivoja ja Stavelotin risteyksessä radan reuna maalattu vihreällä, mitä ei varmasti tehtäisi, jos tie olisi käytössä. Lisäksi bussipysäkillä suora maantie myös maalattu vihreäksi.

En sitten tiedä, oliko nuo kaistaviivat jo 90-luvulla perinnejäänne, mutta muistan kyllä lukeneeni, että 2000-luvun alkuun Stavelot-La Source-Les Combes oli käytössä maantienä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1322
Täytyi ihan vanhoja kisoja YouTubesta etsiä. 2000-luvun alussa alkoi tulla Stavelotin ja Les Combesin välille kaistaviivattomia osuuksia. Ensimmäiseksi puuttui Blanchimontista, en sitten tiedä, josko maalin liukkauden takia ei nopeassa mutkassa viivoja ollut. Viimeistään 2004 oli jo suljettu, ei kaistaviivoja ja Stavelotin risteyksessä radan reuna maalattu vihreällä, mitä ei varmasti tehtäisi, jos tie olisi käytössä. Lisäksi bussipysäkillä suora maantie myös maalattu vihreäksi.

En sitten tiedä, oliko nuo kaistaviivat jo 90-luvulla perinnejäänne, mutta muistan kyllä lukeneeni, että 2000-luvun alkuun Stavelot-La Source-Les Combes oli käytössä maantienä.
http://www.circuitsofthepast.nl/en-US/francorchamps

Tämän sivuston mukaan vuodesta 2000 Spa on ollut pysyvä kilparata.
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jos palaan vielä tuohon maantierata-asiaan, niin eipä puhtaita maantieratoja taida montaa olla enää käytössä. Hybridiradoista LeMans on parhaiten toimiva esimerkki tällä hetkellä. Tietenkin on myös kyse siitä, millaiselle kilpailulle / tasolle rataa ollaan luomassa. Huono vertaus, mutta ajetaanhan esim. Hill climbia ja rallia asfaltilla ilman merkittäviä turva-alueita ja formuloilla kaupungin keskellä Monacossa ja Macaossa. Ilmakuvien ja on-boardin perusteella en pitäisi mahdottomana esim. vanhan Span herättämistä henkiin hybridiradaksi. Niiden on tietty paljon helpompi täyttää moottoriratavaatimukset varikoiden ym. suhteen. Pelkkänä maantieratana tason on hankalaa olla korkeampi kuin "rallivarikolla", ellei rata sitten sijaitse paikassa, jossa moottoriurheiluklusteri on niin kova että varikkofasiliteeteille löytyisi muuta käyttöä kisojen ulkopuolella. Ja kuten jo todettua, Suomessa teiden kunto ja leveys ei antaisi myöskään myöden ilman isompia muutoksia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11192
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
http://www.circuitsofthepast.nl/en-US/francorchamps

Tämän sivuston mukaan vuodesta 2000 Spa on ollut pysyvä kilparata.
Nyt vasta huomasin tuon sivukeskustelun. Joo, viimeiset maantieosuudet on suljettu tuolloin. Vielä 1998 saatiin huima kokemus kun ei se Eau Rouge näyttänyt niin pahalta kun siihen laskeutui. Vaimo latasi n.kahdeksaakymppiä vuokra-Bravalla ja jouduin hieman ilmoittamaan että jarrua. Onneksi uskoi, sillä hitaammassakin vauhdissa Fiatin jousitus löi läpi ja italialainen reki tykkäsi pomppia raivoisasti. Pysyi sentään hanskassa ja päästiin kepittämään ykkösellä ykämäkeen.

Tuolla mp-keskustelussahan on käsitelty Chimayn rataa, joka on pääosin yleisillä teillä ja osin rallicross-radalla. Varmasti aivan helvetin vaarallinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajettiinko Imatralla tai Pyynikillä autoilla?
Palaanpa tähän ensimmäisen sivun kysymykseen, kun on uudempaa tietoa. Ihka ensimmäisissä Imatranajoissa 1953 todellakin ajettiin prätkien ohella myös autoilla (Midgeteillä). Silloin tosin käytössä oli eri profiili kuin myöhemmissä (60-luvulla jatkuneissa) prätkäkisoissa. Osalla rataa oli muuten Suomessa suht harvinainen betonipäällyste. Pätkä sitä on olemassa edelleen, nykyisin pyörätien alustana.

Jatketaan samalla Kymiringistä. Projektin alkuvaiheissa vihjattiin myös siihen, että junarataan olisi mahdollista saada seisake Kymiringin kohdalle. Kun tänne aiemmin linkattua karttakuvaa hieman laajentaa, näkyy radan ohittavan maantien alapuolella Lahti-Kouvola -junanrata ja siitä koukkaava pieni sivureitti. Ilmeisesti rataa on tuosta kohtaa joskus oikaistu ja vanha ratapohja jäi mutkaksi nykyisen radan pohjoispuolelle. Viimeksi junalla ohi kiitäessäni katsoin tuota kohtaa ja olin huomaavinani, että kiskot siitä on purettu, mutta pohja on vielä selvästi olemassa. Äkkiäkös tuohon uudelleen sen koukkauksen rakentaisi, joten sinne voisi sitten vaikka jättää osan vaunuista kisatapahtumien ajaksi ja uudelleen käydä liittämässä se junaan, kun pärinä on päivän osalta ohi. Voisi sen seisakkeen tietysti nykyiseenkin rataan rakentaa (tulisi halvemmaksi).

karttalinkki (satelliittikuva)

Intercityllä tuonne hurauttaa Helsingistä noin tunnissa. Mainittakoon, ettei sinne Petri L:n Ahvenistolle pääsisi junalla käytännössä yhtään nopeammin. Ajallisesti radat siis ovat yhtä kaukana Helsingin Rautatieasemalta.
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Jatketaan samalla Kymiringistä. Projektin alkuvaiheissa vihjattiin myös siihen, että junarataan olisi mahdollista saada seisake Kymiringin kohdalle. Kun tänne aiemmin linkattua karttakuvaa hieman laajentaa, näkyy radan ohittavan maantien alapuolella Lahti-Kouvola -junanrata ja siitä koukkaava pieni sivureitti. Ilmeisesti rataa on tuosta kohtaa joskus oikaistu ja vanha ratapohja jäi mutkaksi nykyisen radan pohjoispuolelle. Viimeksi junalla ohi kiitäessäni katsoin tuota kohtaa ja olin huomaavinani, että kiskot siitä on purettu, mutta pohja on vielä selvästi olemassa. Äkkiäkös tuohon uudelleen sen koukkauksen rakentaisi, joten sinne voisi sitten vaikka jättää osan vaunuista kisatapahtumien ajaksi ja uudelleen käydä liittämässä se junaan, kun pärinä on päivän osalta ohi. Voisi sen seisakkeen tietysti nykyiseenkin rataan rakentaa (tulisi halvemmaksi).

karttalinkki (satelliittikuva)
Suurisuon rataoikaisu. Valmistui muistaakseni vuonna 2010. Tuota uudelleenkiskotuksen kallista ratkaisua ei tosiaankaan tarvita, sillä heti Kuuksontien alikulkutunnelin länsipuolella on Niinimäen neliraiteinen kohtauspaikka. Tietääkseni rata-aluetta palvelevaa seisaketta on suunniteltu tämän kohtauspaikan yhteyteen. Eikä olemassa oleva Kausalan seisakekaan ole niin kaukana (7 kilometriä) etteikö sieltä saisi järjestettyä nopeaa bussikuljetusta rata-alueelle.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ahveniston moottorirata sai 15.5.2015 ensimmäisenä ratana suomessa Fia Grade 4 luokituksen. Joka käytännössä tarkoittaa, että radalla voidaan ajaa minkä tahansa luokan kilpailut poisluettuna Formula 1.

 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onko rata-alueella tehty oikeasti parannuksia vai onko tuo vain joku pöytälaatikko -lisensiointi?
 
Ylös