Suomen radat

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuskin ikinä nähtäisiin MotoGP sarjaa Ahvenistolla mutta sitten taas WTCC, DTM ja Rallicrossin MM kisat ovat täysin mahdollisia siellä järjestää. Taitaa olla tosin MM crossit hinnoitellu itsensä pihalle totaalisesti. Tosin kyllä siinä muutkin asiat painaa. Jos EM crossit olis tuotu takaisin apparan kattilaan jo 2010 niin väitän että MM crosseja ajettaisiin edelleen tänäkin vuonna. Ahveniston puitteet ovat nyt jo paremmat kuin tykkimäen vaikka kyseisellä radalla oli Fia luokitus.

Hämeenlinnan ympärillä asuaa 2,5 miljoonaa ihmistä ja Suomen väestöllinen keskipiste sijaitsee Hämeenlinnassa.

Edelleen odotan vastausta ylläolevaan kysymykseen.
Ahvenistolle pitäisi rakentaa kunnon varikkorakennus, jotta WTCC:tä ja DTM:ää voisi harkita, puhumattakaan muista rempoista. Ahvenistoa pitäisi oikein perusteellisesti rempata, ja se maksaa miljoonia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ahvenistolle pitäisi rakentaa kunnon varikkorakennus, jotta WTCC:tä ja DTM:ää voisi harkita, puhumattakaan muista rempoista. Ahvenistoa pitäisi oikein perusteellisesti rempata, ja se maksaa miljoonia.
Suurtapahtumille myös nykyinen Paddock-alue on aika onneton. Eikä sitä juuri pysty laajentamaankaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Vastasit sitten kaksi vuotta vanhaan viestiin. Mikset kannata KymiRingiä? Etkö halua isoja kansainvälisiä sarjoja Suomeen? Muilla radoilla ei nimittäin riitä luokitus.
Toisaalta riittääkö meillä oikeasti yleisömäärät esim. WTCC:lle niin, että toiminta olisi kannattavaa? Kuitenkin Suomessa WTCC:n tuntee kourallinen minun kaltaisiani marginaalirunkkareita. DTM taas on meillä vähän sellainen jokerikortti, mikä vetäistään siinä vaiheessa kun yritetään todistaa että "tiedän moottoriurheilusta paljon", ja kun vähän haastattelee että mitä luokkia olet seurannut niin tulee hätäinen "ööööö....DTM!".

300 km päässä Kymiringin paikalta on muuten 5 miljoonan asukkaan Pietari, joten sieltä suunnalta tulee valtavasti potentiaalia.
Haukkukaa vaikka rasistiksi, mutta mistään muualta en ole nähnyt tulevan samanlaisia törkyturpia kuin tuolta suunnalta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Monellako muulla radalla tuollainen aiesopimus Dornan kanssa mahtaa olla?

Kuulostaa aika isolta palalta yhtäkkiä MotoGP. Jos toteutuisi, niin Venäjän läheisyys taitaa olla sitten todella tärkeää ja eikö siellä ole sopivaa rataa?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Monellako muulla radalla tuollainen aiesopimus Dornan kanssa mahtaa olla?

Kuulostaa aika isolta palalta yhtäkkiä MotoGP. Jos toteutuisi, niin Venäjän läheisyys taitaa olla sitten todella tärkeää ja eikö siellä ole sopivaa rataa?
Pietarista katsottuna Kymi Ring olisi lähin MotoGP:lle sopiva rata, koska niin Moskova kuin Sotshikin ovat selvästi kauempana Pietarista kuin Kymi Ring ja Pietarissa ei sellaista moottorirataa ole jolla MotoGP-kisoja voisi järjestää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainoastaan ahvenistolle voisi lähteä katsomaan. Muut paikkakunnat/radat ei kiinnosta. Vaikka olisi sata uutta rataa. Ahvenistolle ollaan hakemassa fia grade luokitusta. Luulisin että grade 3 saattaa irrota ja ehkä tulevaisuudessa jopa grade 2 mikäli rataa päästään kehittämään joskus. Mutta katsotaan nyt.
Jos sinua henkilökohtaisesti ei mikään muu kuin Ahvenisto kiinnosta, niin sehän ei ole kovin hyvä peruste arvioida muita Suomen nykyisiä ja tulevia ratoja.

Grade 2 Ahvenistolle on täyttä utopiaa. Sen täyttämiseksi Ahvenisto ei enää olisi sama Ahvenisto. Sijainniltaan toki ehkä, mutta rata olisi ihan jotain muuta kuin nykyinen. En usko, että kaupungilta sellaisia lupia löytyy tai taustajoukoilta tarvittavia varoja.
Toisaalta riittääkö meillä oikeasti yleisömäärät esim. WTCC:lle niin, että toiminta olisi kannattavaa?Kuitenkin Suomessa WTCC:n tuntee kourallinen minun kaltaisiani marginaalirunkkareita. DTM taas on meillä vähän sellainen jokerikortti, mikä vetäistään siinä vaiheessa kun yritetään todistaa että "tiedän moottoriurheilusta paljon", ja kun vähän haastattelee että mitä luokkia olet seurannut niin tulee hätäinen "ööööö....DTM!".
Minä kyllä näkisin kaksipyöräiset tällä hetkellä yleisöä vetävämpänä tapahtumana. Kallio, Niklas Ajo ja ehkä villillä kortilla Niki Tuuli vielä siihen päälle.

WTCC tai DTM menisi ehkä kerran uutuudenviehätyksellä ja oheistapahtumilla, mutta kyllähän kisat kiinnostaakseen suomalaiskuskin vaatii. Pointti onkin enemmän siinä, että sitten kun niitä suomalaiskuskeja merkittävämpiin autosarjoihin (F1:n alapuolella) saadaan, niin on rata, jolle sarjan voi kutsua. Vielä niitä ei ole. (Paitsi että rekat taisi käydä Alastarolla, kun siellä vielä oli suomalaisia.)

-Edit- Niin ja tuota venäläisaspektia ei katsojamäärissä todellakaan sovi unohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Jos sinua henkilökohtaisesti ei mikään muu kuin Ahvenisto kiinnosta, niin sehän ei ole kovin hyvä peruste arvioida muita Suomen nykyisiä ja tulevia ratoja.

Grade 2 Ahvenistolle on täyttä utopiaa. Sen täyttämiseksi Ahvenisto ei enää olisi sama Ahvenisto. Sijainniltaan toki ehkä, mutta rata olisi ihan jotain muuta kuin nykyinen. En usko, että kaupungilta sellaisia lupia löytyy tai taustajoukoilta tarvittavia varoja.
Ahveniston kohdalla radan laajentamisen kannalta ongelmaksi muodostuu ainakin se, että heti nykyisen rata-alueen eteläpuolella on luonnonsuojelualue, länsipuolella puolestaan kulkee valaistu kuntopolku ja pohjois- ja itäpuolella on katuja ja asutusta eli tilaa radan laajentamiseen ei käytännössä ole lainkaan.

Käytännössä tilanne on kyllä se, että jos Hämeenlinnaan halutaan MotoGP:n vaatimukset täyttävä rata sinne on rakennettava kokonaan uusi rata uuteen paikkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://yle.fi/urheilu/bernie_ecclestone_tukee_kymi_ring-ratahanketta_-_ihastui_konseptiin_ja_monimuotoisuuteen/7889016
Kymi Ring Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlbergin mukaan F1-oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone on ollut hankkeen vahva puolestapuhuja.
On näköjään käyty hakemassa ison profiilin kannustava lausunto. Sinällään tuollaiset lausunnot ei maksa Ecclestonelle mitään, joten helppohan niitä on ladella. Toisaalta taas, myös GP2 (ja GP3) on Ecclestonen brändi, joten jos radalle GP2-kisa tulisi, niin hynäähän se miehelle tietäisi.
Eli radan rakenteet lie tehtäisiin F1-testikäyttöön kelpoisiksi (Grade 1A?).
Taitavat siihen kelvata nykyisilläkin suunnitelmilla. Suomen ratakauden aikaan testit on F1:llä kyllä aika vähissä. Olisiko Grade 1T?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
On näköjään käyty hakemassa ison profiilin kannustava lausunto. Sinällään tuollaiset lausunnot ei maksa Ecclestonelle mitään, joten helppohan niitä on ladella.
Samaa mieltä. Kyllä maailmaan mahtuu puhetta ja tuon seniiliukkelin, joka ei löydä edes vessasta paperia, sanomisiin en lähtisi luottamaan, ellei oikeasti ole jotain konkreettista näyttöä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Olen nyt tässä paholaisen asianajajana, mutta paljonkos MotoGP:ssä onkaan järjestämismaksu? Meinaan vaan, että taitaisi Suomi olla väkiluvultaan pienin isäntämaa, poislukien jotkut arabiemiraatit, jne. Ja mitäs luokkaa katsojamäärät onkaan? Kai lähelle F1-tasoa päästään tai ylikin. Meinaan vaan, että F1:n katsojamäärä Hockenheimilla kun oli 50 000, niin se oli vähän. Ja kun musta tuntuu, että jos Suomen MotoGP saisi tuollaisia määriä useamman vuoden ajan, niin se olisi jo hyvin. Tietty, voihan pietarilaiset nostaa katsojamäärää ehkä puoltoistakertaseks tuosta mun arviosta.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
On näköjään käyty hakemassa ison profiilin kannustava lausunto. Sinällään tuollaiset lausunnot ei maksa Ecclestonelle mitään, joten helppohan niitä on ladella.
Kuuluuhan ne toimenkuvaan, hankala olisi alkaa mitään rataa haukkumaankaan asemassaan.
Korkeampiarvoisempaa lausuntoa sitten taasen vasta hankala olisi ollakaan.

Hienoa olisi jos radan saavat aikaan.

Etusivuaan jossa sanotaan tervetuloa alkuvuodesta, saisivat hieman uusia.
http://kymiring.fi/

Ylempänä ketjussa ollut linkki toimii silti.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Olen nyt tässä paholaisen asianajajana, mutta paljonkos MotoGP:ssä onkaan järjestämismaksu? Meinaan vaan, että taitaisi Suomi olla väkiluvultaan pienin isäntämaa, poislukien jotkut arabiemiraatit, jne. Ja mitäs luokkaa katsojamäärät onkaan? Kai lähelle F1-tasoa päästään tai ylikin. Meinaan vaan, että F1:n katsojamäärä Hockenheimilla kun oli 50 000, niin se oli vähän. Ja kun musta tuntuu, että jos Suomen MotoGP saisi tuollaisia määriä useamman vuoden ajan, niin se olisi jo hyvin. Tietty, voihan pietarilaiset nostaa katsojamäärää ehkä puoltoistakertaseks tuosta mun arviosta.
Kylmiltään MotoGP tuntuu hiukan liian suurelta Suomeen. Mutta Dorna pyörittää myös WSBK-sarjaa, siinä olisi sopivan iso osakisa ja paljon tapahtumaa. Äkkiäkös Kalliot saataisiin vaikka villeillä korteilla mukaan johonkin luokkaan.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Botniaring ehtii vielä muutaman vuoden hehkuttaa itseään "Suomen pisimpänä ja nopeimpana ratana" ennen Kymi Ringin valmistumista :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tänään tulleessa moottoriurheiluillassa Radio Puheessa käsiteltiin myös KymiRingiä lähetyksen loppuosassa. Kuunneltavissa Areenasta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tänään tulleessa moottoriurheiluillassa Radio Puheessa käsiteltiin myös KymiRingiä lähetyksen loppuosassa. Kuunneltavissa Areenasta.
http://areena.yle.fi/radio/2692174

01:31:15 eteenpäin, Sohlbergin haastattelu 01:34:20 >>.

edit: Kuuntelin vain tuon osion, sanoiko tuo Wuorela mitään mielenkiitoista koko kahden tunnin aikana? Ainakin tuossa oli melkein myötähäpeää aiheuttavaa Suomi-lasijuttua :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Sekalaisia rata-liitännäisiä kysymyksiä pyöriny mielessä:

1) Kymiring on hyvin esillä, mutta miten on muiden aiemmin ketjussakin mainuttujen suomalaisten ratahankkeiden tila tällä hetkellä, esim. Kuopio, jne?
2) Onko kenelläkään laittaa RataSM kisakalenteria esim. vuosilta 1985 ja 1975, että mitkä radat silloin ajettu?
3) Tuleeko Suomesta mieleen paikkoja missä maantierata autoille olisi mahdollinen, ikäänkuin Suomen Spa-Francorchamps?
4) Aiemmin kyselin myös alla olevaa ja aika hyvin tuli juttua radoista, mutta tuo vika kohta toteutumattomista radoista, niin ei tainnut löytyä kuin yksi sellainen? Onko pidemmälle vietyjä hankesuunnitelmia edes muualla ollut?

"Mistä voisi löytää tietoa kotimaisten moottoriratojen syntyhistoriasta? Esim.
-Ketkä ovat olleet ratojen suunnittelijoita?
-Mistä lähtökohdista ja mihin tarpeisiin ratoja on alunperin mitoitettu?
-Miksi radat ovat tulleet juuri näihin sijainteihin?
-Onko ollut olemassa jotain ratahankkeita, joita on viety aikanaan jo pitkälle, mutta mitä ei ole kuitenkaan saatu jostain syystä toteutettua?"

Olisihan se hienoa jos radoista olisi enemmän historiaa luettavissa vaikka wikipediassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös