Erittäin positiivista, jos Suomen saataisiin yksi uusi, moderni rata. Yksi ihmetyksen aihe on kuitenkin se, voivatko kotimaiset kattojärjestöt (AKK ja Moottoriliitto) antaa kaupallista etua yhdelle radalle avustusten/tukien/rahoituksen muodossa ilman, että sitä saisivat samassa suhteessa myös vanhat jo olemassa olevat radat? Ei mielestäni kuulosta pelisäätöjen mukaiselta.
Entäs näiden haviteltujen ulkomaisten luokkien saaminen Suomeen? Vastaakovatko kattojärjestöt näiden vaatimien "lisenssimaksujen" (vai miksi niitä kutsutaan?) hoitamisesta, vai kenen kontolle ne jäisivät? Selväähän on, ettei tuollaisten maksujen suorittaminen onnistu paikalliselta kilpailunjärjestäjältä tai ratayhtiöltä.
Kuka ylipäätään olisi tuollaisten kisojen järjestävä osapuoli? Selväähän on, että paikallisten autourheiluseurojen
talkoohenkeä tuollaiset kuitenkin vaatisivat :wink: Tai ainakin siihen tultaisiin kovasti vetoamaan
Yksi perustavaa laatua oleva ongelma kuitenkin on se, miksi ulkomaiset sarjat olisivat kiinnostuneita tulemaan Suomeen? Missään sarjassa ei ole vuosikausiin ollut ainoatakaan merkittävää suomalaista sponsoria, joka voisi vaikuttaa sarjojen tänne saantiin. Pelkkiä kuihtuvia kotimaisia sarjoja/kilpailuja varten tuskin tuon mittaluokan ratahanketta kuitenkaan kannattaa toteuttaa?
Yksi asiahan tämän ratahankkeen toteutumisen seurauksena olisi
Ahveniston muuttaminen pikkuhiljaa luonnonsuojelualueeksi
Jos Etelä-Suomeen nyt saataisiin kansainväliset mitat täyttävä moottorirata, niin tuskin kattojärjestö laittaisi enää tikkua ristiin Ahveniston ympäristölupien puolesta. Mitään suurempia kisoja siellä tuskin ainakaan tultaisiin enää järjestämään.