Suomen radat

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Viimeisin tieto on se, että 14.5. on tarkoitus päättää autourheilun seura- ja kilpailutoimintaa koskevista linjauksista ja suosituksista valtionhallinnon 4.5. julkaisemien uusien rajoitusten ja suositusten myötä.

"Odotamme parhaillaan viranomaisten ja valtionhallinnon tarkempia ohjeistuksia ja tulkintoja koskien urheilutapahtumien järjestämisen käytännön edellytyksiä. Valmistelutyötä ohjeistusten ja tarkennusten osalta tehdään parhaillaan valtiohallinnon suuntaan Olympiakomitean koordinoimana yhteistyössä lajiliittojen kanssa. Tarkempien ohjeistusten ja tulkintojen valmistumisen arvioidaan kestävän muutamia päiviä. Lisäksi odotamme AVI:n päätöksiä koskien kokoontumisrajoituksia ja niiden tarkempia ohjeistuksia kesän osalta. Näidenkin osalta päätökset valmistunevat lähipäivien aikana", kertoo AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Hämeen sanomat kirjoittaa.

Rata-SM ja Historic Grand Race voivat pelastaa Ahveniston "surkean kauden" elokuun alussa

7.5.2020 21:30 Päivitetty 7.5.2020 22:56 Samuli Virtanen

Rata-autoiluväkeä odottaa äärimmäisen tiivis kilpailukausi elo–syyskuussa.

Historic Grand Race on Ahveniston moottoriradan kesän päätapahtumana elin tärkeä niin ratayhtiölle kuin sen järjestäville seuroillekin. Kuva: Tomi Vesaharju
Historic Grand Race on Ahveniston moottoriradan kesän päätapahtumana elin tärkeä niin ratayhtiölle kuin sen järjestäville seuroillekin. Kuva: Tomi Vesaharju


Autourheilun kotimainen kilpailukausi tulee pääsemään pääsarjojen osalta vauhtiin todennäköisesti heinäkuun lopulla tai elokuun alussa, jolloin nykytiedon valossa voidaan järjestää yleisötapahtumia yli 500 henkilölle.
Tuohon ajankohtaan on hakenut rata-SM-osakilpailunsa siirtoa myös Ahveniston Autourheilijat. Sarjan piti alkaa Ahveniston moottoriradalla ensi viikolla 16.–17. toukokuuta.
AAU on hakenut toukokuun osakilpailunsa siirtoa elokuun 1.–2. päivälle. 31. heinäkuuta olisi tällöin harjoituspäivä. Ympäristöluvan mukaan Ahvenistolla voidaan järjestää heinäkuussa vain yksi melutapahtuma, jollaiseksi harjoituspäiväkin laskettaisiin.
Tämä on AAU:n mukaan paras, ellei ainoa, vaihtoehto kisan järjestämiseen. AAU:n puheenjohtajan Tommi Muilun mukaan kattojärjestö AKK-Motorsport pyysi seuralta ehdotusta varapäiviksi heinäkuulta, mutta Muilu ei pidä tätä juuri vaihtoehtona.
– Emme ole yleensä halunneet järjestää heinäkuussa mitään tapahtumia, koska se on talkoolaisillemmekin mökkeilykautta. Heinäkuussa (18.–19.7.) on muutenkin Seinäjoen vauhtiajot, Muilu toteaa.
Siihen, että rata-SM-kausi ylipäätään alkaisi heinäkuun puolella, ei usko ainakaan Ahveniston radan operaattori Pertti Kurki-Suonio. Jos alkaa, se ei ala Ahvenistolta.
– Heinäkuussa ei varmaan ajeta vielä missään. Kilpailijoista, heidän avustajistaan ja järjestävästä tahosta tulee rata-SM-kisoissa jo melkein 500 henkilöä. Uskon, että Ahvenistolla ajetaan, kunhan kilpailulle vain löydetään oikea ajankohta, Kurki-Suonio pohtii.

AKK-Motorsport selvittää tilannetta 14.5.
AKK-Motorsportin hallituksen piti käsitellä omia linjauksiaan koronavirusrajoitusten purkamisesta tänä torstaina, mutta liitto siirsi päätöstä viikolla. AKK-Motorsport on luvannut kertoa kesäkauden yksityiskohdista torstaina 14. toukokuuta saatuaan toimintaohjeet aluehallintovirastoilta.
Aikaisintaan tuolloin on selvillä autourheilukesän kalenteri, johon saattaa vielä tulla muutoksia riippuen siitä, mitä valtioneuvosto päättää rajoituksista kesän edetessä.
– En pysty kauheasti ottamaan vielä kantaa, koska emme tiedä, mitä esimerkiksi nämä mediassa mainitut erityisjärjestelyt (50–500 henkilön yleisötapahtumien pitämiseksi) tarkoittavat. Tilanne elää nyt melkein joka päivä, ja kalenteria on katsottava kokonaisuutena, sitten kun se kokonaisuus on tiedossa, sanoo AKK-Motorsportin pääsihteeri Anssi Kannas.
AKK on kuitenkin tehnyt SM-tason kilpailujärjestäjille selväksi, ettei se halua perua ainuttakaan kisaa. AKK on jättänyt järjestäville seuroille oikeuden perua kilpailunsa itse.
Keskusliitto julkisti maaliskuussa varapäivät, joille kevään perutut kisat voidaan sijoittaa. Viimeinen varapäivä millekään ratasarjalle on 27. syyskuuta.
Uusia kisakalentereja odottavat rallicross, crosskart, jokamiesluokka, karting, ralli, rallisprint, rata-ajo, endurance (kestävyysajo) ja historic race (historialliset autotyypit). Muuttujia on niin paljon, ettei Kannas lupaa edes loppukesän kisojen pysyvän kalenterissa alkuperäisinä päivinään.
– Yksikään urheilulaji ei voi nyt ajatella tilannetta normaalin kautta. Kaikkien hartain toive on varmasti toiminnan aloittaminen mahdollisimman pian. Monen sarjan olisi tietenkin pitänyt alkaa jo. Nyt vaihtoehtoja on monia typistetyistä sarjoista kilpailujen siirtämiseen, Kannas toteaa.

SM-kisa pääsylipputulojen varassa
Hämeenlinnalaiset pitävät erittäin todennäköisenä, että rata-SM-sarjaa ajetaan Ahvenistolla. Hämeenlinnan osakilpailu on Seinäjoen ohella sarjan suurin ja perinteikkäin.
– Syyskuukin on meidän puolesta käytettävissä. Ahvenisto on haluttu paikka kisalle, eli todennäköisemmin joku muu rata väistää. Vielä AKK ei ole ollut meihin yhteydessä, Kurki-Suonio sanoo.
AAU haluaa järjestää kilpailun ehdottomasti yleisölle, mutta 500 henkilön rajoituksen kanssa olisi tekemistä.
– Se 500 ihmistä ylittyy herkästi. Jos rajoitus jatkuu heinäkuuta pidemmälle, meidän on vaikea järjestää kilpailua Ahvenistolla, koska rahoitamme sen pääsylipuilla. Sponsorien kanssa pitää vielä keskustella, sillä sopimukset koskivat toukokuuta, Muilu kertoo.
Teoriassa kisajärjestäjillä on Ahveniston ympäristössä kuitenkin hyvät mahdollisuudet jakaa väki ja alue pienempiin ja hygieenisempiin osiin, mikä saattaa täyttää viranomaisvaatimukset erityisjärjestelyjen osalta.
– Jos huvipuistot voidaan avata, niin sama koskee mielestäni kilparatoja. Katsojat ovat esimerkiksi Ahvenistolla tietyllä alueella väli- ja ylätasanteella, kilpailijat ja huoltojoukot varikolla ja toimitsijat ympäri rataa eri lippupisteillä. Järjestyksenvalvojia meillä on joka tapauksessa tarpeeksi, Muilu miettii.
– Henkilöstö ja pysäköinti on hyvin hajautettu, ja voimme olla myymättä varikkolippuja. Nykyään emme millään myy yhdelle katsomotasanteelle yhtenä päivänä yli 500 lippua.

Historic Grand Race -juhlakisa on isompi
Kisajärjestäjille olisi erittäin tärkeää, että Ahvenistolla päästäisiin ajamaan rata-SM-osakilpailu. Vähintään yhtä tärkeä on elokuun 14.–16. päivä ohjelmassa oleva Historic Grand Race, jonka pääjärjestäjä on Historic Race Finland -yhdistys.
Muilu kertoo, että AKK:n oma ehdotus Ahveniston rata-SM:n varapäiviksi oli juuri Historic-viikonloppu. AAU tukee HRF:ää Grand Racen järjestelyissä ja saa siivunsa tapahtuman tuloista. Niin autoja kuin yleisöäkin on viime vuosina ollut rata-SM:ää enemmän, kun historiallisen näköisten menopelien määrä on ylittänyt sadan.
– Se on isompi tapahtuma kuin rata-SM, joka tapauksessa yli 500 henkilön. Ahvenisto on myös Historic-porukalle kauden päätapahtuma ja heillä on nyt (30-vuotis)juhlavuosi, Muilu taustoittaa.
– Jos rata-SM:ää ja Historicia ei järjestetä, koko vuoden toimeentulomme on säästöjen varassa. Vaikkei puhuta kuin muutaman tuhannen euron tuloista, ne ovat meidän kokoisellemme seuralle elintärkeitä.

Painetta pitää tiivis kilpailukausi
Muilu kokee yleisesti, että autoiluväen kaasujalkaa pakottaa sen verran, että myös AKK-Motorsportilla on painetta sammuttaa kilparatojen punaiset starttivalot.
– Uskon, että autoilukausi alkaa Suomessa heinäkuussa, mutta se alkaa pienillä tapahtumilla, kuten kartingilla ja pienillä ratakisoilla. Lajiliitolla on varmasti paineita ja taloudellinen intressi saada kausi käyntiin. Kaikki eivät varmasti ole ehtineet ostaa lisenssiä vielä alkuvuodesta. Kilpailijoilla taas on uutta kalustoa ja sponsorit odottamassa, Muilu arvelee.
Härkäviikkoja ajallisesti supistettu kilpa-autoilukausi tuottaa, eikä vähiten autoilijoille itselleen. Myös Muilua mietityttää logistiikka ja väen saaminen Ahvenistolle.
– Kun kaikki autokisat on siirretty eteenpäin, niitä pidetään väkisinkin päällekkäin. Samat ihmiset tekevät kisoja ja talkoita tehdään naapuriseuroillekin. Suomessa autourheilutapahtumia pyöritetään lopulta aika pienellä porukalla. HäSa
Perumiset veivät puolet radan liikevaihdosta
Ahveniston moottoriradan kauden piti alkaa viime viikonloppuna BMW Clubin ja Bimmer Tuning Clubin tapahtumilla. Vaikka suuria autoilukilpailuja Ahveniston ohjelmistossa on vain kaksi, rata-SM-osakilpailu ja Historic Grand Race, kesä oli lähes täyteen varattu.
Elo–syyskuussa vapaita viikonloppuja on kalenterissa kaksi. Ympäristölupa estää kauden venyttämisen lokakuun puoltaväliä pidemmälle.
Rataoperaattori Pertti Kurki-Suonion mukaan tapahtumia on peruttu heinäkuuhun asti, mutta peruneille asiakkaille on etsitty vaihtoehtoisia aikoja. AKK:n kilpailukalenteriin kuuluvaa rata-SM-kisaviikonloppua lukuun ottamatta moni peruttu tapahtuma jää kokonaan toteutumatta.
– Tähtäämme siihen, että alue saataisiin auki kesäkuun alussa. Silloin mentäisiin suoraan kesäkuun varauksiin. Yritämme löytää perutuille tapahtumille vapaita aikoja, mutta ainakin osa joudutaan siirtämään seuraavalle vuodelle, Kurki-Suonio sanoo.
Kurki-Suonio harmittelee erityisesti heinäkuun 5. päivän Hälläpyörämarkkinoiden peruuntumista, joka varmistui keskiviikkona. Tuolloin moottoriradan alueen oli määrä täyttyä historiallisista autoista Hämeen Mobilistien järjestämässä messutapahtumassa.
– Alueen toiminnan näkökulmasta se oli vähintään samaa luokkaa kuin rata-SM. Surkeahan tästä kaudesta on tulossa. Kesäkuuta myöten kaikki tärkeät tapahtumat on peruttu. Puolet asiakkaista ovat ilmoittaneet, että he eivät tule (toiseen ajankohtaan), vaikka se olisi mahdollista. Etenkin kaupalliset tahot ovat varovaisia, Kurki-Suonio kertoo.
Tapahtumien perumisen lisäksi ratayrittäjän liiketoimintaa on haitannut myös se, ettei hän ole onnistunut neuvottelemaan vuokranalennusta rata-alueen omistavan Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
– Se ei ole edennyt toistaiseksi, vaikka ehdotimme sitä yli kuukausi sitten. Tilanne on haastava, kun liikevaihto on pienentynyt jo 50 prosentilla heinäkuun perumisetkin huomioiden, Kurki-Suonio toteaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Pohjanmaan radoilla ei tule ympäristöluvat tuolla tavoin haittaamaan harrastustoimintaa ja JOS Kymiring saadaan auki suunnitelmien mukaan, niin ei siinäkään luulisi niiden kanssa ongelmia tulevan kun vilkkaasti liikennöity valtatie on ihan vieressä - tosin niin se oli Keimolassakin mutta siitä huolimatta ekofasistit edesauttoivat sen sulkemisessa....
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Järjestetäänkö Kymiringillä kesäkuun ekana viikonloppuna kisat? Ei ainakaan AKK:n sivuilla olevassa kalenterissa yliviivattu.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Järjestetäänkö Kymiringillä kesäkuun ekana viikonloppuna kisat? Ei ainakaan AKK:n sivuilla olevassa kalenterissa yliviivattu.
KITIssä merkattu perutuksi, joten näillä näkymin kotimaisen kauden avaa 13.6. ajettava Botniaring Grand Prix.

Yksipäiväisenä ajettavassa tapahtumassa on alustavan ohjelman mukaan kahdeksan kisalähtöä seuraavilla kokoonpanoilla (kaikilla 2 kisaa): SS+GT+V8, TC, V1600+VWFPP, PRCF.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Missäs tässä uudessa foorumissa on editointinappi, vai onko missään?
Piti lisätä edelliseen, että 14.6. samalla radalla ajetaan saman järjestäjän (MRT) endurance-kisa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Missäs tässä uudessa foorumissa on editointinappi, vai onko missään?
Piti lisätä edelliseen, että 14.6. samalla radalla ajetaan saman järjestäjän (MRT) endurance-kisa.
Muokkausnappi löytyy viestin vasemmassa alalaidassa. (Raportoi Muokkaa Poista)
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Näyttäisi siltä, että jo muutaman viikon kuluttua laitettaisiin kypärää päähän. Rata-SM -luokan autoja nähdään kansallisessa kisassa jo kesäkuussa? Botniaring? Kalenterissa olisi sopiva viikonloppu 13.-14.6.?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mä en kyllä löytänyt mistään tietoa, ettei yleisöä päästetä radan varteen. Varikolle sen sijaan pääsee kuskin lisäksi vain kaksi henkilöä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mä en kyllä löytänyt mistään tietoa, ettei yleisöä päästetä radan varteen. Varikolle sen sijaan pääsee kuskin lisäksi vain kaksi henkilöä.
Facebookissa mrt jäsentenvälinen rata-ajo - sivuilla on heidän ilmoituksensa kyseisestä kisaviikonlopusta. Siinä ilmoituksessa luki, että se on yleisöltä suljettu tapahtuma.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Jos tuolle linjalle lähdetään että yleisöä ei päästetä lainkaan paikalle ja huoltomiehiäkin sallitaan vain yksi, niin saman tien voisivat kyllä peruuttaa koko kauden... Niin MRT:n, HRF:n kuin Rata-SM:nkin osalta. Täytynee hakea tämän kesän motorsportit sitten noista luisuttelukisoista jos sinne huolivat yleisöäkin paikalle. Onneksi sentään ravintoloiden terassit aukeavat maanantaista alkaen....
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Täysin samaa mieltä. Nyt kun ihmiset tarvitsisivat karanteenin jälkeistä "leipää ja sirkushuveja" ja olisivat mahdollisesti taas kiinnostuneet jopa ratakisoista, niin tapahtuma onkin yhtäkkiä "yleisöltä suljettu", Ihan vaan keskenään ajelevat, vaikka ne 50 - 100 katsojaa olisivat hyvinkin sopineet sinne radan varteen turvaväleineen :(
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ihan vaan keskenään ajelevat, vaikka ne 50 - 100 katsojaa olisivat hyvinkin sopineet sinne radan varteen turvaväleineen :(
Kyllä, juurikin tällaisessa tilanteessa olisi parasta, että pelataan avoimin kortein. Eikä yritetä luoda illuusiota siitä, että siellä on normaalitilanteessa katsomot täynnä kansaa ja jotain "meininkiä". Turvavälit olisi Rata-SM:n yleisömäärillä täysin mahdollista toteuttaa ja makkaramyynnit sijoittaa sellaiseen paikkaan, ettei ihmisiä ajeta sumppuun kun tauko alkaa.
 
Ylös