Suomen ruotsinkielinen vähemmistö

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tuolta voisi lukea tarkempaa asiatietoa kaksikielisyydestä. Kaksikielisiä kuntia näyttäisi olleen 44, joista 21:ssä enemmistönä suomen kieli ja 23:ssa ruotsin kieli. 381 kuntaa oli yksikielisesti suomenkielisiä ja Ahvenanmaalla 16 ruotsinkielisiä.

Hippasen taidettiin nyt innostua liikaa. Kainuussa pärjätään ihan hyvin ilman ruotsin kieltä, eikä minua pahemmin haittaa muidenkaan oikeus käyttää äidinkieltään kotimaassaan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Olga sanoi:
Ylläpidetäänkö koko maassa kaikki palvelut kahdella kielellä? Ihan lievästi epäilen tuota nyt kyllä.
Lievä epäily ei nyt riitä mihinkään.

Asiakokonaisuuden voi halutessaan unohtaa ja ryhtyä saivartelemaan yksityiskohdilla. Järkevä kannanotto itse käsiteltävään asiaan ei kuitenkaan tainnut olla postauksesi tarkoituskaan, vai mitä?

Kertaan lyhyesti tuon puheena olevan asiakokonaisuuden. Kysymys oli siitä, onko vaatimus ruotsinkielisten palvelujen takaamisesta koko maassa perusteltua virallisen kielen asemalla, kun otetaan huomioon ummikkoruotsalaisten olematon määrä ja todella rajallinen alueellinen jakautuminen?
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Törni sanoi:
Lievä epäily ei nyt riitä mihinkään.

Asiakokonaisuuden voi halutessaan unohtaa ja ryhtyä saivartelemaan yksityiskohdilla. Järkevä kannanotto itse käsiteltävään asiaan ei kuitenkaan tainnut olla postauksesi tarkoituskaan, vai mitä?

Kertaan lyhyesti tuon puheena olevan asiakokonaisuuden. Kysymys oli siitä, onko vaatimus ruotsinkielisten palvelujen takaamisesta koko maassa perusteltua virallisen kielen asemalla, kun otetaan huomioon ummikkoruotsalaisten olematon määrä ja todella rajallinen alueellinen jakautuminen?
Tutustu edelläolevan postaukseni linkin takana olevaan asiatietoon. :)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Olga sanoi:
Tutustu edelläolevan postaukseni linkin takana olevaan asiatietoon. :)
Sorry, postauksemme tulivat samaan aikaan. Postaamassasi linkissä todellakin piilee koko jutun ydin.

Huomionarvoista tässä on se, että tämä tilasto ei kerro kuinka paljon Suomessa on ihmisiä, jotka eivät selviä lainkaan Suomen kielellä, siis ilman ruotsinkielisiä palveluita.

Ei ruotsalaisia minusta sortamaan pidä ruveta. Asiat pitää vaan saattaa järjelliselle tasolle. Ensimmäinen askel on todellakin se, että poistetaan näin marginaalisen kielen asema Suomen virallisena kielenä.

Aivan käsittämätöntä ettei sitä ole jo tehty. Muutokset ovat suomalaisille näemmä mahdottomia.
 

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
Kaikista eniten ärsyttää se, että joissain paikoissa (esim. Vaasa, Vaasan lähikunnat), vaaditaan tosiaan palvelualan työntekijöiltä kaksikielisyyttä, mutta esim vaasan kupeessa mustasaaressa esim. terveyshuollossa TODELLA HARVA IHMINEN EDES YMMÄRTÄÄ MIKÄ MINUA VAIVAA JOS KERRON SEN SUOMEKSI!!!!

nimim. kokemusta on (15-vuotta mustasaaressa, onneksi ei enää)..
 

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
Mulle itelle on aivan sama mitä kieltä kukakin puhuu kenenkin kanssa, mutta se että jos kerran vaaditaan monissa ammateissa suomenkielisiltä ruotsinkielentaitoa, niin vaadittais sitte samalla ruotsinkielisiltäki suomenkielentaitoja..

Joissain suomen paikoissa näyttää vaan olevan niin, että palvelualan- (ja muidenkin alojen) työntekijöiden on pakko osata ruotsia, mutta ei suomea..

Sama koskee mielestäni myös ahvenanmaata, sama maa, sama valuutta, samat säännöt.. Ei väliä vaikka 99,9% saaren väestöstä puhuiski ruåttia, mutta suomessa ku ollaa ni ainaki ite oletan saavani esim. kaupassa palvelua suomeksi, riippumatta paikasta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
rei sanoi:
Mulle itelle on aivan sama mitä kieltä kukakin puhuu kenenkin kanssa, mutta se että jos kerran vaaditaan monissa ammateissa suomenkielisiltä ruotsinkielentaitoa, niin vaadittais sitte samalla ruotsinkielisiltäki suomenkielentaitoja..
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hyvä avaus Törniltä, näinkin "arasta" aiheesta.Yksinkertaistaen voisi sanoa että
ruotsinkielisen vähemmistön asialla on niin laaja tukijoukko yhteiskunnan johdossa että aivan vähällä muutosta asiaan ei tule, vaikka suuri enemmistö kansaa onkin heidän kanssaan toista mieltä :nope: :thumbdown
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä Suomessa on alueita jossa ruotsinkielen hallitseminen on hyödyksi ja avaa paljon portteja.

Itsehän olen käynyt esim. nykyisen duunin työpaikkahaastattelun ruotsiksi ;)

Sosiaalinen elämä on jossain tuolla rannikkokaupungeissa hyvinkin rajoitettua jos ei hallitse molempia kieliä. Lisäksi täytyy kyllä tunnustaa että jos vaikka 3 ruotsinkielistä keskustelee keskenään ja mukaan tulee neljäntenä ihmisenä suomenkielinen, niin keskustelukielikin helposti vaihtuu suomeksi.

Ymmärrän että täällä savossa tai jossain karjalassa ja kainuussa tätä asiaa ei ymmärretä, muttei kyllä etelässäkään ymmärretä jostain susista vouhkaamista.

Minun mielestä kaksikielisyys on rikkaus. Yleensäkin kielitaito on hyväksi. Varsinkin jos harrastaa matkustelua. Muutama sana paikallista kieltä auttaa aina. Jenkit on tästä hyvä esimerkki. Ne harjoittelee ne pakolliset fraasit paikallisella kielellä ja kaikki on ihan otettuja. :eek:

Mulle kävi valmentajakoulutuksessa Italiassa silleen että paikalliset kysäs multa notta: Italiano? kun pyysin palloa italiaksi. :rolleyes:

Ruotsinkieltä olen käyttänyt tietenkin Ruotsissa, mutta myös Norjassa ja Tanskassa sillä pärjää. Ja Tammisaaressa. :D
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Kaksikielisen Suomen ihanne on vähän samanlainen kuin idea hyvinvointiyhteiskunnasta: utopistinen idea, josta pidetään väkisin kiinni vaikka käytäntö on romuttanut kauniit unelmat jo aikoja sitten.

Minä olen turkulainen, kotoisin kaksikielisestä kaupungista, enkä osaa ruotsia. Minä olen ylioppilas, kirjoittanut ruotsin pakollisena, mutten osaa sitä. Muutaman kuukauden kuluttua menen opettelemaan 1.5 opintoviikon virkamiesruotsin kurssin, jonka jälkeen olen pätevä ruotsia osaavaksi virkamieheksi, vaikken sitä taatusti senkään jälkeen osaa.

Mutta ihan hyvin mä vedän päivittäisessä elämässä ilman minkäänlaista ruotsin osaamista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Barco:[ sanoi:
Mutta ihan hyvin mä vedän päivittäisessä elämässä ilman minkäänlaista ruotsin osaamista.
Juu, ihan varmasti. Ja varmasti suurin osa suomalaisista vetää.

Mutta on niitäkin, joille siitä on helkkaristi hyötyä. :ahem:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Mutta on niitäkin, joille siitä on helkkaristi hyötyä. :ahem:
Ja tämän takia pitää jokaisen opetella sitä ? Eikö ne voisi vapaaehtoisesti lukea sitä, ketkä haluaa.

nm. Pitkän ruotsin lukija.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Moe Szyslak sanoi:
Juu, ihan varmasti. Ja varmasti suurin osa suomalaisista vetää.

Mutta on niitäkin, joille siitä on helkkaristi hyötyä. :ahem:
Tämä suurin osa voisi kyllä minusta silloin itse valita, opiskeleeko ruotsia, vai mieluummin vaikka saksaa, ranskaa tai venäjää. Olisi varmasti koko maan etu, että olisi tuota kieliosaamista laajemmin.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mistäköhän sen about 10 vuotiaana tietää onko siitä hyötyä?
Vähemään mulle on ollut pakko-kemiasta ollut hyötyä...

Eikä kyllä vektoreita tai integroimistakaan ole tullut harrastettua...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
patriot sanoi:
Suurin "moka" eli ruotsi pakollisena aineena yo-kirjoituksissa poistui jo.
Tämä muutos nyt on melkein kosmeettinen. Käytännössä jokainen lukiolainen kuitenkin joutuu läpäisemään ruotsinkurssit, joiden jälkeen hänellä on täysi valmius kirjoittaa. Eikä tuon yhden kokeen puute paljoa auta niitä jaskoja, jotka turhaan svenskaa tavaavat peruskoulunsa ajan.

Törnille :thumbup: hyvästä avauksesta. Jostain eriskummallisesta syystä poliittisiin piireihin on vain iskoistunut syvälle se päähänpinttymä, että kaksikielisyys on salonkikelpoista ja muunlainen ajattelu epäkorrektia ja taantumuksellista; kyse ei ole niinkään järkisyistä vaan vahvoista mielikuvista.

Idea kaksikielisistä peruspalveluista on sellaisenaan hullunkurinen symboli menneestä ruotsalaisesta ylivallasta ja ruotsalaisen kansanosan "kieliylpeydestä". :yuck: Jossain alitajuntansa pimeissä syövereissä monet ruotsinkieliset ajattelevat: "On se niin hienoa, kun meidän pikkuruista kieltämme osaa tuo koko suomalainen junttikansa." :D

Jos kysymys järkeistetäisiin, huomattaisiin, että palvelujen vastaanottamiseen riittää vastaanottajan suomentaito, jonka on syytä olla kunnossa. Vähemmistöjen universaali velvollisuus kaikkialla on harjoittella maan pääkieli kyetäkseen turvaamaan omat oikeutensa asumassaan maassa. Se, että pääkielen käyttäjiltä vaaditaan vähemmistökielen osaaminen huomattavan pienen vähemmistön palvelemiseen on jotain käsitämättömän nurinkurista ja ainutlaatuista. Voisi vielä sanoa, että pakkoruotsinsa opiskelleiden ruotsintaito on usein niin heikkoa, että yksinkertaistenkin asioiden selvittäminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Miltä kuulostaisi se, että jenkeissä sairaanhoitajilta ja muilta viranomaisilta edellytettäisiin espanjantaito latinovähemmistöjen peruspalvelujen turvaamisen vuoksi? Vai onko sittenkin himpun verran fiksumpaa, että latinot opettelevat englannin?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Maassamme asuvia vähemmistöjä pitäisi mielestäni kohdella täysin tasavertaisina eikä nostaa yhtä täydellisesti yli kaikkien muiden

Suomenruotsalaisten asema voisi toki olla samanlainen kuin saamelaisilla

Ja opiskellaankos Ruotsissa pakolla suomen kieltä?
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Eiköhän tuohon Ruotsin asemaan ole historialliset syyt niinkuin moneen muuhunkin asiaan. Ei niistä ole helppo luopua vaikkei enää tänä päivänä olisi niin ajankohtainen juttu.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutku sanoi:
Eiköhän tuohon Ruotsin asemaan ole historialliset syyt niinkuin moneen muuhunkin asiaan. Ei niistä ole helppo luopua vaikkei enää tänä päivänä olisi niin ajankohtainen juttu.
Historialliset syyt löytyvät todella moneen muuhunkin suomalaiseen asiaan mutta silti niihin on kajottu

Ihmeellistä että aina sanotaan maailman muuttuvan jatkuvasti mutta tiettyihin asioihin ei kuitenkaan uskalleta puuttua ja muutosta hakea sitten millään
 
Ylös