Suomen ruotsinkielinen vähemmistö

DFiaA

I told you so
McMike sanoi:
Matematiikka tarvitaan, samoin monia muitakin aineita. Ruotsin opiskelua vain siksi, että esim. virastokielenä se on pakollinen -> virastossa palvelu on saatava henkilön omalla äidinkielellään riippumatta siitä, missä päin maatamme virasto sijaitsee. Siksi ruotsilta on poistettava virallisen kielen asema.

Pakollisena sitä ei tarvittaisi vaan oppilas voisi valita muita, ehkä itselleen tärkeämpiäkin kieliä opiskellakseen, ja niin vapauttaisi omiakin resursseja turhasta ruotsinkielen opiskelusta.
Varsin hyvin sanottu. Täysin samaa mieltä.

Ruotsin kielen turha opettaminen valtaväestölle on pois suoraan muista resursseista. Varmasti olisi monelle hyödyllisempää lukea esimerkiksi venäjää tai jotain muuta maailmankieltä. Luulen, että vaikka ruotsinkieli ei olisi pakollista koulussa, silti olisi aivan riittävä määrä ruotsinkielen lukijoita, sekä tietysti ruotsinkieliset itse, että heille voitaisiin aivan varmasti turvata palvelut ruotsiksi kunnissa, joissa heitä on merkittävä määrä.

Ruotsin kielen tietynasteinen lukijaporukka voitaisiin taata myös sillä tavalla, että olisi kaksi pakollista kieltä, mutta kummankaan ei tarvitsisi olla ruotsi. Niin moni suomalainen ei tarvitse ruotsia yhtään mihinkään. Itse en oleikinä tarvinnut ruotsinkieltä. Kaikki suomenruotsalaisetkin melkeinpä osaa suomea. Heille suotakoon oikeus puhua ja oppia sitä äidinkielenään, mutta suomenkielistä enemmistöä siihen ei tarvitse alistaa.

Törni

Well-known member
J.Heldenview sanoi:

Ruotsin kielen turha opettaminen valtaväestölle on pois suoraan muista resursseista. Varmasti olisi monelle hyödyllisempää lukea esimerkiksi venäjää tai jotain muuta maailmankieltä. Luulen, että vaikka ruotsinkieli ei olisi pakollista koulussa, silti olisi aivan riittävä määrä ruotsinkielen lukijoita, sekä tietysti ruotsinkieliset itse, että heille voitaisiin aivan varmasti turvata palvelut ruotsiksi kunnissa, joissa heitä on merkittävä määrä.

Ruotsin kielen tietynasteinen lukijaporukka voitaisiin taata myös sillä tavalla, että olisi kaksi pakollista kieltä, mutta kummankaan ei tarvitsisi olla ruotsi. Niin moni suomalainen ei tarvitse ruotsia yhtään mihinkään. Itse en oleikinä tarvinnut ruotsinkieltä. Kaikki suomenruotsalaisetkin melkeinpä osaa suomea. Heille suotakoon oikeus puhua ja oppia sitä äidinkielenään, mutta suomenkielistä enemmistöä siihen ei tarvitse alistaa.

Nyt vallalla on omituinen näkemys siitä, että jos Ruotsin kielen kirjoittajien osuus ylioppilaskirjoituksissa vähenee alle 80%, niin Ruotsi pitää taas asettaa pakolliseksi kirjoitettavaksi aineeksi.

Suomi on kyllä ihmeellinen maa.

Miksi ihmeessä ihmiset eivät itse saisi päättää mitä ulkomaista kieltä he tarvitsevat ja opiskelevat? Kyllä ne rannikkoseudulla asuvat ihmiset ymmärtävät sen ruotsinkielen valita, jos kerran näkevät että se on heille hyödyksi. Miksi helvetissä siihen pitää kaikki pakottaa?

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Det är nog sant att man behöver inte förstå eller prata svenska. Det skulle nog vara till och med bättre när flera svenskspråkiga skulle manna kundservicearbeten på kusten. Tänk så mycket bättre service vi skulle få i Helsingfors! :ahem:

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
JOC sanoi:
Kannattaa muistaa myös, että ruotsista on hyötyä esimerkiksi saksan opiskelussa, vaikka välillä tuntuvat vähän sekaantuvankin.
Tämä on myös semmoinen ikuinen mantra jota en ymmärrä alkuunkaan.. :doubtful:

Jos haluaa oppia saksaa, niin eikö lyhin tie ole opiskella alun pitäenkin saksaa? Minkä ihmeen takia se ruotsi pitäisi siinä olla välittäjänä?
Ihan yhtä hyvin voi sanoa että saksan osaamisesta on hyötyä ruotsin opiskelussa.. varmasti totta, mutta ei perustele pakollista saksan opiskelua millään tavalla.

Valde

Well-known member
Ylen Sankia Priha sanoi:
Jos haluaa oppia saksaa, niin eikö lyhin tie ole opiskella alun pitäenkin saksaa? Minkä ihmeen takia se ruotsi pitäisi siinä olla välittäjänä?
Ihan yhtä hyvin voi sanoa että saksan osaamisesta on hyötyä ruotsin opiskelussa.. varmasti totta, mutta ei perustele pakollista saksan opiskelua millään tavalla.
:thumbup: :thumbup: