DFiaA
I told you so
Varsin hyvin sanottu. Täysin samaa mieltä.McMike sanoi:Matematiikka tarvitaan, samoin monia muitakin aineita. Ruotsin opiskelua vain siksi, että esim. virastokielenä se on pakollinen -> virastossa palvelu on saatava henkilön omalla äidinkielellään riippumatta siitä, missä päin maatamme virasto sijaitsee. Siksi ruotsilta on poistettava virallisen kielen asema.
Pakollisena sitä ei tarvittaisi vaan oppilas voisi valita muita, ehkä itselleen tärkeämpiäkin kieliä opiskellakseen, ja niin vapauttaisi omiakin resursseja turhasta ruotsinkielen opiskelusta.
Ruotsin kielen turha opettaminen valtaväestölle on pois suoraan muista resursseista. Varmasti olisi monelle hyödyllisempää lukea esimerkiksi venäjää tai jotain muuta maailmankieltä. Luulen, että vaikka ruotsinkieli ei olisi pakollista koulussa, silti olisi aivan riittävä määrä ruotsinkielen lukijoita, sekä tietysti ruotsinkieliset itse, että heille voitaisiin aivan varmasti turvata palvelut ruotsiksi kunnissa, joissa heitä on merkittävä määrä.
Ruotsin kielen tietynasteinen lukijaporukka voitaisiin taata myös sillä tavalla, että olisi kaksi pakollista kieltä, mutta kummankaan ei tarvitsisi olla ruotsi. Niin moni suomalainen ei tarvitse ruotsia yhtään mihinkään. Itse en oleikinä tarvinnut ruotsinkieltä. Kaikki suomenruotsalaisetkin melkeinpä osaa suomea. Heille suotakoon oikeus puhua ja oppia sitä äidinkielenään, mutta suomenkielistä enemmistöä siihen ei tarvitse alistaa.