Suomen terveydenhuolto, palvelu ja tehokkuus

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
mn97 sanoi:
Kolmas pointti: Olen aina ihmetellyt miten hyvävaraisia jotkut yh:t ja muut työttömät (naiset) ovat. Olen kuullut kaiken näköisiä tarinoita liittyen sosiaalitoimistoihin ja yh äiteihin, joita en nyt viitsi sen enempää tähän alkaa luettelemaan.
Eiköhän tossa noita syitä ollut ihan tarpeeksi.
Yksinhuoltajaäidit ovat pari päivää sitten uutisissa kerrotun mukaan ainut ryhmä joiden reaalitulo on ollut muuttumaton vuodesta 1992. Joten se siitä yh-äitien kadehtimisesta.

Niin ja ite jouduin leikkaus jonoon elokuussa, leikattiin marraskuussa ja hyvää vauhtia paranemassa. Ainakin täällä Seinäjoella homma toimii. Ainakin julkisella puolella. Sensijaan yksityispuolella tökkii. Tuttavien poika on ollut erään lääkärikeskuksen pompoteltavana jo toista vuotta (ikä 2 v.). Vaiva uusiutuu aina vain uudelleen ja uudelleen. Johtuisiko se siitä että pojalla on vakuutus. Ainakin laskutuksesta päätellen. Esim korvien puhkaisu ja putkien laitto maksoi yli € 800. Ja osoittautui turhaksi.

Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
sooda sanoi:
Yksinhuoltajaäidit ovat pari päivää sitten uutisissa kerrotun mukaan ainut ryhmä joiden reaalitulo on ollut muuttumaton vuodesta 1992. Joten se siitä yh-äitien kadehtimisesta.
Jos ne oli vuonna 1992 ihan saatanan rikkaita?!

Archie

Well-known member
mn97 sanoi:
On se minustakin aika kumma, että maalla, jolla on suunnilleen maailman korkein verotussysteemi, on ongelmia terveydenhuollon ylläpitämisestä puhumattakaan muista kuten koulutusjärjestelmästä. Se, mitä minä tiedän, on se, että menot ovat Suomessa korkealla ja ne ovat jostain syystä jatkuvassa nousussa.
Suomen terveydenhuolto on yksi läntisen maailman tehokkaimmista, mitä tulee kustannuksiin ja hoidon määrään. Myös laadultaan se lienee ihan hyvällä tasolla. Se ei toki poista sitä tosiasiaa, että ongelmia on, utta niin niitä on myös muualla maailmassa.

Suomen koulutusjärjestelmässä lapset tekevät vähän läksyjä ja istuvat koulunpenkilläkin melko vähän. Siitä huolimatta oppimistulokset ovat maailman huippuluokkaa. Ollaanko me vain yliälykkäitä, vaan olisiko jotain tehty oikeinkin? Taaskin, kehitettävää riittää niin suomessa kuin muuallakin.

Niin tai näin, ei suomalaisten asiat mitenkään erityisen huonosti ole. Verrattiin kehen tahansa.

mn97

Banned
Willer sanoi:
Suomen terveydenhuolto on yksi läntisen maailman tehokkaimmista, mitä tulee kustannuksiin ja hoidon määrään. Myös laadultaan se lienee ihan hyvällä tasolla. Se ei toki poista sitä tosiasiaa, että ongelmia on, utta niin niitä on myös muualla maailmassa.

Suomen koulutusjärjestelmässä lapset tekevät vähän läksyjä ja istuvat koulunpenkilläkin melko vähän. Siitä huolimatta oppimistulokset ovat maailman huippuluokkaa. Ollaanko me vain yliälykkäitä, vaan olisiko jotain tehty oikeinkin? Taaskin, kehitettävää riittää niin suomessa kuin muuallakin.

Niin tai näin, ei suomalaisten asiat mitenkään erityisen huonosti ole. Verrattiin kehen tahansa.
Niin no, varmaan maailmanlaajuisesti kyllä on toimiva..Minä tässä lähinnä vertailinkin tän hetkistä tilannetta menneeseen...

...ja mielestäni koulutusjärjestelmässämme kyllä jostain syystä ollaan menty huonompaan suuntaan mitä tulee 70-90 lukuihin. Esim. erityisoppilaiden määrä lisääntynyt n. 6%:sta jopa n. 20%:iin. Opettajien määrä vähentynyt suhteessa opiskelijoihin ja muuta paskaa....ja tämä kaikki on tullut aikana jolloin Suomi on mukamas elänyt historiansa parhainta aikaa ja jolloin verotustasossa ei ole suurempia muutoksia ollut

....Tästä kaikesta voidaan ehkä heittää jonkinmoinen johtopäätös siitä, että koulujärjestelmä on vaativa mutta kuluttava.

..Tai sitten, että vaatimustaso on niin matala, että pelkällä Aku Ankkaa ja pleikaria pelaamalla pääsee maisteriksi.

Itse veikkaan jälkimmäistä.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
sooda sanoi:
Niin ja ite jouduin leikkaus jonoon elokuussa, leikattiin marraskuussa ja hyvää vauhtia paranemassa. Ainakin täällä Seinäjoella homma toimii. Ainakin julkisella puolella. Sensijaan yksityispuolella tökkii. Tuttavien poika on ollut erään lääkärikeskuksen pompoteltavana jo toista vuotta (ikä 2 v.). Vaiva uusiutuu aina vain uudelleen ja uudelleen. Johtuisiko se siitä että pojalla on vakuutus. Ainakin laskutuksesta päätellen. Esim korvien puhkaisu ja putkien laitto maksoi yli € 800. Ja osoittautui turhaksi.
Jos vertaa vianetsimiseen vaikkapa autosta niin ei se sen paremmin suju jos kyse on jostain erikoisemmasta viasta. Kyllä siinäkin lähdetään kokeilemaan yleisempiä ratkaisuvaihtoehtoja jne. vaikka osoittautuisvat turhiksi. Ja tuossa vielä se että potilas on sen ikäinen, ettei itse pysty sinänsä antamaan minkäänlaista palautetta. Itse muistan olleeni vatsan takia about kymppikesäisenä sairaalassa ja pirun vaikea oli "kuvailla" kipua kun "se vain oli kipeä" :D

Archie

Well-known member
mn97 sanoi:
...ja mielestäni koulutusjärjestelmässämme kyllä jostain syystä ollaan menty huonompaan suuntaan mitä tulee 70-90 lukuihin. Esim. erityisoppilaiden määrä lisääntynyt n. 6%:sta jopa n. 20%:iin...
Mistä tiedät, että tämä johtuu koulutusjärjestelmästä? Itse luulen, että syyt ovat ihan muualla. Eritysoppilaiden määrän nousu heijastelee enemmänkin yleistä pahvointia kuin koulutusjärjestelmän toimivuutta.

....Tästä kaikesta voidaan ehkä heittää jonkinmoinen johtopäätös siitä, että koulujärjestelmä on vaativa mutta kuluttava.
Enpä tiedä voiko tuosta vetää sellaista johtopäätöstä. On tosin mahdollista, että asia on kuten sanot.

..Tai sitten, että vaatimustaso on niin matala, että pelkällä Aku Ankkaa ja pleikaria pelaamalla pääsee maisteriksi.
Sinä et taida olla maisteriksi lukeneita. Ainakaan siinä tiedekunnassa jossa itse olin, ei luettu lainkaan aku ankkaa. Töitäkin sai tehdä ihan riittävästi, että tutkinto tuli suoritettua. Ennen yliopistoa olin muuten käynyt kauppaopiston. Siellä luettiin kirjanpitoa kolme vuotta.. yliopistossa tuo kolmen vuoden oppimäärä käytiin yhdessä syksyssä ja yhdellä kurssilla..

mn97

Banned
sooda sanoi:
Yksinhuoltajaäidit ovat pari päivää sitten uutisissa kerrotun mukaan ainut ryhmä joiden reaalitulo on ollut muuttumaton vuodesta 1992. Joten se siitä yh-äitien kadehtimisesta..
Joo, mutta noihan noita "virallisia" tuloja.