Superlisenssi ja kuka kelpaa ykkösiin?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siirtohuhuista virinnyt keskustelu kelvannee omaksikin aiheeksi. Katsoin lisenssikriteerit säännöistä ja keräsin kuskit, joka menestyksen suhteen ovat oikeutettuja superlisenssiin. Koska monet ehdoista on aikarajoitettu (vuodesta kolmeen vuoteen) otin tuoreimmat tulokset, eli tämä kausi on laskettavista vuosista viimeinen. FIA saattaa huomioida vielä vuotta vanhemmatkin, en ole varma. Ne kuitenkin vanhentuvat pian.

Superlisenssiin FIAn ehtojen perusteella oikeutetut kuljettajat luokittain (jossa oikeus hankittu). Jätin F1-sopimuksen omaavat pois, mahdolliset F1-eläkeläiset suluissa.

Formula 1
Kubica
di Grassi
Sutil
Heidfeld
Alguersuari
Buemi
Barrichello
Trulli
Liuzzi
d'Ambrosio
Schumacher
(Grosjean)
(Senna)
(Kobayashi)
(Kovalainen)
(Petrov)
(De La Rosa)
(Karthikeyan)
Mahdollisesti jokunen testikuski lisäksi (esim. Paffett)

Formula 2
Bortolotti
Zanella
Pinero
Bacheta
Ticher

Formula 3 International Trophy
Merhi
Wittmann
Juncadella

GP2
Grosjean
Filippi
Bianchi
Valsecchi
Razia
Gutierrez

GP2 Asia
Grosjean
Bianchi
van der Garde
Ricci?

Formula Nippon
Lotterer
Nakajima
de Oliveira
Tukakoshi
Izawa

Indycar
Franchitti
Power
Dixon
Servia
Hunter-Reay
Castroneves

Muut sarjat
F3 EUR Juncadella
F3 GBR Harvey
F3 ITA Agostini
F3 SPA Schiro
F3 JPN Sekiguchi
FR 3.5 Frijns

Kenellä listasta puuttuvalla pitäisi olla oikeus ykköspestiin? Esim. Bottas puuttuu, koska GP3-voitto ei siihen aateloita. Hän on kuitenkin ajanut vaadittavan kisatestin, koska sai ajaa vapaissa. Saattaa olla muitakin. Alimmaisesta listasta varmaan joitakin voisi hyvin pudottaa poiskin, ainakin Italian ja Japanin mestarit. FR3.5 taas pitäisi mielestäni huomioida paremmin kuin pelkän viimeisimmän mestarin osalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mites Karun Chandock vai kuinka se kirjoitetaankin...?
Karun Chandhok. Ei ole ajanut tarpeeksi kisoja (5 kpl vuoden sisään tai 15 kolmen vuoden). Luultavasti testikuskistatuksella kyllä on lisenssinhaltija, koska entiset lisenssinhaltijat sillä perusteella sen saavat.

Chandhokin tapauksessa siis kyse on lähinnä expiroitumispäivästä. Hänhän vielä viime vuonna ajoi kisan ja oli perjantaikuski.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Hämmentävän paljon porukkaa sais pelkällä F2-statuksella superlisenssin...mutta ei kai noilla kriteereillä mitään suurempaa merkitystä ole pl. erilaisissa hätäpalkkauksissa?

En nyt muista yhtäkään tapausta meinaan missä superlisenssin saamisesta olisi kiinni F1-paikka jäänyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bottaksella on superlisenssi F3'n perusteella.
Siis oli, jos F3 Euroeseriesin kolme parasta vielä tuolloin superlisenssin sai, nykysääntöjen mukaanhan ei saa kuin mestari. Joka tapauksessa se lisenssi olisi jo expiroitunut, mutta Bottasilla on testistatuksensa vuoksi lisenssi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Superlisenssin saa kuka tahansa, kun ajaa yhden kisasimulaation testeissä. Nykyään tietty noita tilaisuuksia ajaa kisasimulaatio on vähempi, mutta ennen kauden alkua on kuitenkin testit joissa kelle tahansa voidaan se lisenssijärkätä jos talli haluaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Yuji Ide menetti 2006 superlisenssin kun oli sekuntitolkulla Takuma Satoa hitaampi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
No Sato ja Ide. Kuulosta hölmöltä verrata jonkin toisen tallin kuskiin.
Juu, Sato ja Ide ajoivat Super Aguria 2006. Ide menetti San Marinon GP:n jälkeen superlisenssin.

Aika-ajot Sato vs Ide

Bahrain:

Sato: 1.38,8
Ide: 1.40,2

Malesia:

Sato: 1.39,0
Ide: 1.40,7

Australia:

Sato: 1.32,2
Ide: 1.36,6

San Marino:

Sato: 1.27,6
Ide: 1.29,2
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mun muistaakseni Ide menetti vaarallisen ajon takia lisenssin. Noi aikaerot on samalla tasolla, mitä Yamamoto otti turpaan tiimikavereilta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mihin tuota aikaa verrataan?
Sitä ei ole säännöissä erikseen määritelty. Siksipä kyse onkin siitä, että sen pitää tyydyttää FIAa.

-Edit- Säännöt siis edellyttävät, että testi ajetaan kisavauhtia. Voisi siis olettaa, että vauhtia verrataan radalla ajetun kisan kierrosaikoihin. Mikä ei tietysti ole mahdollista, jos testi ajetaan vaikkapa Jerezissä tai Mugellossa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13839
Jos ajaa (FIAa tyydyttävää) kisavauhtia. Esim. minä en sitä superlisenssiä saisi vaikka kuinka yrittäisin.
Kyl mä suhun uskoisin.

Mun muistaakseni Ide menetti vaarallisen ajon takia lisenssin. Noi aikaerot on samalla tasolla, mitä Yamamoto otti turpaan tiimikavereilta.
Mutuilen vahvasti että oli Yamamoto paljon Ideä nopeampi.
 
Ylös