Suunnitelma kolmen kuljettajan talleista.

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ties kuinka monetta kertaa F1-talleihin suunnitellaan kahden kuljettajan sijaan kolmea. Tämän hetken talleista kolmas osa on enemmän tai vähemmän lähellä konkurssia (Marussia, Caterham, Lotus ja Sauber). Visionäärien mukaan talleja voisi olla vaikka nykyiset seitsemän, eli pois lukien edellä mainitut tallit ja jokaisella kolme kuskia. ei tämä nyt ainakaan kustannussäästöltä kuulosta mitä monilla sääntömuutoksilla yleensä on ollut perusteluina. Onhan kolmen kuskin talleja tietysti ennenkin ollut ykkösissä ja on edelleen muissa lajeissa, mutta se ei ainkaan tunnu miellyttävltä skenaariolta jos yksi talli hallitsee koko kauden ajan, ei palkintopallille mahtuisi yhtään muiden tallien kuljettajaa yhden tallin ajaessa kolmoisvoittoon. Veisi vain pois mielenkiintoa sarjalta jos entistä pienemmällä määrällä talleja olisi mahdollisuus voittaa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tämä kausi olisi ainakin ollut kaamea. Mercedeksellä olisi monta kolmoisvoittoa ja Ricciardolla tuskin yhtään voittoa, koska vaikka tällä kaudella 2 Mersulla on ollut ongelmia, on epätodennäköistä että kaikilla 3 Mersulla olisi ongelmia.

Kysymys kuuluu myös, jäisikö 3 auton formaatti pysyväksi? Toisin sanoen, ei enää haeta sarjaan uusia talleja vaikka maailman taloustilanne paranisi, koska 3 auton tallit miehittävät jo kaikki paikat.
Ainakin eilisessä tiimien lehdistötilaisuudessa vakuuteltiin, että ensi vuonna kaikki tallit ovat mukana.

Toisekseen FIAn pitäisi olla jatkuvasti hakemassa uusia talleja sarjaan. Keväällä haettiin 12 & 13 tallipaikkaa, jotka Haas ja ForzaF1 saivat. Mutta samalla olisi voitu ennakoida joidenkin tallien kaatumista ja hakea 14 & 15 tallipaikkaa tai hakea tänä syksynä jälleen uusia talleja mukaan sarjaan. Jos mikään talli ei vuoteen 2015 mennessä olisi kaatunut, nämä tallit olisivat voineet karsia esiaika-ajoissa ja ehkä kauden mittaan tallien konkurssit palauttaisivat autojen määrän 26:een. Mutta tällöinkin uusia tallipaikkoja haettaisiin aktiivisesti läpi vuoden. Samoin 1 kuljettajan tallit olisivat mahdollisia.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
mieluummin niinpäin että 1 kuski / talli. Ei enää ikinä ininää tallimääräyksistä ja tallit voisi suosista panostaa yhteen kuljettajaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei tuossa ole järkeä, sillä luulis että kolmannen auton ajattaminen tulee talleille kalliiksi. Ja kolme saman tallin auto pallilla. :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä. Esimerkin vuoksi: Sepangissa on 33 varikkopilttuuta, kukin 8x24 m. Formula 1-tallit käyttävät tällä hetkellä kolmen yhdistetyn pilttuun varikoita. Mikäli tallimäärä ja tarve on toinen, pilttuut voi yhdistellä toisinkin, esim. 16 kahden pilttuun varikoksi.

Kolmen auton F1-tallikin siis majoittuisi varsin kivuttomasti nykyisiin varikkotiloihin. Vanhemmilla radoilla tilat eivät tosin aina ole Tilkedromien luokkaa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Jees ja kun niita autoja on se reilut 20 niin ihan yks ja sama et tuodaanko ne yhden, seitseman, yhdentoista vai kahdenkymmenenkahden tiimin toimesta.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Koska kulujen leikkaamisesta ei selvästikään tule juuri mitään, niin tämä on ihan varteenotettava keino saada gridi täyteen. Toinen vaihtoehto olisi asiakasautot. Varmaan monelle tökkii koska perinne. Tietysti sitä rahanjakoakin voisi uudelleen miettiä, mutta se nyt olisi lähinnä laastaria. Kolmas vaihtoehto on odotella ihmettä eli autonvalmistajien sekä hulivilimiljardöörien invaasiota lajin pariin polttamaan varallisuuttaan.

Sympaattiset pikkutallit eivät ole enää sama asia kuin joskus aiempina vuosikymmeninä. Jeesusteippiviritelmien aika on ohi. Budjetit ovat kaikilla nykyään valtavia, kärkitalleilla ne ovat vaan vielä överimmät. Mahdollisuudet nousta edes alempaan keskikastiin ovat osoittautuneet uusille tulokkaille tekemättömäksi paikaksi. Siellä keskikastissakin on jatkuvaa taistelua rahojen riittävyyden ja kilpailukyvyn välillä. Tietysti tämä nyt on aina ollut tilanne mutta mittaluokka on aivan toinen. Pelkästä rakkaudesta autourheiluun rahansa voi kuluttaa varmaan mielekkäämminkin kuin tämä sarja tarjoaa. Hyviä tuotto-odotuksia on puolestaan ihan turha odottaa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Kolmas vaihtoehto on odotella ihmettä eli autonvalmistajien sekä hulivilimiljardöörien invaasiota lajin pariin polttamaan varallisuuttaan.

Sympaattiset pikkutallit eivät ole enää sama asia kuin joskus aiempina vuosikymmeninä. Jeesusteippiviritelmien aika on ohi. Budjetit ovat kaikilla nykyään valtavia, kärkitalleilla ne ovat vaan vielä överimmät. Mahdollisuudet nousta edes alempaan keskikastiin ovat osoittautuneet uusille tulokkaille tekemättömäksi paikaksi. Pelkästä rakkaudesta autourheiluun rahansa voi kuluttaa varmaan mielekkäämminkin kuin tämä sarja tarjoaa. Hyviä tuotto-odotuksia on puolestaan ihan turha odottaa.
Pelkään, että tuota ihmettä ei enää tule. Joskus 20- vuotta sitten tilanne oli eri. :thumbdown
Valtavia? jos Caterham:lla sai ajopaikan kisaan (vai oliko treeneihin) n 200 kiloeurolla (siinäkin varmaan tinkivaraa), ei pikkutallit nyt ihan mhadottomia rahoja tunge lajiin.
Jaksan olla vastarannan kiiski, mutta minä en vaan usko noita julkisuudessa spekuloituja summia, mitä tallit polttaa lajiin.

Kolmansien autojen ajamisessa ainoa säästö tulee luonnollisesti suunnittelukustannusten jakamisessa kolmella. Kaikki muut kulut kerrotaan autojen määrällä, koska mitään "sarja"valmistusta nuo protot eivät ole.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos tässä oikeasti käy niin että sekä Caterham, Marussia, Sauber että Lotus menee nurin ja loppujen tiimien kohdalla mennään kolmella autolla, niin minkälaisia kuljettajakombinaatioita luulette että tiimeissä tultaisiin mahdollisesti näkemään? Voisi helposti kuvitella että Ferrari ainakin nostaisi Bianchin Marussialta kolmanteen autoon, ajoi niitä kahta muuta sitten ketkä tahansa. Ja Red Bullin kohdalla voisi ajatella että Kvyat nostettaisiin RB:lle, Vergne saisi ehkä jäädä Toro Rossolle tuomaan kokemusta ja kolmanteen Toro Rossoon sitten Da Costa, Sainz Jr. tms. näistä omista junnuista. Nasr Williamsin kolmanteen autoon? Auttaisiko Boullier Grosjeanin McLarenille? Vieläkö Maldonado saisi ostettua paikan vaikkapa Force Indialta? Aika mielenkiintoinen kuljettajaruletti tuosta kyllä pyörähtäisi jos tämä skenaario toteutuu.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
jos Caterham:lla sai ajopaikan kisaan (vai oliko treeneihin) n 200 kiloeurolla (siinäkin varmaan tinkivaraa), ei pikkutallit nyt ihan mhadottomia rahoja tunge lajiin.
Jaksan olla vastarannan kiiski, mutta minä en vaan usko noita julkisuudessa spekuloituja summia, mitä tallit polttaa lajiin.
Mä taas en usko sun esittämiin summiin minuuttiakaan ennen kuin kerrot väitteiden tueksi luotettavan tuntuisia lähteitä.

Jos tässä oikeasti käy niin että sekä Caterham, Marussia, Sauber että Lotus menee nurin ja loppujen tiimien kohdalla mennään kolmella autolla, niin minkälaisia kuljettajakombinaatioita luulette että tiimeissä tultaisiin mahdollisesti näkemään?
Tuskin tää ensi kaudelle on vielä ajankohtaista. Kuskit ehtii vaihtua moneen kertaan ennen kuin spekuloitu kolmas auto mukaan mahdollisesti tulee.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tuskin tää ensi kaudelle on vielä ajankohtaista. Kuskit ehtii vaihtua moneen kertaan ennen kuin spekuloitu kolmas auto mukaan mahdollisesti tulee.
Ossi höpötteli eilen että jos ensikaudelle haluttaisiin 3. auto niin tulisi todella kiire. Auton varmasti ehtisi rakentamaan mutta logistiikka ym "oheisjutut" aiheuttaisi ongelmia näin nopeassa aikataulussa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6256
Mielestäni kaikkein paras ratkaisu olisi yksi auto per talli. Ei mitään tyhmiä tallimääräyksiä, annettaisiin ajaa kilpaa kaikkia vastaan, ja tallitkin (ainakin kärkitallit) ottaisi aina parhaan mahdollisen kuskin mikä on mahdollista, eikä mitkään Webberit tai Massat olisi huipputalleissa.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Heittona... mitähän siitä tulisi, jos kolmosautoa pitäisi ajaa "uuden" kuskin. Esim. "uusi" kuski olisi kuski, joka olisi ajanut alle puolet edelliskauden kisoista. Pikku tallit voisi ajattaa kolmea vaihtuvaa maksukuskia ja kahta kokokauden ajavaa (yhteensä siis viittä kuskia kauden aikana) mm. maantieteellisesti vaihdellen ja isot sitten voisi ajaa kolmella kuskilla koko kauden, joista 3. vaihtuisi joka kausi.

Tällöin pikkutalleilla olisi paremmat mahdollisuudet rahastaa maksukuskeilla ja kisoissa olisi enemmän paikallisia kuskeja. Toisaalta isojen tallien autoissa pitäisi olla kokemattomimpiakin kuskeja, jolloin kolmoisvoitot ei olisi niin todennäköisiä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Koska kulujen leikkaamisesta ei selvästikään tule juuri mitään, niin tämä on ihan varteenotettava keino saada gridi täyteen. Toinen vaihtoehto olisi asiakasautot. Varmaan monelle tökkii koska perinne. Tietysti sitä rahanjakoakin voisi uudelleen miettiä, mutta se nyt olisi lähinnä laastaria
Kolmen auton tiimit se vasta on laastariratkaisu. Sen tietää miten siinä kävisi, kun Ferrari, Red Bull, McLaren ja Mersu alkavat viedä 10 ensimmäistä sijaa lähemmäs joka kisassa, ja forceindioiden ja williamsien pitäisi silti saada kolme autoa joka kisassa radalle. Ei viittä kautta menisi kun jo ihmeteltäisiin, miksi sarjassa on enää vain 5 tiimiä.

Bernie nyt tietysti lobbaa ideaa innoissaan kun ei tarvisi maksaa tv-rahoista kuin 8 tiimille ja saisi pitää ne kahden tiimin rahat omassa taskussa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kukaan ei varmaan kiellä että 24 kilpailukykyistä autoa samaan aikaan ei olisi hienoa. Ainoa ongelma tosiaan on se että historiassa aina
F1:iin kuulunut herooinen yksityistallius jäisi pois. Pikkutekijöitä ei enää olisi, vain 8 isoa. 24 autoa lukuna taasen niin paljon 22:ta parempi
että kyllä itse kannatan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kukaan ei varmaan kiellä että 24 kilpailukykyistä autoa samaan aikaan ei olisi hienoa. Ainoa ongelma tosiaan on se että historiassa aina F1:iin kuulunut herooinen yksityistallius jäisi pois.
Yksityistallin määritelmäkään ei ole ihan itsestäänselvä, kuten ei maksukuskinkaan. Ovatko RedBull, McLaren ja Williams ykstyistalleja?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Muutamia ajatuksiani:

  • Marussialla ja Caterhamilla resursseja tuskin ikinä nousta huipulle. Eikä mahdolliselta uudelta tulokkaaltakaan sitä voi odottaa, ellei ole autotehdas.
  • Myös raha ongelmana Marussialla ja Caterhamilla, ja vakavasti otettavista talleista Lotuksella ja Sauberilla.
  • Resurssien puolesta siis vain 9 varteenotettavaa tallia, taloudellisesti vain 7.
  • 8 valmistajan sarjassa tasoerot olisivat pienemmät.
  • Jos keskitason Lotus ja Sauber ovat rahavaikeuksissa, niin miten sitten kun keskitason tallit olisivat häntäpäässä 8 tallin sarjassa?
  • Myös, 3 auton tallin menetys olisi suurempi kuin 2 auton tallin menetys.
  • Jos joku/jotkut 8 tallista menisi nurin, mitä seuraavaksi? Vaikea saada uusia talleja, joten olisiko seuraavaksi 6 tallia * 4 autoa, 4 tallia * 6 autoa... -> lopulta yksityyppiluokka?

Eli minusta 3 auton tallite ei ole hyvä ajatus. Sitten mitä minusta pitäisi tehdä jatkaen 2 auton talleilla:

  • Kynnystä tulla sarjaan pitäisi laskea.
  • Ostoautot/ostokomponentit laskemaan kuluja.
  • FOM-rahat vain valmistajatalleille. (FOM-rahat lienee pitemmän päälle välttämättömia, joten insentiiviä oman auton rakentamiseen.)
  • Ostoauto tarjoaisi pohjan oman auton suunnittelulle.
  • Asiakasautot myös tulonlähde valmistajatalleille.
  • Rajoita asiakkaat yhteen per valmistaja.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Muutamia ajatuksiani:

  • Jos keskitason Lotus ja Sauber ovat rahavaikeuksissa, niin miten sitten kun keskitason tallit olisivat häntäpäässä 8 tallin sarjassa?
  • Myös, 3 auton tallin menetys olisi suurempi kuin 2 auton tallin menetys.
  • Jos joku/jotkut 8 tallista menisi nurin, mitä seuraavaksi? Vaikea saada uusia talleja, joten olisiko seuraavaksi 6 tallia * 4 autoa, 4 tallia * 6 autoa... -> lopulta yksityyppiluokka?
Lotus ja Sauber ovat jo tällä kaudella häntäpäässä. Lotuksella on muutama jämäpiste, Sauberilla ei sitäkään, joten eivät ole tällä hetkellä edes keskitason talleja. Eihän yksityyppiluokka tallien määrään vaikuta. Tyyppiluokkaa voi ajaa vaikka kahden kuskin tiimeillä tai sitten järjestäjä hoitaa autot kaikille. Toivottavasti kumpikaan ei tule olemaan F1:n tulevaisuutta.
 
Ylös