Ouninpohjan uusi reitti
Kehittelin Ouninpohjalle jo aiemmin uutta reittiä akselille Kakaristo-Hassi-Hämepohja. Tutkin sitä nyt hieman tarkemmin.
Tälle reitille on onboardit kokonaisuudessaan
2018 Kakariston,
2011 Hassin ja
2016 Ouninpohjan erikoiskokeista. Pystyin laskemaan onboard-videoista eri tieosuuksille osittaiset ajat ja keskinopeudet käyttäen ensimmäistä ajokertaa ja pätkän pohja-ajan tekijän suoritusta (WRC+:sta 2018 osalta). Jaoin pätkän kolmeen osaan niin että ajo jatkuu "katkeamatta" videosta toiseen. Ensimmäinen osuus Kakariston risteyksestä Kakaristo 2018-pätkän maaliin, seuraava osuus 2011 Hassin reittiä Ouninpohjantien alkuun yhteen tiettyyn hyppyyn jonka onnistuin paikantamaan kartalle ja molempiin videoihin, ja loppu sitten 2016 Ouninpohjaa.
Osuus | Vuosi | Pituus | Aika | Keskinopeus |
Kakaristo-Hassi | 2018 | 12.89 km | 06:14.6 | 123.88 km/h |
Hassi-Jyrkynen | 2011 | 6.59 km | 03:10 | 124.86 km/h |
Jyrkynen-Hämepohja | 2016 | 12.22 km | 05:35.3 | 131.20 km/h |
Koko reitin pituus on
31.7 km. Väliteitäkin pitäisi olla yleisölle riittävästi.
Arvioin autojen nopeuden kehitystä Hassintien osuudesta 2011 vs 2018 sekä Surkeen isolta tieltä 2016 vs 2018 ja päädyin käyttämään kertoimia 0.970 ja 0.971 , jonka verran vähemmän aikaa nykyautot käyttävät isoilla teillä.
Lasketaan yhteen ajat kertoimineen, saadaan arvioiduksi ajaksi 6:14.6 + 3:10 * 0.970 + 5:35.3 * 0.971 = 14:44.3, ja virtuaaliseksi keskinopeudeksi
129.05 km/h.
Mittaus- ja arviointivirheitä varmasti voi olla moneen suuntaan, mutta en pitäisi tuota reittiä ihan mahdottomana. Suunnan voisi toki myös kääntää, jolloin keltaisen talon hyppy ajettaisiin oikeaan suuntaansa. Lisäksi maalissa voitaisiin kääntyä Kakariston risteyksestä vielä pohjoiseen, että yleisö näkisi ohiajavat autot.
Toki voi olla että muutenkin on
päätetty, ettei keskinopeuksia aiota enää seurata niin orjallisesti kuin aiemmin, mutta nykyisin reunaehdoinkin tämä voisi olla mahdollinen reitti Ouninpohjalle, ja sisältäisi ainakin reilusti hyppyjä ja Jyskälälle tyypillistä leveämpää tietä, joskaan ei ihan sitä nopeinta lentokenttää.