Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikä pätkä? Näkyy tässä 1989 videolla 0:12 - 0:30. On siis jokin perjantain pätkä. Silmään osui, että samaa pätkää näkyi 1993 koosteessa, jota näytettiin All Liven tauoilla viikko sitten (esim perjantain streamissa ennen Oittilaa 7:18:00 paikkeilla). Koosteen aikajanan mukaan on myös aamun pätkiä. Ainoat samat osuudet 1989 ja 1993 perjantailenkkien alkupuolilla on Lankamaa, Kalliokoski ja Myhinpää. Näistä melkein ensimmäisen ja viimeisen voi sulkea pois, mutta Kalliokosken reitillekään en osaa sijoittaa noin pientä tietä...vuoden 1989 ”loppulenkkiä” ei ajettu 1993. Lisäksi molemmilla kuvausryhmillä on ollut kamera pätkän ekassa risteyksessä ja ainakin 1989 myös sen jälkeisellä osuudella, ehkä myös 1993. Kyllösen porukan 1989 ekan päivän koosteessa näkyy sama risteyskäännös kuin tuossa 1993 ohjelmassa.

https://youtu.be/tQsuIBF68wY

https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1989/Kalliokoski
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1362
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mikä pätkä? Näkyy tässä 1989 videolla 0:12 - 0:30. On siis jokin perjantain pätkä. Silmään osui, että samaa pätkää näkyi 1993 koosteessa, jota näytettiin All Liven tauoilla viikko sitten (esim perjantain streamissa ennen Oittilaa 7:18:00 paikkeilla). Koosteen aikajanan mukaan on myös aamun pätkiä. Ainoat samat osuudet 1989 ja 1993 perjantailenkkien alkupuolilla on Lankamaa, Kalliokoski ja Myhinpää. Näistä melkein ensimmäisen ja viimeisen voi sulkea pois, mutta Kalliokosken reitillekään en osaa sijoittaa noin pientä tietä...vuoden 1989 ”loppulenkkiä” ei ajettu 1993. Lisäksi molemmilla kuvausryhmillä on ollut kamera pätkän ekassa risteyksessä ja ainakin 1989 myös sen jälkeisellä osuudella, ehkä myös 1993. Kyllösen porukan 1989 ekan päivän koosteessa näkyy sama risteyskäännös kuin tuossa 1993 ohjelmassa.

https://youtu.be/tQsuIBF68wY

https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1989/Kalliokoski
Entäs Halttula?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Halttulan lisäksi myös Toikkala ja Kutemajärvi/Alajoki sekä Ruuhimäki on mahdollisia, mutta tosiaan 1993 kooste esittää kuvan olevan aamun pätkiltä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Voin vahvistaa että näin tuo meni, lähistöllä asuneena olin paikalla kumpanakin vuonna :) 1992 Colin McRae ajoi muuten ulos myös tuossa kärrypolun ainoassa vasurissa, ei kylläkään kaatunut kuten parissa muussa paikassa tuona vuonna mutta vähän nostoapua taisi tarvita jos oikein muistan… 1993 taas olivat virittäneet isot pressut silloisen nelostien ja tuon kilpareittiä olevan levikkeen väliin, tarkoituksena varmaankin estää kivien ym. lentäminen maantielle mutta myös yleisön parveilu liikenteen seassa.


Tässä muuten näkyy se pressuilla peitetty risteys 24-tien kupeessa pitkällä Hassin pätkällä 1993. Tulossa siis Paaterintietä, kääntymässä kohti Lahnalahtea

https://youtu.be/FdMrV9QGOfY 2:41:10
 
Viimeksi muokattu:

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
166
Vähän noita eri vuosien reittejä katselin. Hienoa työtä. Kiitos noista. Tuli mieleen kysymys. Kun esim. Hassi,Konijärvi,Ouninpohjan ek kulkee eri vuosina osittain samoilla teillä. Niin onko koskaan,joku sama tien pätkä ollut osana kahta eri erikoiskoetta samassa suurajossa? Vaikka eri päivinä? Esim. perjantain Ouninpohja ja Lauantaina vaikka Konivuori, joka olisi vaikka loppu osaltaan samaa tietä perjantain ounin kanssa?
Asialla nyt ei niin merkitystä ja saattaa olla vähän tyhmäkin kysymys, mutta säännöt sen varmasti mahdollistaisi, että noin voisi olla vai?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitos!

On noita ollut, esim Parkkola ja Surkee jakoivat reittiään 1988, 1990 ja 1992-1995. Parkkola torstaina tai perjantaina, Surkee lauantain päätteeksi.

Samana päivänä on ajettu osittaisena toistona 1988 Rapsula ja Hassi sekä 1996-1997 Rapsula ja Ouninpohja

Meksikon rallissa tuota tehdään vielä tänä päivänäkin, ja tulevassa Turkin rallissakin yksi lyhyt osuus ajetaan yhteensä neljä kertaa. Niin ja toki Ruotsissa ajettiin Torsbyn loppu kolme kertaa pe-su vikoina pätkinä, lauantaina lyhyemmällä alkuosalla.

Säännöt sanoo ettei samaa tietä saa ajaa yli kahta kertaa, mutta poikkeuslupia kai sitten jaetaan...
 
Viimeksi muokattu:

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
166
Kiitoksia vastauksesta! Taas yksi asia vähemmän ihmeteltävänä. Tänä päivänä varmasti hankalaa Neste rallissa, kun muutenkin jo pätkät ajellaan pariin kertaan. Ei taitaisi tiet kestää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta shakedownissa kaikki tehdaskuskit ajaa pätkän ainakin kolme kertaa ja WRC2-kaveritkin pari kertaa. Lisäksi takavuosina autoja saattoi olla parhaimillaan 200, kun nyt niitä on 70. Tänä ja viime vuonna Vetomiehet ajoivat Pihlajakosken ja Päijälän kaksi kertaa MM-rallin vetojen välissä ja tiet taisi kestää.

Mietin juuri että Ruuhimäkeenhän voisi viritellä Torsbyn tyyppisen Sprint-version kolmanneksi ajokerraksi, lähtö vaikka mikro- ja crossiratojen suunnalta. Saisi hyödynnettyä uutta areenaa kunnolla.

Pätkien kahteen kertaan ajaminen alkoi kunnolla 1979, mutta pätkät toistettiin yleensä eri päivinä. 80-luvun alussa myös Urriasta ja Ruuhimäestä saatettiin ajaa versiot eri alkuosuuksilla eri päivinä, kun taas 1981 Humalamäki ajettiin eri suuntiin (samaa tehtiin viime vuoden Australiassa). 1982 Ouninpohja ajettiin jopa kolme kertaa. 1987 toistettiin myös Laajavuori ja Harju. 1988-1994 ei toistettu muita pätkiä kuin yllämainitut osuudet eri pätkien osina.

1995 ajettiin taas kokeilunomaisesti Lempää kahteen kertaan ja seuraavana vuonna toistettiin jo useampi pätkä. 2005 yhteen ja kahteen kertaan ajettavia pätkiä oli yhtä monta, kun taas 10 vuoden kuluttua eli 2015 kaikki pätkät ajettiin kahteen kertaan. Tosin viime vuosina on ”mausteeksi” ripoteltu yhteen kertaan ajettavia pätkiä 1-2 per ralli. Kaikissa MM-ralleissa tällaista viitseliäisyyttä ei ole senkään vertaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
2:35:43 kohdalla tulee kuvaa Vatasen Imprezan puskurista, tuolloin ennennäkemätön kuvakulma. Pöntinen sanoo että pätkä on Päijälä, jolle Vatanen tekaisi pohjat, mutta väittäisin kyseessä olevan Koivulahti. Lopun risteyksestä tunnistaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikä pätkä? Näkyy tässä 1989 videolla 0:12 - 0:30. On siis jokin perjantain pätkä. Silmään osui, että samaa pätkää näkyi 1993 koosteessa, jota näytettiin All Liven tauoilla viikko sitten (esim perjantain streamissa ennen Oittilaa 7:18:00 paikkeilla). Koosteen aikajanan mukaan on myös aamun pätkiä. Ainoat samat osuudet 1989 ja 1993 perjantailenkkien alkupuolilla on Lankamaa, Kalliokoski ja Myhinpää. Näistä melkein ensimmäisen ja viimeisen voi sulkea pois, mutta Kalliokosken reitillekään en osaa sijoittaa noin pientä tietä...vuoden 1989 ”loppulenkkiä” ei ajettu 1993. Lisäksi molemmilla kuvausryhmillä on ollut kamera pätkän ekassa risteyksessä ja ainakin 1989 myös sen jälkeisellä osuudella, ehkä myös 1993. Kyllösen porukan 1989 ekan päivän koosteessa näkyy sama risteyskäännös kuin tuossa 1993 ohjelmassa.

https://youtu.be/tQsuIBF68wY

https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1989/Kalliokoski
Totesin, että tämä on kuitenkin mitä luultavimmin Toikkalasta n.3km kohdalta, jossa on peltoaukealla oikea ja katsojaoppaan mukaan “eteläeurooppalainen kiviaitojen väliin meno”. Ulkomainen videotiimi on vain käyttänyt taiteellista vapautta kuvituksen ja aikajanan kanssa. Hassin hyppyjä, joissa Auriolin pohjapanssari irtoaa, sanotaan Vaheriksi, ja perjantain tauonjälkeistä pätkää eli Toikkala kuvataan startissa jossa on peltoaukealla tiukka oikea, luultavasti Jäppilä kyseessä, ei ainakaan Toikkala. Mikkolan onboard-pätkätkin taitaa olla aina Vaherista, vaikka sitä näytetään joka päivän kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5006
Sijainti
Parc Fermé
Pohdin tässä et pitäisiköhän yrittää listata pätkät joka vuodelta, mitä Nesterallin ajalta ollut mukana katsomassa. Ulkomuistista alkuun ja sitten fixaisi lunttaamalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15221
Sijainti
Tampereen lenkki
Ouninpohjan uusi reitti

Kehittelin Ouninpohjalle jo aiemmin uutta reittiä akselille Kakaristo-Hassi-Hämepohja. Tutkin sitä nyt hieman tarkemmin.



Tälle reitille on onboardit kokonaisuudessaan 2018 Kakariston, 2011 Hassin ja 2016 Ouninpohjan erikoiskokeista. Pystyin laskemaan onboard-videoista eri tieosuuksille osittaiset ajat ja keskinopeudet käyttäen ensimmäistä ajokertaa ja pätkän pohja-ajan tekijän suoritusta (WRC+:sta 2018 osalta). Jaoin pätkän kolmeen osaan niin että ajo jatkuu "katkeamatta" videosta toiseen. Ensimmäinen osuus Kakariston risteyksestä Kakaristo 2018-pätkän maaliin, seuraava osuus 2011 Hassin reittiä Ouninpohjantien alkuun yhteen tiettyyn hyppyyn jonka onnistuin paikantamaan kartalle ja molempiin videoihin, ja loppu sitten 2016 Ouninpohjaa.

OsuusVuosiPituusAikaKeskinopeus
Kakaristo-Hassi201812.89 km06:14.6123.88 km/h
Hassi-Jyrkynen2011 6.59 km03:10124.86 km/h
Jyrkynen-Hämepohja201612.22 km05:35.3131.20 km/h

Koko reitin pituus on 31.7 km. Väliteitäkin pitäisi olla yleisölle riittävästi.

Arvioin autojen nopeuden kehitystä Hassintien osuudesta 2011 vs 2018 sekä Surkeen isolta tieltä 2016 vs 2018 ja päädyin käyttämään kertoimia 0.970 ja 0.971 , jonka verran vähemmän aikaa nykyautot käyttävät isoilla teillä.

Lasketaan yhteen ajat kertoimineen, saadaan arvioiduksi ajaksi 6:14.6 + 3:10 * 0.970 + 5:35.3 * 0.971 = 14:44.3, ja virtuaaliseksi keskinopeudeksi 129.05 km/h.

Mittaus- ja arviointivirheitä varmasti voi olla moneen suuntaan, mutta en pitäisi tuota reittiä ihan mahdottomana. Suunnan voisi toki myös kääntää, jolloin keltaisen talon hyppy ajettaisiin oikeaan suuntaansa. Lisäksi maalissa voitaisiin kääntyä Kakariston risteyksestä vielä pohjoiseen, että yleisö näkisi ohiajavat autot.

Toki voi olla että muutenkin on päätetty, ettei keskinopeuksia aiota enää seurata niin orjallisesti kuin aiemmin, mutta nykyisin reunaehdoinkin tämä voisi olla mahdollinen reitti Ouninpohjalle, ja sisältäisi ainakin reilusti hyppyjä ja Jyskälälle tyypillistä leveämpää tietä, joskaan ei ihan sitä nopeinta lentokenttää.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5360
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kehittelin Ouninpohjalle jo aiemmin uutta reittiä akselille Kakaristo-Hassi-Hämepohja.
Mielenkiintoista. Ja tämähän saattaisi olla formaatti, joka kelpaisi myös Suomen maantiedon erityisasiantuntijoille Colin Clarkille ja David Evansille.
 
Ylös