Suurajojen erikoiskokeet

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Kehittelin Ouninpohjalle jo aiemmin uutta reittiä akselille Kakaristo-Hassi-Hämepohja. Tutkin sitä nyt hieman tarkemmin.
Hyvä kuvio! Joskin toisin reitin toisinpäin ja maalin Kakaristoon. Silloin juuri Ouni olisi keltaisine taloineen ja Ounin risteyksineen "oikein".
Se että miten tuosta lopusta saisi sitten viisaan, koska toki varmaankin Kakariston risteys pitää ajaa risteyksenä, niin onkin sitten hankalempaa. Paha mennä sanomaan että millaisia sopimuksia siellä on mutta Kakaristo OY voi osaltaan sanella siten että miten tuo risteys on? Ts. että sitä ei saa ajella Kakaristontielle koska katsomot yms. järjestelyt ei toimi. Ja puolestaan AKK on varmasti vaan tyytyväinen että sitä VIP/Autosumaa saadaan tuohon risteykseen ja pois liikenteestä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä kuvio! Joskin toisin reitin toisinpäin ja maalin Kakaristoon. Silloin juuri Ouni olisi keltaisine taloineen ja Ounin risteyksineen "oikein".
Se että miten tuosta lopusta saisi sitten viisaan, koska toki varmaankin Kakariston risteys pitää ajaa risteyksenä, niin onkin sitten hankalempaa. Paha mennä sanomaan että millaisia sopimuksia siellä on mutta Kakaristo OY voi osaltaan sanella siten että miten tuo risteys on? Ts. että sitä ei saa ajella Kakaristontielle koska katsomot yms. järjestelyt ei toimi. Ja puolestaan AKK on varmasti vaan tyytyväinen että sitä VIP/Autosumaa saadaan tuohon risteykseen ja pois liikenteestä.
Tuon pätkänhän voisi jatkaa tämän vuoden Kakariston starttiin asti 42-kilsaisena, mutta silloin esim Mutasen risteykseen ja keltaiselle talolle ei mene väliteitä. Rapsulaan ajaminenkin on vain lievennys, 37-kilsainen pätkä ja Vuorisjärventien kautta pitää hoitaa monen katselupaikan liikenne. Tämän vuoksi ajattelin että on järkevämpää jättää Okskulmantie, Vuorisjärventie ja Rapsulantie kokonaan vapaaksi yleisön käyttöön. Voisihan Kakariston takapiikistä kääntyä ja laittaa maalin pian siihen perään, mutta tulisi turhaa siirtymää kilpailijoille.

Tässä olisi yksi ratkaisu pohjoispuolen reittiin, etenkin jos kaivataan vielä lisäristeyksiä keskinopeutta laskemaan https://www.mapfab.com/map/w10/Kakaristo-Ouninpohja Ja tosiaan suunnan voisi ihan hyvin kääntää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Hyvä kuvio! Joskin toisin reitin toisinpäin ja maalin Kakaristoon. Silloin juuri Ouni olisi keltaisine taloineen ja Ounin risteyksineen "oikein".
Se että miten tuosta lopusta saisi sitten viisaan, koska toki varmaankin Kakariston risteys pitää ajaa risteyksenä, niin onkin sitten hankalempaa. Paha mennä sanomaan että millaisia sopimuksia siellä on mutta Kakaristo OY voi osaltaan sanella siten että miten tuo risteys on? Ts. että sitä ei saa ajella Kakaristontielle koska katsomot yms. järjestelyt ei toimi. Ja puolestaan AKK on varmasti vaan tyytyväinen että sitä VIP/Autosumaa saadaan tuohon risteykseen ja pois liikenteestä.
Maali jossain Kakariston ja Rapsulantien välissä? Rapsulantien kautta 9-tielle ja siitä seuraavalle erikoiskokeelle tai huoltoon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Maali jossain Kakariston ja Rapsulantien välissä? Rapsulantien kautta 9-tielle ja siitä seuraavalle erikoiskokeelle tai huoltoon.
Tässä tulee myös sitten jo vastaan se, että Okskulmantie on todella nopeaa Kakariston ja Rapsulantien välillä.

Edelleen myös pitäisin relevanttina vaihtoehtona ajaa Hämepohjasta Konivuoreen, joko vuoden 2011 Hassin maaliin tai sitten vuoden 1986 starttiin Hujalantielle, ja sitten toinen pätkä tämän vuoden Kakariston maalista Hassintietä ylös Kakaristoon ja maali Kakariston pohjoispuolelle. Vaikka toki Konivuoressa on varmasti omat haasteensa, vuonna 2011 sinne ei saanut yleisö mennä.

EDIT: https://www.mapfab.com/map/xFY/Konivuori-+-Kakaristo
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuo olisi aivan unelmapätkä Hämepohjasta Hassiin ja sieltä Kakaristoon. Maalihan voisi olla jo esim. kilometri Kakariston risteyksen jälkeen Okskulmantiellä. Siitä sitten siirtymänä Okskulmantietä-Rapsulantien kautta Ysitielle.

Yksi hyvä versio olisi Hämepohja-Mutanen-Hassi-Arvaja. Mahtavaa rallitietä koko matka ja Arvajantiellä vielä komeat järvimaisemat. Arvajantieltähän voisi kääntyä vielä pienemmälle Kilpijärventiellekin. Tuolle alueelle saisi kyllä monta hienoa versiota. Yksi voisi olla myös Hämepohja-Mutanen-Hassi-Kassalantie.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Osaisivatko asiasta paremmin tietävät sivistää ulkopaikkakuntalaista, että minkä takia Humalamäki ei ole kuulunut rallireittiin yli 30 vuoteen?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Osaisivatko asiasta paremmin tietävät sivistää ulkopaikkakuntalaista, että minkä takia Humalamäki ei ole kuulunut rallireittiin yli 30 vuoteen?
Paikallisten vastustuksen vuoksi. Muistan lukeneeni, että Humalamäkeä olisi aseteltu reittikartalle ihan tällä vuosituhannella (jopa vuosikymmenellä) yhdistettynä yksityistiehen, mutta lopulta joku paikallinen sai homman peruttua.

Yksi hyvä versio olisi Hämepohja-Mutanen-Hassi-Arvaja. Mahtavaa rallitietä koko matka ja Arvajantiellä vielä komeat järvimaisemat.
Olisihan se komeeta päästellä 25 kilsaa rallitietä kääntymättä kertaakaan risteyksestä :D
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Paikallisten vastustuksen vuoksi. Muistan lukeneeni, että Humalamäkeä olisi aseteltu reittikartalle ihan tällä vuosituhannella (jopa vuosikymmenellä) yhdistettynä yksityistiehen, mutta lopulta joku paikallinen sai homman peruttua.
No niinpä tietenkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki silloin 1986 pätkä jäi pois koska se oli Ouninpohjan jälkeen 1985 rallin nopein pätkä, mutta pienempään tiehen yhdistämällä se voisi toimia edelleen. Lisäksi Humalamäki oli 90-luvulla usein shakedown.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
1993 lähetyksessä Kankkunen oli vissiin erittäin liki Hassissa, omin sanoin vähän ojassa, Vatanen sanoi, että auton verran. Kaks rengasta meni kuitenkin, joten kyllä kunnolla ollut tieltä pois. Joku vanhempi penkkamies varmasti kyllä tietäisi missä Kankkunen oli ns räpsyllä.. :D

https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1993/Hassi

Siinä tuon vuoden muoto, oli kisan pisin pätkä. Ei kyllä vuoskausiin ole minun mielestä alkuosaa ainakaan missään kisassa ajettu. Halkupohjantie oli mukana Kuhmoisten rallissa 2017.

Edit: Auriol kertoi myös haastattelussa, että oli hypännyt aurauskulmat sekaisin viimeisellä pätkällä, joka oli juuri Hassi. Vähän sanamudosta jäi epäselväksi oliko mennyt hypyissä vai hypyssä. Armottomalla spekulaatiolla, juurikin tuolla Halkupohjantiellä taisi olla yksi aika hyvin alta pois lähtevä nööli merkillä tuossa 2017 kisassa, olisko pian siinä ottanut ylipitkän..

http://www.youtube.com/watch?v=F9p12SBCS1w&t=3m26s
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Auriolin megahyppy näkyy tässä 9:18 https://youtu.be/RZk_JRLBDS0?t=9m18s Minusta se on vasta Kilpijärventiellä, koska samasta paikasta on videota myös vuodelta 1994. Tuosta Haikupohjantien hyppyristä taas kaiketi Colin McRae hyppäsi melko pitkälle vuotta aiemmin, kun se oli osa Paaterin pätkää
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Vanhoja tilastoja tutkiessa tuli vastaan Kermolan EK itärajan tuntumasta vuodelta 1975, mittaa 5.5 km ja pohjat Lampisella 5:35, keskinopeutta 59 km/h. Sama pätkä vuotta myöhemmin ja Airikkalan pohjat 3:46, keskinopeus 87 km/h. Jonkinlainen heitto ajassa tai pätkän pituudessa vuodella 1975? Ei ole taas käden ulottuvilla makkan kirjoja, joista voisi tuplatsekata...

EDIT: KSML:n arkiston mukaan 1975 pätkäpohjat on ollut 335 sekuntia eli juurikin 5:35.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Se johtunee siitä että lehti on mennyt painoon siinä kohtaa yötä . Ehkä ne on olleet sitten vanhentunutta tietoa seuraavan päivän puolella?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Se johtunee siitä että lehti on mennyt painoon siinä kohtaa yötä . Ehkä ne on olleet sitten vanhentunutta tietoa seuraavan päivän puolella?
Joo, se voi olla, että Ludviginkadulla on mietitty ettei la-su-yön pätkätulokset kiinnosta enää maanantai-aamuna ketään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.youtube.com/watch?v=gZZol2Yv6TM

Makeen näköstä tietä toi Mattilan pätkä, mutkaa riittää. Kuinkahan kovaa nykyautoilla mentäisiin?
2009 Ketomaan pohja-aika n-ryhmän Subarulla 20.50km pätkälle 10:26,2 -> keskinopeus 117.9km/h. Foorumilta varmaan löytyy hyvä veikkaus keskinopeudesta nykywerssillä.
Täytyy muistaa, että SM:ssä n-ryhmä lähti puhtaalle tielle kärkeen ja kisassa taisi olla 9 pätkää, eli paljoa ei tarvinnu kalustoa säästellä. Keli muistaakseni sateinen. Alkuosa pätkää on todella nopeaa ja huimia ylityksiä, eteläpää on ajettavampaa.
Tulipa tämäkin vanha juttu mieleen ja teki mieli selvitellä. Mattila on tuolloin tosiaan ajettu paljon pidempänä kuin Suurajoissa, ja nopealle alkuosalle on laitettu kolme shikaania. Tällä videolla nuo shikaanit näkyvät, harmi vaan että matka loppuu kesken, aika pelottavan näköisesti vielä...https://www.youtube.com/watch?v=vkcSiJY4QTk
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16070
Sijainti
Tampereen lenkki
Lisää erikoisuuksia...Vuoden 1996 nopein pätkä oli historiankirjojen mukaan Lempää 1, jossa Tommin pohjat 22.12 km pätkällä tasan 10 minuuttia, 132.72 kmh. Toisella ajokerralla kuitenkin aika 10:33 ja keskinopeus 125.80 km/h. Voisiko tuossa olla virhe ja jäänyt sekunnit kirjaamatta tilastoon? Ympärillä olevat Vartiamäki ja Mynnilä ovat hieman nopeutuneet toiselle ajokerralle, samoin on käynyt Lempäälle muina vuosina kun sitä on kahdesti ajettu, vaikkakin tuona vuonna versio oli erilainen kuin muulloin. Voisiko DC tarkistaa Hesarin arkistosta, KSML:n arkistossa ei ollut pätkätuloksia sunnuntaille, ratkaiseva sivu taisi juuri puuttua...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lisää erikoisuuksia...Vuoden 1996 nopein pätkä oli historiankirjojen mukaan Lempää 1, jossa Tommin pohjat 22.12 km pätkällä tasan 10 minuuttia, 132.72 kmh. Toisella ajokerralla kuitenkin aika 10:33 ja keskinopeus 125.80 km/h. Voisiko tuossa olla virhe ja jäänyt sekunnit kirjaamatta tilastoon?
Aivan oikein päätelty, eli minuutit on jääneet kirjaamatta. Vanha kunnon rallilehti HS tietää kertoa Tommin pohjien olleen 10:45.

Näytä liitetiedosto 25961
 
Ylös