Suurajojen erikoiskokeet

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
150
Jännä juttu kyllä mikä on itseänikin joskus mietityttänyt. Ehkä tuo oli vain joku Markun ja Lancian välinen yksittäinen sopimus, joka ei sitten kuitenkaan muodostunut tavaksi. Jyskälä oli kuitenkin järkeenkäypä kisa tuollaiselle kokeilulle kun oli käsittääkseni kuitenkin ainut ralli koko sarjassa missä Martinista ei saanut olla mitään mainintaa.

Vähän vastaavasti Ferrarin ykköstiimissä oli 80-luvun alussa vielä normikäytäntö, että kuljettajilla sai olla sekä pääsponssien, että värityksenkin puolesta täysin omat ajohaalarit...esim. Gilles Villeneuvella oli valkoiset ajohaalarit, mutta Pironilla perinteiset punaiset haalarit. Villeneuve oli vähällä siirtyä McLarenille 1981 kauden jälkeen ja yksi Gillesin ehdoista Ron Dennisille oli, että saa McLarenillakin täyden taiteellisen vapauden ajohaalareiden suhteen, johon Dennis olisi ihme kyllä suostunut. Gillesin uskollisuus Enzo Ferrarille kaatoi kuitenkin lopulta sen siirron.

Ja viitattiinko Green Sportsdrinkillä kuitenkin lopulta Martiniin? :D

Niin.Vihreä taitaa vaan videossa oleva pullo olla väriltään..Ei mitään vihjauksia mihinkään suuntaan,mutta on tämä jotenkin niin hassu yhteensattuma aiempaan.. https://www.youtube.com/watch?v=FexRhNwbb5U
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Seuraa megalistauspostaus, jota sopii täydentää tai korjata:

Pätkiä, joita on ajettu useilla täysin toisistaan eriävillä reiteillä
- Moksi (1986 ja 1991 ja 2000. 2018-2019 ei myöskään mitään yhteistä vuosien 1986 ja 1991 kanssa)
- Hassi (esim 1985, 1991 ja 1992 tai 2011 ja 1993)
- Evo (2011 ja 1984 "ykkösosa")
- Kavala (2009 ja 1986)
- Kuohu (1982-2006 ja Raiviokoskentietä kulkeneet 70-luvun versiot)
- Himos (1994-1997 ja 1991)
- Vartiamäki (1989-1998 ja 1977-1980)
- Äijälä (1989-1994 ja 1976)
- Ouninpohja (1992-1993 ja 1986)
- Autio (1991 ja 1983)
- Ehikki (1983 toinen ajokerta ja 1981)

Täysin eri seuduilla ajettuja samannimisiä pätkiä
- Syväjärvi (Hursti ja Kavala)
- Mutanen (Ouni-variaatio ja Oittila)
- Sydänmaa (toinen pätkä Juvan lähellä, toinen lähellä Hartolaa, tunnetaan myös Vehkalahtena)
- Savo (tutun Savon pätkän lisäksi Viitapohja/Savonkylä ajettiin Savon nimellä ennen MM-aikaa)
- Makkola (1978 ja 1974 Kangasniemellä, 1975-1976 Savonlinnan lähellä)

Pätkiä, joita on ajettu (lähes) samalla reitillä mutta eri nimillä
- Kakaristo (2019)/Rapsula
- Äänekoski/Äänekoski-Valtra/Koivistonkylä
- Oittila/Mutanen
- Kolonkulma/Kavala(2009)
- Himos (2009-2010) ja Vaheri (2006)
- Parkkola(2000-2004) ja Surkee (1989-1993)
- Juupajoki (199:cool:/Talviainen
- Palsankylä/Palsa
- Heräjärvi/Kaipolanvuori (1990)
- Vehkalahti/Sydänmaa (1979)
- Kutemajärvi/Alajoki/Hännilä (eri suuntaan)
- Toikkala/Tenkkeli (eri suuntaan)
- Leskelä/Leskelänkylä
- Moksi (1988)/Niemenaho
- Sarvana/Siikalahti
- Korpiaho/Moksi (1984)
- Hursti/Syväjärvi (1984)
- Hassi (1983-1984)/Lahnalahti
- Viitapohja (1982)/Savonkylä (1981)/Savo (ennen MM-aikaa)
- Pohtola (1982)/Viitapohja (1987)
- Koivulahti/Vekuna (ennen MM-aikaa)
- Lauttajärvi/Lauttakulma (ennen MM-aikaa)
- Vartiamäki/Vartijamäki/Leivonmäki (ennen MM-aikaa)
- Sirkkaharju/Suolahti (ennen MM-aikaa)
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Thiry-95-paikasta. KSML:n suurajo-sivuilta luin tarkemmin tuosta onnettomuudesta ja sieltä selvisi, että paikka oli tarkalleen 5,2km lähdöstä pitkän suoran jälkeinen loiva vasen. Kuviakin löytyi paikasta ja tuolloin paikalla oli matalaa koivikkoa kasvavaa metsänalkua suht tuoreen hakkuun jäljiltä. Nyt varmaan jo korkeammaksi kasvanutta puustoa. Katunäkymää tuosta Kilpijärventieltä ei saa, mutta satelliittikuvalla kun Googlesta katsoo, niin mielestäni ainut selkeä paikka olisi Kilpijärventie 108. Pitkä suora, jossa pitkä loiva vasen. Muuta sopivaa paikkaa ei lähistöltä löydy, ja -95 VM:n katsojaoppaan kilometrit näyttäisi olevan jo täysin oikein mitattu ek-kuvauksissa. Tuon Kilpijärventie 108:n jälkeen kartassa näyttäisi tulevan katsojaoppaassakin mainittu alamäki ja jyrkemmät oikea-vasen mutkat. Ilmeisesti tässä paikassa oli myös katsojia, jotka näkivät onnettomuuden. Varmuuden saisi kun ajaisi tien läpi, mutta taitaa Kilpijärventie olla liikennemerkillä kielletty autoilta.
Tuo 1995 Suurajojen surullinen onnettomuus ja sen tarkka paikka on jäänyt vielä vähän vaivaamaan ja enemmän tuota tutkittuani mielestäni tuo 5,2km ei voi millään olla oikea paikka jos pätkä on merkitty oikein Rally Mapsiin. Tutkin kuvamateriaalia onnettomuuspaikalta ja vertailin sitä Google Mapsin satelliittikuviin ja olen 99% varma, että onnettomuuspaikka on 4,5km lähdöstä eikä tuo 5,2km paikka. Kuvamateriaalin perusteella onnettomuus on sattunut välittömästi loivan vasemman jälkeen jonka jälkeen on todella loiva oikea ja sen jälkeen käytännössä useamman sadan metrin suora. Tuo 4,5km paikka täsmäisi kaikilta osin tuohon ja metsän kasvukin satelliittikuvissa sopisi onnettomuuden kuvamateriaaliin ja hakkuisiin mitä paikalla on ollut vuonna 1995. 5,2km loivaa vasuria seuraa lähes välittömästi liian jyrkkä mutka oikealle joka ei sovi ollenkaan onnettomuuspaikan kuvamateriaaliin.

Tiehän on todella kapea ja siinä ei ole ollut juurikaan tilaa väistöliikkeille, jos ei tosin aikaakaan. Jos oikein muistan niin Thiry ehti kyllä tekemään jonkinlaisen väistöliikkeen, mutta auto pomppasi kivikosta kohtalokkaasti takaisin tielle. Todennäköisesti tuo onnettomuudessa osallisena ollut seurue on lähtenyt Kattilajärventien risteyksestä kävelemään Kilpijärventietä pikataivalta pitkin ja ehtinyt kävellä 400 metrin matkan ennen kuin Thiryn Escort on yllättänyt takaa heidät. Tuo on sen verran lyhyt matka, että todennäköisesti muita 0-autoja ei ole ehtinyt heitä erikoiskokeella kohtaamaan ja he eivät ole senkään puolesta osanneet olla varuillaan. Monen epäonnisen sattuman summa joka johti tragediaan.

Eipä tuolla nyt loppupeleissä kovin suurta eroa ole, mutta tässä nyt kuitenkin vielä minun vahva epäilykseni tämän surullisen onnettomuuden tarkasta sijainnista. En tiedä sitten mistä tuo Keskisuomalaisen 5,2km on saatu.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuo 1995 Suurajojen surullinen onnettomuus ja sen tarkka paikka on jäänyt vielä vähän vaivaamaan ja enemmän tuota tutkittuani mielestäni tuo 5,2km ei voi millään olla oikea paikka jos pätkä on merkitty oikein Rally Mapsiin. Tutkin kuvamateriaalia onnettomuuspaikalta ja vertailin sitä Google Mapsin satelliittikuviin ja olen 99% varma, että onnettomuuspaikka on 4,5km lähdöstä eikä tuo 5,2km paikka. Kuvamateriaalin perusteella onnettomuus on sattunut välittömästi loivan vasemman jälkeen jonka jälkeen on todella loiva oikea ja sen jälkeen käytännössä useamman sadan metrin suora. Tuo 4,5km paikka täsmäisi kaikilta osin tuohon ja metsän kasvukin satelliittikuvissa sopisi onnettomuuden kuvamateriaaliin ja hakkuisiin mitä paikalla on ollut vuonna 1995. 5,2km loivaa vasuria seuraa lähes välittömästi liian jyrkkä mutka oikealle joka ei sovi ollenkaan onnettomuuspaikan kuvamateriaaliin.

Tiehän on todella kapea ja siinä ei ole ollut juurikaan tilaa väistöliikkeille, jos ei tosin aikaakaan. Jos oikein muistan niin Thiry ehti kyllä tekemään jonkinlaisen väistöliikkeen, mutta auto pomppasi kivikosta kohtalokkaasti takaisin tielle. Todennäköisesti tuo onnettomuudessa osallisena ollut seurue on lähtenyt Kattilajärventien risteyksestä kävelemään Kilpijärventietä pikataivalta pitkin ja ehtinyt kävellä 400 metrin matkan ennen kuin Thiryn Escort on yllättänyt takaa heidät. Tuo on sen verran lyhyt matka, että todennäköisesti muita 0-autoja ei ole ehtinyt heitä erikoiskokeella kohtaamaan ja he eivät ole senkään puolesta osanneet olla varuillaan. Monen epäonnisen sattuman summa joka johti tragediaan.

Eipä tuolla nyt loppupeleissä kovin suurta eroa ole, mutta tässä nyt kuitenkin vielä minun vahva epäilykseni tämän surullisen onnettomuuden tarkasta sijainnista. En tiedä sitten mistä tuo Keskisuomalaisen 5,2km on saatu.

Taidat olla ihan oikeassa. Jotenkin menin vaan tuohon vipuun, kun kerran lehti väittää 5,2km lähdöstä, niin silloinhan se täytyy olla niin. Ajattelin, että onnettomuuspaikka olisi välittömästi tuon loivan vasurin jälkeen n. 5,1- 5,2km kohdalla ja sen jälkeen tulisi vielä 100m suora ennen jyrkkää oikeaa. Mutta tosiaan satelliittikuvan perusteella 4,5km kohdalla olisi vähän nuorempaa metsää, joka sopii paremmin onnettomuuspaikan kuviin. Lisäksi katselin korkeuseroja, jotka rallymapsissakin näkyy. 4,5km kohdalla vasurin jälkeen tie alkaa nousta ylöspäin nypylle, kun taas tuo 5,2km vasurissa mennään kokoajan loivaan alamäkeen. Jos en väärin muista, niin törmäys tapahtui nyppylän kohdalla tai heti sen jälkeen, joten siinäkin mielessä 4,5km paikka täsmää paremmin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
HS:n juttu (HS 27.8.1995) kertoo onnettomuuden tapahtuneen klo 7.42, 3,5km lähdöstä mutta tämä etäisyys lienee typo. Juttu mainitsee myös tien olevan onnettomuuskohdassa erittäin kapea (vain 4,1m). Paikalla katsojina olleet palomies ja ensihoitaja aloittivat uhrin elvytyksen, mutta kuusi minuuttia onnettomuuden jälkeen paikalle laskeutuneen ambulanssihelikopterin lääkäri totesi tämän kuolleeksi.

Thiryn Escortin nopeudeksi paikkaan lähestyttäessä arvioitiin n. 100-110 km/h. Reagointiaikaa ei käytännössä jäänyt lainkaan, sillä uhri ilmestyi Thiryn näkökenttään vain n. 30 metriä ennen törmäystä.

Samalta sivulta löytyy myös tälläkin hetkellä ajankohtaisen Ari Pusan melko kantaaottava kirjoitus "Nolla-autot eivät ole testaamista varten", jossa mielestäni annettaan aivan turhaan rivien välistä ymmärtää onnettomuuden ikään kuin johtuneen siitä, että Thiry oli keskitttnyt enemmän "testaukseen" kuin varsinaisiin nolla-auton tehtäviin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jotenkin erikoista, ja ajan muuttumista 24 vuodessa kuvaavaa, on myös se, että Thiryn kerrotaan olevan maineeltaan "moitteeton kuljettaja". Ikään kuin olisi olemassa "moitteellisia" kuljettajia jotka ajavat huvikseen yleisön päälle?!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
HS:n juttu (HS 27.8.1995) kertoo onnettomuuden tapahtuneen klo 7.42, 3,5km lähdöstä mutta tämä etäisyys lienee typo. Juttu mainitsee myös tien olevan onnettomuuskohdassa erittäin kapea (vain 4,1m). Paikalla katsojina olleet palomies ja ensihoitaja aloittivat uhrin elvytyksen, mutta kuusi minuuttia onnettomuuden jälkeen paikalle laskeutuneen ambulanssihelikopterin lääkäri totesi tämän kuolleeksi.

Thiryn Escortin nopeudeksi paikkaan lähestyttäessä arvioitiin n. 100-110 km/h. Reagointiaikaa ei käytännössä jäänyt lainkaan, sillä uhri ilmestyi Thiryn näkökenttään vain n. 30 metriä ennen törmäystä.

Samalta sivulta löytyy myös tälläkin hetkellä ajankohtaisen Ari Pusan melko kantaaottava kirjoitus "Nolla-autot eivät ole testaamista varten", jossa mielestäni annettaan aivan turhaan rivien välistä ymmärtää onnettomuuden ikään kuin johtuneen siitä, että Thiry oli keskitttnyt enemmän "testaukseen" kuin varsinaisiin nolla-auton tehtäviin.

Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla
Thiryhän ajoi N-ryhmäläisellä, joten tuskin siinä paljoa testattiin, vaikka varmasti motivaatio saattoi tulla myös reitin opettelusta...

Kankkusen nollana ajelu sen sijaan oli lähinnä yleisön palvelua ja samalla myös testiä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Thiryhän ajoi N-ryhmäläisellä, joten tuskin siinä paljoa testattiin, vaikka varmasti motivaatio saattoi tulla myös reitin opettelusta...

Kankkusen nollana ajelu sen sijaan oli lähinnä yleisön palvelua ja samalla myös testiä.
Varmasti Thiryllä oli motiivina reittiin tutustuminen. Jyväskylä oli tuossa vaiheessa jo vahvistettu kauden 1996 kalenteriin ja Thiry oli valmistautumassa kauteen kenties tallinsa ykköskuljettajana. Sainzhan oli ennen Katalonian tapahtumia menossa Toyotalle.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Jos en väärin muista, niin törmäys tapahtui nyppylän kohdalla tai heti sen jälkeen, joten siinäkin mielessä 4,5km paikka täsmää paremmin.
Joo Ylen onnettomuusraportissa silminnäkijä, joka yritti varoittaa onnettomuuteen joutunutta seuruetta, puhui kanssa nyppylästä jonka takaa Thiryn Escort ilmestyi näkyviin. Hänen mukaansa myös Escort oli ilmestynyt paikalle äänettömästi.

Mainitaan vielä, että tuota 4,5 kilometrin paikkaa tukisi vielä kaiken muun jo edellä mainitun lisäksi se, että KSML:n onnettomuusraportin mukaan järjestysmiehiä oli ollut 100 metriä ennen onnettomuuspaikkaa ja nimenomaan mutkassa. Tuossahan on kaksi vasuria peräkkäin 100 metrin välein joista jälkimmäisessä epäilen onnettomuuden tapahtuneen ja joista ensimmäisessä ilmeisesti on sitten ollut järjestysmiehiä. Siitä ei päästy yksimielisyyteen katsojien joukossa oliko pilleihin puhallettu vai ei. Ja vaikka olisikin, saattaa olla että sade, sateenvarjot ja vastatuuli ovat aika tehokkaasti vaimentaneet niiden kuuluvuutta tuonne onnettomuuspaikalle. Ja tietysti yksinkertaisesti vain väärä paikkaa väärään aikaan. Hieman aiemmin tai hieman myöhemmin kun Thiry olisi kohdannut tämän seurueen, oltaisiin puhuttu satojen metrien varoitusajasta eikä 30 metristä.

Ari Pusa sanoi:
Onni onnettomuudessa oli vain se, ettei Suurajojen eilinen kolari sattunut suomalaiselle nolla-auton huippuajajalle, Juha Kankkuselle.

Voi tosin olla, että jos tämä olisi osunut Kankkusen kohdalle, onnettomuutta ei olisi tapahtunut lainkaan pelkästään sen takia, että Celican pauke olisi saattanut varoittaa tämän seurueen aiemmin lähestyvästä autosta ja siirtymään pois tieltä. Kuljettajaahan tuosta on aivan turha syyttää. Tien leveys neljä metriä ja neljän hengen seurue ilmestyy nypyn takaa kävelemässä tiellä niin eipä siinä paljoa tehdä. Onnettomuusraporttien mukaan he eivät tosin kävelleet koko tien leveydeltä vaan tien oikeata laitaa, tämä onnettomuuden uhri hieman keskemmällä kuin muut. Onnettomuus tapahtui nopean vasurin ulostulossa joten Thiryn autolla on todennäköisesti onnettomuushetkellä ollut taipumus ajautua kapean tien oikeaan laitaan ja vasemmalla puolella kävellessään he olisivat ehkä olleet hieman helpommin vältettävissä tuossa kyseisessä kohdassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9299
Varmasti Thiryllä oli motiivina reittiin tutustuminen. Jyväskylä oli tuossa vaiheessa jo vahvistettu kauden 1996 kalenteriin ja Thiry oli valmistautumassa kauteen kenties tallinsa ykköskuljettajana. Sainzhan oli ennen Katalonian tapahtumia menossa Toyotalle.
Eikös 1995 ollut vielä vuosi, jolloin monia erikoiskokeita (mm. Ouninpohja) käännettiin ajettavaksi toiseen suuntaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös 1995 ollut vielä vuosi, jolloin monia erikoiskokeita (mm. Ouninpohja) käännettiin ajettavaksi toiseen suuntaan?
Kyllä. Ouninpohjan lisäksi käännettiin moni tärkeä lauantain pätkä – Västilä, Päijälä, Vaheri – sekä Ehikki ja tuo kohtalokas Hassi, joita ei 1996 ajettu. Kilpijärventietä ei muutenkaan ajettu enää MM-rallissa tuon vuoden jälkeen (eikä myöskään ihan hetkeen kyläkisoissakaan). 1995 tuotiin reitille myös Keuruu ja Jukojärvi, joita hinkattiin seuraavina vuosina riittävästi. Varmasti oli Tommilla ja Juhalla pieni ekstraetu muihin nähden vuoden 1996 kisassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tästä starttaa It Gets Faster Nown suuri Suomen MM-rallin reittihistoriikkiprojekti, jota olen työstänyt kuukausitolkulla, varmaan yli vuoden.

Ensimmäisessä osassa tutkitaan vuodet 1973-1981, jolloin ajettiin enimmäkseen yöllä. Reitti saattoi käydä kaukana Jyväskylästä. Kokonaismitta ja pätkien pituudet vaihtelivat todella pitkästä todella lyhyeen.

www.itgetsfasternow.com/2019/10/18/rally-finland-route-history-i-1973-1981/

Tämä blogipostaus on omistettu Kari "makka" Mäelle.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tästä starttaa It Gets Faster Nown suuri Suomen MM-rallin reittihistoriikkiprojekti, jota olen työstänyt kuukausitolkulla, varmaan yli vuoden.

Ensimmäisessä osassa tutkitaan vuodet 1973-1981, jolloin ajettiin enimmäkseen yöllä. Reitti saattoi käydä kaukana Jyväskylästä. Kokonaismitta ja pätkien pituudet vaihtelivat todella pitkästä todella lyhyeen.

www.itgetsfasternow.com/2019/10/18/rally-finland-route-history-i-1973-1981/

Tämä blogipostaus on omistettu Kari "makka" Mäelle.
Pika vilkaisulla näytti pirun hyvältä... Vaatii vähän aikaa tuon läpikäymiseen mutta loistavaa jatkoa Makkan aloittamalle historian kirjoitukselle...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tästä starttaa It Gets Faster Nown suuri Suomen MM-rallin reittihistoriikkiprojekti, jota olen työstänyt kuukausitolkulla, varmaan yli vuoden.

Ensimmäisessä osassa tutkitaan vuodet 1973-1981, jolloin ajettiin enimmäkseen yöllä. Reitti saattoi käydä kaukana Jyväskylästä. Kokonaismitta ja pätkien pituudet vaihtelivat todella pitkästä todella lyhyeen.

www.itgetsfasternow.com/2019/10/18/rally-finland-route-history-i-1973-1981/

Tämä blogipostaus on omistettu Kari "makka" Mäelle.
Asialle omistautumiselle ja intohimolle :thumbup:

70-luvun Suurajoista puheen ollen, missäs on tarkalleen legendaarinen Raikuun hyppy?
Koitin google mapsilla Raikuuntieltä etsiä, mutta ei äkkiseltään pistänyt silmään. En edes toki tiedä miten pätkä on tarkalleen mennyt, mutta tuo Raikuuntie näytti kyllä aika hienolta rallitieltä korkeuseroineen joka tapauksessa.
 
Ylös