Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä taas sairaspedissä makoillessa tunnistelen kerronnallisesti vääriin paikkoihin sijoitettuja onboard-pätkiä vuoden 2000 Neste Rallin tv-lähetyksistä.

https://www.youtube.com/watch?v=3GTEL2oZsM8

14:08 nopea osuus Kuohun alusta
15:49 tietysti Ruuhimäestä
18:29 Parkkola Petäjävedentieltä Mäkelänkyläntielle, eli sama osuus jota ajettiin Moksin pätkällä kahtena viime vuonna
21:45 Parkkola Punasuontieltä Koirasalmentielle, tältä osuudelta en ole ennen nähnyt WRC-auton onboardia
23:26 Mökkiperän vanhan alun hypyt
26:27 Kuohu, jatkaa samasta mihin Mäkisen onboard loppui
27:47 Laukaan loppu, eli kerronnallisesti oikeassa paikassa

https://www.youtube.com/watch?v=UrrHDhMsV84

15:28 Päijälän maaliintulo, kerronnallisesti oikein
16:20 Västilä, kun saavutaan isolle tielle

Ehikin aikana tulee pari lyhyttä onboard-välähdystä, joista on vaikeampi sanoa mistä ne on, mutta ulkokuvista luulisin että 18:50 ensimmäisen kerran tuleva pikkutie on 8,44 km kohdalta Kinkolantieltä ja 20:01 kohdalla tuleva risteys on tästä seuraava käännös Vekkulantielle. 19:06 tulee "Wilsonin paikka" vastaseen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Viikonlopuksi luettavaa vuosien 1988-1995 reiteistä.

http://itgetsfasternow.com/2019/11/22/rally-finland-route-history-iii-1988-1995/

Tällä aikakaudella reitit oli pidempiä kuin koskaan, lähes kaikki pätkät ajettiin vain kertaalleen, eikä yön yli ajettu. Lisäksi joka päivä ajettiin aina vähän eri suuntaan, kun taas aiempina vuosina saatettiin ajaa useina päivinä Jämsän suuntaan tai toistaa samoja pätkiä eri päivinä.

Mielenkiintoisia muuten nuo Alenin yms. kommentit katsojaoppaissa, etenkin vuonna 1988 haukkuvat aika montaa pätkää aika tylysti. Kuvitelkaa tänä päivänä jos joku Suninen sanoisi että "Tuohikotasessa on liikaa risteyksiä, pelkkää tökkimistä, ei tällaista pätkää tarvita" tai Lappi että "Ässämäkeen ei katsojien kannata vaivautua, ei siellä ole mitään nähtävää".

Itselle hyvin tuttua aikakautta, näiden reittien myötä sitä itse kiinnostui rallista, ja kisaoppaat on jo nappulana tarkasti luettu.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
886
:thumbup:



Mielenkiintoisia muuten nuo Alenin yms. kommentit katsojaoppaissa, etenkin vuonna 1988 haukkuvat aika montaa pätkää aika tylysti. Kuvitelkaa tänä päivänä jos joku Suninen sanoisi että "Tuohikotasessa on liikaa risteyksiä, pelkkää tökkimistä, ei tällaista pätkää tarvita" tai Lappi että "Ässämäkeen ei katsojien kannata vaivautua, ei siellä ole mitään nähtävää".
Jep, olen pannut saman merkille vanhoja katsojaoppaita joskus selatessa :D. Mutta tykkään kyllä tuosta Alénin tyylistä, ei mitään turhia tyhjänpäiväisiä PR-löpinöitä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5005
Sijainti
Parc Fermé
Ei oo sentäs samaa tasoa kun pari vuotta sitten VM:ssä jossa reitin esitteli muuan Hirvonen.

Oliko Urrian joku katselualue saatesanoilla "heikko näkyvyys" ja AnttiL (?) teki huomion et ei ihmekkään kun pätkää ei ajeta lähimaillakaan kys katselualuetta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei oo sentäs samaa tasoa kun pari vuotta sitten VM:ssä jossa reitin esitteli muuan Hirvonen.

Oliko Urrian joku katselualue saatesanoilla "heikko näkyvyys" ja AnttiL (?) teki huomion et ei ihmekkään kun pätkää ei ajeta lähimaillakaan kys katselualuetta?
Tämä oli siis vuoden 2018 Urria, johon tuli uusia metsäautoteitä loppuun. Lopussa piti olla risteys oikea ja risteys vasen, mutta VM kääntyikin jo ekasta risteyksestä vasemmalle ja päätti pätkän siihen.

Tuohon blogijuttuun ei sopinut tällainen subjektiivisuus, mutta minusta 1994 on jollain tavalla yksi suosikkivuosikerroistani reitin suhteen. Vaikka uusia pätkiä ei ollutkaan, niin monessa pätkässä oli uusia jänniä osuuksia. Lankamaan ja Ehikin pikkutiet ajettiin ekaa kertaa, samoin Vaheri 31-kilsaisena ja Surkee 37-kilsaisena. Ouninpohjastakin oli ensimmäistä kertaa "moderni versio" ja takaisin tullessa Hassin Kilpijärventien versio Alhojärvelle jatkettuna. Sunnuntaina viimeistä kertaa Soimaharju ja Töppöspohja (vs. tylsä Pitkäjärvi) mutta pitkästä aikaa myös Hauhanpohja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.youtube.com/watch?v=Qxhx9hz6KsY&feature=emb_title

Hyväneula on kyllä varmaan tylsin Suomen MM-rallin erikoiskoe ainakin niistä mitä onboardeissa on nähnyt. Pelkkää torpparia, ei juuri yhtään hyppyjä, eikä mitään yllättäviä paikkoja. Esimerkiksi Koukunmaa on tähän verrattuna todella hyvä erikoiskoe, jossa on teknisempiä ja yllättävämpiä paikkoja.

Noin muuten vuoden 2011 reitti menee kiinnostavimpien listaan vuosien 1987 ja 1996 seuraksi. Ajankuvaan nähden todella paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä, ja Päijänteen kierrosta huolimatta erikoiskokeiden ja siirtymien suhde on sama kuin vuonna 2010.

Vuoden 2012 reitti taas on monella mittarilla huonoin ja epäkiinnostava.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
886
https://www.youtube.com/watch?v=Qxhx9hz6KsY&feature=emb_title

Hyväneula on kyllä varmaan tylsin Suomen MM-rallin erikoiskoe ainakin niistä mitä onboardeissa on nähnyt. Pelkkää torpparia, ei juuri yhtään hyppyjä, eikä mitään yllättäviä paikkoja.
Olihan tuolla pätkällä joitain aika veikeitäkin paikkoja... esim. Kimin paikka ajassa 2:05 aika hämäävä. Mutta joo, aika lentokenttähän tuo on loppujen lopuksi.

Tuossa onboardissa muuten näkyy, tai pikemminkin kuuluu hyvin se josta kommentoin tässä jotain taannoin...Loebiltä tulee jatkuvalla syötöllä korjausta nuottiin. "Bon.....bon aussi....moins....bon", jännä kontrasti tosiaan Ogieriin, joka verrattuna Loebiin on kuin mykkä ratin takana. Taitaa Tänakkikin kyllä aika hissukseen yleensä olla pätkillä. Mutta siinä voi hyvin olla myös joku keskittymisjuju takana, ettei ihan tarkotuksella lähdetä korjailemaan nuottia kesken pätkän. Tai sitten miehet tekevät vain nuotit niin hyvin kerrasta laakiin, että niissä ei ole ikinä mitään korjaamista. :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänak ja Järveoja kyllä puhuu nykyään minimaalisen vähän autossa. Esimeriksi 5...4...3...2...1..AJA lähtölaskentaa ei tee, eivätkä puhu mitään maalilinjan ja stopin välissä. Ja ovat hiljaa myös niinä harvoina hetkinä, kun tulee ajovirhe, tai niinä useampina hetkinä, kun auto hajoaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5360
Sijainti
Suonionkatu 1 C
2012 on, tai siis oli, kyllä ihan täyttä kuraa. Aivan järkyttävä kontrasti edellisvuoteen.

Olin 2012 Koukunmaan maalipäässä (valtavan pitkä näkemä ennen varsinaisia maalimutkia), ja sinne oli rekrytty sellainen järkkäri, että huh-heijaa. Ko. herrasmiehellä oli ikää jo jonkin verran, ja erään porukan mennessä selkeästi vaaralliselle ja kielletylle katselualueelle hän tyytyi lakonisesti toteamaan, että "mikä ihmisiä oikein vaivaa" ja marssi takaisin autoon.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Tämä oli siis vuoden 2018 Urria, johon tuli uusia metsäautoteitä loppuun. Lopussa piti olla risteys oikea ja risteys vasen, mutta VM kääntyikin jo ekasta risteyksestä vasemmalle ja päätti pätkän siihen.

Tuohon blogijuttuun ei sopinut tällainen subjektiivisuus, mutta minusta 1994 on jollain tavalla yksi suosikkivuosikerroistani reitin suhteen. Vaikka uusia pätkiä ei ollutkaan, niin monessa pätkässä oli uusia jänniä osuuksia. Lankamaan ja Ehikin pikkutiet ajettiin ekaa kertaa, samoin Vaheri 31-kilsaisena ja Surkee 37-kilsaisena. Ouninpohjastakin oli ensimmäistä kertaa "moderni versio" ja takaisin tullessa Hassin Kilpijärventien versio Alhojärvelle jatkettuna. Sunnuntaina viimeistä kertaa Soimaharju ja Töppöspohja (vs. tylsä Pitkäjärvi) mutta pitkästä aikaa myös Hauhanpohja.
Sinä taidat nyt muistaa omiasi vuoden 2018 Urrian suhteen, koska jos Vauhdin Maailmassa olleen Urrian EK-karttaa katsoo, niin sen perusteella kääntyminen viimeisestä risteyksestä oikealle ja seuraavasta risteyksestä vasemmalle olisi vienyt autot umpikujaan josta pääsisi siis pois ainoastaan samaa tietä jota pitkin EK itsessään olisi siis kulkenut.

Todellisuudessa vuoden 2018 Vauhdin Maailman katsojaoppaassa näkyy selvästi, että ennen viimeistä vasenta risteystä on oikea risteys, eli juuri niin kuin sinun mukaasi pitikin olla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Se olikin Tuulilasi. kohdan 13 kohdalla pitäisi olla vielä oikea ja sitten vasen

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
https://youtu.be/f6XjHKhF7_4?t=756

12:36 Tommin onboardi (sekä hetkeä myöhemmin Juhan onboardi) on Tiilimaasta 6,2 kilsan kohdalta. Harvemminpa tältäkään pätkältä on WRC-auton onboardia tullut nähtyä. Sainzin onboard on sentään Parkkolan risteyksestä, kuten kuuluukin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuoden 1994 Suurajojen videon pätkät

https://www.youtube.com/watch?v=XOzp2ppXK8Q

2:40 Valkola risteys pienelle tielle
4:24 Äijälän alku
6:25 Mäkrä risteys keskellä pätkää 3.5 km
7:37 Kutemajärvi 7.7 km
12:24 Ehikki juuri ennen riihiristeystä 3.3 km
13:34 Ouninpohja Keltaisen talon hyppy
15:24 ??
15:31 Hassi risteys kohti Alhojärveä 14.2 km
15:40 Vaheri risteys pikkutielle 24.4 km
19:45 Soimaharju 5.5 km
22:36 Lempää hyppy ja risteys 5.9 km
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5005
Sijainti
Parc Fermé
Suurajojen reittihistoria hyppää WRC-aikakaudelle. Paljon muutoksia: uusi järjestäjäorganisaatio, uusi nimi, huoltoparkit, pätkien toistot, lyhyemmät reitit, pidemmät pätkät. Myös koko rallin historian nopein metsä- ja yleisöpätkä!


http://itgetsfasternow.com/2019/12/05/rally-finland-route-history-iv-1996-2001/
Erittäin mielenkiintoinen artikkeli.

Odotan innolla jatkumoa kun päästään lähemmäksi 2000-luvun puoltaväliä, omasta mielestä parhainta aikaa Suurajojen reittihistoriassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Erittäin mielenkiintoinen artikkeli.

Odotan innolla jatkumoa kun päästään lähemmäksi 2000-luvun puoltaväliä, omasta mielestä parhainta aikaa Suurajojen reittihistoriassa.
Jännä, mun mielestä 2002-2006 on tylsin jakso reitillisesti, samoja pätkiä jauhettiin, oikeastaan vaan Kruununperä ja Vellipohja ainoat uutuudet näiden viiden vuoden aikana, ja näistäkin jälkimmäinen oli vain osittain uusi EK.

2007 alkaen ruvettiin sitten kaivamaan enemmän vanhoja pätkiä naftaliinista ja keksimään muitakin mielenkiintoisia juttuja, mutta se on sitten blogin seuraavan osan tarinaa se...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5005
Sijainti
Parc Fermé
Jännä, mun mielestä 2002-2006 on tylsin jakso reitillisesti, samoja pätkiä jauhettiin, oikeastaan vaan Kruununperä ja Vellipohja ainoat uutuudet näiden viiden vuoden aikana, ja näistäkin jälkimmäinen oli vain osittain uusi EK.
Ehkäpä se juontaa juurensa siihenkin et tuolla ajanjaksolla on ollut kuitenkin suht paljon tapahtumia vaikka pätkät olleet samoja. Ja nimenomaan hyppyjen aiheuttamia.

Äkkiseltään tulee mieleen mm. Burnsin keulapainotteinen hyppy joka pilasi voittohaaveet, Pykälistön lasin hajottelut, McRaen auton palaminen pätkän maalissa, Märtin joka viimeistään teki keltaisen talon hypyn kuuluisaksi, 2004 ja suomalaisten seitsemisjohto (no okei, kolmoisjohto tuo oli enemmänkin, mutta keulitaan nyt huolella, kun viimevuosina tuota riemua ei oo nähty) ja sen tuho ulosajojen myötä, case Vellipohja jne jne...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5360
Sijainti
Suonionkatu 1 C
2004 ja suomalaisten seitsemisjohto (no okei, kolmoisjohto tuo oli enemmänkin, mutta keulitaan nyt huolella, kun viimevuosina tuota riemua ei oo nähty)
Elä nyt hyvä ihminen vähättele, kyllä siinä seitsemän nimeä on. Never forget osastoa.

Näytä liitetiedosto 26659

Oman ralliporukan perjantai oli päättyä Petäjäveden terveyskeskuksen päivystykseen, mutta siitä olikin loppupeleissä sitten lyhyt matka Keuruulle ja uusiin seikkailuihin. Luojan kiitos enää ei ole 2004.
 
Ylös