Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Hörhöanalyysi Jyväskylän Talvirallin 1993 videon onboard-osuuksista https://www.youtube.com/watch?v=X68c-VrfdMI

- 14:19 EK1 lähdöstä (Seppälänkangas "vastaseen").
- 29:27 EK2 kohdalta 1.2 km (ajettu Suurajoissa 1989 ja 1990 nimellä Vesala)
- 39:35 EK2 12 km kohdalta (Suurajojen Kuohun 1992 maalista eteenpäin)
- 55:28 EK3 3.5 km kohdalta (Suurajojen Korpiahon EK. Tuoreempaa onboardia samasta Takamoto Katsutan testeistä ekan minuutin ajan https://www.youtube.com/watch?v=_DJYY8q116o)

https://www.rally-maps.com/Jyväskylän-Talviralli-1993
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Onkos se Atkinsonin paikka kun meinaa tuottaa vaikeuksia jo -90 :D
Atkinsonihan se tuo, paikassa tuli pönötettyä tuolloin 2005. :) Incarin alussa, 27:50 kohdassa, Marko Ipatin paikka, jossa myös samana vuonna Burns teki lähtöä Subarullaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä sitten Neste Rallin reitit 2002-2009.

https://itgetsfasternow.com/2019/12/20/rally-finland-route-history-v-2002-2009/

Vuonna 2002 muodostettiin tavallaan nykyisen MM-rallin runko kun siirryttiin yhteen huoltoparkkiin ja torstaina ajettiin rallin avaava yleisöpätkä. Vuoteen 2006 asti reitit muuttuivat melko vähän, mutta sen jälkeen vähän laitettiin pakkaa uusiksi ja kaiveltiin vanhoja pätkiä naftaliinista, uusiahan on vaikeampi keksiä. Taitaapa Kruununperä olla ainoa kokonaan uusi pätkä näiden vuosien aikana (Vellipohjassa oli puolet ennestään tuttua, Lautaperä oli uudistettu nimi Pohjoislahdesta ja Kavala 2009 oli vain reittinsä puolesta uusi)
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
https://yle.fi/urheilu/3-5491057

Enpä muistanut, että Humalamäkeä suunniteltiin näin tosissaan vuoden 2010 Jyskälään
Olikohan niin, että joku paikallinen asukas/maanomistaja vastusti niin voimakkaasti pätkän ajamista, että suunnitelmat tyssäsi siihen. Olisihan Humalamäki niin klassikkoainesta 70v-juhlarallinkin reitille, että toteutuessaan aiheuttaisi monelle riemunkiljahduksia. Eihän tuo varsinkaan nykypäivänä mikään kummoinen erikoiskoe olisi haastavuudeltaan kuskeille, mutta voin kuvitella minkälainen väenpaljous siinä entisen paloaukean hyppysuoralla olisi, ihan kuin joskus 80-luvullakin. Tosin ne parhaat paikat valloitettaisiin jollain VIP-teltoilla eikä siinä oikeasti mitään kunnon ilmalentoja saada aikaiseksi. On tainnut tien profiilikin sen verran loiventua. Mutta se maine ja se klassikkostatus, se olis jotain.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
mutta voin kuvitella minkälainen väenpaljous siinä entisen paloaukean hyppysuoralla olisi, ihan kuin joskus 80-luvullakin. Tosin ne parhaat paikat valloitettaisiin jollain VIP-teltoilla eikä siinä oikeasti mitään kunnon ilmalentoja saada aikaiseksi.
Sehän on ihan puskaa nykyään, saisi metsäkoneella tehdä tilaa VIP-teltoille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo, nostalgiasyistä tuli rykäistyä Humalamäki läpi jollain viime vuosikymmenen rallireissulla ja eihän sitä "paloaukean" mestaa tunnista jos ei tiedä. Sehän on kasvanut ihan umpeen ja vaatisi todella karkeaa harventamista jos sinne meinattaisiin yleisöä tuoda, olivat he sitten VIPpejä tai ei.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olikohan niin, että joku paikallinen asukas/maanomistaja vastusti niin voimakkaasti pätkän ajamista, että suunnitelmat tyssäsi siihen.
Joku paikallinen asukas käytti ainakin huomattavan paljon aikaa, energiaa ja internetin tekstimerkkejä rallin vastustamiseen jonkun talvirallin takia noin vuoden 2005 paikkeilla kun Humalamäkeä ajettiin. Ennen rallia, rallin aikana ja rallin jälkeen. Olisikohan ollut Tommi Mäkisen Talviralli, paremmin muistavat saa korjata kisan ja vuoden.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Joku paikallinen asukas käytti ainakin huomattavan paljon aikaa, energiaa ja internetin tekstimerkkejä rallin vastustamiseen jonkun talvirallin takia noin vuoden 2005 paikkeilla kun Humalamäkeä ajettiin. Ennen rallia, rallin aikana ja rallin jälkeen. Olisikohan ollut Tommi Mäkisen Talviralli, paremmin muistavat saa korjata kisan ja vuoden.
Tuonne kun syöttää diaarinumeroksi 664/2005 niin löytyy lisätietoja.
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi_FI/web/guest/ratkaisut

Ylikonstaapeli D on esittänyt kantelun johdosta antamassaan selvityksessä
tapahtumista seuraavan:
"Ko. päivänä toimin ryhmänjohtajana Jyväskylän liikkuvan poliisin
valvontaryhmässä. Jyväskylän kihlakunnan kenttäjohtajana toiminut Yk E soitti
minulle ja kertoi ko. päivänä ajettavasta rallista. Ennakkotietona E kertoi - - - -
nimisen henkilön (kantelijan), Humalamäeltä, valittaneen rallin lupa-asioissa
kaikkiin relevantteihin instansseihin ja aikovansa vaikeuttaa rallin kulkua esim.
vaatimalla toistuvasti kulkuoikeutta kesken sulkuajan, johon hänellä kylläkin
on lupaehtojen mukainen oikeus.
Koska toimintasuuntamme oli ko. tienosalla, E pyysi ryhmältäni varallaoloa
pikataipaleen sulkuaikana Humalamäen lähistöllä. Oletuksena oli, että
pikataipaleella saattaisi olla järjestyshäiriöitä ja poliisin olisi niihin nopeaa
reagoida. Keskustelin toimintalinjoista myös komisario F:n kanssa. F:n kanssa
sovimme, että - - - (kantelija) saa toimia oikeuksiensa mukaisesti ja poliisi
puuttuisi asiaan vasta sitten jos lupaehtoja rikotaan tai aiheutuu häiriötä.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
838
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Humalamäki taitaa vain olla hieman liian nopea nykyisille WRC-autoille.
Perustan väitteeni siihen, että kyseinen erikoiskoe löytyy miltei alkuperäisessä asussaan Richard Burns Rally-ajopelistä, ja keskinopeudet kyseisellä erikoiskokeella ovat olleet parhaimmillaan yli 140 km/h erikoiskokeen ollessa paikoitellen erittäin nopeaa.
Ilman reitin radikaalia muutosta kyseistä erikoiskoetta ei voida mielestäni ajaa Suomen MM-rallissa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Humalamäki taitaa vain olla hieman liian nopea nykyisille WRC-autoille.
Perustan väitteeni siihen, että kyseinen erikoiskoe löytyy miltei alkuperäisessä asussaan Richard Burns Rally-ajopelistä, ja keskinopeudet kyseisellä erikoiskokeella ovat olleet parhaimmillaan yli 140 km/h erikoiskokeen ollessa paikoitellen erittäin nopeaa.
Ilman reitin radikaalia muutosta kyseistä erikoiskoetta ei voida mielestäni ajaa Suomen MM-rallissa.
Onhan se myös aivan onnettoman lyhyt 80-luvun asussaan. Siihen saa kyllä kohtalaisen helposti ynnättyä pikkutien osuuksia Mökkiperän suunnasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin olisi Urria tai Ruuhimäkikin ilman pikkutieosuuksia. Humalamäen alkuun saisi kyllä pikkutieosuuden myös. Hypyt voisi kyllä varmaan ajaa nykyautolla paremman alustan ansiosta kaasu pohjassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Blogissa vuosien 2010-2013 reitit. Joka kerta maaliin tultiin jo lauantaina, ja kolmena vuonna käytiin koko rallin MM-arvon historian eteläisimmällä pätkällä Koukunmaalla. Vanhojakin pätkiä kaivettiin naftaliinista, mutta siirtymien osuus kasvoi. Vuonna 2011 yhteen kertaan ajettuja pätkiä oli vielä kahdeksan, vuonna 2013 enää yksi. Huollossakin käytiin entistä harvemmin.

https://itgetsfasternow.com/2020/01/10/rally-finland-route-history-vi-2010-2013/
 
Ylös