Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Lisää keskinopeussimulaatiota...jos otetaan 2017 Urrian vanhasta reitistä alku ja loppu ja laitetaan väliin vuoden 2018 shikaaniton osuus, saadaan arvioitu keskinopeus 2017 reitille ilman shikaaneja. Ensimmäisellä ajokerralla se olisi jo 132 km/h. Sen sijaan jos otetaan 2018 alku mutta ajetaan 2017 maaliin, saadaan 10.54 km pitkä EK jonka keskinopeus on 125 km/h. Samaan keskinopeuteen päästään myös yhdistämällä 2017 alku ja 2018 lopun syheröt, jolloin EK:n pituus kasvaa 14.4 kilsaan. Toki tässä kohtaa voi jo kysyä FIA:lta miten nämä osuudet lisäävät turvallisuutta kun joka versiossa ajetaan se sama 5 kilsan pätkä isoa tietä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5360
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lisää keskinopeussimulaatiota...jos otetaan 2017 Urrian vanhasta reitistä alku ja loppu ja laitetaan väliin vuoden 2018 shikaaniton osuus, saadaan arvioitu keskinopeus 2017 reitille ilman shikaaneja. Ensimmäisellä ajokerralla se olisi jo 132 km/h. Sen sijaan jos otetaan 2018 alku mutta ajetaan 2017 maaliin, saadaan 10.54 km pitkä EK jonka keskinopeus on 125 km/h. Samaan keskinopeuteen päästään myös yhdistämällä 2017 alku ja 2018 lopun syheröt, jolloin EK:n pituus kasvaa 14.4 kilsaan. Toki tässä kohtaa voi jo kysyä FIA:lta miten nämä osuudet lisäävät turvallisuutta kun joka versiossa ajetaan se sama 5 kilsan pätkä isoa tietä.
...mutta kun se keskinopeus!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/18/hannu-karpo-esittelee-suurajojen-rallireitin

En muista onko ollut käsittelyssä ennen: Hannu Karpo esittelee Suurajojen 1965 reitin.

EK2 Muurame taitaa olla sama kuin vuoden 2010 shakedown, tuossa videolla 1:40 kohdalla tulee aika tunnistettava takaviistoristeys ylämäkeen, vaikka maisema muuten onkin muuttunut. EK3 "Pakkula" liekee Parkkola, Parkkolasta alas Moksin kylään. EK4 on sitten Vaheri kuten videolla mainitaankin, kuvassa näkyvä kohta jossa kuski laittaa kypärän päähän lienee tässä ja siitä sitten Vaheria myötäpäivään. 3:23 kohdalla näkyy tuttu siltapaikka Väärinmajan pätkältä, tosin vastaseen ajettuna.

Myöhemmistä pätkistä mainitaan nimeltä ainakin Pasilassa parkkipaikalla ajettu tynnyrinkiertopätkä televisiota varten sekä Vesijako, Hassi, Sysmä (Mynnilä?) ja Lahdenperä (Lahdenpohja?) mutta en kuvista tunnistanut mitään muita paikkoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5360
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuli tuosta Karporaattorin jutusta mieleen, että olisi todella mielenkiintoista tietää, missä päin Suurajojen reitti etelässä kulki. Olen saanut olla kuulemassa juttuja, joissa kisaa on juuri noihin aikoihin katsottu Ohkola/Mäntsälä-akselilla, mutta missä siellä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän tossa videolla näkyy pieni kartta. Makkan kirjoissa on myös jonkinlaiset reittipiirustukset.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5360
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllähän tossa videolla näkyy pieni kartta. Makkan kirjoissa on myös jonkinlaiset reittipiirustukset.
En kyllä saa tuosta videon kartasta mitään irti :nope:

Enkä taida tällä foorumilla kehtaa tunnustaa, etten ole Makkan ilmeisen ansiokkaita kirjoja vielä hankkinut kirjahyllyyn.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Suluslahti 1981 aiheuttaa mietintää.

Ensinnäkin, samea kuva reittikartasta. Tämän hetkinen rally-mapsin versio on piirretty sen perusteella



Katsojaoppaan katselupaikkoja seuraamalla taas voi asemoida pätkän alun aiemmaksi, mutta loppu näyttääkin jatkuvan pohjoiseen (oikealle kääntyvää risteystä ei mainita ja mutkat 7,9 km kohdalla täsmää)



Katsojaopas toki itsekin jo sanoo että pätkä on vain 6,7 km pitkä vaikka jakaa katselupaikkoja pidemmälle, eli pätkää on selvästi lyhennetty samoin kuin sitä edeltänyttä Väärinmajaa reilumminkin, vaikka jälkimmäistä katsojaopaskaan ei vielä tiedä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitetaanpa muuten tänne talteen jos vanhat uutiset netistä häviävät:

"Leustun erikoiskoe on kuulunut jo vuodesta 1964 erilaisina versioina Sorateiden Grand Prix´n ohjelmistoon"

"Niin, Leustultahan löytyy hyppyjen kuningas Visala, joka sijaitsee osuudella 7,5 kilometrin kohdalla; tästä tunnetaan myös Visalan valtiaat."

"Mäkiennätyksen haltija vuosina 1968-1984 oli Jorma Lusenius, jonka Renault-hyppyä muistellaan vielä tänäkin päivänä: auto laskeutui 48 metrin kohdalle tielle ja edelleen suoraan suolle - ainakin hetken tauko tuli Jormalle matkaan"

"1985-2008 Visalan valtikka siirtyi Hannu Mikkolalle, joka laskeutui Audillaan 52 metrin kohdalle. Hypyn arvoa muuten nostaa se, että Mikkola jatkoi kilpailua normaalisti."

"Vuonna 2009 nähtiin jotain hämmentävää. Nuori 19-vuotias venäläinen Evgeni Novikov lähti Visalan hypyltä kuin Tupolev kohti taivasta. Oli siinä ja siinä ettei kaveri mennyt katon kautta ympäri laskeutuessaan lopulta pyörilleen 65 metrin kohdalla eli tasaiselle. Novikovin suoritus valittiin ymmärrettävästi rallivuoden 2009 kauden hypyksi."
https://www.nesterallyfinland.fi/info/uutiset/esittelyssa-ek12-ek17-legendaarisesta-leustusta-riittaa-tarinaa/
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitäs kaikkia Suurajopätkiä on asfaltoitu niin ettei niitä voi enää ajaa?

- Kuukanpää
- Juupajoki (Salokunnan osuus 1983 ja 1989-1991). Tällä pätkällä tosin ajettiin vähän asfalttia noina vuosinakin.
- Kangasala 1987 (Savon pätkä jatkettuna, loppuosa on asfaltoitu)
- Pohtola 1982/1984 (1987 nimellä Viitapohja) loppuosa
- Sahalahti 1996 jälkeisten versioiden loppuosa
- Kuusanmäki 1983, 604-tie keskellä ja Korpiahontie lopussa? Tämän pätkän alussa tosin oli pieni pätkä asfalttia jo 80-luvun alussakin.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7536
Hara (Joutsenlammentien osuus). Ajettiin silti Ovisepät-rallissa assulla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1987/Kaakkovuori

Tämä pätkä on jäänyt 618-tien alle ja myöskin käyttää tuota Ruuhimäentien asfaltoitua eteläosaa, joka varmasti on ollut vielä soraa silloin.

Toisaalta olen myös tulkinnut että tämä käännös 1985 Suurajoissa olisi Ruuhimäen lopusta, eli sama reitti kuin tämän vuoden Powerilla, mutta eri suuntaan. https://youtu.be/zEdqcSwHJi8?t=181 Tie on siis tuossa jo asfaltoitua, mutta mihin asti...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mitäs kaikkia Suurajopätkiä on asfaltoitu niin ettei niitä voi enää ajaa?

- Kuukanpää
- Juupajoki (Salokunnan osuus 1983 ja 1989-1991). Tällä pätkällä tosin ajettiin vähän asfalttia noina vuosinakin.
- Kangasala 1987 (Savon pätkä jatkettuna, loppuosa on asfaltoitu)
- Pohtola 1982/1984 (1987 nimellä Viitapohja) loppuosa
- Sahalahti 1996 jälkeisten versioiden loppuosa
- Kuusanmäki 1983, 604-tie keskellä ja Korpiahontie lopussa? Tämän pätkän alussa tosin oli pieni pätkä asfalttia jo 80-luvun alussakin.
Keuruu 1997 on ainakin osittain asvaltoitu. Ison tien osuutta ennen oikealle kääntyvää pikkutien risteystä.

Kuvitelkaapa mikä painajainen se olisi, jos Ouninpohjantie päätettäisiin asvaltoida :yuck:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisen ketjun Haapakylästä inspiroiduin listaamaan pätkiä, jotka on ajettu vain yhtenä vuonna, eikä niiden reittiä ole käytetty muina vuosina muissakaan muodoissa.

- 1982 Metsäkulma
- 1983 Kovalanmäki, Pölläkkä, Renkajärvi
- 1987 Härköpohja, Ruoni, Marjotaipale
- 1991 Vehkalahti (ja Autio, jonka reitti oli täysin eri kuin 1983)
- 1992 Haapakylä
- 1995 Höytiä, Hankasalmi
- 1999 Tiilimaa
- 2000 Konttimäki
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15205
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitäs pätkiä/teitä ei ole ikinä ajettu ”vastaseen”? Urria ja Palsankylä tulee ekana mieleen, myös Sahloinen ja Rapsula(ntie). Siitamaa, Sahalahtea ja Laitikkala/Haukila/Uskilaa aina ajettiin samaan suuntaan, samoin Pitkäjärvi, Töppöspohja, Soimaharju ja Lempää
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuolla toisessa topicissa käsiteltiin hiljattain Wittmannin-81 onnettomuuspaikkaa, samoin kuin Alen-86, Thiry-95- paikkoja. Näistä tutkimuksista innostuneena ajattelin alkaa selvittämään lisää näitä Jyskälän historiallisia tapahtumapaikkoja.

Aloitetaan Thiry-95-paikasta. KSML:n suurajo-sivuilta luin tarkemmin tuosta onnettomuudesta ja sieltä selvisi, että paikka oli tarkalleen 5,2km lähdöstä pitkän suoran jälkeinen loiva vasen. Kuviakin löytyi paikasta ja tuolloin paikalla oli matalaa koivikkoa kasvavaa metsänalkua suht tuoreen hakkuun jäljiltä. Nyt varmaan jo korkeammaksi kasvanutta puustoa. Katunäkymää tuosta Kilpijärventieltä ei saa, mutta satelliittikuvalla kun Googlesta katsoo, niin mielestäni ainut selkeä paikka olisi Kilpijärventie 108. Pitkä suora, jossa pitkä loiva vasen. Muuta sopivaa paikkaa ei lähistöltä löydy, ja -95 VM:n katsojaoppaan kilometrit näyttäisi olevan jo täysin oikein mitattu ek-kuvauksissa. Tuon Kilpijärventie 108:n jälkeen kartassa näyttäisi tulevan katsojaoppaassakin mainittu alamäki ja jyrkemmät oikea-vasen mutkat. Ilmeisesti tässä paikassa oli myös katsojia, jotka näkivät onnettomuuden. Varmuuden saisi kun ajaisi tien läpi, mutta taitaa Kilpijärventie olla liikennemerkillä kielletty autoilta.

Sitten Alen-86 Rapsula. Taaskaan ei näe katunäkymää Googlesta, mutta omien selvitysten mukaan Alenin ulosajopaikka voisi olla Rapsulantie 331. Kuvassa, jossa Alen on ojassa kyljellään näkyy että ensin on oikealle kaartava mutka, (jossa Alen siis meni ulos) ja heti perään näkyy kuinka tie kaartaa suht jyrkästi vasemmalle. Kuvassa sisämutkan puolella näkyy yksi iso koivu ja hieman avarampi ja valoisampi niittymäinen paikka. Heti koivun jälkeen näyttää, että oikealle saattaa lähteä pieni liittymä esim. pihatie. Googlen satelliittikuvalla tuo Rapsulantie 331 näyttäisi samalta. Siinä on sisämutkan puolella pieni aukea paikka ja tuon vasurin kohdalla pieni tien liittymä.
Vielä sellainen yksityiskohta, että Alen ja Kivimäki ryntäsivät autosta heti ulos, koska luulivat auton olevan tulessa. Pian selvisi, että auto höyrysi sen takia kun ojassa oli vettä.
Katsoin vielä maanmittauslaitoksen maastokartasta, että juurikin tuossa kyseisen mutkan kohdalla näyttää olevan oja/puro, joka myös täsmäisi.
Tämä paikka on juuri ennen Okskulman risteystä. Alen kertoi tuolloin, että halusi näyttää kavereille, jotka olivat paikkaan tulleet katsomaan. Ehkä vähän epäoleellinen tieto, mutta ainakin todennäköinen katselupaikka siinä mielessä, että Okskulman risteyksestä on lyhyt kävelymatka paikalle. Ei tuosta karttakuvasta oikein muutakaan sopivan näköistä oikea-vasen mutkayhdistelmää löydy, paitsi periaatteessa heti edeltävät mutkat. Wilson kaatoi huhujen mukaan samassa paikassa jo perjantaina. VM:ssä oli kuva Wilsonin ruttaantuneesta Metrosta. Jos kuva on otettu heti tuoreeltaan ulosajopaikassa, niin siinä näkyi taustalla suht aukeaa peltomaisemaa. Ei ihan äkkiä näytä kyllä samalta kuin tuossa Alen-kuvassa.

Mielipiteitä näistä paikoista? Lähden selvittämään uusia mysteereitä.
 
Ylös