Swedish Rally 2005

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jesper sanoi:
Tunturissa kuultujen kuulopuheiden mukaan Mikko Hirvonen ajaa tämän kauden samalla Jari Viidan 03 Focuksella jolla Viita ajoi viimeksi Tunturissa. Ja koko viimekauden. Kaipa sitä silläkin vielä ajelee.
No onhan tämä julkisemmissakin piireissä ollut jo esillä. :wink:

Eiköhän 03 Focuksella kerkeä, jos autossa on kaikki tehdasherkut. Märtin sanoi Viron tv:ssä, että 04 malli oli huonompi kuin 03. No ehkä vähän turhautunut ja poleeminen lausunto, mutta kyllä esim. Jyskälän pätkäajat osoittaa samaan suuntaan: toissavuonna Märtinin pätkäajat olivat parempia kuin viime vuonna.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus sanoi:
Saattaa hyvinkin käydä niin, että Ekström näyttää molemmille suomalaisille kaapin paikan. En ainakaan olisi juurikaan yllättynyt, mikäli niin kävisi.
Jos Ekström lyö Tuohinon raa'assa nopeudessa, niin syön sukkani. On se ihmemies, jos se minimaalisella kokemuksellaan pystyy haastamaan Tuohinon.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Viime vuoden Ruotsin rallin N-ryhmän lopputulokset:

M. EKSTRÖM (S) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:40:15.0
K. BÄCKLUND (S) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:40:42.1
S. WALFRIDSON (S) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:41:06.1
J. PAASONEN (FIN) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:43:04.0

Paasonen ei tainnut olla Ekströmiä nopeampi kuin korkeintaan kahdella ek:lla. Paasonen tosin keskittyi 10 MM-pisteen varmistamiseen, mutta silti lähes kolmen minuutin tappio tuntuu aika huikealta. Ekströmin tavoin MM-sarjan ulkopuolella ajaneet kokeneet Bäcklund ja Walfridson hävisivät myös varsin selvästi. Vuonna 2003 Ekström oli kolmas Bäcklundin ja Gallin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Käsittääkseni Ekströmillä oli pikkasen erilaiset rengasresurssit käytössä, kiitos MM-sarjan ulkopuolisena ajamisen, mutta nythän se nähdään mihin kyvyt riittää. Tuohino on varmaan ainakin hyvät säädöt autoon ajanut...

Ketään muuta ei näköjään Solbergin tallipaikka jäydä?
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Valde sanoi:
No onhan tämä julkisemmissakin piireissä ollut jo esillä. :wink:

Eiköhän 03 Focuksella kerkeä, jos autossa on kaikki tehdasherkut. Märtin sanoi Viron tv:ssä, että 04 malli oli huonompi kuin 03. No ehkä vähän turhautunut ja poleeminen lausunto, mutta kyllä esim. Jyskälän pätkäajat osoittaa samaan suuntaan: toissavuonna Märtinin pätkäajat olivat parempia kuin viime vuonna.

Joo. Olisi kiva jos Hirvonen onnistuisi ja näyttäisi kaapin paikan ainakin Subarukuljettajille. Auto tuntuu aika käytetyltä näin maallikon silmin, mutta kai niihin vaihdetaan osia tiuhaan tahtiin.

Eikös ne renkaat ole aika tärkeässä osassa talvirallissa? Onko Hirvosella parhaita renkaita käytössä - kuka tietää?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus sanoi:
Viime vuoden Ruotsin rallin N-ryhmän lopputulokset:

M. EKSTRÖM (S) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:40:15.0
K. BÄCKLUND (S) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:40:42.1
S. WALFRIDSON (S) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:41:06.1
J. PAASONEN (FIN) Mitsubishi Lancer Evo VII 3:43:04.0

Paasonen ei tainnut olla Ekströmiä nopeampi kuin korkeintaan kahdella ek:lla. Paasonen tosin keskittyi 10 MM-pisteen varmistamiseen, mutta silti lähes kolmen minuutin tappio tuntuu aika huikealta. Ekströmin tavoin MM-sarjan ulkopuolella ajaneet kokeneet Bäcklund ja Walfridson hävisivät myös varsin selvästi. Muistaakseni Ekström voitti N-ryhmän myös vuonna 2003 :confused:.
Paasonen oli avauspäivänä ihan Ekströmin tahdissa. Sen jälkeen oli moottorissa jotain häikkää ja ajo varmistelua, kuten Jani itse sanoi. Tämän voi todeta pätkäaikoja katselemalla. Lisäksi rallin syväkurkut ovat kertoneet monilla eri palstoilla, että Ekströmillä oli jonkinlainen rengasetu, ei ainoastaan mm-sarjalaisiin, vaan myös ruotsalaisiin nähden.

Ja onhan wrc ihan eri juttu kuin N:läinen. JJ Lehtokin on pystynyt Tunturissa haastamaan kotimaisen rallikärjen omassa luokassaan, mutta jos JJ pantaisiin wrc:llä Tuohinoa ja Paasosta vastaan niin tulos tiedettäisiin. Noh Ekström varmaan tekee hyvää jälkeä, mutta jos mies pysyy samalla minuutilla Tuohinon kanssa, niin minä nostan jo hattua.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Zep näköjään kerkisi jo kommentoimaan Ekströmin rengasasiaa. Tosin meillä oli vähän poikkeavaa infoa.

Henninki? Veikkaan, että vetää Ruotsissa ihan ok, mutta koko kautta ajatellen joutomies. Ford tekee ihan fiksusti, kun antaa Henningin ajaa merkkipisteistä Krestan sijaan.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
No reilun viikon päästähän tuo nähdään, kuka kolmikosta on nopein. Skoda näyttää ainakin luottavan Ekströmin kykyihin, kun ovat nimenneet hänet toiseksi valmistajien MM-pisteistä ajavaksi kuskikseen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, tai kai tuossa Ekströmin nimeämisestä pisteistä ajavaksi kuskiksi on taustalla enempikin epäluottamus Arminiin. Alunperinhän tarkoitus oli ajattaa Arminia Ruotsin rallissa, joten siinä mielessä oikea päätös Skodalta. En kyllä tiedä missä vaiheessa nämä asiat pitää päättää?

Kovaa se Ekström siellä ruotsissa menee, mutta kuinka pitkälle. Saman voi kyllä todeta Paasosesta, joka ei nyt kumminkaan ole se maailman luotettavin kuski. Tuohinohan sitä vastoin on MM-ralleissa jopa masentavan varma, ulosajoja ei ole tullut aikoihin.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Arminhan on loukkaantuneena kokonaan sivussa Ruotsista, joten jos tässä jollekin on annettu epäluottamuslause, on se Paasonen. Ilman Arminin loukkaantumistahan Paasonen ei ajaisi ollenkaan Ruotsissa.

Toisaalta nythän Paasonen voi päästellä täysillä ilman mitään paineita. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Arminin ajattamisessa on kyse vain rahasta ja vallasta. Että ei tässä kai oikeasti mitään epäluottamuksia olla jakamassa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Varmaan pmv ajaa tässä takaa sitä samaa mitä minäkin mietin:

Skodan piti ajattaa Ruotsissa Jannea, Arminia ja Matiasta. Noh kaksi kuskia pitää nimetä tallipisteistä ajamaan -ja varmaan johonkin määräaikaan mennessä. Matias nimitettiin Arminia "varmempana" ja nyt tuota ei enää välttämättä pysty muuttamaan, vaikka ehkä haluttaisikiin...
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Valde sanoi:
No onhan tämä julkisemmissakin piireissä ollut jo esillä. :wink:

On kyllä. Joillain on vaan ollut luulo, että Viita olisi ostanu toisen (uuden) Focuksen Hirvosta varten. Mutta se siitä.

Oma veikkaus on, että Tuohino on lopputuloksissa paras Skoda.:thumbup:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Grönholm pesee kaikki jos kaikki kestää kasassa! :thumbup:


Tosin Garde voi yllättää. :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vielä varsinaista lopputuloksia veikkailematta sanoisin, että:
* Peugeot on nopea, mikäli ovat saaneet auton käytöksen parantumaan riittävästi. Mikäli piirtää yhtä pitkää linjaa kuin viime vuonna, ei vauhti riitä.
* Ford tulee kovaa Garden voimin, Henningin voi unohtaa, sillä osa privaatereistakin tulee kovempaa.
* Subbe ei Ruotsissa pärjää. Petter ei oikein tahdo aina pysyä liposella vauhdissa.
* Loeb on kova, joskin suomalaiset laittaa enemmän hanttiin kuin vuosi sitten.
* Skodalle olosuhteet ovat ehkä liian miedot todellista menestystä ajatellen. Jos Ruotsissa olisi KUNNOLLA lunta, voisi auton näppäryys tulla samalla tavalla esiin kuin Mazda 323:lla aikanaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Zep sanoi:
Vielä varsinaista lopputuloksia veikkailematta sanoisin, että:
* Peugeot on nopea, mikäli ovat saaneet auton käytöksen parantumaan riittävästi. Mikäli piirtää yhtä pitkää linjaa kuin viime vuonna, ei vauhti riitä.
* Ford tulee kovaa Garden voimin, Henningin voi unohtaa, sillä osa privaatereistakin tulee kovempaa.
* Subbe ei Ruotsissa pärjää. Petter ei oikein tahdo aina pysyä liposella vauhdissa.
* Loeb on kova, joskin suomalaiset laittaa enemmän hanttiin kuin vuosi sitten.
* Skodalle olosuhteet ovat ehkä liian miedot todellista menestystä ajatellen. Jos Ruotsissa olisi KUNNOLLA lunta, voisi auton näppäryys tulla samalla tavalla esiin kuin Mazda 323:lla aikanaan.
Valden totuudet:

1) Peugeot on mennyt suunnattomasti eteenpäin viime vuoden Ruotsin "lipsuttelusta". Mexicossa mentiin vielä lipsutellen, mutta Uudessa-Seelannissa autoa saatiin säädettyä. Suomessa auto ei paljoa sladissa mennyt ainakaan minun näköhavaintojeni perusteella. Korsikan asvalttipainajaisen jälkeen auton painojakaumaan tehtiin muutoksia ja auto oli harppauksen nopeampi Kataloniassa. Australiassa sama parantunut vauhti oli näkyvissä. Summasummarum: viime vuoden Ruotsin lipsu-Pösö on historiaa ja nyt lähtökohdat näyttävät todella hyviltä.

2) Garde on Fordin ykkösnyrkki, mutta jos voittaa Marcuksen raa-assa nopeudessa, niin minä syön sukkani - tai syytän Pirellejä! :wink: Henning voi olla nopein privateeri (kova kisa Carlssonin ja Hirvosen kanssa?), koska on Ruotsissa selkeästi parhaimmillaan.

3) Petterin yleisvauhti viime vuonna Subarulla oli niin rajua, että luulisi Ruotsissakin kulkevan podiumille asti, jos ajo sujuu puhtaasti. Mahdollisuudet on nyt rutkasti paremmat, eikä Petter viime vuonnakaan kohtuuttomasti jäänyt kärkikavereista.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Lainaus ralli.netistä viime vuoden ruotsin rallin jälkeen:

307 menee kuin pulkka, puskee rajusti ja sitten kun painava perä lähtee se piirtää laveat linjat ja penkkaa siirtyy! Ei hyvä! Auton painonjakauma on huonompi kuin 206:ssa (suurempi polar moment of inertia), vaihdelaatikon asettelu, varapyörä pitkällä perälaatikossa, klassinen vasaranheittoefekti oli nähtävissä jatkuvasti. Taaskaan ei voi kuin ihmetellä Bossen vauhtia tollasella autolla! Loix lipsutteli näyttävästi, mutta enemmänkin kävi sääliksi, kun haluja tuntui olevan, mutta homma meni show-ajoksi. Pitkä perä liukui koko ajan pehmeällä.
Nyt kun tiedetään, että viime kauden kuluessa Peugeotin painojakaumaa muutettiin, niin voi sanoa yläpuolella olevasta tekstistä, että aika hyvä analyysi.
 
Ylös