Syön parhaillaan 4 (vatsa repee jos saa santsata)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ostin innoissani halpaa leipää (3,5 e/kg), mutta syödessä selvisi edullisuuteen syy: tuohan on jotain mausteleipäskeidaa. Olisivat voineet nimessä jo varoittaa isolla, nyt on pussissa vaan pienellä maininta asian tolasta.

Roskiin menee.
 
Viimeksi muokattu:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Paahtoleipää. 2x2 leipää. Välissä juustoa (Paimenpoika) ja jotain savulihaa, jota ostettiin hernaria varten, mutta jäi vähän yli.

Leipiä paahtaessa sattui mmmmmmieletön sattumus! Olin jääkaapista jo ottanut juuston, lihan ja maidon ja leivät oli paahtimessa kun tajusin että... RASVA MEINASI JÄÄDÄ JÄÄKAAPPIIN! Jumaliste että oli lähellä, mutta onneksi kuitenkin hoksasin asian ajoissa. Otinkin sitten sen rasvankin siihen apupöydälle, missä nuo muutkin materiaalit jo oli, ja huokasin helpotuksesta. Hetken aikaa rauhoituttuani pystyin jo nauramaan asialle. Hekotin ääneen ja läiskin kämmenillä polviini. Voi minua. Unohtaa nyt rasva jääkaappiin. SIIS MELKEIN!!! Heh heh. Luulitteko että jo unohdin että muistin sen? Ähäpä!
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199


Lautasmallista on apua hyvän aterian koostamisessa. Malli antaa oivallisen kuvan myös siitä, mistä perusaineksista suositusten mukainen ruokavalio koostuu.

Täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla ja lämpimällä kasvislisäkkeellä. Perunan osuus lautasesta on noin neljännes. Perunan sijaan voit syödä riisiä, pastaa tai muita viljavalmisteita. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle. Sen voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla. Valitse ruokajuomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Lisäksi ateriaan kuuluu täysjyväleipää, jonka päällä on sipaisu pehmeää kasvirasvalevitettä. Marjat tai hedelmät jälkiruokana täydentävät aterian. Maitovalmisteen ja jälkiruoan voit jättää syötäväksi myös välipalana.
Kuinkas hyvin forumilaisilla toteutuu kotioloissa lautasmalli? Osuuko edes lähelle?

Itse olen lisännyt kasvisten/vihannesten osuutta, ehkä vielä kaukana 50%:sta, mutta suunta on parempi kuin vaikkapa vuosi sitten. Perunaa/riisiä/pastaa tulee mussutettua selkeästi enämpi kuin neljännes. Marjoja mulla ei kotosalla ole. Aterian yhteydessä en syö leipää, nakerran sellaista aamulla, illalla ja/tai välipalana.
Aika usein vielä lipsuu kauas lautasmallista. En tunne pistosta sydämessäni, ainakaan syyllisyyden tunteen takia. Mutta olen näköjään huomioinut sekä mallin että lipsumiseni. Eli olisko tämä jonkinlaista passiivista terveysintoilua?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Lähettäisin Fingeropori-ehdotuksen aiheesta lautasmalli, mutta kun se Jarlan mulkku ei edes vastannut edellisiini (juutalaisten ympärileikatut ydinkärjet ja leipurin kanta-asiakas), niin saa olla ilman. Oppiipahan olemaan!
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei ollu tänään lautasmalli pöydässä, mutta vatsa repee. Karitsan paistia haudutettuna padassa kera punaviinin. Samaa mitä oli padassa. Oli niin helvetillinen nälkä, että. Nyt jaksaa

 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös