Tähän otsikkoon keräillään Mustakiikarin kämmejä

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin, tuo Saton tilanne oli jälleen selvä, aika kumma juttu että selostajakaksikko edes pähkäili asiaa.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Ma sanoi:
Niin, tuo Saton tilanne oli jälleen selvä, aika kumma juttu että selostajakaksikko edes pähkäili asiaa.
Yrittivät luoda vain olematonta dramatiikkaa tylsään kisaan.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
pmv sanoi:
Kuka tahansa voi pistää vastaavan otsikon pystyyn kenestä tahansa formulakommentaattorista, vaikka minusta.
Homma on näköjään hoidettu jo kauan sitten toisaalla. :tongue:

Mustakiikari oli muuten ennen kisaa varma, että kärkitallit ovat eri taktiikoilla liikenteessä. Vaan eivätpä olleetkaan, erot olivat varsin pieniä. Bensamäärien arviointi on toki oikeasti vaikeaa puuhaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie sanoi:
Homma on näköjään hoidettu jo kauan sitten toisaalla. :tongue:

Mustakiikari oli muuten ennen kisaa varma, että kärkitallit ovat eri taktiikoilla liikenteessä. Vaan eivätpä olleetkaan, erot olivat varsin pieniä. Bensamäärien arviointi on toki oikeasti vaikeaa puuhaa.
Edelleen kiikari ennusti että ajettaessa useampia kierroksia Ferrarien meno hyytyy ja muuttuu levottomaksi, kun sen sijaan esim. McLarenit menevät misukoillaan kuin raiteilla. No montaa kierrosta ei ajettu millään renkailla ja jotainhan mustakiikarin on ennustettava ennen kisaa kun siitä kerran maksetaan palkkaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
Mustakiikari oli muuten ennen kisaa varma, että kärkitallit ovat eri taktiikoilla liikenteessä. Vaan eivätpä olleetkaan, erot olivat varsin pieniä. Bensamäärien arviointi on toki oikeasti vaikeaa puuhaa.
Kaiketikin nopein tapa ajaa kilpailu läpi omalla kalustolla pystytään laskemaan varsin tarkasti, koska kärkitalleilla näyttää kisasta toiseen olevan sama taktiikka. Olenko oikeassa kun kuvittelen, että pysähdyksien määrä on kasvanut uuden aiaka-ajosäännön myötä? Kevyellä autolla pärjää paremmin aika-ajossa ja lisäksi monen pysähdyksen taktiikalla pystytään reagoimaan paremmin muuttuviin sääoloihin.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Charlie sanoi:
Homma on näköjään hoidettu jo kauan sitten toisaalla. :tongue:

Mustakiikari oli muuten ennen kisaa varma, että kärkitallit ovat eri taktiikoilla liikenteessä. Vaan eivätpä olleetkaan, erot olivat varsin pieniä. Bensamäärien arviointi on toki oikeasti vaikeaa puuhaa.
Olihan kärkitalleilla aivan erilaiset varikkotaktiikat! Saattoi olla jopa parin kierroksen heittoja siinä, milloin tultiin varikolle, jossa tankkaukset ja renkaanvaihdot suoritettiin ihan eri paikoissa kuin muilla talleilla.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Hurmurisija sanoi:
Kaiketikin nopein tapa ajaa kilpailu läpi omalla kalustolla pystytään laskemaan varsin tarkasti, koska kärkitalleilla näyttää kisasta toiseen olevan sama taktiikka. Olenko oikeassa kun kuvittelen, että pysähdyksien määrä on kasvanut uuden aiaka-ajosäännön myötä? Kevyellä autolla pärjää paremmin aika-ajossa ja lisäksi monen pysähdyksen taktiikalla pystytään reagoimaan paremmin muuttuviin sääoloihin.
Oikeassa olet. Kymmenen kiloa tankissa hidastaa nyrkkisäännön mukaan noin 0,4 s / kierros. Siitä voi laskea suuntaa-antavasti paljonko ruutu putoaa jos aika-ajossa on liikaa löpöä tankissa.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Onhan ne määrät noussut näiden kahden kisan perusteella. Stoppien pituudet on siinä 25-27 sekan paikkeilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pahin kämmi tänään oli spekulointi Kimin keskeytyksestä, siellä jo "varmana" tiedettiin että pysähdyksen aikana moottorin lämmöt nousi ja se aiheutti konerikon...
tuo "tieto" olikin sitten kirjoitettu tekstitv:lle jo ennen kuin kisa päättyi... näin se etenee :D
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Ilmari sanoi:
Edelleen kiikari ennusti että ajettaessa useampia kierroksia Ferrarien meno hyytyy ja muuttuu levottomaksi, kun sen sijaan esim. McLarenit menevät misukoillaan kuin raiteilla.
Pöpelikköön meni Ferrarien suhteen.:tongue: Hitto näiden ennustusten kanssa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Lisätäänpä listaan Heidfeldin keskeytys. Kamera seurasi Heidfeldin matelua radalla melko pitkään ja incar kameran kuvasta sekä näki että kuuli kuinka Nick yritti saada vaihdetta "sisään"välillä siinä jopa onnistuen. Kun mies sitten kurvasi varikolle totesi Erkki että siinä nähtii mitä ilmeisemmin kilpailun toinen konerikko, niin epämäärista ääntä lähti Jordanista sen ohittaessa selostuskopin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Otetaanpas järki siihen kauniiseen käteen. Erkki oli Malesiassa, me kotona kotisohvalla. Malesiassa oli Formuloiden johdosta hirveä meteli. Siinä metelissä ei todellakaan kuule jostain 14" minimonitorista vaihdeaskin ääniä, joista olisi voinut päätellä, että kyseessä oli vaihdelaatikkovika. Lieko näissä monitoreissa edes ääntä?

Helppo sitä on taas arvostella kotona, kun rauha on taattu, kisaa seurataan jostain 52" televisiosta ja äänentoisto kytketty ties minkälaisiin hi-tech kotiteatteriäänentoistolaitteisiin. :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ilmari sanoi:
Edelleen kiikari ennusti että ajettaessa useampia kierroksia Ferrarien meno hyytyy ja muuttuu levottomaksi, kun sen sijaan esim. McLarenit menevät misukoillaan kuin raiteilla. No montaa kierrosta ei ajettu millään renkailla ja jotainhan mustakiikarin on ennustettava ennen kisaa kun siitä kerran maksetaan palkkaa.
Erkki perusti ennustuksensa vain siihen, mitä Kimi oli kertonut nähneensä perjantain toisissa harjoituksissa ajaessaan Ferrareiden perässä. Et silleen. :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
FO110K sanoi:
Pahin kämmi tänään oli spekulointi Kimin keskeytyksestä, siellä jo "varmana" tiedettiin että pysähdyksen aikana moottorin lämmöt nousi ja se aiheutti konerikon...
tuo "tieto" olikin sitten kirjoitettu tekstitv:lle jo ennen kuin kisa päättyi... näin se etenee :D
Moottoririkoltahan se näytti, kaikkien muidenkin asiantuntijoiden mielestä. Mukaan lukien tämänkin forumin "asiantuntijat". Allekirjoittanutta unohtamatta.

Aivan mahdotonhan sitä on tietää heti mikä hajoaa, kun F1-kilpurissa on miljoona asiaa ja osaa joka voi hajota. Yleensä kun auton takaa tulee savua, on kyseessä kuitenkin moottoririkko. Typerää arvostella toisia jälkikäteen, kun itsekkin on aluksi väärässä. :thumbdown
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
joo, spekulaatio on spekulaatiota, ei siinämitään, mutta se että se kirjotettiin "varmana" tietona jo tekstitv:n puolelle ennen kisan loppua oli musta kämmi nastakiikarilta ja kumppaneilta...
Moottoririkolta tietty noi aina näyttää, mutta siellä hehkutettiin Nastakiikarin näkemystä siitä kuinka lämmöt nousivat pysähdyksen aikana jnejne...

Edit: Karpow niin kuka arvostelee ja ketä minkä jälkeen, en mä ainakaan spekuloinut moottorista täällä mitään...
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
FO110K sanoi:
joo, spekulaatio on spekulaatiota, ei siinämitään, mutta se että se kirjotettiin "varmana" tietona jo tekstitv:n puolelle ennen kisan loppua oli musta kämmi nastakiikarilta ja kumppaneilta...
Moottoririkolta tietty noi aina näyttää, mutta siellä hehkutettiin Nastakiikarin näkemystä siitä kuinka lämmöt nousivat pysähdyksen aikana jnejne...

Edit: Karpow niin kuka arvostelee ja ketä minkä jälkeen, en mä ainakaan spekuloinut moottorista täällä mitään...
En varsinaisesti kritisoinut vain sinun kommenttia, vaan yleisesti monien tälle forumille kirjoittavien linjaa.

Montoyalle kävi muuten Saksan GP:ssä 2001 juuri sillä tavalla, että venähtäneen varikkokäynnin takia moottori läpeni liikaa ja pamahti pian sen jälkeen. Tämä oli varmasti Mustakarinkin mielessä kommentoidessaan Kimin keskeytystä.

Tämä toikki on minun mielestä muuten yksi typerämmistä pitkään aikaan... :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Iltalehdessä Kari Melart on varsin närkästynyt tämän päiväisessä kolumnissaan:

"Michael Schumacherin ei tarvitse todistaa kenellekään mitään. McLarenin tarvitsee ja sen takia Kimi Räikkönen oli perjantain vapaiden harjoitusten nopein ja alkoi puhua jo paalupaikasta.

Ja jotkut jopa uskoivat.

Yhtä asiaa en ymmärrä. Kun Kimi lauantain aika-ajossa hävisi yli sekunnin Michael Schumacherille, puhkesivat keskenkasvuiset spekulaatiot siitä, että hänen McLarenissaan täytyy olla paljon enemmän polttoainetta kuin Schumacherin Ferrarissa. Eihän Kimi voi hävitä Schumille ajamalla. Kimi on kingi ja Schumi hakee vain yhden iltapäivän julkisuutta, koska ei ole urallaan saavuttanut juuri mitään.

Herätkää!"

Ilmeisesti tuo on osoitettu Mustakarin suuntaan. Tekihän Erkki pitkin viikonloppuja juttuja, joissa Kimin mahdollisuuksia ensin paaluun ja sitten kisan voittoon nostettiin melkoisen yltiöoptmistisella tavalla huomattavan korkealle.

Mitä tuohon varikolla lämpeämiseen tulee, niin tokihan Montoyan varikkopysähdys kesti Hockenheimissä 2001 yli tuplaten sen, mitä sen normaalisti olisi pitänyt kestää. Parin sekunnin viivytyksen ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla moottorin kestävyyteen. Voihan normaali varikkopysähdyskin kestää n. 12 sekuntia jos tankataan paljon.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
En muista oliko se Saari vai Mustakari, joka kertoi että varikkopysähdys kestää 5 sekuntia vähemmän aikaa. Tuntui kyllä käsittämättömän isolta ajalta.

Kausien 1999 ja 2000 välissä varikkonopeus putosi 120:sta 80:een, ja silloin stopit hidastuivat noin 5 sekkaa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Bleu sanoi:
En muista oliko se Saari vai Mustakari, joka kertoi että varikkopysähdys kestää 5 sekuntia vähemmän aikaa. Tuntui kyllä käsittämättömän isolta ajalta.

Kausien 1999 ja 2000 välissä varikkonopeus putosi 120:sta 80:een, ja silloin stopit hidastuivat noin 5 sekkaa.

Katokku F1 autot kiihtyy nopeemmin tänäpäivänä ;)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
joo, spekulaatio on spekulaatiota, ei siinämitään, mutta se että se kirjotettiin "varmana" tietona jo tekstitv:n puolelle ennen kisan loppua oli musta kämmi nastakiikarilta ja kumppaneilta...
Moottoririkolta tietty noi aina näyttää, mutta siellä hehkutettiin Nastakiikarin näkemystä siitä kuinka lämmöt nousivat pysähdyksen aikana jnejne...
Totta puhut, kämmi mikä kämmi. Mutta mietitäänpä vaihtoehtoa :D

Mustakari: "Kimin auto pysähtyi radan varteen, emme tiedä mikä Kimin autoon tuli tai mistä se johtuu.........kyseessä on varmasti tekninen vika joka johtuu koneen hajoamisesta, voimansiirron tai vaihteiston rikkoutumisesta, elektroniikan pettämisestä tai sitten jostain muusta syystä.......odottelemme tallin virallista ilmoitusta asiasta"

Tässä vaiheessa moni olisi varmasti repinyt tukkaansa muistaessaan Austaralian konerikon. Jos olisi pitänyt arvata, konerikko olisi varmasti ollut valtaosan mielestä oikea syy. Ja ajatelkaapas jos konerikko olisikin jälkeenpäin paljastunut syyksi. Nyt täällä taivasteltaisiin millainen tomppeli Mustakiikari on kun ei nähnyt selvää tapausta.

Kaikesta huolimatta formulaselostamiseen ja varsinkin kisan jälkeiseen kirjoitteluun pätee tiedottamisen kultainen sääntö; älä avaa suutasi ennenkuin sinulla on varmaa tietoa.

Formulaselostajan taitaa ylipäätään olla mahdoton toimia niin että emme pääsisi täällä foorumilla hieman "puukottamaan". Mutta sehän on osa tätä hommaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös