Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15622
Tänä päivänä 40 vuotta sitten 23.6.1985 Suomen Keke Rosberg voitti Yhdysvaltain Grand Prixin Detroitissa, Ruotsin Stefan Johansson oli toinen ja Michele Alboreto oli kolmas.

Stefan Bellof oli neljäs, Elio de Angelis oli viides ja Nelson Piquet oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Paalupaikkamies ja kisan nopeimman kierroksen ajanut Ayrton Senna keskeytti kisan viimeisenä keskeyttäjänä turhan kiihkeän ajamisen jälkeen viikonlopun yleisenä kohumiehenä muutenkin taas kerran kolarilla seinään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15622
Tänä päivänä 43 vuotta sitten 25.9.1982 Suomen Keke Rosberg voitti maailmanmestaruuden Caesar's Palacen radalla saman nimen alla ajetun Grand Prixin yhteydessä joka tunnettiin myös Las Vegasin Grand Prixinä kuten myös Keski-Yhdysvaltain Grand Prixinä.

Viimeiseksi sellaiseksi se jäi pitkään aikaan ja juuri tuon kasinon parkkipaikalla ajetun radan suhteen ajatellen kokonaan.

Etenkin kun vuosien 1983 ja 1984 ajosopimukset radalle sitten peruttiin silloisten ennätyksiä hipovien maksusummien vietyä hieman liikaa tuloja järjestäjien kassasta eikä oikein kasinoita miellyttänyt ryhtyä suuremmin noita ajoja sponsoroimaan!

Itse kilpailun Las Vegasissa voitti Tyrrell-tallin toiseksi viimeisenä F1-voittona koskaan oman uransa ensimmäisenä voittona Italian Michele Alboreto hänen ajettua myös kilpailun nopeimman kierroksen kun voitto isoine palkintorahoineen tallille oli ensimmäinen sitten Monacon 1978 ja Patrick Depaillerin, John Watson oli toinen häviten maailmanmestaruuden pitkälti Keke Rosbergin ajaessa yleensäkin riittävästi pisteille, kun Watsonin muutenkin olisi ollut vielä pakko voittaa kisa ylipäänsä mestaruuden saamiseksi viime tipassa ja Keken olisi pitänyt jäädä pisteittä ja kolmas oli Yhdysvaltain oma poika Eddie Cheever koettelevan kauden jälkeen Ligierillä vähän muunlaisissa tunnelmissa kuin mitä ranskalaistalli odotti varsinkin ennen vuotta 1982 sen aluksi.

Alain Prost paalupaikalta lähdettyään oli neljäs, Rosberg itse ajossa mestaruuden saatuaan oli viides kuten ei enää kaukana Prostin suhteen miettien nelospaikkaa ja entistä varmempaa mestaruutta ja Irlannin Derek Daly oli 50:n ja viimeisen hyväksytysti kisaan pääsylähtönsä myötä urallaan kuudes, viimeinen pistemies ja ulkona F1:stä vuodeksi 1983 tai yleensä kokonaan muutenkin.

Vähän lähempänä Kekeä ollessaan Derek olisi varmaan saattanut päästä Keken ohi päätöskisassaan viidenneksi sillä kuutostilakin Kekelle olisi riittänyt mestaruuteen, mutta välit Dalyn kanssa olivat kaikkea muuta kuin lämpimät joten pisteluovutus ei olisi välttämättä ollut tulossa siltikään irlantilaiselle.

Niin huono oli Derek Dalylle kesken vuoden 1982 tulleen Williams-paikan tilanne mikä kyllä lupasi hyvää ja jopa erinomaista varsinkin vielä aivan aluksi, mutta mistä kaikesta tuli vastenmielistä vähän ihan tallille ja kuljettajallekin itselleen.

Ainoa muu hyvä juttu varsinkin ihan kaiken loppuvaiheessa oli kai se, että Daly sai vähän vielä päälle entistä enemmän rahaa kuin mitä oli tarkoitus maksaa sopimuksesta varmasta luopumisesta ilman mahdollista oikeustaistelua.

Kun oikeastihan Daly oli jo vuoden 1983 Williams-paikassa kiinni, mutta siitä oli tullut haitta yleisesti ottaen etenkin tallin päättäjien mielestä ja muuten olisi pitänyt oikeuden päätöstä odotella kuten kuskivalintoja mikäli alkuperäisraha Dalylle ei olisi riittänyt Frank Williamsin ja Patrick Headin halutessa heittää hänet pois kuten halusivatkin ennen pitkää ja mikäli Daly Williamsille olisi välttämättä jäänyt vuodeksi 1983 joka tapauksessa.

Aikaisemmin ei vielä niinkään ja oikeastaan aika vähän kai olisi riittänyt Dalyn säilymiseen vuodeksi 1983 Williamsille. Etenkin vielä kauden puolivälissä vähän vähemmin kolarein ajaen, edes jokunen muu pistesija ja kaikista tärkeimpänä yksikin palkintosija jostakin uskomattomasta voitosta puhumattakaan olisi paikan kai pelastanut.

Monaco 1982 olisi vain vähänkin paremmalla malttamisella Dalylla voinut olla hänen uransa ensivoitto hänen ajaessaan niin hyvin kuin ajoi juuri ennen keskeytystä ja vaikka hän olisi joutunut Williamsilta lähtemään joka tapauksessa kauden päätteeksi myös voitollakin, mutta Kekenkin suuntaan vaikeuksissa olonsa takia niin sitä olisi MM-kilvan taulukossa ja jälkikäteen vanhana paljon paremmin voinut muistella!

Jacques Laffite tuli kyllä talliin vuodeksi 1983 Williamsille ja pysyi vuodeksi 1984 asti, oli ehkä maineeltaan parempi kuin Daly, mutta ei pystynyt riittävän äärettömän selvästi olemaan kuitenkaan aivan aukottoman selvästi Dalya parempi kuljettaja. Tämäkin täytyy muistaa vaikka välillä Keken maineen parantuessa Suomessa vuonna 1982 Dalyn suuntaan tulikin sanoja suomalaisittain tutulla tapaa eli ennen vuotta 1982 oli otsikoissa 'Keskeyttäjä-Keke' ja 'Selittajä-Keke' niin tuolloin välillä alkoi olla jo 'Keskeyttäjä-Derek' ja 'Selittäjä-Derek' ja sama myös tietenkin Dalyna tuntien lehdissä.

Ja vuodeksi 1983 varmaan olisi ollut ihan yhtä huono ja jäinen kai Dalyn suhdetilanne Frank Williamsin ja Patrick Headin suuntaan Williamsille jäädessä kuin mitä oli Carlos Reutemannilla heihin nähden vuoden 1982 alussa vielä sittenkin argentiinalaisen jäätyä Williamsille, mutta lähdettyään lajista eläkkeelle heti tuon vuoden kahden ajetun kisan jälkeen!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös