Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 25 vuotta Espanjan Grand Prixistä 1996.

Kilpailu ajettiin 2.6.1996 Espanjan Barcelonassa ja sen voitti Michael Schumacher Ferrari-uransa ensimmäisenä märän kelin voittona, Jean Alesi oli toinen ja Jacques Villeneuve oli kolmas.

Heinz-Harald Frentzen oli melko pyyteettömän päivän jälkeen Sauberilla neljäs.

Suomen Mika Häkkinen täydensi McLarenin menettelevän hienoa päivää olemalla viides ja myös Ligier-talli sai pisteen Pedro Dinizin ajosta sijalla kuusi.

Päivä totisesti oli vesisateen ja ulosajojen riivaama kun maaliin ei päässyt kuin kuusi kuljettajaa.

Kisaan piti alun perin lähteä turva-auton johdolla, mutta siitä luovuttiin tai oikeammin jo sovitun vastaisesti tehtiin toisin ja pidettiin normaali lähtö varsin viime hetkellä.

Osin tuokin kohu saattoi vaikuttaa siihen, että miksi Mika Salo vaihtoi autoaan laittomalla tavalla joutuen siitä sitten hylätyksi kisan aikana mustalla lipulla.

Kun turva-autoa ei käytetty lähdössä niin se sitten näkyi kisan alun useissa kolareissa tai ulosajoissa.

Schumacher voittaessaan alkoi kerätä mainetta Ferrarilla ja muutenkin toki valmiin huippukuljettajan arvon lisäksi.

Tosin ihan paremmat ajat Ferrarilla olivat vasta edessä.

Myöskin vastoin hehkutusta ei Schumin Ferrari-uran alkukaan vailla ongelmia ollut, Eddie Irvinella oli parempi Ferrari-uran debyyttiajo ja Schumi oli Monacossa eli tuolloin edellisessä kilpailussa ajanut ulos märällä radalla seinään keskeyttäen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
30 vuoden takainen Kanadan kisa on edelleen F1-historian ainoa kilpailu, jossa joku kuljettaja on johtanut kisan kaikki kierrokset paitsi viimeisen.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Kimi Räikkönen sivuaa Michael Michael Schumacherin ennätystä. Kimin Azerbaidzhanin viikonloppuna ajama pistesija tarkoittaa että Kimi on saanut pisteitä kaikilla ajamillaan F1 kausilla 19 kautta. Samaan on pystynyt ainoastaan Michael Schumacher aiemmin.
https://www.suomif1.com/2021/06/kimi-raikkonen-teki-historiaa-azerbaidzhanin-gpssa-sivuaa-legendaarisen-michael-schumacherin-ennatysta/Onhan se ennätys tämäkin. Kertoo jotain kyllä Kimin pitkästä urasta F1 kuskina.
Aikamoista. Ajatusleikkinä, jos Häkkisen mestaruusvuonna 1999 olisi ollut yhtä kokenut kuljettaja mukana, olisi hän aloittanut uransa jo vuonna 1980.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Kanadan Grand Prixistä 1986.

Kilpailu ajettiin 15.6.1986 Montrealissa ja sen voitti Nigel Mansell, Alain Prost oli toinen ja Nelson Piquet oli kolmas.

Suomen Keke Rosberg oli neljäs, Ayrton Senna oli viides ja viimeinen päivän pistemies oli Ligierin Rene Arnoux.

Lola-Haas-tallin kuljettaja Patrick Tambay loukkaantui Warm-Upissa joten kisa ajettiin yhdellä kuljettajalla vähemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1991 Meksikon Grand Prixistä Mexico Cityn radalla ja vuoden 1996 Kanadan Grand Prixistä Montrealin radalla tulee tänään kuluneeksi 30 vuotta ja 25 vuotta.

Päivämäärät olivat 16.6.1991 ja 16.6.1996.

Molemmissa kilpailuissa riitti mielenkiintonsa.

Mexico Cityssa 1991 Riccardo Patrese voitti, Nigel Mansell oli toinen ja Ayrton Senna oli kolmas.

Neljänneksi pääsi Jordanin Andrea de Cesaris hienon ajon myötä, Benettonin Roberto 'Pupo' Moreno oli viides ja huonoa Lola-Larroussen kautta lievitti edes hieman Eric Bernard olemalla kuudes ja viimeinen pistemies.

Kilpailu muistetaan useammista lähtöyrityksistä ja Matti Kyllösen varovaisen tunnustelevasta suutinpuheesta Nelson Piquetin keskeyttäessä lopulta oikeammin pyöränlaakerin pettämiseen.

Niin hirveän paljon katsojia ei ollut Kolmostelevision myöhäisillan kisaksi tai oikeammin oli aika paljonkin, mutta kiitos kuitenkin paljon vaikuttaneen suutinpuheen sen muodostuessa hokemaksi jäi siitäkin muistoja riittävän nuorille jälkipolville.

Suomen JJ Lehto ja Mika Häkkinen keskeytti ensimmäiseksi mainitun osalta ja jälkeen mainitun osalta keskeytyksiä ei tullut riittävästi pistettä varten eli sijoitus oli pisteetön yhdeksäs.

Montrealissa 1996 Damon Hill voitti, Jacques Villeneuve kotikisassa oli toinen ja Jean Alesi oli kolmas.

McLarenin päivä oli melko hyvä Montrealissa kun David Coulthard oli neljäs ja Mika Häkkinen oli viides, mutta näihin aikoihin tai ihan vähän tämän jälkeen Häkkinen aloitti vuoden 1996 lopulle asti kestäneen kulissien takaisen enimmäkseen ja synkimmillään julkisemmankin mielensä pahoittamisen aikakauden kun sitä suorituskyyn parantumista tallissa ei näkynyt suomalaisen uran ensivoittoa vasten tai parempaa aikaa ajatellen.

Viimeinen pistemies oli Jordan-tallin Martin Brundle olemalla kuudes.

Tyrrellin Mika Salo ja Ukyo Katayama keskeyttivät.

Ensi kertaa Suomessa F1-kisa oli kanavan esitysviikkonsa katsotuin ohjelma MTV3-kanavalla.

Lisäksi viimeistä kertaa huolimatta Renaultin turva-autojen toimittamisesta lajiin virallisena nähtiin myös viimeistä kertaa hallitsevammin myös vuosien 1992-1996 aikana olleen turva-autojen säännön erillisluvan perusteella myös muidenkin valmistajien ja järjestäjille mieluisten turva-autojen olemista kisassa mukana.

Kunnian sai Pontiac Grand Prix.

Päivitys: Korjattu Mexico Cityn 1991 voittaja Patreseksi Mansellin sijaan kun virhe tuli aiemmin ja softa ei antanut korjata viimeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Vuoden 1991 Meksikon Grand Prixistä Mexico Cityn radalla ja vuoden 1996 Kanadan Grand Prixistä Montrealin radalla tulee tänään kuluneeksi 30 vuotta ja 25 vuotta.

Päivämäärät olivat 16.6.1991 ja 16.6.1996.

Molemmissa kilpailuissa riitti mielenkiintonsa.

Mexico Cityssa 1991 Nigel Mansell voitti, Riccardo Patrese oli toinen ja Ayrton Senna oli kolmas.

Neljänneksi pääsi Jordanin Andrea de Cesaris hienon ajon myötä, Benettonin Roberto 'Pupo' Moreno oli viides ja huonoa Lola-Larroussen kautta lievitti edes hieman Eric Bernard olemalla kuudes ja viimeinen pistemies.

Kilpailu muistetaan useammista lähtöyrityksistä ja Matti Kyllösen varovaisen tunnustelevasta suutinpuheesta Nelson Piquetin keskeyttäessä lopulta oikeammin pyöränlaakerin pettämiseen.

Niin hirveän paljon katsojia ei ollut Kolmostelevision myöhäisillan kisaksi tai oikeammin oli aika paljonkin, mutta kiitos kuitenkin paljon vaikuttaneen suutinpuheen sen muodostuessa hokemaksi jäi siitäkin muistoja riittävän nuorille jälkipolville.

Suomen JJ Lehto ja Mika Häkkinen keskeytti ensimmäiseksi mainitun osalta ja jälkeen mainitun osalta keskeytyksiä ei tullut riittävästi pistettä varten eli sijoitus oli pisteetön yhdeksäs.

Montrealissa 1996 Damon Hill voitti, Jacques Villeneuve kotikisassa oli toinen ja Jean Alesi oli kolmas.

McLarenin päivä oli melko hyvä Montrealissa kun David Coulthard oli neljäs ja Mika Häkkinen oli viides, mutta näihin aikoihin tai ihan vähän tämän jälkeen Häkkinen aloitti vuoden 1996 lopulle asti kestäneen kulissien takaisen enimmäkseen ja synkimmillään julkisemmankin mielensä pahoittamisen aikakauden kun sitä suorituskyyn parantumista tallissa ei näkynyt suomalaisen uran ensivoittoa vasten tai parempaa aikaa ajatellen.

Viimeinen pistemies oli Jordan-tallin Martin Brundle olemalla kuudes.

Tyrrellin Mika Salo ja Ukyo Katayama keskeyttivät.

Ensi kertaa Suomessa F1-kisa oli kanavan esitysviikkonsa katsotuin ohjelma MTV3-kanavalla.

Lisäksi viimeistä kertaa huolimatta Renaultin turva-autojen toimittamisesta lajiin virallisena nähtiin myös viimeistä kertaa hallitsevammin myös vuosien 1992-1996 aikana olleen turva-autojen säännön erillisluvan perusteella myös muidenkin valmistajien ja järjestäjille mieluisten turva-autojen olemista kisassa mukana.

Kunnian sai Pontiac Grand Prix.
Mexico Cityssä 1991 voitti Riccardo Patrese, Nigel Mansell oli toinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Yhdysvaltain Grand Prixistä 1986.

Kilpailu ajettiin 22.6.1986 Detroitissa ja sen voitti Ayrton Senna, Jacques Laffite oli sensaatiomaisesti Ligierillä toinen ja Alain Prost oli kolmas.

Michele Alboreto oli neljäs, Nigel Mansell oli viides ja viimeinen päivän pistemies oli Brabhamin Riccardo Patrese.

Lola-Haas-tallin kuljettaja Patrick Tambay oli loukkaantunut Kanadan Montrealin kisan Warm-Upissa joten kisassa hänen tilallaan ajoi Eddie Cheever yhden kisan ajan jolla oli kotiradallaan hyvä vauhti ennen keskeytystä.

Alkujaan Cheeverin sijasta piti ajattaman Mario Andrettia tai Michael Andrettia, mutta F1:n ja Indycarin päättäjille tuli kiista kisalisensseistä heille kun pitkälti kyse oli myös sarjojen yleisestäkin kamppailusta tuolloin joten kuuluisuudet eivät päässeet sitten yrittämään F1:ssä joista isälle se olisi ollut tuttu juttu, mutta pojalle uusi kokemus.

Suomen Keke Rosberg keskeytti alkupuolelta kisaa puhuen vaihdelaatikkovikaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Minä olen kuullut että kisojen tv-kuvaaminen oli ailahtelevaa 80-luvulla ja 90-luvulla.
Kun kuulemma kameramies saattoi kuvata ihan miten sattui kisan aikana, jolloin saattoi esim kuskien taistelut kärjen ulkopuolella mennä ohi.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Eiköhän tuo enemmän ollut ohjaajan kuin kameramiesten vika.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Minä olen kuullut että kisojen tv-kuvaaminen oli ailahtelevaa 80-luvulla ja 90-luvulla.
Kun kuulemma kameramies saattoi kuvata ihan miten sattui kisan aikana, jolloin saattoi esim kuskien taistelut kärjen ulkopuolella mennä ohi.
Tosiaan enemmän koski se ongelma ohjausta kuin kameramiehiä ja enemmän ongelma oli 1980-luvun ongelma melkein kaikin puolin koko vuosikymmentä koskien.

1990-luvulla ei tilanne ollut enää niin paha.

Riippui tosin molemmilla vuosikymmenillä kilpailupaikasta ja ohjauksesta.

Joillakin kisan televisioinneilla maillakin tilanne oli toinen.

FOCA:n ja myöhemmin FOPA:n tai FOA:n lähetysohjauksen osuutta unohtamatta.

Tässä vanhassa viestissä ja toikissa on sivuttu FOCA:n osuutta lähetysvalvojana lajissa:

https://f1-forum.fi/threads/f1-televisiointi-muissa-maissa.13628/page-45#post-1261918
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 25 vuotta Ranskan Grand Prixistä 1996.

Kilpailu ajettiin 30.6.1996 Ranskan Magny-Coursissa ja sen voitti Damon Hill, Jaques Villeneuve oli toinen ja Jean Alesi oli kolmas.

Gerhard Berger oli hienosti myös Benettonilla neljäs.

Suomen Mika Häkkinen täydensi McLarenin kohtuullisen hienoa päivää olemalla viides ja David Coulthard ajostaan sijalla kuusi.

Turva-autojen osalta puhuen Mercedes-Benz tuli kesken kauden pakotettuna lajiin jolloin loppukausi 1996 tästä eteenpäin oli jaetusti silloisen uuden toimittajan eli Mersun ja silloisen hallitsevan toimittajan eli Renaultin kesken toteutettu.

Michael Schumacher keräsi jo mainetta Ferrarilla, mutta synkkänä piirteenä yhtä synkät ajat Ferrarilla olivat tulleet eteen.

Etenkin kun saksalainen ei päässyt edes kisan lämmittelykierrosta pidemmälle paalupaikkamiehenä keskeyttäen moottoririkkoon.

Todellakin vastoin hehkutusta ei Schumin Ferrari-uran alkukaan vailla ongelmia ollut sen ylitettyä tuolloin puolivälinsä.

Ferrarin Eddie Irvine keskeytti myös hyvin varhain päivänsä, mutta hänellä tosin petti vaihdelaatikko ja ehti edes vähän ajaa kisassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Koska Schumacher jäi lämmittelykierrokselle, niin virallisesti kyseessä on viimeisin kisa, johon ei ole startannut yhtään maailmanmestaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Ranskan Grand Prixistä 1986.

Kilpailu ajettiin 6.7.1986 Paul Ricardissa ja sen voitti Nigel Mansell, Alain Prost oli toinen ja Nelson Piquet oli kolmas.

Suomen Keke Rosberg oli neljäs, Rene Arnoux oli viides ja viimeinen päivän pistemies oli Jacques Laffite.

Elio de Angelisin testionnettomuudessa tapahtuneen menehtymisen johdosta vuodeksi 1986 kilpailu Paul Ricardissa pakotettiin ajettavaksi lyhyemmällä nk. Klubiradalla.

Samaa rataa käytettiin aina vuoteen 1990 asti niin kauan kuin Paul Ricardissa ajettiin ennen vaihtoa vuodeksi 1991 Magny-Coursiin siihen nähden mitä tuli Ranskan Grand Prixin ajamiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 30 vuotta Ranskan Grand Prixistä 1991.

Kilpailu ajettiin 7.7.1991 Magny-Coursissa ja sen voitti Nigel Mansell, Alain Prost oli toinen ja Ayrton Senna oli kolmas.

Neljänneksi pääsi Ferrarin Jean Alesi, paalupaikkamies Riccardo Patrese Williamsilla oli viides ja kilpailun viihdemiehistä ja ohittelijoista paras eli sellaisen varsin kovan luokan määrässä järjestänyt Jordan-tallin Andrea de Cesaris oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Uusi rata Ranskan kisaksi ja yleensäkin kulutti hulppean määrän renkaita ja näin tulisi tekemäänkin ainakin Goodyearin aikakauden päätökseen vuoteen 1998 saakka.

Siten varikkopysähdyksiä nähtiin paljon ja etenkin varsin yllättäen olleina määrinä yhdellä kertaa kun renkaat pettivät kovimpienkin sellaisten myötä yleensä ottaen peräjälkeen.

Harmittavasti Pirellin suurempaa rengastason olemusta ei Magny-Coursin radalla ehditty koskaan näkemään kun vuoden 1991 jälkeen se vetäytyi lajista.

Kulutus senkin valmistajan renkaita käyttäville talleille oli kuitenkin merkittävä silloisin näkymin tulevia vuosi ajatellen eli sillä olisi ollut merkitystä kisoihin jatkossakin mitä todennäköisimmin.

Suomen JJ Lehto keskeytti renkaista johtuneeseen vikaan vähän puolenmatkan jälkeen ja Mika Häkkinen karsiutui kisasta hävittyään viimeisen lähtöruudun taistelun juurikin JJ:lle.

Magny-Coursissa 1991 tietyllä tapaa sattui suomalaisittain eräänlainen pohjanoteeraus kisaan pääsemisen tason yrityksessäkään sitten Keke Rosbergin ajoaikojen yleensä Keken osalta huonoissa talleissa, mutta äärimmäisen satunnaisesti myös Williamsilla kuten vuonna 1983 Zandvoortissa, Monzassa tai Brands Hatchissa karsiutumisvaara itselle ja etenkin tallikaverille oli tuolloin todennäköinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Englannin Grand Prixistä 1986.

Kilpailu ajettiin 13.7.1986 Brands Hatchissa ja sen voitti Nigel Mansell, Nelson Piquet oli toinen ja Alain Prost oli kolmas.

Rene Arnoux oli neljäs, Martin Brundle oli viides ja viimeinen päivän pistemies oli Philippe Streiff, mutta eivät seiskapaikan Johnny Dumfries ja kasipaikan Derek Warwick viimeisestä pisteestä kukin olleet mitenkään äärettömän kaukana maalissa suhteellisin eroin tarkastellen.

Ainakin he olivat lähempänä sitä kuin viimeisen sijoituksen maalissa saanut ysipaikan Jonathan Palmer ja ilman sijoitusta maalissa jäänyt Thierry Boutsen.

Jacques Laffiten uran päättänyt onnettomuus tapahtuneena tarkoitti sen johdosta vuodeksi 1986 viimeistä kilpailua Brands Hatchissa kun tämän jälkeen on vuodesta 1987 eteenpäin aina ajettu Silverstonessa Englannin Grand Prix.

Suomen Keke Rosberg keskeytti kilpailun toisen lähdön seitsemännellä kierroksella vaihdelaatikkovikaan.

Ruotsin Stefan Johansson keskeytti kilpailun toisen lähdön 20:llä kierroksella moottorivikaan.

Kilpailu oli ensimmäinen Frank Williamsille paikan päällä halvautuneena alkuvuoden 1986 onnettomuuden jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1991 Englannin Grand Prixistä ja vuoden 1996 Englannin Grand Prixistä Silverstonen radalla kumpienkin ollessa ajettu siellä tulee tänään kuluneeksi 30 vuotta ja 25 vuotta.

Päivämäärät olivat 14.7.1991 ja 14.7.1996.

Molemmissa kilpailuissa riitti mielenkiintonsa.

Silverstonessa 1991 Nigel Mansell voitti, Gerhard Berger oli toinen ja Alain Prost oli kolmas.

Neljänneksi pääsi McLarenin Ayrton Senna bensan loppumiseen hyytyneen hienon ajon myötä, Benettonin Nelson Piquet oli viides ja Jordanin kautta siivitti hieman parempaan päin Bertrand Gachot olemalla kuudes ja viimeinen pistemies.

Suomen JJ Lehto ja Mika Häkkinen ajoivat vaikeuksien kautta maaliin sijoille 12 ja 13 järjestyksessä Häkkinen-Lehto.

Häkkisen osalta vaikeuksia kisaan sinänsä odottikin enemmän kun lähtöruutu oli toiseksi viimeinen, mutta JJ:n osalta tilannetta ei ennen kisaa välttämättä voinut pitää niin huonona kuin miten sitten kävi.

Kilpailu oli myös Ruotsin Stefan Johanssonin viimeinen F1-yritys kisaan sen päättyessä karsiutumiseen.

Silverstonessa 1996 Jacques Villeneuve voitti, Gerhard Berger oli toinen ja Mika Häkkinen oli kolmas.

McLarenin päivä oli melko hyvä ellei erinomainen Silverstonessa kun David Coulthard oli viides, mutta näihin aikoihin tai ihan vähän vieläkin tämän jälkeen Häkkinen aloitti vuoden 1996 lopulle asti kestäneen kulissien takaisen enimmäkseen ja synkimmillään julkisemmankin mielensä pahoittamisen aikakauden kun sitä suorituskyvyn parantumista tallissa ei näkynyt suomalaisen uran ensivoittoa vasten tai parempaa aikaa ajatellen.

Turhauttavinta tosiaan oli se, että tietyin ehdoin McLaren alkoi jo todellakin olla kilpailukykyinen.

Suorituskyvyn todellista kattoa oli kuitenkin vaikea määrittää ja lisäksi vieläkin McLaren tarvitsi isompien huipputallien epäonnea venyäkseen pistepotteihin.

Ei toki ikinä enää vuoden 1995 malliin, mutta huonoimmillaan vieläkään ei paljoa siitä puuttunut.

Viimeinen pistemies oli Jordan-tallin Martin Brundle olemalla kuudes tallikaveri Rubens Barrichellon viedessä paremmat pisteet nelostilalla.

Paalupaikkamies Damon Hill harmittavasti keskeytti kuten myös Jean Alesikin.

Suomen Mika Salo jäi harmittavasti pisteittä sijalle seitsemän.

Kilpailu oli myös Italian Andrea Monterminin viimeinen F1-yritys kisaan sen päättyessä karsiutumiseen.

Sitä se oli myös Forti-tallillekin.
 
Ylös