Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset, vol XII

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Kannattipa ilmoittaa tänne. Heti alkoi toimia. Melkein kuuden tunnin jumi näyttäisi olleen. Kyllä taas kelpaa. Olla.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kannattipa ilmoittaa tänne. Heti alkoi toimia. Melkein kuuden tunnin jumi näyttäisi olleen. Kyllä taas kelpaa. Olla.
Meillä vaihtuu varsin useasti tietokoneiden, sähköpostien ja intraan salasanat. Vaihdoksen jälkeen voi olla jopa päiviä pelistä poissa sähköposti ja intra. Se on varsin kivaa kun työasiat on ns. pääsemättömissä. Ja kun ne pitää sitten päivittää myös läppärin lisäksi kännykkään ja tablettiin, ja kun niihin se tulee vielä eri aikaan voimaan, niin ollaan jännän äärellä.:rolleyes:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.

'If not broken, don't fix it'.
Mutta tähän on hyvinkin suoraviivainen selitys. Firmat eivät - oikeutetusti - luota työntekijöihinsä tietotaitoon ja arvostelukykyyn (monet käyttävät nettiä työajalla).Osa käyttää koneita siten, että saattavat altistaa firmojen tiedot hakkereiden saataville. Lisäksi saastuneiden koneiden "hoito" vie julmetusti aikaa.

Lyhyesti ilmaistuna: Useimmat käyttäjät ovat kädettömiä!
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mutta tähän on hyvinkin suoraviivainen selitys. Firmat eivät - oikeutetusti - luota työntekijöihinsä tietotaitoon ja arvostelukykyyn (monet käyttävät nettiä työajalla).Osa käyttää koneita siten, että saattavat altistaa firmojen tiedot hakkereiden saataville. Lisäksi saastuneiden koneiden "hoito" vie julmetusti aikaa.

Lyhyesti ilmaistuna: Useimmat käyttäjät ovat kädettömiä!
Meiltähän ei korporaatin verkosta pääse enää nettiin koneista, jotka eivät ole liitetty domainiin ja ole siten Active directoryn tuuppaamien Group Policyjen alla. Tai toki pääsee, mutta ZScaler, vai mikä se nyt oli, pyytää kirjautumaan ensin verkkoon tunnuksilla ja sitten pyytää vielä sp-osoitteen ja sen salasanan. Että jos koneet pysyis talon verkossa hieman "puhtaampana" :D
 

Örfil

Guest
Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.

'If not broken, don't fix it'.
Jone ei liene ollut isoissa firmoissa töissä? Niissä on pakko koittaa pitää homma näpeissä eri tavalla kuin pienemmissä yrityksissä.

Voin kuvitella sitä sotkua, jos esim. edellisellä työnantajallani jokainen olisi hoitanut asennukset, turvallisuus ym. asiat ominpäin. Eli kun puhutaan tuhansista, kymmenistä tuhansista laitteista.

Eli komppaan Nomia.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.

'If not broken, don't fix it'.
Yleensä noi päivitykset vähänkin isommissa firmoissa ajetaan keskitestysti kaikkiin koneisiin massa-ajona pilotoinnin jälkeen, jos niiden katsotaan olevan tarpeellisia ja pilotissa on todettu, etteivät ne aiheuta muita ongelmia. Esim. yksi softa joka kulkee monissa firmoissa monta versiota jälkijunassa, on Internet Explorer. Yleensä joka firmassa on joku softa tai tai ainakin intraranet- sivusto, joka ei toimi oikein uudemmissa versioissa.

Kun joku päivitys saattaa tehdä silleen tyhmästi, ettei esim. koko kone lähde enää käyntiin, tai joku tärkeä softa lakkaa toimimasta. Sen takia se omaehtoinen päivittely on yleensä estetty.

Toki turvallisuuskäytännöt ovat siitä ikäviä, että kun järjestelmä tehdään mahdollisimman turvalliseksi, sitä ei pääse kukaan käyttämään. Tai jos on mahdollisimman mukava ja helppo kaikkien käyttää, niin turvallisuus on sitten ihan olematon. IT-osasto sitten joutuu tasapainoilemaan näiden välillä.

Ei niitä käyttäjien kiusaksi tehdä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eihän siinä mitään, jos ne toimisi. Vieraasta verkosta ei pääse välillä vpn:llä lisäämään kampanjoita tai hyväksymään laskuja tms. Tai on ilman sähköpostia pari päivää. Siellä on tilauksia ja tarjouksia kenenkään niistä tietämättä. Siitä sitten sopimussakkoa jos toimitus esim. viivästyy.
 

Örfil

Guest
Tämä päivä (21.4.) on jatkossa "Päivä, Jolloin Albert Teki Kirjoitusvirheen" eli PJATK.

Sitä vietetään vaatimattomin menoin, lähinnä huulia pärisyttäen eikä se ole vapaapäivä.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Tämä päivä (21.4.) on jatkossa "Päivä, Jolloin Albert Teki Kirjoitusvirheen" eli PJATK.

Sitä vietetään vaatimattomin menoin, lähinnä huulia pärisyttäen eikä se ole vapaapäivä.
Mulla on kieltämättä alkanut viime aikoina huolestuttavasti lipsua. Tein yhdys sana virheenkin joitakin päiviä sitten.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Mulkuinta on kuitenkin it-tuki.
Tämä on valitettavan usein totta. Kun käyttäjälle tulee ongelma, saa hän pitkän maanittelun jälkeen firmansa nörtin paikalle. Tämä aloittaa jo ovelta valituksen käyttäjien typeryydestä, hölmöilystä, organisaation typeryydestä, omasta raskaasta työkuormastaan, heikosta arvostuksestaan, pienestä palkastaan jne. Sitten syventyy ongelmaan vuodattaen koko ajan jargoniaan, antaen sarkastisia kommentteja ja muutoinkin pyrkii osoittamaan kaikin tavoin asiakkaansa typeryyden ja osaamattomuuden. Toinen nörttityyppi puolestaan pitää suunsa koko ajan kiinni, jää jopa epäselväksi, oliko ongelmaa, missä se oli ja ratkesiko se nyt.

Mutta on kyllä toisenlaisiakin tyyppejä: tarttuvat toimeen heti, ongelma ratkeaa ja vielä selostavat tilanteen selkokielellä. Sellainen poistui konttoristani juuri.

Oma viehättävä vittuilun lajinsa on tiketit. Jos tulee ongelma ÄLÄ SOITA, ÄLÄ LÄHETÄ sähköpostia suoraan nörtille ja ÄLÄ AINAKAAN KÄVELE 30 metrin päässä istuvan nörtin luo asiaa esittämään. Vaan lähetä AKT-tuen koottuun säpoon pyyntö. Siitä tulee sitten tiketti, joka aloittaa oman seikkailunsa pitkin verkkoa singoten säposta toiseen, fluudaten, ja siihen ei missään tapauksessa saa vastata. Erityisen hauskaa tikettisulkeinen on, kun ongelmana on oman sähköpostin toimimattomuus.
 

Örfil

Guest
Olisko meillä päät vaihtunut reissussa? Ajankohta täsmäisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös