Olga
.
Kannattipa ilmoittaa tänne. Heti alkoi toimia. Melkein kuuden tunnin jumi näyttäisi olleen. Kyllä taas kelpaa. Olla.
Ole hyvä. Kiva olla avuksi.Kannattipa ilmoittaa tänne. Heti alkoi toimia. Melkein kuuden tunnin jumi näyttäisi olleen. Kyllä taas kelpaa. Olla.
Meillä vaihtuu varsin useasti tietokoneiden, sähköpostien ja intraan salasanat. Vaihdoksen jälkeen voi olla jopa päiviä pelistä poissa sähköposti ja intra. Se on varsin kivaa kun työasiat on ns. pääsemättömissä. Ja kun ne pitää sitten päivittää myös läppärin lisäksi kännykkään ja tablettiin, ja kun niihin se tulee vielä eri aikaan voimaan, niin ollaan jännän äärellä.Kannattipa ilmoittaa tänne. Heti alkoi toimia. Melkein kuuden tunnin jumi näyttäisi olleen. Kyllä taas kelpaa. Olla.
Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.Kompuutterit on saatanasta.
Mutta tähän on hyvinkin suoraviivainen selitys. Firmat eivät - oikeutetusti - luota työntekijöihinsä tietotaitoon ja arvostelukykyyn (monet käyttävät nettiä työajalla).Osa käyttää koneita siten, että saattavat altistaa firmojen tiedot hakkereiden saataville. Lisäksi saastuneiden koneiden "hoito" vie julmetusti aikaa.Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.
'If not broken, don't fix it'.
Meiltähän ei korporaatin verkosta pääse enää nettiin koneista, jotka eivät ole liitetty domainiin ja ole siten Active directoryn tuuppaamien Group Policyjen alla. Tai toki pääsee, mutta ZScaler, vai mikä se nyt oli, pyytää kirjautumaan ensin verkkoon tunnuksilla ja sitten pyytää vielä sp-osoitteen ja sen salasanan. Että jos koneet pysyis talon verkossa hieman "puhtaampana"Mutta tähän on hyvinkin suoraviivainen selitys. Firmat eivät - oikeutetusti - luota työntekijöihinsä tietotaitoon ja arvostelukykyyn (monet käyttävät nettiä työajalla).Osa käyttää koneita siten, että saattavat altistaa firmojen tiedot hakkereiden saataville. Lisäksi saastuneiden koneiden "hoito" vie julmetusti aikaa.
Lyhyesti ilmaistuna: Useimmat käyttäjät ovat kädettömiä!
Jone ei liene ollut isoissa firmoissa töissä? Niissä on pakko koittaa pitää homma näpeissä eri tavalla kuin pienemmissä yrityksissä.Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.
'If not broken, don't fix it'.
Yleensä noi päivitykset vähänkin isommissa firmoissa ajetaan keskitestysti kaikkiin koneisiin massa-ajona pilotoinnin jälkeen, jos niiden katsotaan olevan tarpeellisia ja pilotissa on todettu, etteivät ne aiheuta muita ongelmia. Esim. yksi softa joka kulkee monissa firmoissa monta versiota jälkijunassa, on Internet Explorer. Yleensä joka firmassa on joku softa tai tai ainakin intraranet- sivusto, joka ei toimi oikein uudemmissa versioissa.Ja varsinkin konsernien määrittelemät 'turvallisuusasiat'. Ei mitään päivitystä saa itse tehtyä ja kaikki turvallisuutta lisäävät jutut aiheuttaa vain ongelmia käyttöön.
'If not broken, don't fix it'.
Mulla on kieltämättä alkanut viime aikoina huolestuttavasti lipsua. Tein yhdys sana virheenkin joitakin päiviä sitten.Tämä päivä (21.4.) on jatkossa "Päivä, Jolloin Albert Teki Kirjoitusvirheen" eli PJATK.
Sitä vietetään vaatimattomin menoin, lähinnä huulia pärisyttäen eikä se ole vapaapäivä.
Tämä on valitettavan usein totta. Kun käyttäjälle tulee ongelma, saa hän pitkän maanittelun jälkeen firmansa nörtin paikalle. Tämä aloittaa jo ovelta valituksen käyttäjien typeryydestä, hölmöilystä, organisaation typeryydestä, omasta raskaasta työkuormastaan, heikosta arvostuksestaan, pienestä palkastaan jne. Sitten syventyy ongelmaan vuodattaen koko ajan jargoniaan, antaen sarkastisia kommentteja ja muutoinkin pyrkii osoittamaan kaikin tavoin asiakkaansa typeryyden ja osaamattomuuden. Toinen nörttityyppi puolestaan pitää suunsa koko ajan kiinni, jää jopa epäselväksi, oliko ongelmaa, missä se oli ja ratkesiko se nyt.Mulkuinta on kuitenkin it-tuki.