Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Menetin juuri palasen suomalaista identiteettiäni, kävin nimittäin anomassa itselleni itävaltalaisen ajokortin ja siinä samassa sitten jouduin luovuttamaan Itävallan viranomaisille suomalaisen ajokorttini. Tällä hetkellä mulla ei ole kuin väliaikainen ajokortti (A4-kaavake ilman kuvaa ja on voimassa vain Itävallassa), ensi viikolla pitäis tipahtaa postilaatikkoon se varsinainen "Führerschein".

Mitään laillista pakoitetta tälle toimenpiteelle ei ollut, mutta onhan tuo kätevämpää, kun suomalainen kortti ei täällä kelpaa henkkarina (ajokorttihan on, toisin kuin moni erheellisesti kuvittelee, virallinen/kelvollinen henkilöllisyystodistus vain ja ainoastaan siinä maassa, jossa se on myönnetty) ja toisaalta jos kadottaisin suomalaisen ajokorttini, olis homma taasen astetta monimutkaisempaa, koska Suomesta en ajokorttia enää saa (koska asun vakituisesti ulkomailla, tiedustelin asiaa aikoinaan kun nykyiset luottokortinkokoiset kortit tulivat "markkinoille", ilmoittivat tylysti, että mun on käännyttävä Itävallan viranomaisten puoleen ja näin sitten noin 10 vuoden perusteellisen pohdinnan jälkeen teinkin) ja itävaltalaisen kortin hakeminen ilman suomalaista korttia ei todennäköisesti olisi kauheen simppeliä.

Itävaltalaisella kortilla ei muuten ole "parasta ennen" päivämäärä, suomalainenhan on voimassa vain siihen saakka, kun täytät 70. Toisaalta taas Itävallassa C-kortti on voimassa aina vain 5 vuotta, C1 taasen 10 vuotta tarkoittaen sitä, että joudut viiden (tai kymmenen, jos kyseessä C1) vuoden välein toimittamaan viranomaisille lääkärintodistuksen, jos haluat jatkossakin ajella kuorma-autolla. Itsellänihän on C-kortti (hankin aikoinaan "varmuuden vuoksi", kun isoisäni lupasi maksaa ajokortin :eek:) vaikken autokoulun jälkeen ole koskaan kuorma-auton ratin takana istunut, joten piti sitten hankkia todistus lekuriltakin, en hennonnut C:stä luopua vaikka todennäköisyydet sen tarpeelle ovat about 0, mutta kun toisaalta koskaan ei tiedä ja kun sen kerran menettää, ei sitä enää saa takaisin, paitsi muuttamalla Suomeen, jossa mulla taas olisi edelleenkin C-kortti :rolleyes:

Kuulun vielä siihen ikäluokkaan, joka sai A:n ja BE:n henkilöautokortin "kylkiäisenä", moottoripyörällä en ole koskaan ajanut enkä ole myöskään peräkärryä, enkä etenkään raskasta sellaista, hinaillut, mutta ei haittaa menoa :frank:

Enivei, jotenkin vähän *snif* :frown:
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olin viime yönä unissani ilmeisesti kiroillut. Kun aamulla pesin hampaani, huomasin nestesaippuaa joutuneen jotenkin hammasharjaan ja tulipa suu pestyä saippualla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tuo "johtamistodistus" on sanoista parsaimpia.
No, jos rehellisiä ollaan, niin ain ja ainoastaan tuon vuoksi mä koko toimenpiteen suoritin, nyt mulla on virallinen lappu, joka oikeuttaa mut toimimaan Führerinä! :ahem:

*odottaa isänmaallishenkisten vastaiskua: "onko Suomessa jotain vikaa, hä?!1!"*
Popcornia, virvokkeita?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tais sitten veturinkuljettaja on saksaksi Lok(omotiv)führer, eli veturinjohtaja...
Onhan nuita vaikka kuinka, kyseessä kun on loppujenlopuksi kuitenkin ihan tavallinen saksankielinen sana:
Reiseführer - matkaopas
Geschäftsführer - toimitusjohtaja
jne.

Ja sit tua on vielä sukunimikin. Eism. meillä on firmassa helpdeskissä sen niminen kundi. Herätti itsessäni aikoinaan jonkinasteista hilpeyttä, mutta siihenkin sitten tottui :rolleyes:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No, jos rehellisiä ollaan, niin ain ja ainoastaan tuon vuoksi mä koko toimenpiteen suoritin, nyt mulla on virallinen lappu, joka oikeuttaa mut toimimaan Führerinä! :ahem:
Joko nenäkarvat rehottaa?

Popcornia, virvokkeita?
Popcorn ei ole foorumin virallinen edustussnack.

Edith:
Tais sitten veturinkuljettaja on saksaksi Lok(omotiv)führer, eli veturinjohtaja...
Onhan nuita vaikka kuinka, kyseessä kun on loppujenlopuksi kuitenkin ihan tavallinen saksankielinen sana:
Emma sitä niinkään, vaan sitä, että ko. todistus oikeuttaa johtamiseen, ei ajamiseen lain tuon nimen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Joko nenäkarvat rehottaa?
No pikkuhiljaa, ei kuitenkaan vielä häiritsevästi...


Popcorn ei ole foorumin virallinen edustussnack.
Sitä nyt kuitenkin oli tarjolla :doubtful:

Emma sitä niinkään, vaan sitä, että ko. todistus oikeuttaa johtamiseen, ei ajamiseen lain tuon nimen perusteella.
Verbi "führen" tarkoittaa johtamisen ohessa myös opastamista ja ohjaamista (ja eräänlaista ohjaamista ja tien näyttämistähän se johtaminenkin on). Autoa ohjataan. Simmepliä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Kävin aamusta anomassa uutta Bio Luvil-passia, ja todistin henkilöllisyyteni VANHALLA passilla, joka ei ole voimassa, kun ajokoira ei kelvannut.

53 euroa ja 5 vuotta voimassa.:thumbfh:
On kyllä melkoista rahastusta tua taas siellä Suomessa, olkootkin että loppeleissä toi 53 euroa on kai se ja sama. Muualla (esim. täällä Itävallassa vain alle 12 vuotiaat saavat maksimissaan 5 vuoden passin, tuon ikärajan tosin ehkä vois nostaa vaikkapa 18 vuoteen, koska 22 vuotias voi olla vaikeesti tunnistettavissa 12-vuotiaana otetrusta valokuvasta :rolleyes:) saa kymmenen vuoden passeja täysin ongelmitta, miks helvetissä niitä ei sitten muka Suomessa voida enää myöntää? :doubtful:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
blaablaablaa. Muualla (esim. täällä Itävallassa vain alle 12 vuotiaat saavat maksimissaan 5 vuoden passin, tuon ikärajan tosin ehkä vois nostaa vaikkapa 18 vuoteen, koska 22 vuotias voi olla vaikeesti tunnistettavissa 12-vuotiaana otetrusta valokuvasta :rolleyes:) Blaablaablaa:
Joo, pojalla on passi, joka on otettu 5 vuotiaana. Nyt hän täyttää 14 elokuussa, ja on melkeen yhtä pitkä kuin minä ja isompi mulkkukin.:thumbfh:

Niiinno, siis, kyllähän hänet tunnistaa, mutta ehkä se johtuu siitä, että olen hänen isänsä.
 
Ylös