Ayrton-Ana
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2005
- Viestit
- 871
JJ Lehdon kirjoitelmasta innostuneena päätin tehdä nyt vuorostaan jutun F1-sirkuksen tuntemattomasta stunt-miehestä, Taki Inouesta.
Moniko muistaa vielä Taki Inouen? Häntä ei muisteta loistavista ajoitaidoistaan vaan muista erikoisista asioista.
Taki Inouella oli rutkasti kokemusta lähinnä Japanin formula-sarjoista ennen mahdollisuutta ajaa Simtekillä vetisessä Suzukassa 1994. Inoue keskusteli ajomahdollisuudesta Larroussen, Footworkin ja Lotuksenkin kanssa, mutta sai kuitenkin ostamalla paikan Suzukaan Simtekiltä. Hän selviytyi kisaan mukaan, joka on jo sinänsä hyvä saavutus. Kisassa hänen Simtek-uransa kuitenkin päättyi sateisessa Suzukassa varikkomuuriin.
Footwork (Arrows) kiinnostui Inouesta hänen lihavan rahapussinsa takia. Inoue sanoi maksaneensa tallipäällikkö Jackie Oliverille yli 4 miljoonaa euroa. Hänen kuukausilaskunsa oli siis 500 000 euroa.
Ja tämän Inoue rahallaan sai: 17 kilpailua, kaksi tulipaloa, kolme spinnausta, kaksi vaihdelaatikkorikkoa ja kaksi moottoririkkoa. Hän tuli viisi kertaa maaliin: kaksi kertaa kierroksella jääneenä ja kerran kolme kierrosta jääneenä. Nurburgringillä sähkövika iski autoon jo ennen starttia.
Vuodelle 1995 sattui myös kaksi eriskummallista tapausta. Lauantaiaamun harjoituksissa Monacossa Inoue spinnasi ja jäi autoon odottamaan kun hänen autoa hinattiin. Taki oli ottanut kypärän pois päästään, mutta laittoi sen takaisin päähänsä, koska häntä hävetti että oli hinattavana. Kypärän päähän laitto kenties pelasti hänen henkensä, koska kohta paikalle kiisi 80-luvun rallitähti Jean Ragnotti turva-auto Renault Cliolla. Clio nousi Inouen auton päälle ja osui Takin päähän niin lujaa, että tämän kypärästä lähti maali.
Toinen tapaus sattui Hungaroringillä. Inoue pysähtyi pienen tulipalon takia kisassa, ja yritti sammuttaa liekkejä, kun vauhdilla paikalle saapuva toimitsija-auto ajoi hänen päälleen.:eek!:
Taki selvisi jälleen säikähdyksellä.
Kun Footwork (tai Arrows) ei pystynyt takaamaan Takille seuraavalle kaudelle kaikkia kisoja, Taki teki sopimuksen Minardin kanssa. Kaksi tuntia ennen auton julkistamistilaisuutta kuitenkin tuli sponsoreiden kanssa ongelmia ja Taki jäi ilman F1-pestiä.
Inoue on ajellut F1-uransa päättymisen jälkeen GT-kisoja, mutta on sanonut että, tuntui kuin hänen elämänsä olisi päättynyt F1-uran jälkeen.
Ana
Moniko muistaa vielä Taki Inouen? Häntä ei muisteta loistavista ajoitaidoistaan vaan muista erikoisista asioista.
Taki Inouella oli rutkasti kokemusta lähinnä Japanin formula-sarjoista ennen mahdollisuutta ajaa Simtekillä vetisessä Suzukassa 1994. Inoue keskusteli ajomahdollisuudesta Larroussen, Footworkin ja Lotuksenkin kanssa, mutta sai kuitenkin ostamalla paikan Suzukaan Simtekiltä. Hän selviytyi kisaan mukaan, joka on jo sinänsä hyvä saavutus. Kisassa hänen Simtek-uransa kuitenkin päättyi sateisessa Suzukassa varikkomuuriin.
Footwork (Arrows) kiinnostui Inouesta hänen lihavan rahapussinsa takia. Inoue sanoi maksaneensa tallipäällikkö Jackie Oliverille yli 4 miljoonaa euroa. Hänen kuukausilaskunsa oli siis 500 000 euroa.
Ja tämän Inoue rahallaan sai: 17 kilpailua, kaksi tulipaloa, kolme spinnausta, kaksi vaihdelaatikkorikkoa ja kaksi moottoririkkoa. Hän tuli viisi kertaa maaliin: kaksi kertaa kierroksella jääneenä ja kerran kolme kierrosta jääneenä. Nurburgringillä sähkövika iski autoon jo ennen starttia.
Vuodelle 1995 sattui myös kaksi eriskummallista tapausta. Lauantaiaamun harjoituksissa Monacossa Inoue spinnasi ja jäi autoon odottamaan kun hänen autoa hinattiin. Taki oli ottanut kypärän pois päästään, mutta laittoi sen takaisin päähänsä, koska häntä hävetti että oli hinattavana. Kypärän päähän laitto kenties pelasti hänen henkensä, koska kohta paikalle kiisi 80-luvun rallitähti Jean Ragnotti turva-auto Renault Cliolla. Clio nousi Inouen auton päälle ja osui Takin päähän niin lujaa, että tämän kypärästä lähti maali.
Toinen tapaus sattui Hungaroringillä. Inoue pysähtyi pienen tulipalon takia kisassa, ja yritti sammuttaa liekkejä, kun vauhdilla paikalle saapuva toimitsija-auto ajoi hänen päälleen.:eek!:
Taki selvisi jälleen säikähdyksellä.
Kun Footwork (tai Arrows) ei pystynyt takaamaan Takille seuraavalle kaudelle kaikkia kisoja, Taki teki sopimuksen Minardin kanssa. Kaksi tuntia ennen auton julkistamistilaisuutta kuitenkin tuli sponsoreiden kanssa ongelmia ja Taki jäi ilman F1-pestiä.
Inoue on ajellut F1-uransa päättymisen jälkeen GT-kisoja, mutta on sanonut että, tuntui kuin hänen elämänsä olisi päättynyt F1-uran jälkeen.
Ana