Tallentava DVD-soitin

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
Tuohon tarkoitukseen kerroin tässä threadissa jo aiemmin isäni nimenomaan ostaneen LG:n polttavan DVD:n ;)
No onhan toi astetta vaivalloisempi tapa, mutta toisaalta tuskin tuo nyt kuitenkaan on kellään se ykköskriteeri laitetta ostaessa.

Niin siis noissa boxeissakin voi siis kai nauhoittaa scartinkin kautta tulevaa signaalia eikä vain digiboxin omaa signaalia?

Yks mistä voi olla iloa jollekulle, joka ei omista tietokonetta (tai ainakaan tarpeeksi tehokasta sellaista), mutta jolla on videokamera, on DV-in, joka löytyy noista tallentavista DVD-soittimista (myös Sonysta). Itse tosin kyllä uskoisin jatkossakin hoitavan DVD:lle polttamisen kompuutterin ja Adobe Premieren kanssa, olkootkin että vie aikaa paljon enemmän kuin Sonyn kautta tehdessä, mutta onpahan sitten jälkikin varmasti astetta parempaa.

Sonysta ei sitten sitä videota saa oikein millään tietokoneelle paitsi DVD:lle polttamalla. Tosin en tähän hätään kyllä keksi, mihin tuota ominaisuutta edes oikeesti tarvitsisin.

Vesku

Maatalousneuvos
Dj Ankka sanoi:
Suosittelen Topfieldin boksia, siitä saa kaikki nauhoitteet ulos USB2 liittimen kautta koneelle ja siellä ne voi muuntaa DVD:ksi. Näpräämistä kyllä, mutta tulos paljon parempi kun saa itse tehdä valikot yms.

Mulla on fyysisenä hankaluutena se, että tämä t-kone on täällä työhuoneessa ja TV + audiot tuvassa, koneilla varmaan väliä reilu toistakymmentä metriä. Ja t-koneessa ei ole polttavaa DVD-asemaaa, lukeva vain. Ei kai se paljon maksais. Johtojakaan en kehtais viritellä sitä matkaa eteisen läpi. Toimisivatkaankohan sitä väliä? Enkä kyllä mikään himonäprääjä ole, osaamaton ja laiska! :( Asioilla on monta puolta...

Mutta nuo 5.1-äänet? Tulleeko antennidigeihin milloin??

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vesku sanoi:
Mulla on fyysisenä hankaluutena se, että tämä t-kone on täällä työhuoneessa ja TV + audiot tuvassa, koneilla varmaan väliä reilu toistakymmentä metriä. Ja t-koneessa ei ole polttavaa DVD-asemaaa, lukeva vain. Ei kai se paljon maksais. Johtojakaan en kehtais viritellä sitä matkaa eteisen läpi. Toimisivatkaankohan sitä väliä? Enkä kyllä mikään himonäprääjä ole, osaamaton ja laiska! :( Asioilla on monta puolta...

Tuskin kannattaa ryhtyä piuhoja vetelemään noin pitkälle välille etenkin jos niitä ei edes saa piiloon (enkä ole edes varma, että toimiiko noin pitkällä välillä ilman jotain välivahvistinta), mutta jos ei sulla kovin usein oo tarvetta polttaa DVD:lle, niin ehkä sitten kannat sen boxin koneen ääreen, kun polttotarvetta ilmenee? Tai vaihtoehtoisesti ostat sitten sen boxin rinnalle tallentavan DVD-laitteen ilman kovalevyä.

Polttava DVD-asema kompuutteriin ei nykyään paljoa maksa, vähän yli neljälläkympillä saa jo hyvän.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Toi mun Motorolan digiboxi muuten tukee ainakin hardiksen puolesta 5.1 -ääniä, mutta tänhetkinen softa ei sitä taida vielä osata (softa päivittyy kyllä ihan automaattisesti aina kun uutta on tarjolla).

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jaahas, Sonyltä onkin näköjään tulossa nyt syksyllä uudempikin mallisto. Sony RDR-HX717 ja Sony RDR-HX919. Eroa tohon mun vehkeeseen on (korkeamman hinnan lisäksi) se, että noi uudet tukevat EPG:tä (sähköinen ohjelmaopas, jos ei joku tiedä). Mun vehkeessä sitä ei ole. Toisaalta tuo uusin malli taas ei osaa enää kirjoittaa -R(W)-formaattia vaan ainoastaan +R(W)-formaattia. Oliskohan sitten kyse säästöpolitiikasta vaiko mistä.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
No onhan toi astetta vaivalloisempi tapa, mutta toisaalta tuskin tuo nyt kuitenkaan on kellään se ykköskriteeri laitetta ostaessa.

Niin siis noissa boxeissakin voi siis kai nauhoittaa scartinkin kautta tulevaa signaalia eikä vain digiboxin omaa signaalia?

Se oli faijalle se tärkein kriteeri :)

Digiboksilla ei voi nauhoittaa (käsittääkeni millään boksilla) mitään muuta kuin dvb lähetystä.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Vesku sanoi:

5.1 ääniä ei kannatta Terrestial verkkoon odottaa ennen analogiaverkon sammutusta. Koelähetyksiä on käsittääkseni silloin tällöin ylellä, ja ne lukee erikseen jossain "laadukkaissa" (seiska!) ohjelmaoppaissa.

usb piuhaa voi jatkaa "keskittimellä/ useamalla keskittimellä" todella pitkälle, joten tuo sijoitus ei periaatteessa ole koskaan ongelma. Itse siirrän kaikki läppärin kanssa ulkoiselle kovalevylle, jolloin on ihan sama vaikka materiaalian loppukäsittelisi duunissa :ahem:

Laiskuus on monen laitteen suosion takana ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
Se oli faijalle se tärkein kriteeri :)

Digiboksilla ei voi nauhoittaa (käsittääkeni millään boksilla) mitään muuta kuin dvb lähetystä.
Niin no mä tarkoitin että kovalevytallentimen ostossa ei yleensä tärkein kriteeri ole videonauhojen digitalisointi, mutta siis JOS se kuitenkin on (kuten faijallas) ja digiboxilla tuo ei onnistu, niin eikö just silloin kannattais hankkia kovalevyllinen tallentava DVD-soitin, jolla tuokin onnistuu näppärämmin kuin tietsikan kautta (olettaen että tyytyy siihen soittimen luomaan simppeliin valikkorakenteeseen) vai ymmärsinkö mä nyt jotain väärin? :confused:

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
Niin no mä tarkoitin että kovalevytallentimen ostossa ei yleensä tärkein kriteeri ole videonauhojen digitalisointi, mutta siis JOS se kuitenkin on (kuten faijallas) ja digiboxilla tuo ei onnistu, niin eikö just silloin kannattais hankkia kovalevyllinen tallentava DVD-soitin, jolla tuokin onnistuu näppärämmin kuin tietsikan kautta (olettaen että tyytyy siihen soittimen luomaan simppeliin valikkorakenteeseen) vai ymmärsinkö mä nyt jotain väärin? :confused:
Tässä osa alkuperäistä postausta.....
---------------------------------------------------
Analogia vehjettäkö hankkimassa?

Faijalla on LG:n kovalevyllinen dvd tallenin, osti sen lähinnä sen vuoksi, että saa laajahkon vhs kirjaston (kaikki spedeshowt ym ym) siirrettyä dvd:lle, joka ei kovalevyllisellä digiboksilla onnistu.

TV ohjelmat nauhoittaa kovalevylle, mutta niitä ei tietääkseni ole siirrellyt dvd:lle, joten siitä en osaa sanoa mitään.
----------------------------------------------------

Luultavasti me molemmat olemme ymmärtäneet jotain väärin :)

Elämä on :D

Vesku

Maatalousneuvos
No nyt tämä pohdinta taitaa saada taas uden käänteen! Digiboxi temppuaa!!!!! :jaska: Pätkii pahasti, kuvasta ei mitää selvää, vain kanavanippu A edes sitä, muut ei mitään! Ei kuvaa ei ääntä. "heikko signaali tai ei signaalia ollenkaan". Tähän asti ollut kunnossa! Sama antennijohto näyttää analogipuolella normaalisti ( menee digin läpi) ja naapurissa ei digilähetyksessä ongelmia! :jaska:
Siis omassa koneessa vika? Pikaisesti kokeilin liittimet ja Nokian oma testaus ilmoitta järjestelmästä että OK... V..tu saa..na!

Oiskohan syynä tuo TV:n melko umpinainen alataso ( edessä lasiovet), että ei olisi jäähdytys pelannut kunnolla sekä videossa että digissä? :nope:

No, kaikki aikanaan. Pieniä murheita ne tämmöiset ovat....

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vesku sanoi:
No nyt tämä pohdinta taitaa saada taas uden käänteen! Digiboxi temppuaa!!!!! :jaska: Pätkii pahasti, kuvasta ei mitää selvää, vain kanavanippu A edes sitä, muut ei mitään! Ei kuvaa ei ääntä. "heikko signaali tai ei signaalia ollenkaan". Tähän asti ollut kunnossa! Sama antennijohto näyttää analogipuolella normaalisti ( menee digin läpi) ja naapurissa ei digilähetyksessä ongelmia! :jaska:
Siis omassa koneessa vika? Pikaisesti kokeilin liittimet ja Nokian oma testaus ilmoitta järjestelmästä että OK... V..tu saa..na!

Oiskohan syynä tuo TV:n melko umpinainen alataso ( edessä lasiovet), että ei olisi jäähdytys pelannut kunnolla sekä videossa että digissä? :nope:

No, kaikki aikanaan. Pieniä murheita ne tämmöiset ovat....
Vika vois tosiaankin hyvinkin olla jäähdytyksessä. Tosin voi kai se vika olla antennijohdossakin, ehkä digibxi on valikoivampi signaalin laadun suhteen etenkin jos virheenkorjaus ei oo kovin hääppöinen. Jos on epäilyksiä, niin nappaa boxi kantoon ja mee naapuriin kokeileen toimiiko siellä. Tai kokeile toista kaapelia....

Vesku

Maatalousneuvos
OoPee sanoi:
Vika vois tosiaankin hyvinkin olla jäähdytyksessä. Tosin voi kai se vika olla antennijohdossakin, ehkä digibxi on valikoivampi signaalin laadun suhteen etenkin jos virheenkorjaus ei oo kovin hääppöinen. Jos on epäilyksiä, niin nappaa boxi kantoon ja mee naapuriin kokeileen toimiiko siellä. Tai kokeile toista kaapelia....
Eipä toiminut digi naapurin kaverin luonakaan! Rikki on! Korjata tuskin kannattaa. Mutta VHS-nauhuri jaksoi pyöriä muutaman minuutin! Sitten taas hyytyi! :jaska:

Nytpä olisi tarvetta tallentavelle kovalevy/DVD/digiboxi-laitteelle! Onko semmoisia? Sehän se vasta olisi kätevä! Jäisi muutama johtoviritelmäkin pois!
Pari -kolme kertaa yritin iltapäivällä soittaa Kuopion Mustaan Pörssiin ja AudioSavoon, eivät "kerenneet" vastaamaan.... No, kaikki aikanaan! :dunno:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vesku sanoi:
Nytpä olisi tarvetta tallentavelle kovalevy/DVD/digiboxi-laitteelle! Onko semmoisia? Sehän se vasta olisi kätevä! Jäisi muutama johtoviritelmäkin pois!
Mulla olisi tässä peeceessä :thumbup:

Vesku

Maatalousneuvos
Sam sanoi:
Mulla olisi tässä peeceessä :thumbup:
Joku on itse rakentanut ko. "masiinan" ja ohjelmat! :rolleyes:
http://www.helsinki.fi/~tykkala/vdr.html

Mutta oikeasti eipä taida löytyä kaupasta ostettavaa kohtuuhintaista mallia...?

EDIT: Tutkin jo Onkoyn takapuolta. Jos ei heittäisi vanhaa Onkyon DVD.tä pois käytöstä ( tai toisaalta mihin sitä tarvitsee, jos tallentavan hommaa?? :dunno: ) , niin siellä olisi vielä vapaana yksi optinen IN ja "riittävästi" tavallisia. Mutta TV:stä loppuu scartit, 2 kpl. Onko semmoista "yhdistäjää", johon saisi pari kolme scarttia yhteen? Joku scartti-hubi???? Meneekö TV "sekaisin", jos semmoisesta tulisi yhtä aikaa signaalia parista lähteesä??
EDIT2 näkyypä löytyvän: 8-130 euroa....

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vesku sanoi:

Mutta oikeasti eipä taida löytyä kaupasta ostettavaa kohtuuhintaista mallia...?
Hieman tuon tyylistä olen ajatellut rakentaa. Tosin minun taidoillani jäädään tuosta tasosta, mutta ehkä selviän samalla hieman pienemmällä budjetilla kun en pyri täydellisyyteen:rolleyes:

-edit-
Jäi vielä mainitsematta erikseen, että kun tässä kotikoneessani on 21" putki, niin telkun katsominen onnistuu hyvin. Hintaa tuli siis vain kortin verran, kun muu roina oli jo valmiina.

-edit2-
Vesku, soitan pari puhelua, palailen privalla tms. asiaan...

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vesku sanoi:
:eek!: :eek!: :eek!:

Eihän tässä oo montaakaan kuukautta kun Kimmo (eli se, joka tuon rakensi) kävi morsmaikkunsa mun luona Wienissä kylässä (eli toukokuussa). On meinaan mun opiskelukavereita ja muutenkin parhaita ystäviäni, notta jos tarkempaa nippelitietoa tarvitaan, niin voin suhtkoht helphkosti välittää :rolleyes:

Oli muuten tosta vehkeesta juttua just sillon viime tapaamiskerralla. Hyvin kuulemma toimii.

On se maailma pieni :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Hieman tuon tyylistä olen ajatellut rakentaa. Tosin minun taidoillani jäädään tuosta tasosta, mutta ehkä selviän samalla hieman pienemmällä budjetilla kun en pyri täydellisyyteen:rolleyes:
Ei muuta kuin kysymykset listaan ja pistät mulle!

SamiJ

Well-known member
Vesku sanoi:
Jep! :wink:

Muutaman kuukauden verran on laite ollut käytössä ja hyvin on toiminut. Noita softia olen päivitellyt vähän uudempiin versioihin (VDR:ssä mennään tällä hetkellä versiossa 1.3.34), ja nyt tuo kanavanvaihtokin toimii jo riittävän nopeasti. Kovalevyn vaihdoin 120Gt:een, nyt levylle mahtuu mp3-arkiston lisäksi yli 40h ohjelmaa. Asensin myös Linuxiin tuommoisen Software suspend-ominaisuuden, jonka avulla koneen sammutus ja käynnistys kestää muutaman sekunnin.

Tuon automaattisen ajastuksen olen todennut tosi käteväksi, eli ohjelman nimen voi laittaa hakusanaksi ja kone sitten tallentaa aina automaattisesti ohjelmat, joiden nimestä tuo hakusana löytyy. Suosikkiohjelmat voi siten katsella aina silloin kun parhaiten ehtii. Vielä jos polttavan DVD-aseman hommasi joskus tuohon, niin noita ohjelmia saisi polteltua DVD:llekin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Ei muuta kuin kysymykset listaan ja pistät mulle!
Kiitos :thumbup:

Taitaa siis tämä projekti lähteä käyntiin hieman nopeammin kuin alkuun ajattelinkaan. Veronpalautuksia tulee toista tonnia... :cool: