Tallimääräykset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos molemmat kuljettajat ovat yhtä hyviä ja auto sarjan paras niin mitään kikkailuita ei tarvita. Prost ja Senna eivät tallimääräyksiä tarvinneet, eivätkä tarvitsisi tulevaisuudessa Räikkönen ja Alonso jos Ferrarilla ajavat 2010.
Toisaalta, Williams menetti mestaruuden antaessaan kuskiensa kisata sarjan parhaalla autolla 1986. Paras ei riitä, auton täytyy olla ylivoimainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse en myöskään ymmärrä, miksi Itävallan tapahtumat vuonna 2002 olisivat niin paljon pahempia kuin nyt nähdyt. Siksikö, että ohitus tapahtui selkeästi ja vieläpä viimeisen mutkan jälkeen? Pitääkö peitellä tallimääräystä, tehdä se "siististi" niin kuin se olisi oikea ohitus, vaikka kaikki tietävät, että kyseessä on tallimääräys? En kyllä ymmärrä, mielestäni Ferrarille pitäisi Itävallan tapahtumista heidän rehellisyytensä vuoksi nostaa hattua.

Moni on myös valittanut saman vuoden USA:n GP:n tapahtumista, kun Schumacher mokasi ja päästi Barrichellon edelleen viimeisellä kierrosella. Mitä vikaa siinä oli? Itse olin harmissani, kun kuitenkin Schumacher-fani olen, mutta ei siinä mielestäni tehty mitään väärin.
Ei tehty väärin tuolloisten sääntöjen mukaan, mutta yleisö ei pitänyt siitä. Se kun ei pidä siitä, ettei kisan parhaiten ajanut saa voittaa. Se tunsi itsensä petetyksi ja piti moista kikkailua tarpeettomana pelleilynä. Kaikki eivät ole hc-faneja, jotka pitävät tallimääräyksiä vain osana lajia (eikä kaikki hc-fanitkaan tallimääräyksistä pidä).

FIA tietysti säikähti yleisön reaktiota ja tajusi, että tuollainen murentaa F1:n julkisuuskuvaa. Siksi sääntö oli pakko luoda, vaikkei se järkevää olisikaan tai valvominen mahdollista. Sääntö oli pr-toimintaa.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Ei tehty väärin tuolloisten sääntöjen mukaan, mutta yleisö ei pitänyt siitä. Se kun ei pidä siitä, ettei kisan parhaiten ajanut saa voittaa. Se tunsi itsensä petetyksi ja piti moista kikkailua tarpeettomana pelleilynä. Kaikki eivät ole hc-faneja, jotka pitävät tallimääräyksiä vain osana lajia (eikä kaikki hc-fanitkaan tallimääräyksistä pidä).
Ymmärrän sen, että kaikki eivät pidä tallimääräyksistä, vaikka en itse ole sitä mieltä. Mutta eihän sillä sinäänsä ole väliä miten tallimääräyksen tekee, koska lopputulos on kuitenkin se, että se juuri sen kilpailun paras ei sillä kerralla voita. Ei asiaa muuta se, missä mutkassa ja millä kierroksella tallikaverin ohitseen päästää, eikä se, tuleeko määräys kesken kisan vai kolme tuntia tai viikkoja ennen.

Kukaan ei kuitenkaan usko, että Massa ohitti Räikkösen pelkästään omien taitojensa ansiosta...
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Miksei yksinkertaisesti voida tehdä sääntöä että jokaisessa tallissa pitää olla ykköskuski jota toinen sitten auttaa.Koko talli pelaisi yhdelle kuskille ja yrittäisi saada tämän mestariksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ymmärrän sen, että kaikki eivät pidä tallimääräyksistä, vaikka en itse ole sitä mieltä. Mutta eihän sillä sinäänsä ole väliä miten tallimääräyksen tekee, koska lopputulos on kuitenkin se, että se juuri sen kilpailun paras ei sillä kerralla voita. Ei asiaa muuta se, missä mutkassa ja millä kierroksella tallikaverin ohitseen päästää, eikä se, tuleeko määräys kesken kisan vai kolme tuntia tai viikkoja ennen.
Lopputuloksen kannalta sillä ei väliä olekaan, mutta esim. Itävallan GP:ssä yleisö niin paikan päällä kuin tv-vastaanottimien ääressä alkoi uskoa siihen, että sympaattinen Rubens saisi ansaitusti ottaa uransa vasta toisen voiton. Taisi Rubens uskoa pitkään itsekin. Nykyään yleisöä ja kuskeja ei vedätetä tuolla tavalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
EDIT:Schumia lainatakseni (toi Itävalta 2002):Ajatelkaa miten hölmöiltä näyttäisimme jos kauden lopussa menettäisimme mestaruuden.
"Ajatelkaa miten hölmöltä näyttäisin, jos Barrichello veisi minulta mestaruuden!". Barrichellohan oli tuona kautena Schumin lähin haastaja auton ja suorituskyvyn perusteella, mutta vilunkipelillä mestaruus pedattiin Schumille.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Kyllähän mielikuvasi kuitenkin jää, jos tallimääräykset tyyliä Kiina 2008 tai Australia 1998 ovat hyväksyttävämpiä kuin Itävalta 2001 ja 2002, että ajatus on, että "kyllä meitä saa huijata, kunhan sen tekee siististi ja hyvissä ajoin." Jos tässä nyt edes voi huijauksesta puhua.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Lopputuloksen kannalta sillä ei väliä olekaan, mutta esim. Itävallan GP:ssä yleisö niin paikan päällä kuin tv-vastaanottimien ääressä alkoi uskoa siihen, että sympaattinen Rubens saisi ansaitusti ottaa uransa vasta toisen voiton. Taisi Rubens uskoa pitkään itsekin. Nykyään yleisöä ja kuskeja ei vedätetä tuolla tavalla.
Eipä yleisö tosiaan tykännyt, buuattiin. Rubens kuitenkin osoitti mieltään podiumilla menemällä keskimmäiselle paikalle... katkeraa kun kyseessä olisi tosiaan ollut vasta uran toinen voitto :nope: noh, USA:n GP:ssä nähtiin sitten hyvitys(?) :idea:
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kyllähän se kaksi kilpailua voitti, joten mistähän tuo mielikuva...
Mielikuva saattaa tosiaan olla väärä, sillä se on muodostettu MTV3:n kausikoosteen perusteella. :D Jäi sellainen mielikuva, että mieshän on ihan toistaitoinen Häkään verrattuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taisi olla osittain juuri se podium-kikkailu, joka ärsytti eri tahoja.
Myös FIAa. Siitähän tuli miljoonan dollarin rapsut saman tien Schumille ja Ferrarille lajin häpäisemisestä.
Vice sanoi:
Rubens kuitenkin osoitti mieltään podiumilla menemällä keskimmäiselle paikalle
Ei ihan. Voittajahan nousee pallille ensin, mutta Schumi menikin kakkospallille. Rubensin oli mentävä ykköspallille, taisi Schumi vielä vähän ohjata. Hämmentynyt palkinnonjakaja antoi Schumille ykköspokaalin ja tämä ojensi sen Rubensille, ja otti vastaan kakkospokaalinkin. ;)
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Muistaakseni FIA päätti rangaista siitä palkintojenjakotouhusta vähän kovemmin, kun ei tallimääräyksistä siihen aikaan voinut rangaista...
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Palkintopallitilaisuuden häpäiseminen oli vielä naurettavampaa kuin itse tallimääräys, ja tietysti sekä 2001 että 2002 tallimääräykset Itävallassa näyttivät vielä pahemmilta, koska Rubens ei suostunut päästämään ohi ennen maaliviivaa...:rolleyes:
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tallimääräykset on vähän niin kuin Suomen valtion tilapäiset autoverotukset. Niistä on tullut pysyviä käytäntöjä, mutta niitä täytyy kutsua virallisesti eri nimellä, vaikka kaikki tietää, mistä on kyse.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
F1 on aina ollut joukkuelaji. Lajin alkuaikoina saattoi käydä jo niin että, jos tallin ykköskuljettajan autoon tuli vika, hänen tallikaveriaan saatettiin pyytää luovuttamaan oma autonsa hänen käyttöönsä. Fangio ja Moss voittivat kilpailuja tällä tavoin. Ehkäpä epäitsekkäin GP-historian teko tapahtui Peter Collinsin luovuttaessa autonsa Fangiolle, koska hän menetti silloin mahdollisuutensa maailmanmestaruuteen. Tallimääräyksiä käytetään yleensä silloin, kun tallin toisella ajajalla on paremmat mahdollisuudet voitta maailmanmestaruus. Tälläinen tilanne sai FIA:n kieltämään tallimääräykset 2002. Ferrarilla ajajien kesken oli sovittu, että Michael Schumacherin tallikaveri ei saanut vaarantaa Schumacherin asemaa MM-sarjassa. Kun Barrichello noudatti tallimääräystä uskollisesti ruutulipun lähestyessä ja luovutti ansaitsemansa voiton, asiaan piti puuttua. Vuonna 1982 tallimääräyksistä syntyi toisenlainen episodi. Didier Pironi rikkoi sopimuksen ja vei voiton tallin ykköskuljettajalta Gilles Villeneuvelta San Marinon GP:n viimeisellä kieroksella. Seuraavassa kilpailussa hän sai surmansa. Voidaan vain spekuloida, missä määrin Villeneuven kohtalokas onnettomuus johtui mielentilasta, joka hänellä oli imolan tapahtuman jälkeen.

Rene Arnoux ei halunnut luopua voitosta paul Ricardin radalla 1983, vaan jätti tallikaverinsa Alain Prostin Toiseksi. Petetty: Renaultin tiimikaveri Alain Prost ei ollut tyytyväinen ratkaisuun.

Carlos Reutemann Riossa 1981 teki selväksi jo kierroksella 2, että hän ei kunnioita tallimääräyksiä. Hallitseva maailmanmestari tiimikaveri Alain Jones ei ilahtunut jäädessään toiseksi Williamsin kaksoisvoitossa.

Gilles Villeneuve taipui kakkostilaan Monzassa 1979, mikä tuhosi hänen mestaruus haaveensa. Hyötyjä Ferrarin ykkösajajasta Jody Scheckteristä tuli vuoden 1979 maailmamestari.

Ronnie Peterson taipui Zandvoortissa vuonna 1978 neljännen kerran kakkostilaan. Hyötyjä: Lotuksen ykkösajajasta Andrettista tuli vuoden 1978 maailmanmestari.
 
Ylös