Tallipaikat v.2005

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Montagny taas vaikuttaa niin "valmiilta" kuskilta kun katsoo kuinka se veti esim. juuri Heikkiä päihin vuosi sitten tai testejä, että ihmettelen todella jos ei joku keskikastin talli miestä vie.
Nohnoh, muistetaampa että vuosi sitten Kovalainen ajoi ekaa kertaa ykkösellä, ja korosti itsekin että tärkeintä on ajaa puhtaasti, ilman virheitä....
Nyt viimesimmässä testisesiossahan Heikki oli viimosena päivänä nopeampi kuin Montagny, ja kyseessä vasta kolmas kerta kun mies testaa ykköstä....
(Montagny kuitenkin ajanut hieman enempi viim. vuoden aikana ykkösellä kilsoja)
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jos pilikkuu viilataan, niin Kovalainen on ajanut enemmän kuin kolme kertaa ykköstä, mutta nuo ajot eivät oleet mitään todellisia testiajoja.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Jos Franckille saadaan paikka jostakin pienemmästä tallista kilpakuljettajana niin luultavasti Heikki tulee ottamaan paikan Renaultin testikuskina... toinen vaihtoehto on tietysti Minardi, mut se on myös huomattavasti kalliimpi Renaultille.
Ne siis F1:siä ajatellen, GP2 on varmasti hyvä vaihtoehto myös.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
R24 sanoi:
Jos Franckille saadaan paikka jostakin pienemmästä tallista kilpakuljettajana niin luultavasti Heikki tulee ottamaan paikan Renaultin testikuskina... toinen vaihtoehto on tietysti Minardi, mut se on myös huomattavasti kalliimpi Renaultille.
Ne siis F1:siä ajatellen, GP2 on varmasti hyvä vaihtoehto myös.
Veikkaan että kovalaisesta tulee Renaultin testikuski.. Ainakin toivon kovasti niin. Montagystä ei ollut nousemaan Trullin tilalle, ja Kovalainen kyykytti miestä testeissä paljon vähemmällä kokemuksella autosta.. Tosin ei minardin-kisapestikään kuulosta pahalta.. Vuosi minardilla, sitten vuosi Renaultin testikuskina ja sitten Renaultin kisakuskiksi, kun jompi kumpi uusista kuskeita lähtee Ferrarille :)
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ensi kauden kuljettajat voisivat olla (samassa myös veikkaukseni tallien ensi vuoden numeroista):

Ferrari
1. M. Schumacher
2. R. Barrichello
BAR - Honda
3. J. Button
4. T. Sato
Renault
5. J. Alonso
6. G. Fisichella
McLaren - Mercedes
7. K. Räikkönen
8. J-P. Montoya
Williams - BMW
9. M. Häkkinen / C. da Matta / D. Coulthard / N. Heidfeld
10. M. Webber
Sauber - Ferrari
11. V. Liuzzi (Ferrari- & Red Bull -tuella)
12. G. Paffet (Sauber haistaa jälleen kovan lupauksen?)
Toyota
13. R. Schumacher
14. J. Trulli
Jaguar - Ford
15. D. Coulthard / A. Davidson
16. F. Montagny (Renault-tuella)
Jordan - Toyota
17. C. Albers (Wilux-tuella)
18. R. Briscoe (Toyota-tuella)
Minardi - Cosworth
19. H. Kovalainen (Renault-tuella)
20. A. Davidson / G. Bruni (tai joku muu rahakas kuski)

Eli 6 tulokasta + Davidson :)
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Pitää heti tähän perään hieman kommentoida tota omaa listaani.. Pihalle saattaa siis mielestäni mennä suurikin liuta kuskeja.

Panishan on jo ilmoittanut lopettavansa. Pantano, Bruni ja Baumgartnerhan ovat käytännössä pelkkiä maksukuskeja, joilla on jopa ollut ongelmia maksuissaan, eivätkä ole muutenkaan erityisesti vakuuttaneet. Klien pistettäneen kasvamaan korkoa testikuskiksi. Massa on ollut edelleen suuri pettymys, ja kun Ferrari saa uuden (ja vielä italialaisen!) lupauksen siipiensä suojaan, pääsee vara-Rubens etsimään työnantajaa muista sarjoista. Jäljelle jää siis Heidfeld ja daMatta, joista jompi kumpi saattaa olla Williamsin kakkoskuski ensi kaudella, jos Häkkinen ei tee paluuta. Käytännössähän ihan noin moni ei taida pellolla lentää, koska kuskin yleensä haluavat turvata jatkuvuuden pitämällä toisen kuskin.. Mutta, you never know.. What a fabulous silly season!!

Mutta sitten vielä tapaus Williamsiin:

Williams on useaa otteeseen todennut, että ei halua kuljettajaksi raakiletta, jota joutuu opettamaan. Frank haluaa siis toiseksi kuljettajakseen jonkun kokeneen kehäketun, eli luultavimmin jonkun seuraavista:

Häkkinen: Jos miehellä on yhtään nopeutta tallella ja Frankilla taskun pohjalla tarpeeksi kahisevaa, on ehdoton ykkösvaihtoehto. "Ainoa kuljettaja, joka voi voittaa Schumin", kuten Frank itsekin on sanonut. Mikan markkina-arvo on kaksipiippuinen juttu: toisaalta mies on kovin suosittu Saksanmaalla ja bemaria varmastikin lämmittäisi se seikka, että Mika kääntyy Mersun miehestä BMW-aateliseksi. Mutta toisaalta, onko Mikan imagoltaan silti yhä liian Mersu-kuski? Tuskin, ja jos miestä vaan itseään huvittaa, niin ensi kaudella herra kruisailee sinivalkoisella autolla ja Kyllönen huutaa kurkku suorana. Huvittamiseen saattaa kuitenkin vaikuttaa negatiivisesti Williamsin heikohko kausi, vaikka pitääkin samassa lauseessa vielä muistaa esimerkiksi Montoya aika-ajot viime kisassa.

da Matta: Cart-mestari, joten osaa voittaa. Kerännyt F1-kokemusta muutaman vuoden, varmasti halua näyttää kunnon kalustolla, minkä tason kuski todellisuudessa on. Sympaattinen tyyppi, tulisi varmastikin hyvin toimeen Williamsin työyhteisössä (vrt. R. Schumacherin ja varsinkin Montoyan persoonat). Onko oikeaa "Let's go and do it" -asennetta, jota Frank peräänkuuluttaa?

Coulthard: Tuttu mies tallissa, omaa sitä oikeaa "Let's go and do it" asennetta. Rautainen ammattilainen, hyvän testikuskinkin maineessa. Toisi ehkä talliin sitä kokemusta, jota Webber voi vielä alkuaikoina kaivata. Ehkäpä kuitenkin vain vuoden sopimuksella, mies on kuitenkin jo melkoinen kehäraakki. Jos Häkkinen ei palaa, uskon että da Matta ja Coulthard vääntävät peistä Williams-pestistä (olettaen että Trullin Toyota-sopimus on jo varma).

Heidfeld: Sarjassamme varavaihtoehtoja. Kokemusta löytyy, ei todellisia näyttöjä. Silti bratwrurstin purija, fakta, jolla voi olla BMW:n kannalta suurikin paino vaakakupissa. Mutta toisaalta, kyllä bemarikin mielummin ottaisi siperialaisen kieliä osaamattoman traktorikuskin, joka voittaa maailmanmestaruuden, kuin sujuvasanaisen sakemannin joka vierailee silloin tällöin hyvinä päivinä palkintokorokkeella.

Salo: Mene ja tiedä, kaksi kautta poissa kuvioissa, mutta Frankin pojan hyvä kaveri. Ehkäpä voisi tulla kyseeseen todellisena hätävarana. Kuitenkin, Quick-Shitkin lienee Salon poikaa todennäköisempi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Trone sanoi:
Ensi kauden kuljettajat voisivat olla (samassa myös veikkaukseni tallien ensi vuoden numeroista):

Eli 6 tulokasta + Davidson :)
Ainoo vaan että tosta puuttuu Massa kokonaan... Ferrari on kaavaillut siitä Schumacherin seuraajaa joten tuskin se nyt ihan heti jää ykkösistä pois.. Eiköhän Ferrari pidä sen sauberilla ensi vuodenkin..

Ja tuskin Renault nostaa kahta kuljettajaa ykkösiin.. Sitä paitsi Kovalainen on nykyään ylempänä Renault-hiearkiassa kuin montagny, joten todennäkösemmin Kovolainen menee jaguarille kuin franck..
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
oldez sanoi:
Ainoo vaan että tosta puuttuu Massa kokonaan... Ferrari on kaavaillut siitä Schumacherin seuraajaa joten tuskin se nyt ihan heti jää ykkösistä pois.. Eiköhän Ferrari pidä sen sauberilla ensi vuodenkin..

Ja tuskin Renault nostaa kahta kuljettajaa ykkösiin.. Sitä paitsi Kovalainen on nykyään ylempänä Renault-hiearkiassa kuin montagny, joten todennäkösemmin Kovolainen menee jaguarille kuin franck..
Niin, onhan siitä Massasta kaavailtu aiemmin sitä seuraajaa Schumille, mutta kai siinä sitten tämänkin vuoden kieltämättä kehnot näytöt painavat vähintäänkin jonkin verran. MS ja RB jatkavat vielä, joten miksi ei kokeilla/nosteta ylös sitten muitakin hahmoja. Liuzzi lienee vahva nimi, vaikka F3000-sarjan taso ei olekaan aivan niin kova kuin menneinä vuosina.

Perustuuko tuo tieto Kovalaisen noususta Renaultin hierarkiassa mihinkään muihin kuin Turun Sanomien tietoihin ?
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
RK-62 sanoi:
Perustuuko tuo tieto Kovalaisen noususta Renaultin hierarkiassa mihinkään muihin kuin Turun Sanomien tietoihin?
joo, samaa ihmettelin minäkin. tuskin Turun Sanomilla tai Kovalaisellakaan on mitään sen kummempaa hajua Renaultin hierarkiasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Njaa, mitenhän käy Williamsin tuon toisen kuskin kanssa... Grovessa tarvitsevat kuulemma joka taalan aerodynamiikkaosaston kehittämiseen, mistä syystä Häkkinen on osoittautumassa liian kalliiksi vaihtoehdoksi. Ja muut mahdolliset kuljettajat ovat omasta mielestäni aika karmeita jos jotain mestaruuksia pitäisi tavoitella. Jää Frankille tyhjä arpa tällä vauhdilla...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
RK-62 sanoi:
Perustuuko tuo tieto Kovalaisen noususta Renaultin hierarkiassa mihinkään muihin kuin Turun Sanomien tietoihin ?
Tuo on tosiaan aivan uskomaton juttu, että Kovalainen olisi "ohittanut" Montagnyn. Mikä Heikistä nyt yht'äkkiä tekee paremman, yksi paremmin sujunut testi vai?
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Bobakki sanoi:
Njaa, mitenhän käy Williamsin tuon toisen kuskin kanssa... Grovessa tarvitsevat kuulemma joka taalan aerodynamiikkaosaston kehittämiseen, mistä syystä Häkkinen on osoittautumassa liian kalliiksi vaihtoehdoksi. Ja muut mahdolliset kuljettajat ovat omasta mielestäni aika karmeita jos jotain mestaruuksia pitäisi tavoitella. Jää Frankille tyhjä arpa tällä vauhdilla...
Jos tosiaan tuo rahapuoli on Frankilla ongelmana, niin uskon yhä vahvemmin että da Matta voi hyvinkin olla avain. Kyseessä on kuitenkin jo hieman kokemusta kerännyt kuski, joka kuitenkin todistettavasti pystyy voittamaan (okei, käytännössä jokainen maksu-F1 -kuskikin on voittanut kisoja jossain luokassa..) jopa mestaruuden. da Mattan alle pitää vain pinota melkoinen läjä puhelinluetteloja, jos autoa suunnitellaan Webber mielessä :) No, eiköhän Williamsille ole jokin hieman sofistikoituneempi tapa hoitaa tuo pituusongelma :)
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
oldez sanoi:
Ainoo vaan että tosta puuttuu Massa kokonaan... Ferrari on kaavaillut siitä Schumacherin seuraajaa joten tuskin se nyt ihan heti jää ykkösistä pois.. Eiköhän Ferrari pidä sen sauberilla ensi vuodenkin..
Kuten tuossa jo ylempänä hieman jo sanoinkin, Massan ei ole enää Ferrarin kaavailuissa Schumacherin seuraajaksi. Niin ei noilla näytöillä voi ajatella kukaan muu kuin Felipe itse :D Varsinkin kun nyt on nähtävästi ilmestynyt uusi "Schumin-korvaaja", joka on vieläpä italialainen.

Ja tuskin Renault nostaa kahta kuljettajaa ykkösiin.. Sitä paitsi Kovalainen on nykyään ylempänä Renault-hiearkiassa kuin montagny, joten todennäkösemmin Kovolainen menee jaguarille kuin franck..
Tosiaankin, moista hierarkiatietoa ei ole tainut kuulua kuin Heikki-kullan tietotoimistosta. Voihan olla totta, mutta paha sanoa... Testitulokset tietysti viittaisivat vähän siihen suuntaan, varsinkin jos niitä tiirailee oikeanväristen silmälasien läpi. Mutta jos lähdetään siitä, että Franck menee Jaggelle, olisiko Kovalaisen edes hyvä olla samalla kaudella Minardilla? Jäisikö Heikki heikomman kalustonsa takia sillä tavalla armottomasti Franckin varjoon, että kaikki keskittyisivät puhumaan ainoastaan Franckin lupaavuudesta? Toisaalta, auttaisiko tilannetta yhtään se, että tulisi mukaan vuotta myöhemmin? Ja ainakaan Alonson urakehitystä ei ole hirveästi haitannut se, että Räikkönen aloitti F1-kisailun samana vuonna...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Bobakki sanoi:
Tuo on tosiaan aivan uskomaton juttu, että Kovalainen olisi "ohittanut" Montagnyn. Mikä Heikistä nyt yht'äkkiä tekee paremman, yksi paremmin sujunut testi vai?
Rellulla varmasti nähdään telemetriasta parinkin päivän testin jälkeen kuinka kovasta kuskista oikein on kyse.
Vaikka Kovalainen olisikin nyt lupaavin Rellunuori niin en usko että sitä Kullan Heikille olisi ensimmäisenä kerrottu :D
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Bobakki sanoi:
Tuo on tosiaan aivan uskomaton juttu, että Kovalainen olisi "ohittanut" Montagnyn. Mikä Heikistä nyt yht'äkkiä tekee paremman, yksi paremmin sujunut testi vai?
Kyllähän Heikki viimevuoden lopuissa kisoissa pisti Montagnylle aikalailla hanttiin. Renaultin ei kannattanut Montagnyä pitää Nissaneissa kolmatta vuotta joten ottivat hänet testikuskiksi näytille muille tiimeille. Heikki on tänä vuonna vienyt Nissaneita ja testeissäkin oli Montagnyä nopeampi. Ei Heikki enään Montagnyn takana ole hierarkiassa, kyllä hän on samalla tasolla ainakin. Kumpi heistä ajaa F1:ssä ensi kaudella kiplaa, riippuu ihan kuka heitä haluaa. Tällä hetkellä sanoisin, että Heikillä on paremmat mahdollisuudet kuin Frankillä.
:thumbup:
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Top top top nyt....otetaanpa ne sinivalkoiset lasit pois päästä.

Ei Heikki Kovalainen mitenkään ylivoimaiseen tyyliin ole Nissaneita viennyt...päinvastoin. Heikillä oli erittäin huono alkukausi ja nyt on keskikaudelle hieman parantanut. Johtaa sarjaa parillakymmenellä pisteellä ja kun maksimissaan yhdestä viikonlopusta voi saada 24 pistettä niin ei ole laisinkaan ylivoimainen. Franck Montagny taisi viimevuonna tässä vaiheessa ollut rakentanut jo huomattavasti suuremman kaulan muihin nähden.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
berra67 sanoi:
Top top top nyt....otetaanpa ne sinivalkoiset lasit pois päästä.

Ei Heikki Kovalainen mitenkään ylivoimaiseen tyyliin ole Nissaneita viennyt...päinvastoin. Heikillä oli erittäin huono alkukausi ja nyt on keskikaudelle hieman parantanut. Johtaa sarjaa parillakymmenellä pisteellä ja kun maksimissaan yhdestä viikonlopusta voi saada 24 pistettä niin ei ole laisinkaan ylivoimainen. Franck Montagny taisi viimevuonna tässä vaiheessa ollut rakentanut jo huomattavasti suuremman kaulan muihin nähden.
Niin mutta pitää muistaa että viime vuosi oli Montagnyn viides vuosi F3000/Formula Nissan-tason vehkeissä. Kun nyt on meneillään Kovalaisen toinen kausi tuon tason vehkeissä. Lisäksi Kovalainen vaihtoi tallia täksi kaudeksi ja alkukauden ongelmat ovatkin johtuneet tallista eivätkä Kovalaisesta.

Debyyttikaudellaan Kovalainen oli muuten ainoa, joka voitti Montagnyn radalla. Kovalainen kertoi kolumnissaan että koko kauden Kovalainen yleensä kysyä säätöneuvoja Montagnyltä, mutta sitten kun tultiin kaikille tuntemattomalle radalle oli asia toisinpäin. Montagny oli pihalla ja joutui kysymään Kovalaiselta neuvoja. Se että Montagny oli viime vuonna ylivoimainen johtuu siitä että hänellä on niin paljon kokemusta kyseisetä sarjasta. Ei siitä että hän olisi ylivoimainen kuski.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
oldez sanoi:
Niin mutta pitää muistaa että viime vuosi oli Montagnyn viides vuosi F3000/Formula Nissan-tason vehkeissä. Kun nyt on meneillään Kovalaisen toinen kausi tuon tason vehkeissä.
Rellun hierarkiaa on turha kommentoida, sitä ei kovin moni taida tietää, tulevaisuus näyttää miten taistelupari Montagny-Kovalaisen käy.

Mutta totta on sekin, että usein Montagnyn viime kauden ajosuoritukset nostetaan vähän liikaakin jalustalle eikä katsota lainkaan kuljettajan historiaa. On totta, että Montagny teki todella vaikuttavaa jälkeä, mutta tallipääliköt katsovat varmasti myös sitä, kuinka nopeasti kuljettaja on urallaan kehittynyt ja tämä on hyvä ottaa myös huomioon. Mies nousi kartingista formula renaulteihin 1995 ja tässä on kohta 10 vuotta jurrattu pikkuformuloissa.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Juu ei Renaultin hierarkiaa paljon kannata kommentoida.

Turun Sanomat on muutenkin aika turha F1:sten "uutisväline". Jutut ovat jotain sinne päin kyllä, mutta enemmänkin sensaationhakuisia.

Itse toivon oikeastaan vaan, että noille jäljelläoleville tallipaikoille saataisiin toinen suomalainen F1:siin. Muuten ne eivät ole kovin kiinnostavia paitsi Williamsin paikka.
 
Ylös