Tallit & Kuskit 2008

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
jps sanoi:
Mielenkiintoinen väittämä McLaren oli erittäin nopea ja luotettava auto, molemmilla kuskeilla mestaruus mahdollisuus ennen viimeistä kisaa. Itse en pysty sanomaan kumpi autoista Ferrari vai McLaren oli nopeampi tällä kaudella, Mc'n luotettavuus oli kuitenkin parempi.
Itse ajattelen, että Ferrari oli ainakin nopeampi auto.
Kyllä ne Alonso ja Hamilton on vaan niin ihmeen kovia kuskeja, että ajetaan äärirajoja hipoen kokoajan. Tuntuvat ainakin menevän kovasti, kun katto lähikuvaa ajosta, niin kyllä siinä ajolinjat ym. muu ajaminen näytti aika maksimaaliselta. Toki Ferrarillakin kuskit kovaa meni, mutta Kimin ajaminen näytti sellaiselta 'pehmeämmältä' kuin aiempina vuosina, siitä puuttu se viimeinen terävyys. Tietysti Räikkösellä oli sopeutumisvaikeuksia.
Mutta Massakin ois taistellu mestaruudesta loppuun saakka, jos ei olisi kokenut niissä muutamissa kisoissa teknisiä ongelmia.

http://blogit.ts.fi/formulablogi/2007/10/18/top-3/

Pistetään kuskien TOP 3 tämän kauden osalta itekin:


1. Hamilton
2. Alonso
3. Räikkönen
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Meleren~ sanoi:
Mutta Massakin ois taistellu mestaruudesta loppuun saakka, jos ei olisi kokenut niissä muutamissa kisoissa teknisiä ongelmia.
Toisaalta Kimi olisi voittanut mestaruuden ylivoimaisesti ilman teknisiä ongelmia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Meleren~ sanoi:
Itse ajattelen, että Ferrari oli ainakin nopeampi auto.
Kyllä ne Alonso ja Hamilton on vaan niin ihmeen kovia kuskeja, että ajetaan äärirajoja hipoen kokoajan. Tuntuvat ainakin menevän kovasti, kun katto lähikuvaa ajosta, niin kyllä siinä ajolinjat ym. muu ajaminen näytti aika maksimaaliselta. Toki Ferrarillakin kuskit kovaa meni, mutta Kimin ajaminen näytti sellaiselta 'pehmeämmältä' kuin aiempina vuosina, siitä puuttu se viimeinen terävyys.
Jossain vaiheessa kautta postiteltiin kovasti youtube-linkkejä, joissa näkyi kuinka McLarenit kulki huomattavasti vähemmällä ohjaamisella kuin Ferrarit. Se vissiin johtui myös siitä, että Hamilton ja Alonso ovat niin hyviä kuskeja, vievät vikuroivaakin autoa tasaisen näköisesti.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
JPP sanoi:
Jossain vaiheessa kautta postiteltiin kovasti youtube-linkkejä, joissa näkyi kuinka McLarenit kulki huomattavasti vähemmällä ohjaamisella kuin Ferrarit. Se vissiin johtui myös siitä, että Hamilton ja Alonso ovat niin hyviä kuskeja, vievät vikuroivaakin autoa tasaisen näköisesti.
Uusimmassa Vauhdin Maailmassa oli juuri juttua tuosta Räikkösen ajotyylistä. Kimihän tykkää ajaa yliohjaavalla autolla, joka vaatii noita pieniä korjausliikkeitä koko ajan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Juzo sanoi:
Uusimmassa Vauhdin Maailmassa oli juuri juttua tuosta Räikkösen ajotyylistä. Kimihän tykkää ajaa yliohjaavalla autolla, joka vaatii noita pieniä korjausliikkeitä koko ajan.
Ei pienintäkään kokemusta itsellä asiasta, mutta Kimillä lienee jokin peruste tälle säätötavalle. Mahdollisesti autoa on helpompi viedä tarkasti ja äärimmäisenkin kovaa kun se tottelee pienetkin ohjausliikkeet?

Alonsohan ainakin Renault aikoina sääti auton todella aliohjaavaksi ja esim incar kamerasta katsottuna hän käänsi ratin kerralla mutkan vaatimaan kulmaan. Tätähän "expertit" kuten Salo kritisoivat taannoin.

Kimiähän on kehuttu nopeimmaksi. Itse pidän Kimiä todella nopeana kuskina. Ainoastaan Hamilton voinee tulevaisuudessa haastaa. Aika näyttää.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Coni sanoi:
Ei pienintäkään kokemusta itsellä asiasta, mutta Kimillä lienee jokin peruste tälle säätötavalle. Mahdollisesti autoa on helpompi viedä tarkasti ja äärimmäisenkin kovaa kun se tottelee pienetkin ohjausliikkeet?
Minun teoriani on, että jokaisen suomalaisen sisällä asuu rallikuski. Jos auto liukuu suoraan niin siinä ei ole juuri mahdollisuuksia vaikuttaa, mutta jos se liukuu sivuttain niin siinä voi tehdä vielä vaikka mitä. :cool:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Voihan sen tulkita niinkin, että Hamilton ja Alonso eivät aja ihan äärirajoilla kun ei tarvitse tehdä korjausliikkeitä. Kimi taas piiskaa auton ihan limitille ja joutuu jatkuvasti vähän korjailemaan ettei perä lähde alta.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
OT, mutta menköön tämän kerran
Luin keskustelunne Kimin ajotyylistä ja aika hyvin osuitte oikeaan, jos uskomme Ferrarin datainsinööriä. ;) Mutta mitäpä joku Ferrarin inssi tietäisi formuloista, kysyisi täältä... heh :D
Datainsinööri ihailee Kimin mutkanopeutta
Turun Sanomat 1.11.2007

HEIKKI KULTA

Kimi Räikköstä on satumaisen mestaruuspäivän jälkeen hehkuteltu kilpaa italialaislehdissä. Auto Sprint -lehti oli haastatellut Räikkösen suojelusenkeleiksi nimettyjä kilpainsinöörejä Chris Dyeria sekä datapuolesta vastaavaa Andrea Stella.

Stellan lausunnot perustuvat kaikkein kylmimpään faktaan - Räikkösen ajamisesta piirtyneisiin datatietoihin. Sieltä löytyy vähintään Michael Schumacherin taitavuutta sivuavaa ansioluetteloa.

- Kimi on aivan äärimmäisen nopea keskinopeina pidetyissä mutkissa. Niissä hän voittaa aikaa jopa Michaeliin verrattuna. Kimi pystyy pitämään kovan nopeuden tullessaan mutkaan jarrutuksen jälkeen, säilyttämään sen mutkan lävitse eikä menetä sitä tullessaan ulos mutkasta, Stella kiitteli.

- Michaelilla on sama taito selvittää tällaiset mutkat, mutta hänen ajotekniikkaansa oli erilainen. Michael kontrolloi autoa enemmän jarrulla, kun Kimi haluaa nopeamman ja aggressiivisemman jarrutuksen ja päästää sitten auton menemään vapaammin.

Stellan mukaan kuljettajien ero tulee esiin säätötyössä.

- Kimi haluaa tarkan ja nopeasti reagoivan auton. Kauden alussa tämä aiheutti tietyt ongelmat, kun hän ei tuntenut renkaita, Stella selvitti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
CamoN sanoi:
Minun teoriani on, että jokaisen suomalaisen sisällä asuu rallikuski. Jos auto liukuu suoraan niin siinä ei ole juuri mahdollisuuksia vaikuttaa, mutta jos se liukuu sivuttain niin siinä voi tehdä vielä vaikka mitä. :cool:
Vaikka mitä tarkoittaa tässä tapauksessa menettää aikaa, ei yhtikäs mitään muuta. Yli- ja aliohjaus on aina virhetila, jonka seuraus on huonompi kierrosaika!

Noista youtubelinkeistä on ihan turha päätellä kenenkään kuljettajan ajotyylejä, kuljettajat sovittavat ajotyylinsä aina sopimaan parhaiten sen hetkiselle autolle, joten siitä ratin vatkaamisesta on turha tehdä johtopäätöksiä siitä, miten limiitillä sillä joutuu ajamaan tai millainen kuljettajan ajotyyli on. Esim. Benetton aikoina Schumilla ratti heilui jatkuvasti, kun taas loppuaikoina Ferrarilla liikkeet olivat todella sulavia. Se ei johtunut mistään muusta, kuin siitä että auto muuttui. Tämän on Schumi itsekin myöntänyt jossakin F1-racing lehdessä jokunen vuosi sitten. Alonsonkin ratin liikkeet on Mclarenilla täysin erilaiset, kuin olivat Renaultilla.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Juhis sanoi:
Vaikka mitä tarkoittaa tässä tapauksessa menettää aikaa, ei yhtikäs mitään muuta. Yli- ja aliohjaus on aina virhetila, jonka seuraus on huonompi kierrosaika!

Noista youtubelinkeistä on ihan turha päätellä kenenkään kuljettajan ajotyylejä, kuljettajat sovittavat ajotyylinsä aina sopimaan parhaiten sen hetkiselle autolle, joten siitä ratin vatkaamisesta on turha tehdä johtopäätöksiä siitä, miten limiitillä sillä joutuu ajamaan tai millainen kuljettajan ajotyyli on. Esim. Benetton aikoina Schumilla ratti heilui jatkuvasti, kun taas loppuaikoina Ferrarilla liikkeet olivat todella sulavia. Se ei johtunut mistään muusta, kuin siitä että auto muuttui. Tämän on Schumi itsekin myöntänyt jossakin F1-racing lehdessä jokunen vuosi sitten. Alonsonkin ratin liikkeet on Mclarenilla täysin erilaiset, kuin olivat Renaultilla.
On kuitenkin eri asia kääntääkö auton mutkaan sisään vaiko hettääkö sen
mutkaan sisään. Eikä se ulospäin aina näytä ali eikä yliohjautumiselta vaikka se kuitenkin pienessä mittakaavassa jompaa kumpaa aina on, ellei mummu ole puikoissa:alppu:

Meinas unohtua fourwheel drift. ja sellaset renkaat että voi ajaa vaikka koko kauden!
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
zUsT sanoi:
On kuitenkin eri asia kääntääkö auton mutkaan sisään vaiko hettääkö sen
mutkaan sisään. Eikä se ulospäin aina näytä ali eikä yliohjautumiselta vaikka se kuitenkin pienessä mittakaavassa jompaa kumpaa aina on, ellei mummu ole puikoissa:alppu:
Näinhän se on. On totta että teoriassa paras kierrosaika syntyy kun auto menee kuin kiskoilla, ilman minkäänlaista ylimääräistä luistoa etu- tai takapäässä. Autolle voidaan määrittää insinöörien toimesta ihannekierrosaika, johon on teoriassa mahdollisuudet päästä.

Sitten radalle tulee Räikkösen kaltainen kuljettaja, joka alittaa tuon teoreettisen huippuajan ja pistää insinöörit nikottelemaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Coni sanoi:
Schumin ei tarvitse tarvitse mihinkään McLareniin tyytyä.

Pääsee aidon italialaisen ratsaille: http://www.***********/motogp/uutiset.asp?nws=1&d=101392

Itse vähän rata-ajoa mp:llä kokeneena voin kertoa että kunnioitan kyllä ks. suoritusta todella.

Nelonen(piste)fi/motogp
a) miksi **tussa tämä foorumi sensuroi noita osoitteita?!?

b) on kyllä Schumilta todella kova temppu päästä viiden sekunnin päähän Pedrosan ajasta.

c) olen jo pitkään odottanut sitä, milloin Kimin annetaan testata Ducatin pyörää. Ihan 100% mutua, mutta jotenkin kuvittelisin, että Kimi voisi olla todella kova vetämään. Onhan hänellä noista kaksipyöräisistä kuitenkin vähän erilailla kokemusta kuin Schumilla ja on lisäksi todistetusti harvinainen monilahjakkuus kaikella moottorilla toimivalla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
talakem sanoi:
Joo ei ne oo oikein kotiutunu. Kaikki kolme on karistanut McLarenin tomut nahoistaan...

Lisäksi oli jatkuvasti jotain ongelmia. Rosbergillä ei bensa riittäny sit millään, Häkkistä piti koko ajan auttaa että olis saanu tuloksia. Sit sen Kimin kanssa ei voinu liikkua ollenkaan kun sillä oli mukana se Sorainen ja heti kun yritti ottaa yhen bissen se alko nalkuttaa...
Mikä ihmeen höpö höpö nikki tämä oikein on???? :D
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ne on kuulkaas junia, jotka kulkevat kiskoilla :rolleyes:

Ajotyyli on ratkaiseva tekijä, joka tekee nopeuseroja kuljettajien välille. Ajotyyliä pitää myös jatkuvasti muuttaa, sillä olosuhteet muuttuvat kilpailun edetessä. Vakiomuuttujaksi voi mainita auton painon muuttuminen polttoaineen vaikutuksesta ja telemetriatiedosta varmasti näkee, kuka osaa säätää ajotyyliä painon mukaan. Mutta merkittävimmät muuttujat ovat sään vaihtelu, sekä toisen auton perässä ajamisesta aiheutuva aerodynaamisen suorituskyvyn huononeminen, nimenomaan yllätyksellisyydestään johtuen.

F1 autoa pitää mutkan sisääntulossa luistattaa sopivasti, joka puhdistaa ja nostaa renkaan pinnan lämpötilan ja siten optimoi pidon ja siihen yhdistyy myös jarrutus. Sitten autolla voi ajaa mutkassa lujaa sekä kiihdyttää ulostulossa tehokkaasti. Juju on nimenomaan renkaan pinnan saamisessa parhaiten toimivaan lämpötilaan, sekä toisisijaisesti puhdistamisesta pintaan suoralla tarttuneista roskista.

Jos liike on heti aluksi liian raju, seuraa liian suuri luisto, jolloin renkaan pinta lämpiää liikaa ja kuluu nopeasti. Auton suunnittelulla ja säätämisellä pystytään saamaan renkaista hyvä suorituskyky ja onnistuessaan se tulee esiin hyvänä aika-ajonopeutena. Mutta jollei kuski osaa kilpailussa säätää ajotyyliä, jää paras suorituskyky lyhytaikaiseksi. Tämän ilmiön havaitsee selvimmin suuresta erosta aika-ajonopeuden ja kisanopeuden, varsinkin tasaisen ylläpidon, välillä.

Renkaanlämmittímillä sekä lämmittelykierroksilla tapahtuvalla vispaamisella lämmitetään renkaan massaa syvemmältä, mutta pintakerroksen muutokset tapahtuvat sekunnin murto-osissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juhis sanoi:
Vaikka mitä tarkoittaa tässä tapauksessa menettää aikaa, ei yhtikäs mitään muuta. Yli- ja aliohjaus on aina virhetila, jonka seuraus on huonompi kierrosaika!

Noista youtubelinkeistä on ihan turha päätellä kenenkään kuljettajan ajotyylejä, kuljettajat sovittavat ajotyylinsä aina sopimaan parhaiten sen hetkiselle autolle, joten siitä ratin vatkaamisesta on turha tehdä johtopäätöksiä siitä, miten limiitillä sillä joutuu ajamaan tai millainen kuljettajan ajotyyli on. Esim. Benetton aikoina Schumilla ratti heilui jatkuvasti, kun taas loppuaikoina Ferrarilla liikkeet olivat todella sulavia. Se ei johtunut mistään muusta, kuin siitä että auto muuttui. Tämän on Schumi itsekin myöntänyt jossakin F1-racing lehdessä jokunen vuosi sitten. Alonsonkin ratin liikkeet on Mclarenilla täysin erilaiset, kuin olivat Renaultilla.
Totta kai tuossa on monta eri muuttujaa, mutta se, millaista peruskäytöstä kuljettaja kiesiltään vaatii on sama jokseenkin tilanteesta riippumatta. Kimi on niitä, jotka sietävät ennemmin yli- kuin aliohjautuvuutta samoin kuin Häkä ja Keke aikanaan. Ihan yhtä riippuvainen Kimi ei tästä kaiketi ole kuin tuo kaksikko, erityisesti Rosberg oli täysin hukassa 1986, kun hänen olisi pitänyt ajaa autonsa yleensä aliohjaavaksi suunnitelleen Barnardin menopeliä. Aliohjaavaksi autonsa säätävät nykykuskeista ainakin Alonso ja Webber ja käsittääkseni myös Schumi halusi lievästi aliohjaavan auton. Mikäli nyt muistan oikein, niin tuo saattaisi olla osasyy Kimin alkukauden ongelmiinkin.

Mitä tulee Kimin ja Schumacherin vertailuun, niin olisi ilo tietää, kuinka Räikkönen vertautuu Schumiin nopeissa mutkissa insinöörien mielestä. Noissahan Schumin on väitetty olleen muita edellä. Schumacherin erikoisuus noin säätöjen suhteen oli se, että hän halusi alustaltaan huomattavasti jäykemmän auton kuin kuskit yleensä, mikä taas saattaa olla totta Kiminkin kohdalla noista tarkka ja reagoiva -puheista päätellen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Revolt sanoi:
b) on kyllä Schumilta todella kova temppu päästä viiden sekunnin päähän Pedrosan ajasta.

c) olen jo pitkään odottanut sitä, milloin Kimin annetaan testata Ducatin pyörää. Ihan 100% mutua, mutta jotenkin kuvittelisin, että Kimi voisi olla todella kova vetämään. Onhan hänellä noista kaksipyöräisistä kuitenkin vähän erilailla kokemusta kuin Schumilla ja on lisäksi todistetusti harvinainen monilahjakkuus kaikella moottorilla toimivalla.
Täällä aiheesta lisää.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Totta kai tuossa on monta eri muuttujaa, mutta se, millaista peruskäytöstä kuljettaja kiesiltään vaatii on sama jokseenkin tilanteesta riippumatta. Kimi on niitä, jotka sietävät ennemmin yli- kuin aliohjautuvuutta samoin kuin Häkä ja Keke aikanaan. Ihan yhtä riippuvainen Kimi ei tästä kaiketi ole kuin tuo kaksikko, erityisesti Rosberg oli täysin hukassa 1986, kun hänen olisi pitänyt ajaa autonsa yleensä aliohjaavaksi suunnitelleen Barnardin menopeliä. Aliohjaavaksi autonsa säätävät nykykuskeista ainakin Alonso ja Webber ja käsittääkseni myös Schumi halusi lievästi aliohjaavan auton. Mikäli nyt muistan oikein, niin tuo saattaisi olla osasyy Kimin alkukauden ongelmiinkin.

Mitä tulee Kimin ja Schumacherin vertailuun, niin olisi ilo tietää, kuinka Räikkönen vertautuu Schumiin nopeissa mutkissa insinöörien mielestä. Noissahan Schumin on väitetty olleen muita edellä. Schumacherin erikoisuus noin säätöjen suhteen oli se, että hän halusi alustaltaan huomattavasti jäykemmän auton kuin kuskit yleensä, mikä taas saattaa olla totta Kiminkin kohdalla noista tarkka ja reagoiva -puheista päätellen.
Ehkäpä eniten yliohjaavaa autoa on kaivannut Mika, Räikkönenhän valitteli liiallista yliohjautumista ensimmäisissä Mäccäritesteissä. Auton yliohjaustaipumuksista sitten kärsi eniten Mikan kumppanina ajellut David, hän ei saanut sellaista puskevaa autoa kuin olisi halunnut. Siltäpohjalta valitukset Mikan suosimisesta ovat olleet ihan aiheellisia. Vaikka tallikaverien välillä on helppo tehdä vertailua, ei silti keskinäinen paremmuus ole niin selkeää kuin moni kuvittelisi.

Ei ole myöskään selkeää kuka kuski on missäkin mutkassa nopein, auton säädöt ovat aina kompromissejä, ja liian hyvä meno jollain osuudella tarkoittaa ettei kompromissi ole välttämättä se onnistunein. Yksi esimerkki vähän samasta asiasta on joissain kisoissa näytetty nopeus mutkassa (apex-speed). Jos tuohon tekee kovan tuloksen niin tiedetään että kuski on mokannut vaikka kadunmiehelle nopea olisi mielestään parempi.

Jospa vain se Alonso ilmoittaisi 08-tallinsa niin päästäisiin pykälän eteenpäin tallipaikkojen jaossa.
 
Ylös