Tallit & Kuskit 2008

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Ilmeisesti et vain ymmärrä että Renault on saanut nyt keskittyä enemmän ensi kauden autonsa kehittämiseen kun paineita mestaruuden uusimisesta ei ole ollut. Sitä paitsi Alonso on huippukuski joka saa about kaksi kertaa enemmän Rellun autosta irti kuin esmes Fisichella. Talli tulee samalla tavalla puskista kuin 2005. Mutta katsotaan sitten kun Australian 1. harkat on brömistelty että kuka onkaan lopulta oikeassa.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Jason Voorhees sanoi:
McLaren teki sen jo tänä vuonna, Alonson mukana. :rolleyes:
Ehkäpä se oli Hamilton joka nosti Mclarenin suosta? :rolleyes:

Toisaalta taas, Mäcin mukana olo mestaruus taistelussa on ollut seuraava:

2002 ei
2003 kyllä
2004 ei
2005 kyllä
2006 ei
2007 kyllä

Näyttääkö kovastikin sille että jotain ihmeellistä ja ennen näkemätöntä tapahtui kun Alonso tuli tiimiin?:rolleyes:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
herb sanoi:
Näyttääkö kovastikin sille että jotain ihmeellistä ja ennen näkemätöntä tapahtui kun Alonso tuli tiimiin?:rolleyes:
Voin luetella muutaman. :frank:

1. autosta tuli kerrankin sekä luotettava että nopea
2. Dennis valitsi ensi kertaa talliinsa selvän ykköskuskin, joka tosin oli Hamilton (Häkkisen tapauksesta voi olla monta mieltä :eek: )
3. Dennisin pimeä puoli paljastui
4. dramaattinen nousu takaisin huipulle viime vuoden rämpimisen jälkeen
5. kaikkien aikojen tulokaskuski tuli talliin samana vuonna
6. McLarenista tuli 100 miljoonaa + dollaria köyhempi
jne...

Sai Mäkki tänä vuonna täysin uuden luonteen. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Jason Voorhees sanoi:
Voin luetella muutaman. :frank:

1. autosta tuli kerrankin sekä luotettava että nopea
2. Dennis valitsi ensi kertaa talliinsa selvän ykköskuskin, joka tosin oli Hamilton (Häkkisen tapauksesta voi olla monta mieltä :eek: )
3. Dennisin pimeä puoli paljastui
4. dramaattinen nousu takaisin huipulle viime vuoden rämpimisen jälkeen
5. kaikkien aikojen tulokaskuski tuli talliin samana vuonna
6. McLarenista tuli 100 miljoonaa + dollaria köyhempi
jne...

Sai Mäkki tänä vuonna täysin uuden luonteen. :ahem:
1. Kaikki autot ovat parantaneet lutettavuuden suhteen. Moottorin kehityksen jäädyttäminen on tehnyt ihmeitä KAIKKIEN tallien autoille. Nopeus taas on mennyt ja tullut miten sattuu Mäcillä, tänä vuonna oli ilmeisesti sen nopean auton vuoro (tosin Ferrarilta varastettu data saattoi olla tärkein syy tähän).

2. Tästä olis kiva saada joku konkreettinen esimerkki. Sekä Alonson itsensä että hänen faniensa mielestä Alonsoa jotenkin sorsittiin, mutta tosi-elämässä molemmat Mäc kuskit saivat saman kohtelun. Ron meni tasavertaisuudessa jopa niin pitkälle, että molemmilla kuskeilla oli Monacosta lähtien tasan saman verran bensaa tankissa q3:ssa, nopeampi sai sitten päättää kumpi tulee ekana varikolle. Tämä selvästi haittasi tiimiä, koska ei voitu luoda kahta erilaista taktiikkaa kuskeille, ei voitu aina maksimoida kisassa nopeamman kuskin nopeutta jos se oli kämmänny aika-ajoissa tms. Vaikea on löytää toista tiimiä varikolta jossa olisi näin äärimmilleen viety tasa-arvo politiikka kuskien kesken.

3. Millä tavalla? Kohtelemalla tasavertaisesti tiimin iki-aikaisen politiikan mukaan molempia kuskejaan? Ei se nyt hirveen pimeä puoli minusta ole.

4. Dramaattinen nousu ja lasku on kuulunut Mäcin toimenkuvaan jo pitkään, mitään tekemistä sillä ei ollut Alonson kanssa kuitenkaan.

5. Se on kyllä totta.

6. Tämä on totta myös. Alonson pitäisi hävetä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Nopeus taas on mennyt ja tullut miten sattuu Mäcillä, tänä vuonna oli ilmeisesti sen nopean auton vuoro (tosin Ferrarilta varastettu data saattoi olla tärkein syy tähän).
Kyllä se on aika selkeästi mennyt vuorovuosin. Ja McLarenillahan on kaksi suunnittelutiimiä, jotka vuorovuosin ovat päävastuussa auton suunnittelusta. Olisikohan näillä jokin korrelatio, vai olisiko se sattumaa?
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Kyllä se on aika selkeästi mennyt vuorovuosin. Ja McLarenillahan on kaksi suunnittelutiimiä, jotka vuorovuosin ovat päävastuussa auton suunnittelusta. Olisikohan näillä jokin korrelatio, vai olisiko se sattumaa?
Varmasti on korrelatio, koska tähän asti jo usean vuoden toinen tiimi on suunnitellut nopean auton ja toinen tiimi ainoastaan kohtalaisen vauhdin omaavan auton. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikä Mäcci voisi onnistua 08 auton suunnittelussa vaikka onkin vuorossa "hitaiden autojen" tiimi. Kaikki ne ovat kelpo inssejä, ei ne muuten olis töissä Mäcin tasoisessa tiimissä, lisäksi sääntö muutokset, etenkin luiston eston yms häviäminen sekä siirtyminen Mäcin ja microsoftin yhteistyönä valmistamaan ecu:un saattaa hyvinkin lopettaa tämän hyvä-kausi/huono-kausi/hyvä-kausi jne vaihtelun. Toivotaan niin, sillä olishan se kiva jos Heikki sais alleen voittaja auton.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
herb sanoi:
Toivotaan niin, sillä olishan se kiva jos Heikki sais alleen voittaja auton.
Toivo sinä vaan, mun puolesta Laren saa vajota pohjille johtajineen päivineen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikä Mäcci voisi onnistua 08 auton suunnittelussa vaikka onkin vuorossa "hitaiden autojen" tiimi. Kaikki ne ovat kelpo inssejä, ei ne muuten olis töissä Mäcin tasoisessa tiimissä, lisäksi sääntö muutokset, etenkin luiston eston yms häviäminen sekä siirtyminen Mäcin ja microsoftin yhteistyönä valmistamaan ecu:un saattaa hyvinkin lopettaa tämän hyvä-kausi/huono-kausi/hyvä-kausi jne vaihtelun.
Olen samaa mieltä, joskin pidän enemmän perusteluina sitä, että moottorikehitys on jäädytetty ja suuria muutoksia aerodynamiikkasääntöihin ei tule ensi vuodeksi. Pidän siis pysyvyyttä enkä muutoksia McLarenia hyödyttävämpänä tekijänä. Tutusta ECUsta on toki etua myös, mutta FIA:n määritykset sille ovat yhtä uusia Macille kuin muillekin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
WebSlave sanoi:
Olen samaa mieltä, joskin pidän enemmän perusteluina sitä, että moottorikehitys on jäädytetty ja suuria muutoksia aerodynamiikkasääntöihin ei tule ensi vuodeksi. Pidän siis pysyvyyttä enkä muutoksia McLarenia hyödyttävämpänä tekijänä. Tutusta ECUsta on toki etua myös, mutta FIA:n määritykset sille ovat yhtä uusia Macille kuin muillekin.
Näin on, ja syitä on tietysti vielä monia muitakin. Jos esimerkiksi kuvitellaan tilannetta että Räikkönen ei olisi voittanut viime kaudella Australiassa ja Massaa olisi vaivannut epäonni alkukaudesta, niin Ferrarin F2007 olisi varmaankin leimattu sudeksi muutaman kisan jälkeen. Ja pääasiassa auton suorituskykyyn vaikutti se, että Räikkösellä oli alla aivan uudenlaiset renkaat ja pohjalevyn muutoksien jälkeen jouduttiin suunnittelemaan muutamia asioita uusiksi.

Kääntäen voisi ajatella, ettei McLarenin vuoden 2007 auto ollut yhtään sen parempi kuin vuoden 2006 autokaan, koska ei taaskaan voitettu kumpaakaan mestaruutta. Tuloksellisesti siis vuosien 2006 ja 2007 suunnittelutiimit ovat täysin samanarvoisia, sillä mestaruuttahan sieltä tänäkin vuonna haettiin. :rolleyes:

Kilpa-auton menestykseen vaikuttavat niin monet asiat, että minä uskoisin enemmän luonnolliseen taantumaan ja menestykseen, kuin esim. eroihin suunnittelutiimeissä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
herb sanoi:
1. Kaikki autot ovat parantaneet lutettavuuden suhteen. Moottorin kehityksen jäädyttäminen on tehnyt ihmeitä KAIKKIEN tallien autoille. Nopeus taas on mennyt ja tullut miten sattuu Mäcillä, tänä vuonna oli ilmeisesti sen nopean auton vuoro (tosin Ferrarilta varastettu data saattoi olla tärkein syy tähän).
Tosin Mäkin harppaus oli selvästi suurin. 2006 autojen luotettavuus oli edelleen vähän niin ja näin, puhumattakaan sitä edeltäneestä kaudesta.

2. Tästä olis kiva saada joku konkreettinen esimerkki. Sekä Alonson itsensä että hänen faniensa mielestä Alonsoa jotenkin sorsittiin, mutta tosi-elämässä molemmat Mäc kuskit saivat saman kohtelun. Ron meni tasavertaisuudessa jopa niin pitkälle, että molemmilla kuskeilla oli Monacosta lähtien tasan saman verran bensaa tankissa q3:ssa, nopeampi sai sitten päättää kumpi tulee ekana varikolle. Tämä selvästi haittasi tiimiä, koska ei voitu luoda kahta erilaista taktiikkaa kuskeille, ei voitu aina maksimoida kisassa nopeamman kuskin nopeutta jos se oli kämmänny aika-ajoissa tms. Vaikea on löytää toista tiimiä varikolta jossa olisi näin äärimmilleen viety tasa-arvo politiikka kuskien kesken.
Jos pitää kaikkein selvin tapaus löytää niin suosikki on Unkarin aika-ajot tältä vuodelta. :)

Juu, Dennis kyllä tarjoaa (tai ainakin tarjosi) kuskeilleen yhtälaiset mahdollisuudet menestykseen, mutta se on aina mennyt niin että jommasta kummasta kuskista tulee Ronzon suosikki (ensin Prost, sitten Senna, Häkkinen, Räikkönen ja nyt Hamilton). Vai milloin olet viimeksi ennen tätä kautta nähnyt kahden McLaren-kuskin taistelleen mestaruudesta viime metreille asti? Taitaa ulottua sinne aikaan kun Prost ja Senna olivat tallitovereita...

Alonso on kuitenkin 2-kertainen maailmanmestari joten ei hänelle voida sanoa suoraan että "nyt olet kiltisti, et puhu paskaa ja päästät aina tarpeen tullen radalla Lewisin ohitsesi". Hamiltonin asema on sellainen mikä se nykyään on, koska hän on se jonka varaan koko McLarenin tulevaisuus on suunniteltu.

3. Millä tavalla? Kohtelemalla tasavertaisesti tiimin iki-aikaisen politiikan mukaan molempia kuskejaan? Ei se nyt hirveen pimeä puoli minusta ole.
Liittyen vakoiluskandaaliin = valehtemalla medialle päin naamaa ettei ollut tiennyt piirroksista mitään ennen sitä päivää jolloin koko sotku paljastui. :rolleyes:

4. Dramaattinen nousu ja lasku on kuulunut Mäcin toimenkuvaan jo pitkään, mitään tekemistä sillä ei ollut Alonson kanssa kuitenkaan.
Laren on ollut talli joka on keskittänyt voima varojaan enemmän tulevaisuutensa, siksi nousu takaisin huipulle on tapahtunut pitkillä aikaväleillä eikä mitenkään "yllättäen". Esim. vuoden 2005 nousun huipulle näki jo sitä edeltäneen kauden loppupuolella (esim. Kimin eka Span voitto) joka sitten huipentui seuraavaksi kaudeksi jolloin auto oli selvästi muita nopeampi. Nopea lasku kuuluu kuitenkin kuvaan ja se on nähty monet kerrat.

Niin, ei ole mitään sattumaa että Alonson tullessa juuri talliin niin Larenista tulee sarjan paras auto vaikka alla onkin Bridgestonet joilla pahin vastustaja Ferrari on ajanut vuosikaudet. Alonso liityy tähän kai sen verran että herran e-maillokeroista löydettiin niitä F2007 piirrustuksia joita Pedro oli lähettänyt. :rolleyes: Huomaa pieni sarkasmi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Kilpa-auton menestykseen vaikuttavat niin monet asiat, että minä uskoisin enemmän luonnolliseen taantumaan ja menestykseen, kuin esim. eroihin suunnittelutiimeissä.
Olisi tietenkin virhe selittää suorituskyvyn vaihtelu vain yhdellä tekijällä. Syyt ovat varmasti moninaiset. Luonnollinen vaihtelu ei kuitenkaan ole niin säännöllistä kuin McLarenilla on ollut. Alkaa jo skeptikkoakin epäillyttää moinen säännönmukaisuus. Paras näkemäni selitys sille on juuri suunnittelutiimit.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave sanoi:
Olisi tietenkin virhe selittää suorituskyvyn vaihtelu vain yhdellä tekijällä. Syyt ovat varmasti moninaiset. Luonnollinen vaihtelu ei kuitenkaan ole niin säännöllistä kuin McLarenilla on ollut. Alkaa jo skeptikkoakin epäillyttää moinen säännönmukaisuus. Paras näkemäni selitys sille on juuri suunnittelutiimit.
Jos suunnittelu tiimien erot on oikiasti nuin hurjia, kai ne siihen puuttus. Vai menevätkö joka toinen vuosi hyvä vuosi -periaatteella?

Ja miks se "paska" suunnittelu tiimi saa tehdä seuraavan kauden auton jos siitä tulee paska? Toki he pystyvät keskittymään siihen jo edellis vuoden maaliskuussa, mutta eikai paskaan keskittäminen ole hyödyksi. Kokeilisivat pikkasen kiireellisempää paremman tiimin autoa ens vuodeksi..

No, tuskin suunnittelu tiimillä täysin selittyy tuo ylä-alamäki. Tai jos selittyy nii Dennis on paska tai sitten sillä on joku tarkotus jota ei muut ymmärrä..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Jos suunnittelu tiimien erot on oikiasti nuin hurjia, kai ne siihen puuttus. Vai menevätkö joka toinen vuosi hyvä vuosi -periaatteella?
No se tässä logiikassa hieman mättääkin, kun kyllähän McLareninkin on täytynyt tuo sykli huomata. Ilmeisesti saman tiimin/samojen henkilöiden resurssit eivät yksinkertaisesti riitä suunnittelemaan sekä uutta että parantamaan vanhaa, joten vastuiden jakaminen on tietoinen valinta. Kenties siellä nähdään, että loppukädessä tämä toimintatapa tuo kuitenkin kokonaisuutena paremmat tulokset kuin jokin muu - ei kai näin muutoin toimittaisi?

Voi tietenkin myös olla, että tallin sisällä tiedetään suunnittelutiimeistä riippumattomia syitä sille, miksi joka toinen vuosi tulee takkiin enemmän.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Voi tietenkin myös olla, että tallin sisällä tiedetään suunnittelutiimeistä riippumattomia syitä sille, miksi joka toinen vuosi tulee takkiin enemmän.
Tiedetäänhän mekin niitä. Vuoden 2003 hyvä menestys oli ensinnäkin hyvinkin pitkälti suunnittelutiimin toilailuista riippumatonta, käytettiinhän koko kausi edellisen vuoden autoa, 2004 yritettiin jo kertaalleen liian radikaaliksi osoittautuneen konseptin pohjalta ja kauden 2006 alla lähtivät niin Newey kuin Prodromoukin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jason Voorhees sanoi:
Liittyen vakoiluskandaaliin = valehtemalla medialle päin naamaa ettei ollut tiennyt piirroksista mitään ennen sitä päivää jolloin koko sotku paljastui. :rolleyes:
Minua on koko tämän vakoilujupakan aikana ihmetyttänyt se suuri varmuus tälläkin forumilla, että Ron Dennis on ollut tietoinen Ferrarin piirustuksista. Tottakai on selvää että lafkan johto on vastuussa myös asioista, joita alaiset häärää ilman tietoisuuttakin. Kuitenkin pidän mahdollisena, ettei niistä ole kerottu Dennikselle.
 
Ylös