No ainakaan meillä ei tarvinnut Vapaasatamassa käyttää talvirenkaita. Tosin Michelinin kesärengas, joka oli Mitsu Golfissa ja Lancerissa piti paremmin kuin mun Fiiussa ollut talvi-Kleber.Tähän on tasan kaksi poikkeusta!
Tietääkö Mr Mosse mitkä?
No ainakaan meillä ei tarvinnut Vapaasatamassa käyttää talvirenkaita. Tosin Michelinin kesärengas, joka oli Mitsu Golfissa ja Lancerissa piti paremmin kuin mun Fiiussa ollut talvi-Kleber.Tähän on tasan kaksi poikkeusta!
Tietääkö Mr Mosse mitkä?
Mutta onko varmasti näin, sillä mulle ainakin ihan uusi tieto tämä.Näin se tais olla.
Kysymykseni oli konpa:No ainakaan meillä ei tarvinnut Vapaasatamassa käyttää talvirenkaita. Tosin Michelinin kesärengas, joka oli Mitsu Golfissa ja Lancerissa piti paremmin kuin mun Fiiussa ollut talvi-Kleber.
Kleberit on sitten aika paskat. En itse ainakaan mitään pitoja saanut irti Energy savereista.No ainakaan meillä ei tarvinnut Vapaasatamassa käyttää talvirenkaita. Tosin Michelinin kesärengas, joka oli Mitsu Golfissa ja Lancerissa piti paremmin kuin mun Fiiussa ollut talvi-Kleber.
Tossa tapauksessa meni niin, että kuski ajoi eteenpäin ja minä makasin renkaan takana venyttämässä ketjuja toivoen ettei kaveri laita vahingossa peruutusvaihdetta päälle. Ainakaan mä en tienny edes vähän alusta mitä oltiin tekemässä eikä ne ketjut varmaan kovin modernit olleet ku ne rautalangalla lukittiin...Telkkarissa ovat useammankin kerran esitelleet miten noi kuuluu asentaa. Jos tietää mitä tekee ja on harjoitellut, niin modernit lumiketjut asentuu kyllä suhtkoht nopiaan, mutta tosiasia lienee, että harvempi moista on kuivaharjoitellut, joten menee useimmilla takuuvarmasti säheltämiseksi.
Emmää tiiä, mää meen bussilla.Mutta onko varmasti näin, sillä mulle ainakin ihan uusi tieto tämä.
Muistelin, että olis, mutta voin toki erehtyäkkin.Mutta onko varmasti näin, sillä mulle ainakin ihan uusi tieto tämä.
Entä jos kuskilla on seisonnassa?Kysymykseni oli konpa:
V:
- jos auto on seisonnassa
- jos sillä ei aja
Ei kun nastat saa olla silloin. Ihme ja kumma jossain asiassa saa käyttää järkeä eikä ole pakko olla talvinakkeja. Maalis-marraskuun saa ajaa kesänakeilla vaikka taivaalta tulisi mitä.Niin eiks Suomessa se määräys mene niin, että talvinakit on oltava vaikka kesäkuussa alla, jos vaan on talviset olosuhteet? Täällä tuo siis rajoittuu vain marraskuun ja huhtikuun puolenvälin väliseen aikaan eli lain mukaan saa nähdäkseni muulloin ajaa kesärenkailla kelistä huolimatta. Eri asia sitten miten vakuutusyhtiö asiaan suhtautuu.
Vieläkös tollasta "seisonta" aikaa on. Eikös se pitäny poistua kokonaan. Tai niin. Auto piti ottaa pois rekisteristä ja rekisteröidä uudelleen, kun haluaa ajaa (maksaa niin, ettei kannata).Kysymykseni oli konpa:
V:
- jos auto on seisonnassa
- jos sillä ei aja
Niin kutsuttu seisova maili!Entä jos kuskilla on seisonnassa?
Ei mene. Vaan niin päin, että talvirenkaat SAA olla alla vaikka kesäkussa, jos kelit on sellaset. Pakko ei ole pitää kun joulu-helmikuussa.Niin eiks Suomessa se määräys mene niin, että talvinakit on oltava vaikka kesäkuussa alla, jos vaan on talviset olosuhteet? Täällä tuo siis rajoittuu vain marraskuun ja huhtikuun puolenvälin väliseen aikaan eli lain mukaan saa nähdäkseni muulloin ajaa kesärenkailla kelistä huolimatta. Eri asia sitten miten vakuutusyhtiö asiaan suhtautuu.
Aikoinaan oli joku Michelin MX (155/80 R13) vakkarin noissa alla, ja oli hyvä pito oikeasti. Galanteissa oli Bridgestonet ja ne ei pitäneet yhtään.Kleberit on sitten aika paskat. En itse ainakaan mitään pitoja saanut irti Energy savereista.
Samaa mieltä joten komppi ja peesaus tähän.Ei mene. Vaan niin päin, että talvirenkaat SAA olla alla vaikka kesäkussa, jos kelit on sellaset. Pakko ei ole pitää kun joulu-helmikuussa.
No siis talvirenkaathan saa nyt olla vaikka ympäri vuoden kelistä riippumatta. Tarkoitat varmaan nastarenkaita?Ei mene. Vaan niin päin, että talvirenkaat SAA olla alla vaikka kesäkussa, jos kelit on sellaset. Pakko ei ole pitää kun joulu-helmikuussa.
Edit: HIDAS
No ei saa olla kesärenkaat 1.12-28.2.No siis kesärenkaathan saa nyt olla vaikka ympäri vuoden kelistä riippumatta. Tarkoitat varmaan nastarenkaita?
Joojoo.. kerkesin jo editoida, mutta olit nopeempi.No ei saa olla kesärenkaat 1.12-28.2.
Suap. Hyvin sulaa alle eikä pidä yhtään.Joojoo.. kerkesin jo editoida, mutta olit nopeempi.
Eli siis tarkoitin tietysti talvirenkaita (kitkoja). Kyllä kai niillä saa aja Suomessakin vaikka heinäkuussa kolmenkymmenen asteen helteessä?
Aivan ja sateella täyspaskat. Mutta kuten sanottua, ajaa saa.Suap. Hyvin sulaa alle eikä pidä yhtään.
Mä ajoin kerran kitkarenkaat loppuun kesäajossa, ja oli kyllä aika horror story. Pikkasen sadetta, niin kumi lässytti tyhjää valoista lähdettäessä.Aivan ja sateella täyspaskat. Mutta kuten sanottua, ajaa saa.
Kaverilla, joka toisin ajaa pirun vähän (lähinnä himan ja duunin väliä, etäisyyttä pari kilsaa), ei ole biilissään kuin talvirenkaat. Yritin kyllä rivien välistä vihjaista, että ei ehkä kauheen fiksua, mutta huomasin tämän olevan turhaa