Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Nyt saattaa mennä viikko- tai jopa kuukausitolkulla ettei tarvita nastoja/talvirenkaita. Mutta pirun hyvä, että on varauduttu vaihtamalla talvirenkaat.

Olen monesti miettinyt, että pitäisikö meidän vetää täällä Suomessa nastoilla koko vuosi, ettei liukkaat sitten yllättäisi.

Ne liukkaat kun ainakin lehdistön mukaan yllättää joka vuosi. Jos vedettäsiin jatkuvasti nastoilla niin ei vittu pääsisi kukaan kirjoittaan, että taas yllätti talvi ja oli väärät renkaat.......
Hyvä että forumilla on yksi älykäs hahmo. Se ei ole Törni.

Itse käytän tätä kelikarttaa suunnitellessani rengasvalintaa
http://www.natice.noaa.gov/pub/ims/ims_gif/DATA/cursnow_asiaeurope.gif

PS. Ensimmäinen viestin lähetysyritys ei onnistunut, eikä "insert link" ja "insert image" -toiminnot ole pelanneet minulla kevään jälkeen.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Hyvä että forumilla on yksi älykäs hahmo. Se ei ole Törni.

Itse käytän tätä kelikarttaa suunnitellessani rengasvalintaa
http://www.natice.noaa.gov/pub/ims/ims_gif/DATA/cursnow_asiaeurope.gif

PS. Ensimmäinen viestin lähetysyritys ei onnistunut, eikä "insert link" ja "insert image" -toiminnot ole pelanneet minulla kevään jälkeen.
Firefox? Vaati mulla öpaut kaikkien henk.koht. tiedostojen poiston. Samalla menee tietty acetukset, salasanat jne. Firefoxin synkronointi toiseen koneeseen tai samaan koneeseen toiselle käyttäjätunnukselle toki helpottaa kovasti.

Ellen väärässä ole niin tuon hakemiston alihakemistoista kaikki Mozilla-hakemistot.
C:\Users\jupla\AppData\

Kysy Oopeelta vielä varmistus :tongue:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Firefox? Vaati mulla öpaut kaikkien henk.koht. tiedostojen poiston. Samalla menee tietty acetukset, salasanat jne. Firefoxin synkronointi toiseen koneeseen tai samaan koneeseen toiselle käyttäjätunnukselle toki helpottaa kovasti.

Ellen väärässä ole niin tuon hakemiston alihakemistoista kaikki Mozilla-hakemistot.
C:\Users\jupla\AppData\

Kysy Oopeelta vielä varmistus :tongue:
IE. Chromella näyttäisi toimivan.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Toiseen autoon oli pakko vaihtaa reilu viikko sitten. Vaimon työajot ja lunta ja sohjoa kymppisentti.

Toissapäivänä petti hermo toisen auton suhteen. Juuri kun alkoi olla lähemmäs kymmenen astetta lämmintä. Kohta kohti Vuokattia, saattaappi hieman vetäistä pakkasen puolelle kosteita teitä viikonlopun aikana siellä. Eipähän yllätä talvi niin pahasti....:frank:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Heh, Suomessa on näköjään talvirengaspakko vain joulukuun alusta helmikuun loppuun. Täällä talvirengaspakko alkaa marraskuun alusta ja päättyy huhtikuun 15., tosin täällähän talvirengaspakko, joka muuten astui voimana vasta vuonna 2008, on taas perin tyypillinen itävaltalainen ratkaisu eli pakko on voimassa vain "talvisten olosuhteiden" vallitessa, ts. jos tiellä on lunta, loskaa, jäätä, jne. Tuo tosin koskee vain alle 3.5 tonnin ajoneuvoja, sitä raskaampien kulkuneuvojen on tuona aikana käytettävä talvirenkaita sääolosuhteista riippumatta.

Mulle on jotenkin edelleenkin epäselvää, että saanko Itävallan lain mukaan ajaa kesärenkailla lokakuussa, jos ulkona on pari metriä lunta ja peilikirkkaat tiet :thumbfh: Jos en saa, niin miksi sitten ylipäätän tommonen talvisilla olosuhteilla höystetty talvirengaspakko :thumbfh: Toisalaalta laki ja liikennevakuutus ovat tietysti nekin kaksi eri asiaa, epäilen että ainakin vakuutusteknisesti saatan joutua suuriin vaikeuksiin, jos ajan lokakuussa hakien keskellä kolarin kesänakit alla.

Muistettavaa toki myös, että täällä on sen verran korkeuseroja, että muutaman kilometrin matkallekin saattaa osua varsin erilaisia kelejä, joten yksinkertaisinta on vaan, kun vaihtaa ne talvirenkaat alle ennen marraskuun ensimmäistä. Joillakin tieosuuksilla (jopa ihan tässä Wienin kupeessa eräällä varsin vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä) on talvella lumipyryjen aikana useinkin voimassa lumiketjupakko, joka tosin useinmiten koskee vain rekka-autoja, mutta voi toki olosuhteista riippuen koskea myös henkilöautoja. Varmaan hemmetin hauskaa puuhaa lumiketjujen asentaminen lumimyrskyssä muutaman asteen pakkasessa :eek: Veikkaan että aika harva meistä osais niitä edes asentaa. Minen oo koskaan kokeillu eikä mulla sen puoleen edes ole lumiketjuja.

 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
IE. Chromella näyttäisi toimivan.
Ootko kokeillu tyhjentää IE:n cachet sun muut? ...tosin jos se vika on jo noin pitkään ollu, niin saattais ehkä olla pikemminkin se ongelma jossain siellä IE:n turvallisuusasetuksissa. Skriptit blokattu tms. Löytyy kun menet IE:n kautta Internet Options valikkoon, sieltä Security välilehdelle, valitset Zoneksi "Internet" (tärkee!) ja klikkaat "Cusotm level..." nappulaa. Kattele jos siellä on joku active scripting tai vastaava asennus "Disable" -tilassa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26882
IE. Chromella näyttäisi toimivan.
Komp. Paitsi työmaan koneella toimii iieessäkin. On vissiin joku vanhempi versio. Mutta sen foorumin yhden huoltotauon jälkeen ei ole kotikoneella nuo toiminut. Lisäksi kummallakaan selaimella en pysty vaihtamaan avatarta. Tulee aina sama virheilmoitus riippumatta mistä yrittää kuvan ottaa (joskaan eipä tuo ny haittaa).
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26882
Varmaan hemmetin hauskaa puuhaa lumiketjujen asentaminen lumimyrskyssä muutaman asteen pakkasessa :eek: Veikkaan että aika harva meistä osais niitä edes asentaa.
Intissä joskus olin kuskin apuna ketjuja asentamassa kuorma-autoon ja oli kyllä harvinaisen vittumainen homma. Saattoi kyllä olla ketjutkin liian pienet tms.

pakko on voimassa vain "talvisten olosuhteiden" vallitessa
Eikös Suomessakin ollut joku tuollainen määräys? :doubtful:
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Heh, Suomessa on näköjään talvirengaspakko vain joulukuun alusta helmikuun loppuun. Täällä talvirengaspakko alkaa marraskuun alusta ja päättyy huhtikuun 15., tosin täällähän talvirengaspakko, joka muuten astui voimana vasta vuonna 2008, on taas perin tyypillinen itävaltalainen ratkaisu eli pakko on voimassa vain "talvisten olosuhteiden" vallitessa, ts. jos tiellä on lunta, loskaa, jäätä, jne. Tuo tosin koskee vain alle 3.5 tonnin ajoneuvoja, sitä raskaampien kulkuneuvojen on tuona aikana käytettävä talvirenkaita sääolosuhteista riippumatta.

Mulle on jotenkin edelleenkin epäselvää, että saanko Itävallan lain mukaan ajaa kesärenkailla lokakuussa, jos ulkona on pari metriä lunta ja peilikirkkaat tiet :thumbfh: Jos en saa, niin miksi sitten ylipäätän tommonen talvisilla olosuhteilla höystetty talvirengaspakko :thumbfh: Toisalaalta laki ja liikennevakuutus ovat tietysti nekin kaksi eri asiaa, epäilen että ainakin vakuutusteknisesti saatan joutua suuriin vaikeuksiin, jos ajan lokakuussa hakien keskellä kolarin kesänakit alla.

Muistettavaa toki myös, että täällä on sen verran korkeuseroja, että muutaman kilometrin matkallekin saattaa osua varsin erilaisia kelejä, joten yksinkertaisinta on vaan, kun vaihtaa ne talvirenkaat alle ennen marraskuun ensimmäistä. Joillakin tieosuuksilla (jopa ihan tässä Wienin kupeessa eräällä varsin vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä) on talvella lumipyryjen aikana useinkin voimassa lumiketjupakko, joka tosin useinmiten koskee vain rekka-autoja, mutta voi toki olosuhteista riippuen koskea myös henkilöautoja. Varmaan hemmetin hauskaa puuhaa lumiketjujen asentaminen lumimyrskyssä muutaman asteen pakkasessa :eek: Veikkaan että aika harva meistä osais niitä edes asentaa. Minen oo koskaan kokeillu eikä mulla sen puoleen edes ole lumiketjuja.

Oi sitä ihmetystä, kun kerran kälifoornaiein vuorilla yllätti lumituisku. Amerikan tahvot veti lumiketjut alle. Itsehän ohittelin ketjuspedet kesänakeillani serpentiiniä alastullessa. Pakko oli ohitella, kun ei saanu saatana pysähtymään. Oli vähän jännitystä ilmassa, kun auto oli ihan koko ajan irti ja kahva edellä johonkin suuntaan ja pudotustakin heti tien vieressä paikoin ihan vitusti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Intissä joskus olin kuskin apuna ketjuja asentamassa kuorma-autoon ja oli kyllä harvinaisen vittumainen homma. Saattoi kyllä olla ketjutkin liian pienet tms.



Eikös Suomessakin ollut joku tuollainen määräys? :doubtful:
Ei ole. Suomessa on PAKKO käyttää talvirengasaikana talvirenkaita. Esim. venäläiset jotka hakee Hangosta auton talviaikaan, joutuvat pistämään alle talvirenkaat matkalle Hanko - Vaalimaa.
 

Örfil

Guest
Ei ole. Suomessa on PAKKO käyttää talvirengasaikana talvirenkaita. Esim. venäläiset jotka hakee Hangosta auton talviaikaan, joutuvat pistämään alle talvirenkaat matkalle Hanko - Vaalimaa.
Tähän on tasan kaksi poikkeusta!

Tietääkö Mr Mosse mitkä?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Eikös Suomessakin ollut joku tuollainen määräys? :doubtful:
Niin eiks Suomessa se määräys mene niin, että talvinakit on oltava vaikka kesäkuussa alla, jos vaan on talviset olosuhteet? Täällä tuo siis rajoittuu vain marraskuun ja huhtikuun puolenvälin väliseen aikaan eli lain mukaan saa nähdäkseni muulloin ajaa kesärenkailla kelistä huolimatta. Eri asia sitten miten vakuutusyhtiö asiaan suhtautuu.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26882
Niin eiks Suomessa se määräys mene niin, että talvinakit on oltava vaikka kesäkuussa alla, jos vaan on talviset olosuhteet? Täällä tuo siis rajoittuu vain marraskuun ja huhtikuun puolenvälin väliseen aikaan eli lain mukaan saa nähdäkseni muulloin ajaa kesärenkailla kelistä huolimatta. Eri asia sitten miten vakuutusyhtiä asiaan suhtautuu.
Näin se tais olla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Intissä joskus olin kuskin apuna ketjuja asentamassa kuorma-autoon ja oli kyllä harvinaisen vittumainen homma. Saattoi kyllä olla ketjutkin liian pienet tms.
Telkkarissa ovat useammankin kerran esitelleet miten noi kuuluu asentaa. Jos tietää mitä tekee ja on harjoitellut, niin modernit lumiketjut asentuu kyllä suhtkoht nopiaan, mutta tosiasia lienee, että harvempi moista on kuivaharjoitellut, joten menee useimmilla takuuvarmasti säheltämiseksi.
 
Ylös