Heh, Suomessa on näköjään talvirengaspakko vain joulukuun alusta helmikuun loppuun. Täällä talvirengaspakko alkaa marraskuun alusta ja päättyy huhtikuun 15., tosin täällähän talvirengaspakko, joka muuten astui voimana vasta vuonna 2008, on taas perin tyypillinen itävaltalainen ratkaisu eli pakko on voimassa vain "talvisten olosuhteiden" vallitessa, ts. jos tiellä on lunta, loskaa, jäätä, jne. Tuo tosin koskee vain alle 3.5 tonnin ajoneuvoja, sitä raskaampien kulkuneuvojen on tuona aikana käytettävä talvirenkaita sääolosuhteista riippumatta.
Mulle on jotenkin edelleenkin epäselvää, että saanko Itävallan lain mukaan ajaa kesärenkailla lokakuussa, jos ulkona on pari metriä lunta ja peilikirkkaat tiet :thumbfh: Jos en saa, niin miksi sitten ylipäätän tommonen talvisilla olosuhteilla höystetty talvirengaspakko :thumbfh: Toisalaalta laki ja liikennevakuutus ovat tietysti nekin kaksi eri asiaa, epäilen että ainakin vakuutusteknisesti saatan joutua suuriin vaikeuksiin, jos ajan lokakuussa hakien keskellä kolarin kesänakit alla.
Muistettavaa toki myös, että täällä on sen verran korkeuseroja, että muutaman kilometrin matkallekin saattaa osua varsin erilaisia kelejä, joten yksinkertaisinta on vaan, kun vaihtaa ne talvirenkaat alle ennen marraskuun ensimmäistä. Joillakin tieosuuksilla (jopa ihan tässä Wienin kupeessa eräällä varsin vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä) on talvella lumipyryjen aikana useinkin voimassa lumiketjupakko, joka tosin useinmiten koskee vain rekka-autoja, mutta voi toki olosuhteista riippuen koskea myös henkilöautoja. Varmaan hemmetin hauskaa puuhaa lumiketjujen asentaminen lumimyrskyssä muutaman asteen pakkasessa
Veikkaan että aika harva meistä osais niitä edes asentaa. Minen oo koskaan kokeillu eikä mulla sen puoleen edes ole lumiketjuja.