Talvitestit 2006-2007

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
mh_84 sanoi:
Oho, käytti siis samaa sarjaa kuin eilenkin.. Mitenköhän muissa talleissa.
Ainakin tiistain Alonson pohja-aika syntyi uusilla renkailla, kierrosmääristä päätellen keskiviikkona alla on ollut myöskin uudet renkaat jossakin vaiheessa.

Lämpötilat ovat kyllä Valensiassa niin alhaalla etteivät vastaan miltään osin kisaviikonloppujen lämpötiloja, joten nyt hyvin toimivat renkaat saattavatkin olla ongelmana kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Vilkku sanoi:
Miksi Ferrari on pidentänyt 8,5 cm akseliväliä?
Miksi Ferrari on aina ennen ollut lyhyt?
Mitä etuja ja haittoja pidennyksellä on?
Suoranopeus, aerodynamiikka, yli-/aliohjautuvuus, helpompi rakentaa auto??
Painonjakautuma muuttuu - ja renkaiden kuluminen (Mitä ongelmia etu-/takapään pidossa ja/tai renkaiden kulumisessa oli Ferrarilla, jos siksi muutettu?)?
Onko tehty tekniikkaan jotakin muutosta, joka vaatii enemmän tilaa=pituutta?
Miksi juuri tässä vaiheessa?
Johtuuko Kimin ajotyylistä, tai Schumin (eli Scumin tyyli vaati lyhyen?)
Minkä mittaiset eri autojen akselivälit ovat, Ferrari verr. Laaren?
Miksi Newey ei tykännytkään pitkästä Laareniluomuksestaan - mitä
puutteita sillä oli - ajettavuudessa?

Leveys lienee maksimi kaikilla = sama leveys kaikilla?

Vastatkaa työ kun näytte olevan tietäviä.

Akseliväliä pidentämällä tiimi oletettavasti hakee autoon lisää vakautta kiihdytyksiin ja jarrutuksiin. Samalla kun uusien renkaiden myötä vetopito vähenee, painonjakaumaa siirretään taakse, jolloin saadaan osittain korvattua tuo menetys. Kun painoa siirretään taakse, saadaan myös kompensoitua akselivälin pidennyksen tuomaa aliohjautumista.

Törmäystestien vaatimukset ovat kiristyneet tälle kaudelle, mutta en usko että se on perimmäinen syy tämän mittakaavan muutoksiin. Muut tallit ovat tainneet ratkaista ongelman rakenteita jäykistämällä.

Käsittääkseni kaikki muut tiimit ovat pitäneet akselivälinsä ennallaan. Vuoden 2005 McLarenhan ei ollut järin kilpailukykyinen aika-ajoissa, jolloin tiimi joutui muuttamaan auton painonjakaumaa (käsittääkseni siirtämään painoa eteen), jotta myös eturenkaat saatiin lämpenemään kunnolla ja saamaan niistä paras pito irti. Etujousitukseenkin taidettiin tehdä jonkinmoisia muutoksia.

Kun FIA:n säännöissä on määritelty F1-autolle maksimileveys, en usko että yksikään tiimi lähtee raidevälejä ainakaan kaventamaan. Edessähän se on jostain syystä leveämpi kuin takana - liekö tuossakin takana sääntökirja, mene ja tiedä.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Kanttarin ylitykset sujuu vakaammin, eikä takarengaskaan nouse niin helposti ilmaan. ;)

Liekö kielletty massavaimennin vaikuttanut uuden auton suunnitteluun Ferrarillakin, tuolla sitä on ainakin saatu kompensoitua, eikö?
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Jeeves sanoi:
Akseliväliä pidentämällä tiimi oletettavasti hakee autoon lisää vakautta kiihdytyksiin ja jarrutuksiin. Samalla kun uusien renkaiden myötä vetopito vähenee, painonjakaumaa siirretään taakse, jolloin saadaan osittain korvattua tuo menetys. Kun painoa siirretään taakse, saadaan myös kompensoitua akselivälin pidennyksen tuomaa aliohjautumista.
No painon siirtäminen taakse ei kyllä missään nimessä lisää pitoa eteen.. Ja varmasti uusien renkaiden myötä ei takaapään pidon väheneminen ole lähellekään niin suuri ongelma kuin etupään pidon.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
sakuraba sanoi:
Takarenkaat on niin leveät, että se vaikuttaa väkisinkin raideleveyteen jos se vaikka mitataan renkaan keskeltä. Renkaan ulkoreunojen asemassahan ei silmällä ole eroa.

http://personal.inet.fi/clan/kuppijuuso/F2007c.jpg
Vahva veikkaus että pyörännavasta, muuten vanne vaikuttaa. Mielestäni kyllä takana on kapeampi raideväli tuossa; kuva ei kyllä ole paras mahdollinen sekä camberit ja auraukset aiheuttaa näköharhoja.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aqualizer sanoi:
Sen enempää väheksymättä Valencian testien merkitystä lienee kuitenkin tosiasia, että kyseinen rata on aika syherö eikä anna vertailupohjaa eri tallien autojen aerodynamiikan toimivuudesta siinä määrin kuin esim. Barcelonassa ajetut ratakierrokset. Auton aerodynaaminen kilpailukyky lienee tällä kaudella korostetussa roolissa kun moottorin kehitystyötä on jäädytetty. McLaren näkyy testaavan Barcassa 12. päivä lähtien. Mites Ferrari, onko mahdollisesti samaan aikaan radalla ?

Mielenkiintoista on nähdä, osoittautuuko Ferrarin ratkaisu pidentää akseliväliä täksi kaudeksi oikeaksi vai onko Ferrari iskenyt kirveensä kiveen kuten Newey antaa ymmärtää.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:545:1:2007-01-31;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:435451,1:0:0:0:0:0:

Ei muuten ole ensimmäinen kerta kun Newey hämmästelee Ferrarin/Tombazisin ratkaisuja. Vuonna 2001 Adrian äimisteli Ferrarin matalaa keulaa, kun olivat kopsanneet Laren 01:seen korkean keula ferkku 2000-tyyliin. No, 2001 Laren olikin aerodynaamisesti aika surkea keulan osalta. Etupäähän ei saatu oikein millään tarpeeksi pitoa ainakaan Mikan ajotyylille.

Ylläripylläri olikin suuri, kun vuodelle 2002 Laren esitteli myöskin matalan keulan, jälleen, Ferrarityyliin. Harmi vaan, että Tombazis oli jo mennyt keksimään cocispulloperän, ja taas, Laren oli pahasti perässä...

Että ihmetelkööt vaan. Eiköhän hekin kasvata akseliväliä ensi kaudelle :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Formula1Fan sanoi:
Turun Sanomat:" McLaren ja BMW Sauber testasivat radalla jo viime viikolla, joten niiden nopeutta ei kannata päivitellä.

- Viikko testejä etukäteen merkitsee puolen päivän etumatkaa säätötöissä niitä kohtaan, jotka aloittavat työt täällä vasta nyt, BMW:n tekninen johtaja Willy Rampf muistuttaa."


Tuokin vielä. Kyllä ne ehkä saavat Ferrarin kulkemaan tuolla Mclaren radalla. Ei kun Valencian radalla.

Minen oikein ymmärrä, miten viikko testejä merkitsee puolen päivän etumatkaa säätötöissä...? Mun logiikalla tuo tarkoittaa sitä, että jos esim. Mclaren testaa ensin viikon, ja Ferrari sen jälkeen puoli päivää, niin ovat sitten säätötöissä tasoissa. Interesting... :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
mh_84 sanoi:
Jotenkin on sellainen fiilis että Alonso ajaa vähän enemmän "tosissaan", liekö mäkin käsky vai mikä. En tiedä onko näin, mutta jotenkin vain tuntuu siltä.. Rellu ja ferrari kuskit tuntuvat tässä vaiheessa vasta tutustuvan autoon.
Voi olla, että Mäkki on näistä kolmesta eniten viimevuotinen, joten ovat ikään kuin pidemmällä testauksessa.

Oli miten oli, ajoilla ei tässä vaiheessa mitään väliä.
Syy: Valencia. Case closed.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Misa1 sanoi:
Näkeekö mistään miten pitkiä vetoja kukin on vetänyt ja/tai missä vaiheessa vetoa aika on syntyny?


Joten siksi olisi hyvä tietää vähän noista vetojen pituuksista! McLaren ei yleensä ole harrastanut noita "mainoskierroksia" Hondan tyyliin mutta eipä tuo sinänsä ihme olisi jos kasvojen kohotusta tehdään kaikin mahdollisin keinoin.
:alppu:

Mitähän sarjaa olet sitten mahtannut seurailla viimeisten vuosien aikana ? Juuri McLaren on ollut ja on edelleen se talli joka niitä PR kiekkoja joutuu vetämään. Käsittämätöntä lepertelyä Wokingin suuntaan. Uskomatonta.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Neweyn sanomisista ei juurikaan kannata ottaa hernettä nenuun. McLaren mestaruuksien takuumiehenä oli väkivahva Mersun moottori ja sama peli oli myös Williamsilla eli Rellun V10.. Siinä on helppo suunnittelijan kerätä huomio ja kunnia kun alla on ylivoimakone joka hoitaa homman. 2000 luvulla kyseinen herra lienee edennyt katastrofista toiseen ja nyt yrittää saalistaa jämäpisteiteitä entisen työnantajansa alaisuudessa tekemillään "oivalluksilla".

Eiköhän Adrianin olisi aika siirtyä suunnittelemaan suurtapahtumien käymäläjärjestelmiä tai vaikka hiustupee mallistoa niitä tarvitseville. Aika on ajannut tuulitunnelitaunon ohi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin se on kyllä totta, että jos kone on tehokas, niin autokin toimii tosi hyvin. Voidaan ruuvata lisää downforcea ja silti suoranopeudet piisaa hyvin. Mutta on tuolla Neweyllä oma osansa tallin menestykseen. Nähtiinhän se Benettonilla(96-97) että ei kulkenut samaan malliin vaikka vauhtia työnsi sama kone kuin Williamsilla.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
pmv sanoi:
Niin se on kyllä totta, että jos kone on tehokas, niin autokin toimii tosi hyvin. Voidaan ruuvata lisää downforcea ja silti suoranopeudet piisaa hyvin. Mutta on tuolla Neweyllä oma osansa tallin menestykseen. Nähtiinhän se Benettonilla(96-97) että ei kulkenut samaan malliin vaikka vauhtia työnsi sama kone kuin Williamsilla.
Epäilemättä näin on. Mutta kokihan Benetton valtavia menetyksiä kuljettaja puolella ja teknisellä myös. Lisäksi talliin ilmaantuivat herrat Ferrarilta eli Alesi ja Berger kenties ei niin taitavaa porukkaa kuin täällä halutaan uskoa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
MaranelloRed sanoi:
Neweyn sanomisista ei juurikaan kannata ottaa hernettä nenuun. McLaren mestaruuksien takuumiehenä oli väkivahva Mersun moottori ja sama peli oli myös Williamsilla eli Rellun V10.. Siinä on helppo suunnittelijan kerätä huomio ja kunnia kun alla on ylivoimakone joka hoitaa homman. 2000 luvulla kyseinen herra lienee edennyt katastrofista toiseen ja nyt yrittää saalistaa jämäpisteiteitä entisen työnantajansa alaisuudessa tekemillään "oivalluksilla".

Eiköhän Adrianin olisi aika siirtyä suunnittelemaan suurtapahtumien käymäläjärjestelmiä tai vaikka hiustupee mallistoa niitä tarvitseville. Aika on ajannut tuulitunnelitaunon ohi.
It's funny because it's true. :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
MaranelloRed sanoi:
:alppu:

Mitähän sarjaa olet sitten mahtannut seurailla viimeisten vuosien aikana ? Juuri McLaren on ollut ja on edelleen se talli joka niitä PR kiekkoja joutuu vetämään. Käsittämätöntä lepertelyä Wokingin suuntaan. Uskomatonta.

ok:rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lähde: TS
- Seuraan asiaa hymyillen, sillä Ferrari on aina käyttänyt lyhyttä akseliväliä, mutta nyt se on pitkä. Me pidimme saman akselivälin, kuten luullakseni kaikki muutkin tallit, Newey totesi italialaisessa Auto Sprint -lehdessä.

Newey itse iski vastaavalla yllätyksellä vuoden 1998 McLarenissa, joka pidensi akseliväliä, kun säännöt määräsivät urarenkaisiin ja kapeampaan autoon. MP4-13 oli tuolloin kauden alussa kaksi sekuntia kilpailijoitaan nopeampi.

Nyt Newey antaa ymmärtää, että Ferrarilla olisi isketty harhaan.
Miksiköhän Newey epäilee Ferrarin iskeneen harhaan? Ensinnäkin Ferrari on tähän asti käyttänyt "vanhaa" kölillistä ratkaisua, nyt heillä on kölitön auto Tombaziksen suunnittelemana. Jonka ratkaisuista luulisi Neweyn hieman olevan perillä hänen kanssa työskenneltyään McLarenilla!

Luulenpa, että Ferrarin tietämys Bridgestonen renkaista ja Tombaziksen tietämys ns. nolla kölistä ja pulloperästä tekevät juurikin tuosta ratkaisusta toimivan!

Sitä paitsi missä on sanottu, että Newey on sanonut tuon olevan harhaisku? Siis muualla kuin tässä Heikki Kullan suomennoksessa? Heikki on näitä juttuja ennenkin kääntänyt oman päänsä mukaan päin seiniä!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Misa1 sanoi:
Miksiköhän Newey epäilee Ferrarin iskeneen harhaan? Ensinnäkin Ferrari on tähän asti käyttänyt "vanhaa" kölillistä ratkaisua, nyt heillä on kölitön auto Tombaziksen suunnittelemana. Jonka ratkaisuista luulisi Neweyn hieman olevan perillä hänen kanssa työskenneltyään McLarenilla!

Luulenpa, että Ferrarin tietämys Bridgestonen renkaista ja Tombaziksen tietämys ns. nolla kölistä ja pulloperästä tekevät juurikin tuosta ratkaisusta toimivan!

Sitä paitsi missä on sanottu, että Newey on sanonut tuon olevan harhaisku? Siis muualla kuin tässä Heikki Kullan suomennoksessa? Heikki on näitä juttuja ennenkin kääntänyt oman päänsä mukaan päin seiniä!


Samaa ihmettelin itsekin. Suurinpiirtein todetaan samassa lauseessa että oltiin 1-2 sekuntia nopeampi avauksessa kuin muut mutta sitten taas kirves olisikin lyöty kiveen ???????? Olisikohan niin että toimii tietyn tyyppisillä radoilla loistavasti mutta sitten sakkaa jossakin pahasti.....................mene ja tiedä.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Newey on melko varmasti oikeassa. Ferraria odottaa katastrofi kausi.
 
Ylös