Vilkku sanoi:
Miksi Ferrari on pidentänyt 8,5 cm akseliväliä?
Miksi Ferrari on aina ennen ollut lyhyt?
Mitä etuja ja haittoja pidennyksellä on?
Suoranopeus, aerodynamiikka, yli-/aliohjautuvuus, helpompi rakentaa auto??
Painonjakautuma muuttuu - ja renkaiden kuluminen (Mitä ongelmia etu-/takapään pidossa ja/tai renkaiden kulumisessa oli Ferrarilla, jos siksi muutettu?)?
Onko tehty tekniikkaan jotakin muutosta, joka vaatii enemmän tilaa=pituutta?
Miksi juuri tässä vaiheessa?
Johtuuko Kimin ajotyylistä, tai Schumin (eli Scumin tyyli vaati lyhyen?)
Minkä mittaiset eri autojen akselivälit ovat, Ferrari verr. Laaren?
Miksi Newey ei tykännytkään pitkästä Laareniluomuksestaan - mitä
puutteita sillä oli - ajettavuudessa?
Leveys lienee maksimi kaikilla = sama leveys kaikilla?
Vastatkaa työ kun näytte olevan tietäviä.
Akseliväliä pidentämällä tiimi oletettavasti hakee autoon lisää vakautta kiihdytyksiin ja jarrutuksiin. Samalla kun uusien renkaiden myötä vetopito vähenee, painonjakaumaa siirretään taakse, jolloin saadaan osittain korvattua tuo menetys. Kun painoa siirretään taakse, saadaan myös kompensoitua akselivälin pidennyksen tuomaa aliohjautumista.
Törmäystestien vaatimukset ovat kiristyneet tälle kaudelle, mutta en usko että se on perimmäinen syy tämän mittakaavan muutoksiin. Muut tallit ovat tainneet ratkaista ongelman rakenteita jäykistämällä.
Käsittääkseni kaikki muut tiimit ovat pitäneet akselivälinsä ennallaan. Vuoden 2005 McLarenhan ei ollut järin kilpailukykyinen aika-ajoissa, jolloin tiimi joutui muuttamaan auton painonjakaumaa (käsittääkseni siirtämään painoa eteen), jotta myös eturenkaat saatiin lämpenemään kunnolla ja saamaan niistä paras pito irti. Etujousitukseenkin taidettiin tehdä jonkinmoisia muutoksia.
Kun FIA:n säännöissä on määritelty F1-autolle maksimileveys, en usko että yksikään tiimi lähtee raidevälejä ainakaan kaventamaan. Edessähän se on jostain syystä leveämpi kuin takana - liekö tuossakin takana sääntökirja, mene ja tiedä.