Talvitestit 2006-2007

Satspeed

Member
Liittynyt
30.1.2007
Viestit
5
Driver Constructor Time Laps
31.1.2007
Fernando Alonso Vodafone McLaren Mercedes 1m12.581 91
Giancarlo Fisichella Renault 1m12.737 39
Heikki Kovalainen Renault 1m12.771 43
Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari 1m12.771 53
Nick Heidfeld BMW Sauber 1m13.012 52
Jarno Trulli Toyota 1m13.297 48
Robert Kubica BMW Sauber 1m13.309 43
Felipe Massa Scuderia Ferrari 1m13.574 85
Rubens Barrichello Honda Racing 1m13.692 72
James Rossiter Honda Racing 1m13.732 29
Ralf Schumacher Toyota 1m13.839 31
Pedro de la Rosa Vodafone McLaren Mercedes 1m14.283 42
Kazuki Nakagima Williams F1 1m14.401 120
Giedo van der Garde Super Aguri 1m14.811 24
David Coulthard Red Bull Racing 1m15.940 26
Takuma Sato Super Aguri 1m22.332 16

Lähde McLaren
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
jännä, että Ferrari ei ajata kimiä läheskään niin paljon kuin massaa, oli mikä auto kyseessä tahansa :dunno:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juha DF1 sanoi:
Jep jep eiköhän odotella testit ihan kaikessa rauhassa, vasta sitten kun viimeisiä testejä ajellaan niin EHKÄ voidaan joitakin johtopäätöksiä tehdä. McLadasta sen verran vaan että tulee olemaan omituista katsella kisoja kun ei pelästy/vituta kun hopeanuoli kulkee yhtäkkiä tosi hitaasti/savuttaa/siipi irtoaa/ripustus pettää jne. Nyt näyttää tosin hyvältä heidän kannalta jos tosiaan uskoo näihin ihan alkutesteihin. Fakta kumminkin on että beryllium-kiellon jälkeen Mersun moottorit ovat olleet kovin puhdittomia verrattuna muihin huipputiimeihin. Viime vuonnakin otsikoitiin että varikolla Mersun v8 olisi leikkisästi muiden toimesta ristitty "pikku pieruksi".
Muutenkin auton hätkähdyttävästä ulkomuodosta on karusti jäänyt mieleen lähinnä -94 "vallankumouksellinen" keskisiipihirviö joka oli (toki Pösön konetta unohtamatta) täysi susi. Ohjaamokin piti tehdä läski-Mansellille uusiksi...

Aika rankkaa yleistystä. Minusta tuntuu, että asioihin on vaikuttanut muutkin tekijät kuin pelkkä beryllium-kielto, tai keskisiipikokeilu, joka muuten oli vuoden -95 Larenissa, ja jossa oli jo mersun motti...
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
miksu sanoi:
jännä, että Ferrari ei ajata kimiä läheskään niin paljon kuin massaa, oli mikä auto kyseessä tahansa :dunno:
No, minusta tuntuu luontevalta, että se on tässä vaiheessa Ferrarikuskeista nimenomaan Massa, joka keskittyy moottorin/koko paketin kestävyystesteihin samaan aikaan kun Kimin tiimi tutustuu "kaikessa rauhassa" Ferrarin ominaisuuksiin ja työskentelytapojen optimointiin.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Sen enempää väheksymättä Valencian testien merkitystä lienee kuitenkin tosiasia, että kyseinen rata on aika syherö eikä anna vertailupohjaa eri tallien autojen aerodynamiikan toimivuudesta siinä määrin kuin esim. Barcelonassa ajetut ratakierrokset. Auton aerodynaaminen kilpailukyky lienee tällä kaudella korostetussa roolissa kun moottorin kehitystyötä on jäädytetty. McLaren näkyy testaavan Barcassa 12. päivä lähtien. Mites Ferrari, onko mahdollisesti samaan aikaan radalla ?

Mielenkiintoista on nähdä, osoittautuuko Ferrarin ratkaisu pidentää akseliväliä täksi kaudeksi oikeaksi vai onko Ferrari iskenyt kirveensä kiveen kuten Newey antaa ymmärtää.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:545:1:2007-01-31;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:435451,1:0:0:0:0:0:
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Atlaksen foorumilta lukaisin jonkun paikan päällä olleen kirjoituksen. Hänen kellotuksensa mukaan märällä oli Räikän kierrokset 1:24-1:25 luokkaa ja Lonsolla 1:26-1:27 luokkaa. Lonsolla tosin pidempi stintti.

Ajattelinpa vaan mainita, kun eräät täällä heittelevät tuolta foorumilta lähinnä Kimiä vähätteleviä lainauksia. Eivät välttämättä yhtä innokkaasti tartu näihin toisenlaisiin tietoihin.

Eipä tässä muuta, mutta kertonee taas kerran eri tallien testifilosofioista.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Talvitesteistä voi kyllä vetää johtopäätöksiä tallien voimasuhteista, kunhan takana on testejä eri radoilla ja lisäksi kierroskohtaiset tulokset (kuten Jerezissä). Eli ei nyt / vielä.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
miksu sanoi:
jännä, että Ferrari ei ajata kimiä läheskään niin paljon kuin massaa, oli mikä auto kyseessä tahansa :dunno:
No otetaanpa virallisessa tiedotteessa Massalta liiat kierrokset pois, niin näyttää paremmalta...

Talleista ainakin Renault on päättänyt jatkaa testaamista perjantaihin asti paremman sään toivossa.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Siinä sanotaan suunnilleen, että Ferrari on päättänyt ajaa Valenciassa myös perjantaina epävakaasta säästä johtuen.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
hurjapäätön sanoi:
Olenko muuten vaan tyhmä kun en tajua tuosta mitään?
No et taia olla ainoo, muutenki tympi ku ihmiset laittaa jotai saksan tai Italian sekä Epsanjan kielisiä uutisia tänne.:jaska: :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Aqualizer sanoi:
Sen enempää väheksymättä Valencian testien merkitystä lienee kuitenkin tosiasia, että kyseinen rata on aika syherö eikä anna vertailupohjaa eri tallien autojen aerodynamiikan toimivuudesta siinä määrin kuin esim. Barcelonassa ajetut ratakierrokset. Auton aerodynaaminen kilpailukyky lienee tällä kaudella korostetussa roolissa kun moottorin kehitystyötä on jäädytetty. McLaren näkyy testaavan Barcassa 12. päivä lähtien. Mites Ferrari, onko mahdollisesti samaan aikaan radalla ?

Mielenkiintoista on nähdä, osoittautuuko Ferrarin ratkaisu pidentää akseliväliä täksi kaudeksi oikeaksi vai onko Ferrari iskenyt kirveensä kiveen kuten Newey antaa ymmärtää.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:545:1:2007-01-31;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:435451,1:0:0:0:0:0:


Turun Sanomat:" McLaren ja BMW Sauber testasivat radalla jo viime viikolla, joten niiden nopeutta ei kannata päivitellä.

- Viikko testejä etukäteen merkitsee puolen päivän etumatkaa säätötöissä niitä kohtaan, jotka aloittavat työt täällä vasta nyt, BMW:n tekninen johtaja Willy Rampf muistuttaa."


Tuokin vielä. Kyllä ne ehkä saavat Ferrarin kulkemaan tuolla Mclaren radalla. Ei kun Valencian radalla.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Jotenkin on sellainen fiilis että Alonso ajaa vähän enemmän "tosissaan", liekö mäkin käsky vai mikä. En tiedä onko näin, mutta jotenkin vain tuntuu siltä.. Rellu ja ferrari kuskit tuntuvat tässä vaiheessa vasta tutustuvan autoon.
Voi olla, että Mäkki on näistä kolmesta eniten viimevuotinen, joten ovat ikään kuin pidemmällä testauksessa.

Oli miten oli, ajoilla ei tässä vaiheessa mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Aqualizer sanoi:
Mielenkiintoista on nähdä, osoittautuuko Ferrarin ratkaisu pidentää akseliväliä täksi kaudeksi oikeaksi vai onko Ferrari iskenyt kirveensä kiveen kuten Newey antaa ymmärtää.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:545:1:2007-01-31;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:435451,1:0:0:0:0:0:
Miksi Ferrari on pidentänyt 8,5 cm akseliväliä?
Miksi Ferrari on aina ennen ollut lyhyt?
Mitä etuja ja haittoja pidennyksellä on?
Suoranopeus, aerodynamiikka, yli-/aliohjautuvuus, helpompi rakentaa auto??
Painonjakautuma muuttuu - ja renkaiden kuluminen (Mitä ongelmia etu-/takapään pidossa ja/tai renkaiden kulumisessa oli Ferrarilla, jos siksi muutettu?)?
Onko tehty tekniikkaan jotakin muutosta, joka vaatii enemmän tilaa=pituutta?
Miksi juuri tässä vaiheessa?
Johtuuko Kimin ajotyylistä, tai Schumin (eli Scumin tyyli vaati lyhyen?)
Minkä mittaiset eri autojen akselivälit ovat, Ferrari verr. Laaren?
Miksi Newey ei tykännytkään pitkästä Laareniluomuksestaan - mitä
puutteita sillä oli - ajettavuudessa?

Leveys lienee maksimi kaikilla = sama leveys kaikilla?

Vastatkaa työ kun näytte olevan tietäviä.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
mh_84 sanoi:
Jotenkin on sellainen fiilis että Alonso ajaa vähän enemmän "tosissaan", liekö mäkin käsky vai mikä. En tiedä onko näin, mutta jotenkin vain tuntuu siltä.. Rellu ja ferrari kuskit tuntuvat tässä vaiheessa vasta tutustuvan autoon.
Vähän samanlainen vaikutelma on jäänyt mullekin. Kun toinen uusista lareneista meni viime viikolla lunastuskuntoon, tuli mieleen että ehkä Hamilton yritti vastata Alonson kierrosaikojen ahnehtimiseen ja testaamisen perimmäinen tarkoitus pääsi hetkeksi unohtumaan? Ainakaan Renault ja Ferrari eivät tunnu olevan ollenkaan huolissaan Mclarenin vauhdista, pikemminkin tallien suunnalta kuuluu vain tyytyväistä hyrinää, olkoonkin että säät saisivat olla suotuisammat.

Noiden Valencian testien seuraaminen (netin kautta) on käytännössä ajanhukkaa. Kuten on jo mainittukin, vasta Barcelonan testit (kierros-kierrokselta seurannalla) parin viikon kuluttua antavat kuvan tallien voimasuhteista - eivätkä ehkä nekään, jos ilmat ovat samanlaiset kuin nyt Valenciassa. Ehkä sitten vasta Bahrainissa helmikuun loppupuolella tilanne hahmottuu paremmin. Australiassa nyt viimeistään. Tai ehkä sittenkin vasta Imolassa.
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"Toinen ajopäivä uudella Ferrarilla toi Räikköselle 204 kilometriä lisää kokemusta.

- Eipä siinä käteen jäänyt hirveästi enempää kuin ensimmäisestä päivästäkään. Vähän ehdittiin kokeilla jotakin, mutta ilmat oli taas huonot eikä päästy käyttämään uusia renkaita. Pääasia oli saada taas vähän lisää kierroksia. Toivottavasti sää paranee loppuviikoksi.

Räikkönen jatkaa uuden Ferrarin testejä Valenciassa myös perjantaina, vaikka sääennuste ei lupaa oleellista muutosta."
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:545:1:2007-01-31;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:435756,1:0:0:0:0:0:

"Ferrarin uusi suomalaistähti Kimi Räikkönen ei ole päässyt vielä lähemmin tutustumaan tämän vuoden renkaisiin.

- Enpä ole ajanut kuivan kelin renkailla oikein lainkaan. Olen käyttänyt niitä vasta kaksi sarjaa - toisen Vallelungassa ja toista nyt täällä Valenciassa. Kun rata on ollut kostea, hankala sitä on sanoa, millaiset ne ovat yhdellä kierroksella, Räikkönen tuumii.

Odotatko näiden renkaiden olevan eduksi sinun ajotyylillesi?

- En tiedä, eikä sillä ole mitään merkitystä. Renkaat ovat, mitä ovat, Räikkönen kuittasi Turun Sanomille."
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:0:0:0;4:35:454:1:2007-01-31;4:36:0:0:0,104:35:435755,1:0:0:0:0:0:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Vilkku sanoi:
Miksi Ferrari on pidentänyt 8,5 cm akseliväliä?
Miksi Ferrari on aina ennen ollut lyhyt?
Mitä etuja ja haittoja pidennyksellä on?
Suoranopeus, aerodynamiikka, yli-/aliohjautuvuus, helpompi rakentaa auto??
Painonjakautuma muuttuu - ja renkaiden kuluminen (Mitä ongelmia etu-/takapään pidossa ja/tai renkaiden kulumisessa oli Ferrarilla, jos siksi muutettu?)?
Onko tehty tekniikkaan jotakin muutosta, joka vaatii enemmän tilaa=pituutta?
Miksi juuri tässä vaiheessa?
Johtuuko Kimin ajotyylistä, tai Schumin (eli Scumin tyyli vaati lyhyen?)
Minkä mittaiset eri autojen akselivälit ovat, Ferrari verr. Laaren?
Miksi Newey ei tykännytkään pitkästä Laareniluomuksestaan - mitä
puutteita sillä oli - ajettavuudessa?

Leveys lienee maksimi kaikilla = sama leveys kaikilla?

Vastatkaa työ kun näytte olevan tietäviä.
Muistelisin ennen julkaisua TS:n kirjoitelleen jotain muutoksia ajoasentoon. Olisko tässä uudessa matalampi ajoasento=pidempi ohjaamohytti? Ainakin kun yritän kuvista mittailla, lisäpituus näyttää olevan selkänojan etupuolella.

Matalammalla? ja pidemmällä autolla ehkä parempi aerodynamiikka ja painojakauma.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Suomen Huippu sanoi:
"Toinen ajopäivä uudella Ferrarilla toi Räikköselle 204 kilometriä lisää kokemusta.

- Eipä siinä käteen jäänyt hirveästi enempää kuin ensimmäisestä päivästäkään. Vähän ehdittiin kokeilla jotakin, mutta ilmat oli taas huonot eikä päästy käyttämään uusia renkaita. Pääasia oli saada taas vähän lisää kierroksia. Toivottavasti sää paranee loppuviikoksi.

Räikkönen jatkaa uuden Ferrarin testejä Valenciassa myös perjantaina, vaikka sääennuste ei lupaa oleellista muutosta."
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:545:1:2007-01-31;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:435756,1:0:0:0:0:0:

"Ferrarin uusi suomalaistähti Kimi Räikkönen ei ole päässyt vielä lähemmin tutustumaan tämän vuoden renkaisiin.

- Enpä ole ajanut kuivan kelin renkailla oikein lainkaan. Olen käyttänyt niitä vasta kaksi sarjaa - toisen Vallelungassa ja toista nyt täällä Valenciassa. Kun rata on ollut kostea, hankala sitä on sanoa, millaiset ne ovat yhdellä kierroksella, Räikkönen tuumii.

Odotatko näiden renkaiden olevan eduksi sinun ajotyylillesi?

- En tiedä, eikä sillä ole mitään merkitystä. Renkaat ovat, mitä ovat, Räikkönen kuittasi Turun Sanomille."
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:0:0:0;4:35:454:1:2007-01-31;4:36:0:0:0,104:35:435755,1:0:0:0:0:0:
Oho, käytti siis samaa sarjaa kuin eilenkin.. Mitenköhän muissa talleissa.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Vilkku sanoi:
Miksi Ferrari on pidentänyt 8,5 cm akseliväliä?
Miksi Ferrari on aina ennen ollut lyhyt?
Mitä etuja ja haittoja pidennyksellä on?
Suoranopeus, aerodynamiikka, yli-/aliohjautuvuus, helpompi rakentaa auto??
Painonjakautuma muuttuu - ja renkaiden kuluminen (Mitä ongelmia etu-/takapään pidossa ja/tai renkaiden kulumisessa oli Ferrarilla, jos siksi muutettu?)?
Onko tehty tekniikkaan jotakin muutosta, joka vaatii enemmän tilaa=pituutta?
Miksi juuri tässä vaiheessa?
Johtuuko Kimin ajotyylistä, tai Schumin (eli Scumin tyyli vaati lyhyen?)
Minkä mittaiset eri autojen akselivälit ovat, Ferrari verr. Laaren?
Miksi Newey ei tykännytkään pitkästä Laareniluomuksestaan - mitä
puutteita sillä oli - ajettavuudessa?

Leveys lienee maksimi kaikilla = sama leveys kaikilla?

Vastatkaa työ kun näytte olevan tietäviä.
Uskon, että tällä haetaan eturenkaiden parempaa lämpenemistä.
 
Ylös