Talvitestit 2010

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Menee jo vähän turhankin koomiseksi, kun joka ainoa sessio päättyy punaiseen lippuun...
Ja sieltähän se taas tuli, viimeisellä minuutilla (vaikka taisikin olla virheellinen) :thumbup:
Vuoden 2010 talvitestit päättyneet, ja voimasuhteet yhä arvoituksena. Two weeks to go...
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Kekeltä ihan asia tekstiä Maikkarin haastattelussa. Mielenkiintosinta antia oli Keken omat havainnot radan varresta.
Mm. Sauber on kuulemma ollut koko ajan kevyt, pomppii reunakivien yli kun raskaat autot ei niin oo tehny. Osaltaan tässä on varmasti auto kohtasia erojakin. Toinen oli, että Mäkki oli jollain 17 kiekan stintillä näyttäny kuulemma kuorma-autolta vaikka sitä ennen oli menny tosi fantaastisesti. :) Eli suuria eroja kierrosajoissa.

Keke veti yhteen asetelmat Jerezin jälkeen

Jaa niin sano tuo myös, että Lewisiltä tulee loppumaan fillarit, kun taas Buttonilta ei. Alonsoo piti myös vahvana, Massaa ei nyt nähty kuivalla (Hamiltonia vissiin kuitenkin näki sit kuivallakin? :p). Sumista sano, että selkeesti ruosteessa on vielä... :D
Viimeinen kisasimulaatio ei vahvistanut tätä näkemystä, ajat putosivat tasaisesti auton keventyessä ja kun alkoivat asettua tietylle tasolle, tulikin jo renkaanvaihto. Toki radan lämpötila ei anna oikeaa kuvaa, mitä kisassa tulee vastaan.
Tai sitten Lewis on muuttanut ajotyyliään:thumbup:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Ei mikään paras mahdollinen päätös Lotuksen talvitesteille. Aamupäivä meni Lotuksen ja Kovalaisen osalta ilman ongelmia, mutta iltapäivällä Lotus ei suorittanutkaan suunniteltua kisasimulaatiotaan, vaan auto pysyi tallissa suurimman osan testiajasta. Lotuksen twitteritkin mykistyivät. Sitten kun Lotus saatiin lopulta radalle, pysähtyi se radan varteen heti parin kierroksen jälkeen. Gascoyne luonnehtii twitterissään iltapäivää vaikeaksi.

Tony Fernandes pitää testejä kokonaisuudessaan Lotuksen kannalta onnistuneina -- 3000 ajettua kilometriä kahdeksassa päivässä. Lotuksella arvioidaan eron kärkeen kaventuneen Jerezin viidestä sekunnista kolmeen ja puoleen sekuntiin Barcelonassa. Ajanoton perusteella Lotuksen ero kärkeen oli talvitestien päätöspäivänä 4,779 sekuntia.

Heikki Kovalaisen paras kierrosaika sunnuntaina jäi kaksi sekunnin kymmenystä hitaammaksi kuin Jarno Trullin paras kierrosaika lauantaina. Lotus oli viimeisinä testipäivinä hiukan Virginiä nopeampi -- perjantaina neljä sekunnin kymmenystä, lauantaina sekunnin ja kaksi kymmenystä, sunnuntaina yhdeksän kymmenystä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Mike Gascoyne kertoo, että Lotuksen ongelma iltapäivällä oli vaihdelaatikon tietokoneohjelmassa, jonka vaihtamisessa Lotuksella oli vaikeuksia.

[url=http://www.f1technical.net/news/14309]F1Technical.net[/url] sanoi:
It was a game of two halves as they say; we had a good morning where we were able to complete all our plans but a problem with the programme change on the gearbox delayed us in the afternoon, which meant we weren't able to do as much running as we wanted.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Viimeisissä testeissä jo useampi talli kuten McLaren, Ferrari, Mercedes, Toro Rosso, Force India ja Renault kokeilivat kierrosten perusteella raskaimmalla bensakuormalla ajoa ja vaikka näistä Ferrarilla ja McLarenilla nopeimmat ajat tulivat kevyellä lastilla niin näyttää siltä, että Force Indialla ja Renaultilla on onnistuttu parhaiten hyödyntämään autoa 200 litran bensamäärällä ajettaessa kuin millään muulla tiimillä. Kaikkiaan voimasuhteet ovat kuitenkin vielä kauden avaukseen mentäessä vielä epäselvät ja kaikki tiimit eivät ole ehtineet edes mukaan... Williams pystyisi yllättämään kevyellä autolla aika-ajossa ja jos Force India ja Renault eivät hirvittävästi kuluta renkaita niin avauskisaan on odotettavissa mielenkiintoista säpinää.

Uusien tiimien puolelta Lotus ja Virgin kisailevat aluksi keskenään ja myöhemmin kaudella muita vastaan. Muiden uusien tiimien eli Campoksen, USF1:den ja Stefanin hommat ovat vielä kesken vaikka Campoksella kuskit vaikuttaisi selviävän ennen avauskisaa ja auto pyritään saamaan valmiiksi avauskisaan mennessä tai sen jälkeen joten on syytä nähdä miten käy USF1:den joka tuskailee vaikeuksissa ja että pääseekö Stefan GP ajamaan niin se sitten nähdään.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jerezin yhdistetyt ajat:



Barcelonan yhdistetyt ajat:



Kaipa noista jotain voi päätellä. Onko McLaren muita hieman edellä, vai onko se vain silmänlumetta? Vai ovatko reilusti edellä, ja ovat peitelleet vauhtiaan?

Lonkalta heitettynä McLaren, Red Bull, Ferrari ja Mercedes ovat kärjessä, kaikki parin kympän sisällä toisistaan... mutta ei myöskään Williams ole siitä kaukana, kenties pystyy nämä jopa haastamaan. Riippunee paljon radasta ja olosuhteista mikä tiimi näistä on minäkin päivänä kärjessä.

Mutta myös Force India, Renault ja Sauber ovat väläytelleet. Pystyvätkö hyvänä päivänä kiilaamaan tuonne kärkisakkiin? Jatkuuko Force Indian hyvä vauhti viime kauden lopulta?

Näyttää ainakin siltä että 7 tiimiä (McLaren-RB-Ferrari-Mercedes-Williams-FI-Sauber) ovat kaikki kenties vain puolen sekunnin sisällä toisistaan, joten viime kaudelta tuttu tiukka vääntö aika-ajoissa jatkunee, ja voidaan nähdä hyvinkin erilaisia tuloksia kisasta toiseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielenkiintosia tuloksia kyllä... Vaikka ovatkin vain päivän parhaita aikoja ja siten eivät taida ihan hirveesti kertoa nykysin.

Mutta vaikea lukuinen tilanne ainakin on raskaine autoineen jne.
Melko suuria muutoksia myös kahden testisession välillä.

Toivon tasaista kautta ja veikkaan myös erilaisia kisoja. Luultavasti myös kisan aikana voimasuhteet heittelevät jonkin verran autojen keventyessä ja renkaiden kulutuksen mukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Voimasuhteet kyllä heittelevät ja kierrosajat nopeutuvat yleensä loppua kohden ja sadekelillä onkin älyttömän suuri ero alussa ja lopussa kun erot voivat olla jopa 15 sekuntia kisan alusta kisan loppuun. On toki mahdollista myös, että aina ei auto jostain syystä toimi eri rengasseoksella tai renkaat ei lämpiä tarpeeksi nopeasti...
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Viimeinen kisasimulaatio ei vahvistanut tätä näkemystä, ajat putosivat tasaisesti auton keventyessä ja kun alkoivat asettua tietylle tasolle, tulikin jo renkaanvaihto. Toki radan lämpötila ei anna oikeaa kuvaa, mitä kisassa tulee vastaan.
Tai sitten Lewis on muuttanut ajotyyliään:thumbup:
Ja tätä havaintoa tukee myös uusimmassa Autosportissa oleva Bridgestonilta tullut tieto ,että yllättäen Jenson olikin ongelmissa renkaiden kulumisn kanssa, ei Hamilton :thumbfh:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Käsitys Lewis Hamiltonin vaikeuksista renkaiden säästelyssä taitaa pohjautua yksinomaisesti hänen alokaskautensa 2007 varaan. Kaudella 2008 Lewisilla ei ollut mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia rengaskulutuksen kanssa, toisin kuin hänen silloisella tallikaverillaan Heikki Kovalaisella. Myös kaudella 2009 Lewis sai renkaistaan paremmin tehot irti kuin Heikki, eikä kuluminen siitä huolimatta ollut mikään ongelma.

Eli tällä perusteella näyttäisi kyllä, että Hamilton otti jo kauden 2007 ongelmista opikseen ja osaa nykyisin säästellä renkaitaan siinä kuin muutkin huippukuskit. Jenson Buttonille saattaa olla tiedossa vaikea kausi McLarenilla, jos ei heti alusta asti pääse niskan päälle Hamiltonista. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käsitys Lewis Hamiltonin vaikeuksista renkaiden säästelyssä taitaa pohjautua yksinomaisesti hänen alokaskautensa 2007 varaan. Kaudella 2008 Lewisilla ei ollut mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia rengaskulutuksen kanssa, toisin kuin hänen silloisella tallikaverillaan Heikki Kovalaisella. Myös kaudella 2009 Lewis sai renkaistaan paremmin tehot irti kuin Heikki, eikä kuluminen siitä huolimatta ollut mikään ongelma.
Tai sitten Hamiltonin ajotyylistä, jota pidetään jossain määrin kait agressiivisena. Siten sen ei pitäisi sopia kenties niin hyvin tosi raskaalla autolla ajeluun... Tiedä sitten.

Mitä tulee kausiin Heikin kanssa niin oon ymmärtäny, että Heikin ongelmat johtuivat yleensä takarenkaiden pinnan kuoriintumisesta tai rakoille menemisestä. Heikillähän renkaat oli yleensä hyvä stintin alussa ja lopussa, kun kuralle mennyt pinta oli saatu pois. Ymmärtääkseni tämä voisi johtua renkaiden liiasta lämpenemisestä.

Sitä en sitten tiedä miten Hamilton vältti takarenkaiden pinnan pilaantumisen tai osui aina oikeaan lämpötila-alueeseen fillareidensa kanssa. Ehkä siinä on se mestarien ja muiden ero kans?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Tai sitten Hamiltonin ajotyylistä, jota pidetään jossain määrin kait agressiivisena. Siten sen ei pitäisi sopia kenties niin hyvin tosi raskaalla autolla ajeluun... Tiedä sitten.

Mitä tulee kausiin Heikin kanssa niin oon ymmärtäny, että Heikin ongelmat johtuivat yleensä takarenkaiden pinnan kuoriintumisesta tai rakoille menemisestä. Heikillähän renkaat oli yleensä hyvä stintin alussa ja lopussa, kun kuralle mennyt pinta oli saatu pois. Ymmärtääkseni tämä voisi johtua renkaiden liiasta lämpenemisestä.

Sitä en sitten tiedä miten Hamilton vältti takarenkaiden pinnan pilaantumisen tai osui aina oikeaan lämpötila-alueeseen fillareidensa kanssa. Ehkä siinä on se mestarien ja muiden ero kans?
Nii itsekin ymmärsin, että Kovalaisen ongelmat olivat renkaiden lämpötiloissa. Muistelen kuulleeni jostain lähetyksestä, että rengas tuhoutuu niin ali- kuin ylilämpöisenäkin.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Sen mitä olen ymmärtänyt kuskien omista toiveista, he haluaisivat nimenomaan enemmän sivusuuntaista pitoa (lateral grip). Eli sitä minkä puutetta Heikkikin lähes koko McLaren-ajan valitteli.

Bridgestonet nykyisellään kuluvat Heikin ajotyylillä, jossa jarrutellaan keskellä mutkaa. Eli ikään kuin ajetaan mutka läpi mahdollisimman kovalla vauhdilla, kun Hamilton jarruttaa ennen mutkaa ja kääntää sitten jyrkemmin. Heikillä kuoriutui McLarenin takarenkaat usein pahoin, varmaan johtuen em. syistä. (lähteenä kuulopuheet :))
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Saa nähdä miten uusilla seoksilla erilaiset kestävyydet tulevat ilmi... niiden luulisi olevan parempia kuin viime kautiset juuri sääntömuutosten takia ja sittenkin kun Bridgestone vetäytyy kauden päätteeksi onkin mielenkiintoista odotella ensi kauden vastaavia seoksia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Maikkarin uutinen, jonka mukaan Nick Heidfeld on vertaillut Lotusta ja Virginiä talvitesteissä, innosti minut etsimään kyseisen Auto Motor und Sportin artikkelin. Heidfeld esittää siinä ihan mielenkiintoisia arvioita eri tallien talvitesteissä esittämästä suorituskyvystä. Ainoastaan Mercedes jää arvioimatta, koska Nick on itse Mersun palkkalistoilla.

Tässä on kyseinen artikkeli alkuperäiskielellä. Ja jos saksan opinnot jäivät koulussa vähäisiksi, niin tässä on vielä Googlen robottienglanninnos samasta artikkelista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nii itsekin ymmärsin, että Kovalaisen ongelmat olivat renkaiden lämpötiloissa. Muistelen kuulleeni jostain lähetyksestä, että rengas tuhoutuu niin ali- kuin ylilämpöisenäkin.
Vähän yksinkertaistaen kuoriutuminen vaivaa yleensä rengasta, jota rasitetaan liikaa ennen kuin se saavuttaa toimintalämpönsä, rakkulat taas ylikuumennutta rengasta.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hippi laittoi linkin Amusin artikkeliin. Tässä Atlakselta jutun pääkohdat englanniksi. Nick ylistää tosiaan Red Bullia aika vietävästi.

Heidfelds analysis of the Barecelona test. He looked at the cars in fast corners, slow corners, over the kerbs, etc.

Ferrari:
- Ferrari impressed more during the Jerez test.
- In Jerez the balance of the car was neutral, while in Barcelona the car had a slight tendency to understeer (this could be explained by the nature of the Barcelona track, which provokes understeer, while Jerez provokes oversteer.)
- The car has a lot of downforce.
- The car is stable in fast corners, which gives the drivers confidence.
- Sudden over- or understeer can be correctly easily by the drivers, even on high fuel.


Red Bull:
- Without looking at the lap times, the Red Bull looked to be the best car after its updates.
- It is almost frightening how good the Red Bull is.
- Red Bull has "sandbagged" in Barcelona; they haven't shown their full potential.
- He has seldom seen a car that is so well balanced, both is fast and slow corners.
- No other car has as much downforce in fast corners than the Red Bull.
- No other car brake as late and as long into the corners as the Red Bull.
- No other car is as good over the kerbs as the Red Bull.
- The Red Bull swinged the less on/after a bumpy track.
- They have worked a lot on the suspension and damping.
- The car has very little over- and understeer.
- Vettel and Webber can very easily drive the car on the limit.

McLaren:
- Before the updates the car was very nervous when driving over bumps.
- The car was very "pitch senstive"; it had extreme reactions under breaking and acceleration (tail stepping out and such).
- After the updates, the car was transformed in terms of handling.
- It over- and understeers a bit too much still.
- The car is tuned very stiff also in slow corners.

Sauber:
- The most stiffly tuned car.
- It jumps very much on uneven ground.
- Looks like a car that is difficult to drive.
- For Kobayashi, he always worries that he just flies of.
- But the car seems to be fast.
- Much will depend on whether Sauber can maintain that level.

Toro Rosso:
- Suprisingly good.
- The car oversteers a bit too much, but still driveable, due to which the tyres won't be destroyed.

Williams:
- Almsot in all aspects average; nowhere it is particularly good or particularly bad.
- Tuned very soft, which makes it good to drive in slow corners and over the kerbs, but slows it down in fast corners.
- The Williams is the car that rolls the most in turn 9, the fast righthander.

Renault:
- Improved a lot with it updates.
- The car is very nervous, or has to be driven nervous and aggressive.
- Suffers quite a lot from over- and understeer, but still controllable.

Force India:
- The car goes very well in fast corners.
- A bit nervous, but might be partly due to the aggressive driving style of Sutil

Newcomers:
- The balance of the Virgin is a disaster.
- Lotus looks much more balanced.
- Lotus has more downforce, but less grip and poor traction.
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-...rk-1780134.
 
Ylös