Talvitestit 2010

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Hyvinhän Lotus on mukana kierrosajoissa ja Nico kepittäää paremmin Kuin Schumi aiempina päivinä.

LATEST TIMES
*
1 Rosberg Mercedes 1m20.686s
2 Buemi Toro Rosso 1m21.413s +0.727
3 Sutil Force India 1m22.951s +2.265
4 Massa Ferrari 1m23.490s +2.804
5 Barrichello Williams 1m23.976s +3.290
6 Trulli Lotus 1m25.059s +4.373
7 Kobayashi Sauber 1m26.216s +5.530
8 Petrov Renault 1m26.346s +5.660
9 Button McLaren 1m36.667s +15.981
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä kuskeihin tulee, niin en kans ymmärrä, että olisi keskinkertainen gridi.
Tai jos on, niin mitä se gridi sit on ollu ainakin viimeset kymmenen vuotta?!
Mun mielestä nyt on todellakin kutkuttavat kuskit taas joka tiimissä. Ferrarilla Massa ja Lonso, melki mestari ja mestari. Mäkillä kahden edellisen vuoden mestarit ja hyvin erilaiset kuskit keskenään, Hamin kyvyt tiedetään ja Nappikin saa nyt näyttää lopulta, että onko siitä mihinkään. Mersulla on tulevaisuutta ja menneisyyttä, jälkimmäinen on vaan yks kaikkien aikojen parhaista. Sit vielä Red Bull, mestaruudet puuttuu, mutta Vettel on tuleva mestari varmasti ja Webber jotain Buttonin luokkaa...

No kyllähän Vettelin kommentit http://www.ts.fi/f1/uutiset/114473.html viittaavat siihen että Ferrarilla on paras auto.
Mitäs se Vettel muuta puhuis? Ferraria on pidetty nyt parhaana koko ajan. Joten ilman muuta Vettel sanoo samaa, mutta voi myös tietää, että ei olla paljon perässä ja ehkä mennään vielä ohi. Turha siitä on puhua, että kyllä meiltä parempaa löytyy. ;)

....itse pidän aika-ajoja edelleen todella tärkeinä koska nyt on varikolla ohittaminen ehkä entistäkin vaikeampaa vaikka taktinen vapaus onkin lisääntynyt, ja radallahan tuskin edelleenkään on erityisen helppoa ohittaa. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä ohitusten suhteen.
Miten varikolla ohittaminen on entistä vaikeampaa? Mun mielestä se vois olla ennemminkin entistä helpompaa, kun varikolta pois tultaessa ollaan nopeampia kuin ennen varikkoa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/02/1066720

Talven F1-testien toiseksi viimeinen päivä Barcelonassa alkoi kuivassa, mutta kohtuullisen koleassa kelissä. Kun ensimmäinen tunti täyttyi saapui kuitenkin radan ylle kevyt tihkusade.

Mercedes GP:n Nico Rosberg on tänään ajovuorossa ja kellottikin nopeimman ajan 1.20,686. Se on pari kymmenystä hitaampi kuin näiden testien nopein noteeraus.

Toro Rosso -tallin Sebastien Buemi on kakkosena ja Force Indian Adrian Sutil kolmosena, Lotuksen Jarno Trulli pitää kuudetta tilaa 4,3 sekuntia Nicoa hitaammalla ajalla.
Hyvä aika Nicolta, olosuhteetkaan tuskin optimaaliset. Lotuksen vauhtikin vaikuttaisi hieman paremmalta jo.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8252
Sijainti
Helsinki
Miten varikolla ohittaminen on entistä vaikeampaa? Mun mielestä se vois olla ennemminkin entistä helpompaa, kun varikolta pois tultaessa ollaan nopeampia kuin ennen varikkoa.
Öö, mä oon vähä erimieltä. Aikaisempi varikko ohitustaktiikka on juurikin perustunut siihen, että ollaan hitaita varikolta tulon jälkeen. Jolloin se nopeampi on voinut pyyhkiä nopeita kierroksia edellä madelleen mentyä varikolle ja toisen madellessa "hitaasti " painavalla autolla.

Nyt kun yrittää samaa, niin saa pyyhkiä pidempään niitä kovia kierroksia, koska se varikolta paluukierros ei välttämättä olekkaan niin hidas kuin aikaisemmin.

Lisäksi kun varikkostopit ovat lyhyempiä, eikä aikaa ole hidastamassa henkilöiden reaktiot bensaletkun irroittamisessa, yms.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Melkein kaikilla. Kaikki eivät ole sokeasti tilastojen harhaanjohdettavissa.

No, "melkein kaikki" tarkoittaa kyllä lähinnä näitä kovempia talleja. Kokonaisuutena gridi on itse asiassa kuljettajapuolella tällä hetkellä todella keskinkertainen. Siksikin Ferrarilla on kyllä hyvät mahdollisuudet menestyä, ei välttämättä edes tarvita sen parempia kuskeja.
Esitän kauniin kysymyksen, mutta jos Ferrarilla olisi nyt Felipe ja KIMI niin olisiko tallilla silloin parhain kuskikaksikko?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Melkein kaikilla. Kaikki eivät ole sokeasti tilastojen harhaanjohdettavissa.

No, "melkein kaikki" tarkoittaa kyllä lähinnä näitä kovempia talleja. Kokonaisuutena gridi on itse asiassa kuljettajapuolella tällä hetkellä todella keskinkertainen. Siksikin Ferrarilla on kyllä hyvät mahdollisuudet menestyä, ei välttämättä edes tarvita sen parempia kuskeja.
:D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Öö, mä oon vähä erimieltä. Aikaisempi varikko ohitustaktiikka on juurikin perustunut siihen, että ollaan hitaita varikolta tulon jälkeen. Jolloin se nopeampi on voinut pyyhkiä nopeita kierroksia edellä madelleen mentyä varikolle ja toisen madellessa "hitaasti " painavalla autolla.

Nyt kun yrittää samaa, niin saa pyyhkiä pidempään niitä kovia kierroksia, koska se varikolta paluukierros ei välttämättä olekkaan niin hidas kuin aikaisemmin.
No joo totta tuokin. Tilanne on nyt toisin päin. Takana olevan kenties nopeamman kannattaa tulla ensin stopille ja ohittaa siten. Ennen piti toivoa, että bensaa on enemmän kuin edellä olevalla. Ja jos ei ollut niin se sit siitä.

Vaikea sanoo, mutta näin vaihtoehtoja on ainakin enemmän. Toki edellä ollut voi koittaa tasata tilit tulemalla stopille heti seuraavalla kierroksella...
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Vaikea sanoo, mutta näin vaihtoehtoja on ainakin enemmän. Toki edellä ollut voi koittaa tasata tilit tulemalla stopille heti seuraavalla kierroksella...
Joka ehkä on jo liian myöhään. Minä pidän näistä uusista säännöistä, ja uskon että taktikointi vieläkin aiheuttaa varikkokäynti-ohituksia juuri eri-aikaisten varikkokäyntien takia, jotka tapahtuvat koska autot käyttävät renkaitaan erilailla, sekä jotkut autot toimivat paremmin kuin toiset eri bensakuormilla.

Vielä muuten Barcelonassa sataa taas, ja Red Bullkin pääsi radalle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No joo totta tuokin. Tilanne on nyt toisin päin. Takana olevan kenties nopeamman kannattaa tulla ensin stopille ja ohittaa siten. Ennen piti toivoa, että bensaa on enemmän kuin edellä olevalla. Ja jos ei ollut niin se sit siitä.
Se on juurikin näin. Varikolta tuoretta kumia alle ja kun autoon ei laiteta lisää bensaa niin voisi ainakin olettaa että se on heti nopeampi kuin ennen stoppia. Ihan mielenkiintoista kun se bensamäärä ei enää merkkaa sitä että kummalla on parempi taktiikka, ja aikaisemmin pysähtymällä voikin saavuttaa etua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Aiemmin tietenkin renkailla pystyttiin päättelemään seoksista eri kulumisaikoja ja jopa hyvinkin tarkkoja kierrosmääriä milloin renkaat ovat kuluneita... Nyttemmin on mielenkiintoista nähdä miten Bridgestone pystyy tekemään renkaat ja millaisia ne oikein ovat suhteessa näihin edeltäjiinsä eli Goodyearin kirjainrenkaisiin nähden.

Jotenkin tuntuu siltä, että renkaat tulevat olemaan heikompia... Bensapuolesta voi sanoa, että tosiaankin kun on uudet renkaat niin auton pitäisi olla nopeampi kun on vähemmän bensaa ja nyt ei bensalla juuri kikkailla sillä vaikka joku lähtisi ns. Ultrakevyellä autolla eli 150 litralla kisaan niin siitä tulisi kisan loppua kohden melkoista talousajoa joten sillä ei paljoa kikkailla ja sekin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, että aina ei välttämättä uusi ole parempi kuin entinen käytetty seos koska joillakin radoilla eri seos ei sovi niin hyvin kuin toinen ja stoppien jälkeen kuluu yleensä jonkin verran aikaa renkaiden lämpiämiseen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Menee jo vähän turhankin koomiseksi, kun joka ainoa sessio päättyy punaiseen lippuun...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Niinhän tuo näyttää menevän... No onneksi on vielä yksi päivä jäljellä. Ja sitten seuraavan kerran nähdään kauden avauksessa miten käy.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Tuskin, mutta Fernando ja Kimi sitä saattaisi olla.
Eikö tuo ole aivan puhdasta paskapuhetta, että Fernando ja Kimi olisi? Edes Kimin menestyspisteet ja muut sälät joilla saa huippukuskin tittelin ei pysty neutralisoimaan Fernandon tuomia miinuspisteitä.

Näin mä oon ymmärtäny asian =)
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
1 Hamilton McLaren 1m20.472s
2 Webber Red Bull 1m20.496s +0.024
3 Massa Ferrari 1m20.539s +0.067
4 Vettel Red Bull 1m20.667s +0.195
5 Schumacher Mercedes 1m20.745s +0.273
6 Kobayashi Sauber 1m20.911s +0.439
7 Barrichello Williams 1m20.925s +0.453
8 Sutil Force India 1m21.305s +0.833
9 Buemi Toro Rosso 1m22.135s +1.663
10 Kubica Renault 1m23.759s +3.287
11 Kovalainen Lotus 1m25.251s +4.779
12 Di Grassi Virgin 1m26.160s +5.688

Kovalainen on selkeästi Virginin edellä joten Lotuksen pullat ovat ihan hyvin uunissa ottaen tilanteen huomioon. Aika tasaista on kärjessä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
1 Hamilton McLaren 1m20.472s
2 Webber Red Bull 1m20.496s +0.024
3 Massa Ferrari 1m20.539s +0.067
4 Vettel Red Bull 1m20.667s +0.195
5 Schumacher Mercedes 1m20.745s +0.273
6 Kobayashi Sauber 1m20.911s +0.439
7 Barrichello Williams 1m20.925s +0.453
8 Sutil Force India 1m21.305s +0.833
9 Buemi Toro Rosso 1m22.135s +1.663
10 Kubica Renault 1m23.759s +3.287
11 Kovalainen Lotus 1m25.251s +4.779
12 Di Grassi Virgin 1m26.160s +5.688
Tässä listassa voisi jo hyvinkin olla jotain totuutta. Kenties tänään nähdään kuitenkin vielä 1.20 alitus...?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
1 Hamilton McLaren 1m20.472s
2 Webber Red Bull 1m20.496s +0.024
3 Massa Ferrari 1m20.539s +0.067
4 Vettel Red Bull 1m20.667s +0.195
5 Schumacher Mercedes 1m20.745s +0.273
6 Kobayashi Sauber 1m20.911s +0.439
7 Barrichello Williams 1m20.925s +0.453
8 Sutil Force India 1m21.305s +0.833
9 Buemi Toro Rosso 1m22.135s +1.663
10 Kubica Renault 1m23.759s +3.287
11 Kovalainen Lotus 1m25.251s +4.779
12 Di Grassi Virgin 1m26.160s +5.688

Kovalainen on selkeästi Virginin edellä joten Lotuksen pullat ovat ihan hyvin uunissa ottaen tilanteen huomioon. Aika tasaista on kärjessä.
Vaikuttaa siltä, että ainakin sijat 1-7 ovat kaikki aika-ajovetoja tyhjillä tankeilla, ehkä myös Sutilin ja Bueminkin ajat. Tämä päivä antanee paremman kuvan voimasuhteista kuin mikään aikaisemmista testipäivistä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaikuttaa siltä, että ainakin sijat 1-7 ovat kaikki aika-ajovetoja tyhjillä tankeilla, ehkä myös Sutilin ja Bueminkin ajat. Tämä päivä antanee paremman kuvan voimasuhteista kuin mikään aikaisemmista testipäivistä.
Vuosi sitten mentiin vähän alle 1.19. Joten siihen on vielä 1,5 sekuntia. Voisiko kapeamman etufillarit verottaa niin paljon ajasta? Seokset muuten kait on aika lähellä. Tai jotain muutoksia on kait tietty tehty, etteivät sula alle täydellä kuormalla. Niin juu ja autojen minimipaino on nyt korkeampi kuin vuosi sitten.

Ok, voisi nämä ollakin melko kuivia vetoja. Lyhyitä olivat kait ainakin.

Autosport:
15:00 Eight cars are within 0.439s at the front of the field after today's flurry of qualifying simulations - which bodes well for a thrilling season.

Kunpa olisikin näin. Eli seitsemän tallia hyvässä vauhdissa (Vettel ja Webber molemmat ajaneet tänään)...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös