Talvitestit 2013 - Viikko 2 - Barcelona - 19.-22.2.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
On kevättä ilmassa kun rengaspaniikki on taas tehnyt paluun. Ja kas kummaa kun taas kauden alkaessa ne nakit kestääkin ihan hyvin. Loppukaudesta kuuluu jo mutinaa kuinka renkaat ovat liian hyvät. Kaikki on mahdollista, mutta jos parista viime vuodesta voidaan vetää jotain johtopäätöksiä, niin kisoissa renkaat kestää paremmin kuin talvitesteissä.
Voihan se niinkin olla, mutta viimekauden talvitesteissä ei ollut lähellekkään yhtäkovia aikapudotuksia vähän pidemmissä stinteissä. Viime vuonna se oli noin 2s luokkaa nyt reilusti yli 5s. Tänä vuonna Jerezessiä syytettiin radan pintaa ja nyt Barcelonassa kylmyyttä.

Toivottavasti kulutus pienenee, muuten auton ominaisnopeudesta tulee toisarvoista, kun pääosan vie sen renkaiden kulutus.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voihan se niinkin olla, mutta viimekauden talvitesteissä ei ollut lähellekkään yhtäkovia aikapudotuksia vähän pidemmissä stinteissä. Viime vuonna se oli noin 2s luokkaa nyt reilusti yli 5s. Tänä vuonna Jerezessiä syytettiin radan pintaa ja nyt Barcelonassa kylmyyttä.

Toivottavasti kulutus pienenee, muuten auton ominaisnopeudesta tulee toisarvoista, kun pääosan vie sen renkaiden kulutus.
Se olisi huolestuttavaa, jos entistä pehmeämmät renkaat kestäisivät jo tässä vaiheessa hyvin. Se tarkoittaisi pelkkiä yhden stopin kisoja koko kauden jälkipuoliskon (ja sekin vain sääntöjen takia). Niiden pitää kulua tässä vaiheessa ja näissä olosuhteissa, jotta niillä jokseenkin saavutetaan se, mitä niillä haetaan: 2-3 stoppia. Radasta riippuen pitää vain valita sellaiset seokset jotka kestävät sopivasti, nythän nuo kokeilevat useampaa kuin kahta seosta.

-Edit- Viime vuonna Espanjan kisassa käytettiin hardia ja softia. Eiköhän se kovin seos tälläkin kertaa ole se kisan perusseos.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Radasta riippuen pitää vain valita sellaiset seokset jotka kestävät sopivasti, nythän nuo kokeilevat useampaa kuin kahta seosta.
Barcelonassa ovat ajaneet oikeastaan vain kahdella kovimmalla vaihtoehdolla eli mediumeilla ja kovilla. Vettelin ja Perezin parhaat ajat tuli pehmeillä. Pystyivät ajamaan vain yhden nopean kierroksen, jonka jälkeen oli pakko tulla varikolla, kun niillä ei enää pystynyt ajamaan. Ajoista näkee, että kovat kestää jotenkuten, mutta mediumit kuluu hirvittävää vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barcelonassa ovat ajaneet oikeastaan vain kahdella kovimmalla vaihtoehdolla eli mediumeilla ja kovilla. Vettelin ja Perezin parhaat ajat tuli pehmeillä. Pystyivät ajamaan vain yhden nopean kierroksen, jonka jälkeen oli pakko tulla varikolla, kun niillä ei enää pystynyt ajamaan. Ajoista näkee, että kovat kestää jotenkuten, mutta mediumit kuluu hirvittävää vauhtia.
No, viime vuonna Espanjan GP:ssä kärki ajeli ensin softeilla 10 kierrosta ja sitten loppukisan kolmella setillä kovia. Varmaan kovin kaukana se ei ole tämän vuoden rengastaktiikoista, oli se pehmeämpi seos sitten medium tai soft.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No, viime vuonna Espanjan GP:ssä kärki ajeli ensin softeilla 10 kierrosta ja sitten loppukisan kolmella setillä kovia. Varmaan kovin kaukana se ei ole tämän vuoden rengastaktiikoista, oli se pehmeämpi seos sitten medium tai soft.
Ei ollut viimevuonna myöskään vastaavaa kulumista Barcelonan talvitesteissä mitä nyt. Ei ole kovinkaan relevanttia tehdä tämän vuoden rengastaktiikan ennustuksia viime vuotisten perusteella, kun kysessä on eri renkaat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ollut viimevuonna myöskään vastaavaa kulumista Barcelonan talvitesteissä mitä nyt. Ei ole kovinkaan relevanttia tehdä tämän vuoden rengastaktiikan ennustuksia viime vuotisten perusteella, kun kysessä on eri renkaat.
Pah, kyllä tallit ne renkaat osaavat hanskata tänäkin vuonna. F1:n pitääkin olla haasteellista. Kun säännöt eivät muuten muuttuneet, niin onpahan edes renkaissa haastetta. Teen ennustuksen tallien oppimiskyvyn perusteella, sekä sen perusteella, että Catalunya on raaka renkaille.

Sitäpaitsi jos kulutus on kovaa, niin ei ne tallit silti kolmea settiä enempää kovia käytä, kun ei niitä ole enempää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Pah, kyllä tallit ne renkaat osaavat hanskata tänäkin vuonna. .
Olenko väittänyt etteivät osaisi?

F1:n pitääkin olla haasteellista. Kun säännöt eivät muuten muuttuneet, niin onpahan edes renkaissa haastetta.
Mielestäni ei ole kovinkaan ideaalitilanne, että rengaskulutus ratkaisee voittoja.

Sitäpaitsi jos kulutus on kovaa, niin ei ne tallit silti kolmea settiä enempää kovia käytä, kun ei niitä ole enempää.
En ole ottanut mitään kantaa montako settiä renkaita käytetään.

Vai, että tallien oppimiskyvyn perusteella...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Pah, kyllä tallit ne renkaat osaavat hanskata tänäkin vuonna. F1:n pitääkin olla haasteellista. Kun säännöt eivät muuten muuttuneet, niin onpahan edes renkaissa haastetta. Teen ennustuksen tallien oppimiskyvyn perusteella, sekä sen perusteella, että Catalunya on raaka renkaille.

Sitäpaitsi jos kulutus on kovaa, niin ei ne tallit silti kolmea settiä enempää kovia käytä, kun ei niitä ole enempää.
Eikö siinä ole tarpeeksi haastetta, että yritetään tehdä autosta nopeampi kuin muiden?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Web Slaven ei tartte selittää kuinka mahdoton yhtälö sen on, mutta olisihan se hienompaa, jos autoja vois vähän vapaammin edes jollain osa-alueella rakentaa, ettei ainoa ero ole se, että montako kierrosta jonku renkaat kestää. Ei kai tätä voi kukaan kiistää. Ihan siis yleinen huomio.

Ja kyllä, kaikki ottaa parhaan ratkasun käyttöön parissa kaudessa, mutta ei se yksin tee tuosta mahdotonta ajatusta. Muista syistä se sitä saataa kyllä olla...

PS: tämä viesti on kirjoitettu etanolin vaikutuksen alaisena, joten pilkun viilaaminen on kiellettu, jos joku vastaa tähän :)
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Web Slaven ei tartte selittää kuinka mahdoton yhtälö sen on, mutta olisihan se hienompaa, jos autoja vois vähän vapaammin edes jollain osa-alueella rakentaa, ettei ainoa ero ole se, että montako kierrosta jonku renkaat kestää. Ei kai tätä voi kukaan kiistää. Ihan siis yleinen huomio.

Ja kyllä, kaikki ottaa parhaan ratkasun käyttöön parissa kaudessa, mutta ei se yksin tee tuosta mahdotonta ajatusta. Muista syistä se sitä saataa kyllä olla...

PS: tämä viesti on kirjoitettu etanolin vaikutuksen alaisena, joten pilkun viilaaminen on kiellettu, jos joku vastaa tähän :)
Ei tarviikkaan selittää kun luulee olevansa niin muiden yläpuolella.
Hienoja aikoja oli ne, kun Michelin ja Bridgestone tekivät hyviä renkaita toisiaan vastaan. :)
Tsori jos meni offtopic...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olenko väittänyt etteivät osaisi?
Et, mutta pelkäsit, että rengaskulutus on suurimmassa roolissa kisojen ratkaisuussa.
Mielestäni ei ole kovinkaan ideaalitilanne, että rengaskulutus ratkaisee voittoja.
Eikö siinä ole tarpeeksi haastetta, että yritetään tehdä autosta nopeampi kuin muiden?
Renkaiden hyödyntäminen on osa auton nopeutta. Insinöörit ne voitot edelleen enimmäkseen ratkaisee (ja kuskit voivat tupeloinnillaan sen estää). Samat renkaat ne on kaikille, joten ei ne renkaat sinällään ratkaise.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Web Slaven ei tartte selittää kuinka mahdoton yhtälö sen on, mutta olisihan se hienompaa, jos autoja vois vähän vapaammin edes jollain osa-alueella rakentaa, ettei ainoa ero ole se, että montako kierrosta jonku renkaat kestää. Ei kai tätä voi kukaan kiistää. Ihan siis yleinen huomio.
Onhan noissa autoissa merkittäviä eroja ajo-ominaisuuksissa, suoranopeudessa ja alaspainatuksessa... Mitä muuta tarvitaan?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Onhan noissa autoissa merkittäviä eroja ajo-ominaisuuksissa, suoranopeudessa ja alaspainatuksessa... Mitä muuta tarvitaan?
alaspainatus? :D downforce? vai punttitreeneistäkö täällä alettiin puhuun?

edit: jos suomeksi puhutaaan, nii käyttäisin termiä "pitovoima". Käytetään ainaki magneeteissa ilmaisemaan kilo/newton määrää, joka tarvitaan irroittamaan magneetti pinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jep, downforce on paras, vaikka ei oo suomea. Pitovoima viittaa liikaa renkaan pitoon (mielikuva).
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jep, downforce on paras, vaikka ei oo suomea. Pitovoima viittaa liikaa renkaan pitoon (mielikuva).
Jep. Onhan downforce jo niin iskostunut puhekieleen, että sen voisi jopa äidinkilen opetajat hyväksyä suomalaiseen sanastoon. On paljon muitakin sanoja, millle ei enään alkuperäisiä suomenkielisiä termejä tarvita, kuten ledi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Lotus aikoo ajaa aamulla lyhyitä ja päivällä pitkiä vetoja.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jep. Onhan downforce jo niin iskostunut puhekieleen, että sen voisi jopa äidinkilen opetajat hyväksyä suomalaiseen sanastoon. On paljon muitakin sanoja, millle ei enään alkuperäisiä suomenkielisiä termejä tarvita, kuten ledi.
Tottahan tämä. Toisaalta tietotekniikka ja sitä sivuavat asiat ovat sellaisia aloja, että mikään kieli ei pysy niiden mukana :) mut on meillä kuitenkin tietokonetta,läppäriä,näppäimistöä,olio-ohjelmointia.. (computer,laptop/notebook,keyboard,object-oriented programming).. ei se väärin ole kokeilla suomenkieltäkin :) en kuitenkaan väittänyt, että "downforce" huono olis. Kuha toin oman soppani pöydälle suomennoksien suhteen. Sori offtopicin aloituksesta :p

edit: kappas, testit alkoi. "päk tu bisnes"
 
Viimeksi muokattu:
Ylös