Talvitestit 23.-25.2.2023 Bahrain International Circuit

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Norriksen kehonkielestä päätellen ei mene Mclarenilla taaskaan putkeen. Toivottavasti on Norriksella hyvät purkupykälät pahvissa meinaan olisi nyt edes kilpailuttanut markkina-arvonsa ennen kuin laittoi nimensä pitkään pahviin.
Palkkaahan Norrisille maksetaan mediatietojen mukaan varsin hulvattomasti, että mikäs siinä on ajellessa. Viime vuosi vaan saattoi olla viimeinen kerta, kun kukaan oli ovella koputtelemassa. Nyt jos Piastri antaa pataan heti alkukaudesta, niin ei ole kahta kysymystä siitä, että kumman perässä isot tallit silloin ovat. Toisaalta voi olla McLarenin etu päästää Norris irti kalliista sopparistaan ja rakentaa tallia pikkurahalla ajelevan Piastrin ympärille.

Toinen kysymys on sitten se, että missä niitä ajopaikkoja on tarjolla enää. Kun katsoo Red Bullia, Ferraria ja Mercedesiä, niin kaikkien kolmen ovet ovat säpissä kauden 2024 ylitse (olettaen että Hamilton tekee sen paljon puhutun jatkosopimuksen). En välttämättä lähtisi ovet paukkuen McLarenilta, jotta pääsisin ajamaan toista keskinkertaista autoa... Jonkin uuden tallin pitäisi siis nousta nyt nopeasti kärkikahinoihin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Palkkaahan Norrisille maksetaan mediatietojen mukaan varsin hulvattomasti, että mikäs siinä on ajellessa. Viime vuosi vaan saattoi olla viimeinen kerta, kun kukaan oli ovella koputtelemassa. Nyt jos Piastri antaa pataan heti alkukaudesta, niin ei ole kahta kysymystä siitä, että kumman perässä isot tallit silloin ovat. Toisaalta voi olla McLarenin etu päästää Norris irti kalliista sopparistaan ja rakentaa tallia pikkurahalla ajelevan Piastrin ympärille.

Toinen kysymys on sitten se, että missä niitä ajopaikkoja on tarjolla enää. Kun katsoo Red Bullia, Ferraria ja Mercedesiä, niin kaikkien kolmen ovet ovat säpissä kauden 2024 ylitse (olettaen että Hamilton tekee sen paljon puhutun jatkosopimuksen). En välttämättä lähtisi ovet paukkuen McLarenilta, jotta pääsisin ajamaan toista keskinkertaista autoa... Jonkin uuden tallin pitäisi siis nousta nyt nopeasti kärkikahinoihin.
Sinänsä Norriksella on vaihtoehdot vähissä. Red Bullilla voisi Perezin jälkeen olla tilaa. Vai onkos Perezin sopimus 2024 asti? Norris voisi sopia sinne myös muulta tyyliltään. On vähän sellainen hupiveikko ja hyvin pärjäsi ricciardolle josta ree bullilta on kokemusta niin miksei Verstappenin tallikaveriksi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
RB on ainakin useampaan kertaan yrittänyt palkata Landoa, niin voisi ajatella Checon paikan olevan hieman heikoissa kantimissa, mikäli tämä purkaisi oman pitkån sopimuksensa Mäkin kanssa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Vaikea kuvitella että Norris lähtisi Verstappenin tallikaveriksi tuhoamaan uransa. Ainoat mahdolliset järkevät tuolit lähiaikoina kärkitalleissa näkisin olevan vain Ferrarilla jos Sainz jatkaa heikkoja esityksiä ja floppaa täysin tällä kaudella. Ferrari on todistanut olevansa jälleen tasa-arvoinen talli joten Ferrari voisi maksaa Sainzin viimeisen vuoden ulos saadakseen Hamiltonin ja Russellin tasoisen parivaljakon.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Vaikea kuvitella että Norris lähtisi Verstappenin tallikaveriksi tuhoamaan uransa. Ainoat mahdolliset järkevät tuolit lähiaikoina kärkitalleissa näkisin olevan vain Ferrarilla jos Sainz jatkaa heikkoja esityksiä ja floppaa täysin tällä kaudella. Ferrari on todistanut olevansa jälleen tasa-arvoinen talli joten Ferrari voisi maksaa Sainzin viimeisen vuoden ulos saadakseen Hamiltonin ja Russellin tasoisen parivaljakon.
:D :D Sainz heikkoja esityksiä. Sulla on kyllä jotain henkilökohtaista vissiin vastaan. Voittihan tuo yhden kisan viime kaudella. Toki LecLerc on parempi oletettavasti, mutta ei Sainzin esitykset nyt mitään erityisen heikkoja ollut eettä pitää tallipaikkansa puolesta pelätä. Valot päälle.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
:D :D Sainz heikkoja esityksiä. Sulla on kyllä jotain henkilökohtaista vissiin vastaan. Voittihan tuo yhden kisan viime kaudella. Toki LecLerc on parempi oletettavasti, mutta ei Sainzin esitykset nyt mitään erityisen heikkoja ollut eettä pitää tallipaikkansa puolesta pelätä. Valot päälle.
Ferrari oli kauden alkupuoliskolla paras auto ja läpi kauden nopein aika-ajoauto, joten syytäkin oli napata edes yksi voitto. Molemmat Ferrarikuskit tekivät virheitä, Sainz ehkä hiukan enemmän, mutta sen lisäksi Sainz on vauhdillisesti perässä. Ei se kausi katastrofi ollut, mutta totesi Sainz myös ettei tykännyt viime kauden autosta ollenkaan joka varmasti osasyy Leclercille jäämiselle. Jos tilanne tästä pahenee auton olevan edelleen Leclercin mieleen ja ero Leclerciin kasvaisi sekä virheet pysyisivät mukana niin miksei tulisi radikaalejakin peliliikkeitä Ferrarilta. Mutta tosiaan Sainzin pitäisi flopata kunnolla ensi kaudella että sopimuksia revittäisiin.

On tuosta Sainzin spinnailemisesta ollut juttua viime kaudella. Tuon lisäksi Sainz taisi olla ainoa joka spinnasi Japanin sateessa seinään.

 
Viimeksi muokattu:

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Ferrari oli kauden alkupuoliskolla paras auto ja läpi kauden nopein aika-ajoauto, joten syytäkin oli napata edes yksi voitto. Molemmat Ferrarikuskit tekivät virheitä, Sainz ehkä hiukan enemmän, mutta sen lisäksi Sainz on vauhdillisesti perässä. Ei se kausi katastrofi ollut, mutta totesi Sainz myös ettei tykännyt viime kauden autosta ollenkaan joka varmasti osasyy Leclercille jäämiselle. Jos tilanne tästä pahenee auton olevan edelleen Leclercin mieleen ja ero Leclerciin kasvaisi sekä virheet pysyisivät mukana niin miksei tulisi radikaalejakin peliliikkeitä Ferrarilta. Mutta tosiaan Sainzin pitäisi flopata kunnolla ensi kaudella että sopimuksia revittäisiin.

On tuosta Sainzin spinnailemisesta ollut juttua viime kaudella. Tuon lisäksi Sainz taisi olla ainoa joka spinnasi Japanin sateessa seinään.
No en nyt tiedä. Sainz voitti Leclercin 2021, ei mikään turha kaveri kuitenkaan, ja jos katsoo Ferrarin kuskipolitiikkaa niin aika pitkään siellä esim Räikköstä roikotettiin vaikka turpaan tuli Alonsolta ja Vettelilta aika rumilla lukemilla välillä..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
En yhtään ihmettele. Auto näyttää olevan samanlainen roska kuin viime vuonna ja lisäksi vielä susiruma. Kyllähän Landon talentti menee hukkaan tuolla täysin.

Ihme sekoilua on kyllä. Taas oli ongelmia saada auto ajoissa valmiiksi ja tulos on huono. Ilmeisesti joku suuri päivitys tulossa alkukaudesta ja tämä on joku evoluutioversio. Tosin pitäisi silti kait olla ees jotain kehitystä havaittavissa?
On kyllä surullista nähdä, mihin jamaan brittiläiset suurtiimit, Williams ja McLaren, ovat vajonneet.

Kummatkin dominoivat 1980- ja -90- luvuilla, vielä 2000- luvun alussakin. Mutta nyt ovat kuin varjo eilispäivien loistostaan.

McLarenilla on vielä kaksi huipputalenttia riveissään, Norris ja Piastri, joiden urat menevät viemäristä alas tällä menolla.

Toisaalta kyllähän McLaren konttasi Häkkisen uran alkuaikoina, kun oli Peugeotin, Fordin, ja jopa Lamborghinin moottoria (Lamborghini tosin vain testikäytössä), ennenkuin Mercedeksen moottoreilla tuli mestaruuksia. Voihan se olla niinkin, että McLaren vielä nousee samaantapaan, kuin 1990- luvulla teki muutaman vaikean kauden jälkeen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
No en nyt tiedä. Sainz voitti Leclercin 2021, ei mikään turha kaveri kuitenkaan, ja jos katsoo Ferrarin kuskipolitiikkaa niin aika pitkään siellä esim Räikköstä roikotettiin vaikka turpaan tuli Alonsolta ja Vettelilta aika rumilla lukemilla välillä..
Ferrarilla on tosiaan ollut lehmän hermoja esim Massan ja Räikkösen kanssa, mutta esimerkiksi Vettelin kanssa ei kauan jahkailtu kun annettiin lopputili. Asiaa helpotti Vettelin sopimustilanne jota ei vain uusittu.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Hyvää vertailua kärkitallien eroista eri ratkaisuista.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ferrarilla on tosiaan ollut lehmän hermoja esim Massan ja Räikkösen kanssa, mutta esimerkiksi Vettelin kanssa ei kauan jahkailtu kun annettiin lopputili. Asiaa helpotti Vettelin sopimustilanne jota ei vain uusittu.
Uskon että Kimillä kävi osittain myös tuuri. Vettelin tarkoitus oli tuoda mestaruus ja Kimi ajaa ne varmat podiumit mitkä tekikin ja oli vauhdillisesti sopiva. Aina kympän päässä niin ei uhkaa kemioita. Lisäksi ei oikein tainnut markkinoilla olla sopivampaakaan vaihtoehtoa ennen kuin LecLerc oli ajettu sisään Alfalla. Mikäli Bianchi ei olisi kuollut niin uskon että hän olis nostettu jossain vaiheessa Ferrarille ja Kimillä olis kausi kaks jäänyt ajamatta Ferrarilla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Ferrarilla on tosiaan ollut lehmän hermoja esim Massan ja Räikkösen kanssa, mutta esimerkiksi Vettelin kanssa ei kauan jahkailtu kun annettiin lopputili. Asiaa helpotti Vettelin sopimustilanne jota ei vain uusittu.
Ei kai voi sanoa Ferrarilla pelkästään, kun johtohahmot on eri?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
Ferrarilla on tosiaan ollut lehmän hermoja esim Massan ja Räikkösen kanssa, mutta esimerkiksi Vettelin kanssa ei kauan jahkailtu kun annettiin lopputili. Asiaa helpotti Vettelin sopimustilanne jota ei vain uusittu.
No mitäs kaikkia kuskeja esim noiden tilalle olisi pitänyt vaihtaa?
Tuolla on 20 autoa ja vaan pari kaveria, jotka yleensä erottuvat poikkeuksellisesti muiden joukosta, joka tuppaa unohtumaan, eikä ne pari voi ajaa useammalla autolla samaan aikaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
No mitäs kaikkia kuskeja esim noiden tilalle olisi pitänyt vaihtaa?
Tuolla on 20 autoa ja vaan pari kaveria, jotka yleensä erottuvat poikkeuksellisesti muiden joukosta, joka tuppaa unohtumaan, eikä ne pari voi ajaa useammalla autolla samaan aikaan.
Taidettiin siellä useasti vaihtoehtoja tutkiskella kun pätkäsoppareita jaeltiin, mutta ei löytynyt varteenotettavaa. Mutta ei niitä Massan Alonson kaverina ja Räikkösen toisen Ferrarivisiitin esitykset mitään mairittelevia olleet vaikka saivatkin ajaa pitkään tuloksista huolimatta. Alonson hankala luonne ja Vettelin status varmasti hankaloittivat isojen kalojen haalimisen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3697
The Race -sivustolla on myös arvuuteltu tallien nokkimisjärjestystä talvitestien perusteella: Ranking the 10 F1 teams after 2023 pre-season testing (the-race.com). Itävaltalais-thaimaalaiselle energiajuomamerkille povataan ennakkosuosikin paineita.
The Race sivuston mukaan nokkimisjärjestys on siis:

1. Red Bull
2. Ferrari
3. Aston Martin
4. Mercedes
5. Alpine
6. Alfa Romeo
7. Haas
8. Alphatauri
9. McLaren
10. Williams
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
On kyllä surullista nähdä, mihin jamaan brittiläiset suurtiimit, Williams ja McLaren, ovat vajonneet.

Kummatkin dominoivat 1980- ja -90- luvuilla, vielä 2000- luvun alussakin. Mutta nyt ovat kuin varjo eilispäivien loistostaan.

McLarenilla on vielä kaksi huipputalenttia riveissään, Norris ja Piastri, joiden urat menevät viemäristä alas tällä menolla.

Toisaalta kyllähän McLaren konttasi Häkkisen uran alkuaikoina, kun oli Peugeotin, Fordin, ja jopa Lamborghinin moottoria (Lamborghini tosin vain testikäytössä), ennenkuin Mercedeksen moottoreilla tuli mestaruuksia. Voihan se olla niinkin, että McLaren vielä nousee samaantapaan, kuin 1990- luvulla teki muutaman vaikean kauden jälkeen.
Mäkki nousi 90-luvun lopulla oikeastaan Adrian Neweyn suunnittelemien autojen ansiosta. Mersun moottorilla oli toki merkityksensä, mutta ei se ollut mitenkään tehokkaampi kuin muut, mutta samalla viivalla muiden mottien kanssa. Mäkin tai Williamsin uuteen nousuun vaaditaan ehdottomasti huippuluokan aerodynaamikko, jonka käsistä syntyy auto mitä muilla ei ole. Newey on jo vanha mies, mutta kyllä moni muukin varmaan tietää samat asiat kuin hänkin. Pitkä kokemus ja täydellinen ymmärrys tekemistään asioista on sellainen valtti mitä muilla suunnittelijoilla ei oikein ole. Ne tulevat vain tekemisen ja kokemisen kautta. Pitäisi siis olla se jota kopioidaan ja se joka näyttää kehityksen suunnan. Ongelma onkin siis löytää henkilä joka tietää ja taitaa aeron. Pätevän kuskin löytäminen on huomattavasti helpompi taski kuin pätevän pääsuunnittelijan löytäminen.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kyllä Mersun mylly oli muistaakseni paras moottori juuri ennen vuosituhannen vaihdetta. Tosin ilman Neweyä tuskin Laareni olisi voinut voittaa Ferrarin unelma tiimiä. Myös erittäin nopea Häkkinen oli osa ratkaisevaa yhtälöä.

Nykyisen kurssin kääntäminen muutamassa vuodessa on mahdotonta budjettikatosta johtuen. Nykyinen tekninen suunnittelupuoli ei ole lähellekään riittävällä tasolla. Siis jos taaperrus on todellakin tuota luokkaa miltä talvitesteissä näyttää. Tämän hetkisellä suoritustasolla jäätäisiin sarjassa yllättäen viimeiseksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
The Race sivuston mukaan nokkimisjärjestys on siis:

1. Red Bull
2. Ferrari
3. Aston Martin
4. Mercedes
5. Alpine
6. Alfa Romeo
7. Haas
8. Alphatauri
9. McLaren
10. Williams
No en ihan laittaisi Aston Martinia noin korkealle. Mercedes ja Ferrari ovat varmasti edelleen ne tallit, jotka keräävät sen mitä Red Bull pudottaa kuormastaan. Alfa Romeo ja Haas saattavat aloittaa kauden hyvin, kuten usein on tapana, mutta valuvat alaspäin kauden edetessä, kun kuljettajat väsyvät ja autotkin jäävät teknisestä kehityksestä jälkeen. Williamsille olisi katastrofi aloittaa kausi sarjan hitaimpana, mutta toisaalta heidän autonsa vaikuttaakin siltä kuin virta olisi vähissä.
 
Ylös