Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
ainakin sateella nopeudet on varmaan aika paljon hiljaisemmat kun aikaisemmin, ja varmaan kuivalla mutkanopeudet on hiljaisempia...?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No joo'o, toki toki. Mutta ennemmin ovat vaatineet isomman tällin, minkä myötä on nokkakappalekin saattanut lähteä litomaan. Ja taas isomman tällin ansiosta siipi on saattanut lähteä kiertoradalle eikä vain tippua maahan.
Eiköhän ne kiinnikkeet ole tehty ainakin yhtä vahvoiksi kuin ennenkin. Samanlaisia tällejä/voimia niiden on aina täytynyt kestää. Ehkä nyt ne on jopa vahvemmat kun etusiivet taitavat tuottaa enemmän downforcea. Toki nyt siipiä nyt menee varmasti enemmän rikki koska siipi on pidemmältä matkalta matalalla ja leveämpi. Aerodynaamisten ominaisuuksiensa ansiosta irrotessaan ne siivet ei kyllä mihinkään ilmoille lähde vaan painuu maahan. Sivulle ehkä voi liukua/lentää.

Ja toiseks, päätylevyt on joo ollu renkaiden edessä, mutta paljon keskempänä. Jollon keskimäärin siipi kääntyy ainakin toisen renkaan edestä pois osuessaan toiseen...mahdollisesti ainakin. Nyt levee aura jää varmasti molempien fillareiden alle...

Jotakuinkin tälläistä koitin hakea... :)
Joo no eiköhän se peli ole menetetty siinä vaiheessa kun etusiipi menee rikki. Jäi sitten toisen tai molempien eturenkaiden alle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
ainakin sateella nopeudet on varmaan aika paljon hiljaisemmat kun aikaisemmin, ja varmaan kuivalla mutkanopeudet on hiljaisempia...?
Suoranopeudet ja nopeat mutkat mennään -09 autoilla hitaampaa, mutta tosiaan hitaat mutkat sitten nopeampaa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Seiltä hajos autosta jotain muuta... ja lähti ehkä siksi lapasesta. Helppo syyttää renkaita. Niihän tekivät silloinkin kun auto petti Kovalaisen alta ja henki meinas lähteä.

Totuus olikin oma suunnitteluvirhe ja julkinen anteeksipyyntö vannevalmistajalle. Heikin palkkaan sitten kuuluikin ritsassa istuminen ilman anteeksipyyntöä...
Mistä oot tollaista kuullut? Eikös se nimenomaan ollut valmistusvika, elikkä vika oli vannevalmistajan päässä. Mitenkä siitä saa suunnitteluvirheen?

It has been established that, owing to a process fault during manufacture, the outer clamp surface of the wheel was given a clear lacquer coating. As a consequence of this fault, the clamp load that attached the wheel was not to specification.

In running, the consequent loss of load caused the wheel to fret and distort, leading to its eventual failure.

Vodafone McLaren Mercedes and the wheel supplier have now established new procedures designed to prevent a re-occurrence of this issue. McLaren Press Statement.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
joo noni vähän arvasinkin, että tapahtui. Huomatkaa, että jo ekassa kuvassa näkyy jälki rengasvallissa ja Takapyörän takana ei ole uraa hiekassa.
Täytyy aina jonkun Sherlockki olla :D

edit. renkaat näyttävät melko ehjiltä. Ehkä se hajoaminen ei vaan näy päälle, tai sitten Mclaren teki taas laarenit. Kun Hamilton on kyseessä, niin se ei olisi yllätys.
Jep, olin väärässä, kyllähän siinä on vähän rengaskasaan osuttu. En tiedä mistä oli peräisin tieto siitä, että ulosajo olisi johtunut renkaan hajoamisesta, tässä "virallinen" totuus McLarenin sivuilta:

McLaren sanoi:
Lewis joined the test this morning as the team began working through a series of pitstop practices. The morning session was spent introducing Lewis to the new aero package and setting up the car to his liking. That work continued into the afternoon, with the team focusing on longer runs and additional pitstop practices. Running was hampered by an off at Turn Two at mid-afternoon: Lewis lost the car at the exit of the second corner and hit a tyre-barrier, which broke off a front-wing endplate and damaged the nose struts. After some repairs to the front-end, he was able to complete the remainder of the session.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mistä oot tollaista kuullut? Eikös se nimenomaan ollut valmistusvika, elikkä vika oli vannevalmistajan päässä. Mitenkä siitä saa suunnitteluvirheen?
Mulle on jäänyt sellainen mielikuva, että tallit (tai ainakin McLaren) lakkaa itse noi vanteet. Ei välttämättä pidä paikkaansa tuo mielikuva kyllä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kierroksethan on rajoitettu 18000 rpm, mutta toki aeron puolesta voisi olla vähän tasoitusta sille kun on vähemmän ilmanvastusta.
Vähemmän ilmanvastusta?
Suoranopeudet ei ole hitaampia pelkästään kierrosrajoittimen takia. Olen kyllä käsittänyt aika vahvasti (ja jotkut kuljettajat sanoi sen myös), että nämä härpäkkeiden poistot (säännöt) hidastavat auton nopeutta.

Ajatellaan vaikka takarenkaita, ennen sen edessä oli vaikka minkälaista siipeä ohjaamassa ilmaa sen yli, nyt ei ole mitään. Eli dragia esiintyy näissä -09 autoissa huomattavasti enempi.

Itsekään en muistanut kierrosrajoitinta, mutta sen mukaan tuleminen tekee asiasta päivänselvän. Aero on siis dragin takia suoranopeuksia hidastavaa.

Siis nykyään autoon kohdistuva ilma törmää autoon, ennen se ohjautui sen ohi erinäisten härpäkkeiten takia, jotka ei siis olleet välttämättä downforcen takia, vaan myös suoranopeuden takia.. (jos asiaa liioitellaan, eli tottahan se ilma ennenkin on törmännyt)

Pacari sanoi:
Päinvastoin. Suoralla mennään nyt hieman, huom. hieman lujempaa.
Tästä olen siis erimieltä.

EDIT: KERS:n vaikutusta suoranopeuteen en ole ottanut huomioon. KERS:iä käytetään pääasiassa kiihdytyksissä, eikä se huippunopeutta lisää kummemmin. Vaikka lisäisi, uskon että nuo aiemmat syyt tekee -09 autoista silti -08 autoja hitaampia.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Stinttejä

Massa:
09:10h
1.25:348
1.23:811
1.23:058
1.22:326
1.22:999

12:09h
1.21.599
1.21:206
1.21:160 box
12:36h
1.20:435
1.20:442
1.20:168 box
12:47h
1.24:796

14:36h
1.22:148
1.21:892
1.21:648
1.21:651
1.22:336
1.22:363
1.21:512
1.21:567
1.21:698
1.21:636
1.21:067
1.21:352
1.21:415
1.21:411
1.21:324
1.21:617
1.21:748
1.21:423
1.22:055
Pistop
1.24:829
1.23:986
1.23:985
1.24:931
1.24:099
1.23:689
1.23:529
1.23:413
1.23:711
1.23:438
1.23:098
1.22:798
1.23:063
1.23:152

15:51h
1.21:698
1.21:541
1.21:911
1.21:141
1.23:099
1.21:590
1.21:450
1.21:347
1.21:821
1.21:114
1.21:321
1.21:421
1.21:084
1.20:993
1.21:770
1.22:821
1.20:801
1.20:982
1.21:430
1.23:352
1.22:903
1.21:198
1.21:494
1.21:429
1.21:472
1.21:672
1.22:237
1.22:838
1.21:868
1.21:655
1.21:587
1.21:402
1.21:131
1.21:451
1.22:256
1.21:165
16:45h
1.21:038
1.20:926
1.23:460
1.24:414
1.24:591
1.24:474
1.24:407 box


Lewis:

09:03h
installation lap
10:20h
1.24:513
1.23:784
1.23:030
1.23:019
1.23:663
1.23:158
1.23:003
1.22:669 box
10:57h
1.21:862
1.26:769
1.24:461
1.21:657 box
11:33h
1.22:277
1.23:083
1.22:998
1.22:476
1.22:542 box
12:10h
1.23:112
1.23:410
1.22:218
1.22:128
1.21:972 box
14:29h
1.23:215
1.23:451
1.23:659
1.22:423
1.25:465
1.22:442
1.22:505
1.22:648
1.22:356 box
15:10h
1..22:171
1.23:572
1.22:828
1.22:195
1.22:197
1.22:490
1.22:312
1.22:360
1.24:164
1.27:725
1.24:606

16:35h
1.24:022
1.23:325
1.22:874 box


Alonso:
09:00h
installation lap
09:33h
1.25:539
1.23:270
1.22:687
1.22:733
1.22:744
1.22:652
1.22:913 box
09:58h
1.21:163
1.21:307
1.24:040
1.21:251
1.21:294
1.21:290 box
10:30h
1.25:954
1.22:041
1.21:100
1.21:502
1.21:288
1.23:463
1.21:365 box
11:33h
1.22:767
1.26:561 box
11:48h
1.22:920
1. 21:346
1.21:455
1.21:139
1.21:196 box
12:15h
1.23:783
1.23:637
1.21:633
1.21:264
1.21:118
1.21:170
1.21:363 box
12:35h
1.21:229
1.20:863
1.20:950
1.21:340
1.22:992
1.21:756 box
14:40h
1.21:451
1.21:899
1.21:575
1.23:330
1.22:104 box
14:59h
1.22:336
1.22:739
1.22:151
1.22:422
1.22:349
1.22:427 box
15:23h
1.27:084 box
15:41h
1.23:307
1.22:636 box
16:10h
1.21:431
1.21:346
1.21:609
1.21:491
1.21:655 box
16:27h
1.21:596
1.21:652
1.21:514
1.21:737
1.22:067 box
16:45h
1.21:830
1.21:301
1.21:256
1.21:270
1.21:844 box
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tänään mennään jossain vaiheessa kovaa ja nähdään autojen todellinen potentiaali, koska BMW ja Ferrari lopettaa talvitestit tähän päivään. :thumbup:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Viimeksi muokattu:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
ASCONCELOS

Tosi vaikuttavia aikoja Massan kisasimulaatiossa. Tosin ei ole vertailukohtaa esim.Buttoniin. Ja ajoivatko Toyota ja Bemarikin kisasimulaatiota, en tiedä. Alonso on näköjään ajanut lyhkäsempiä pätkiä.

Heikki Kulta palannut kommentoimaan. Analyysi eilisestä (enlanniksi tällä kertaa).
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:729:1:2009-03-11;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:598464,1:0:0:0:0:0:
Niin tuon analyysin on kirjoittanut Luis Vasconcelos. Toivottavasti Heikki nyt ei ole joutunut pakkolomalle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös