q
HS 28.2.2008 sanoi:
Talvivaaran kaivosradan rakentaminen on alkanut Kainuussa. Kyseessä on VR-Radan historian suurin yksittäinen urakka. Sen suuruus on lähes 40 miljoonaa euroa.
Talvivaaran kaivosrata erkanee Iisalmen ja Kajaanin väliseltä rataosuudelta Murtomäen liikennepaikalla. Rakennettavan junaradan pituus on 24 kilometriä. Liikenne radalla alkaa syksyllä 2009.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Talvivaaran+kaivosradan+rakentaminen+alkoi/1135234416849
Vähän täydennystä 27.8 olleesta MOT ohjelmasta:
MOT:n keräämät yritystukitiedot kertovat kuitenkin jotain aivan muuta. Niiden mukaan valtio on maksanut kaivosyhtiöille tukia 32 miljoonaa euroa viimeisten neljäntoista vuoden aikana.
Suurin yksittäisen tuen saaja on Talvivaara joka on saanut lähes 7 miljoonaa euroa suoraa yritystukea.
---
Valtio on myös investoinut infrastruktuuriin kaivoksia varten. Suurin projekti on ollut Talvivaaran rautatie, josta valtio on maksanut 40 miljoonaa euroa.
Talvivaara käyttää ensimmäisenä bioliutusmenetelmää, jonka kehittämisessä Geologian tutkimuskeskuksella oli tärkeä rooli. GTK:ta pyöritetään pääosin valtion rahoilla:
Bruttomenot, M€ 56,7(2011) 50,5 (2010
Kokonaistulot, M€ 14,0(2011) 13,1(2010)
http://www.gtk.fi/gtk/numeroin/
Tulot ovat pienet, koska GTK myy löytämänsä esiintymät halvalla. Sen roolina on houkutella kaivosalan investointeja Suomeen. Esim. Kevitsan kultakaivos vaihtoi omistajaa nykyrahassa mitattuna 187 000 eurolla. Esiintymän vuosituotto oli viime vuonna yli 50 miljoonaa euroa.
Talvivaaralla on vastuuvakuutukset, mutta niiden arvo on 50 miljoonan luokkaa. Bioliutus prosessi jatkuu vähintään 2 vuotta, vaikka mitään ei tehtäisi ja jos siinä liukenevia aineita ei kerätä pois, ne päätyvät luontoon. Kumulatiiviset tappiot kertovat, että ilmaista kaivoksen pyörittäminen ei ole. Talvivaara ei ole päässyt tuotantotavoitteisiin, mutta tuotantoa on kuitenkin tähän viimeiseen kriisiin asti ollut. Jos Talvivaara kaatuu, vakuutusrahat loppuvat reilusti ennen kuin sotku on siivottu, sillä kaatumisen jälkeen on vaikeata saada mitään myytävää markkinoille. Yhtiön omat varat eivät riitä edes nykyisten velkojen maksuun.
Pitkällä tähtäimellä tämä nykyinen yritysten ja erehdysten vaihe varmasti ohitetaan Talvivaarankin osalta. Sitä ei vielä tiedä, kuin paljon arvioitua suuremmat ympäristövaikutukset ovat. Alustavasti on puhuttu 10-100 kertaisista päästörajoista alkuperäiseen ympäristölupaan verrattuna. Jatkuvaa parantamista uusien luparajojen saavuttaminen Talvivaaralta kuintekin vaatii, koska alkuperäiset arvot on ylitetty pahimpina hetkinä 10000 kertaisesti. Toiminnan jatkuminen ei välttämättä onnistu ilman osakeantia. Solidiumissa valmistaudutaan jo mahdolliseen antiin ja tätä kautta valtiolle tarjoutuu tilaisuus osallistua kustannuksiin. Sijoitustuottot voivat olla tiukassa.
http://www.hs.fi/talous/Solidium+harkitsee+Talvivaaran+lisärahoitusta/a1305617067775