Tapahtumia & sattumuksia kaduilla ja maanteillä.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Sijainti
Katabolia
Odottelin suojatien reunalla pyörän satulassa tien ylitystä. Yhdellä jos toisella autoilijalla tuntui olevan vaikeuksia sisäistää väistämissääntöjä, kun hidastivat ja yrittivät päästää menemään. Sitten bussi tööttäsi ja huitaisi vihainen ilme naamalla kädellä mene nyt siitä. Olisin näyttänyt keskaria, mutta niissä on kai tallentavat kamerat nykyään enkä halua youtubeen pellevideolle. No menin, hitaasti.

DW

2009-2016
Itse voin joutua pellevideoon, jos takana viereisellä kaistalla tulleessa autossa oli kamera ja kaveri osaa editoida hidastetulle nopeudelle siten, että oma vauhti näyttää 50km/h. Lisäksi vasemmalle kaistalle vaihtavan auton(minun) vilkku kannattaa pikselimössön alle laittaa 7-8s. ajaksi. Oli auto vieressäkin.

Se on sil viissin, että jos ei anneta, otetaan väkisin.

Ai että sitä nastojen krohinaa lukkojarrulla asfaltilla. Hyvä ettei ajanu perään ylinopeudella. Minulla kun sattui piirturi raksuttamaan.

Sue_me

Well-known member
Tänään oli ihan mielenkiintoinen ajokeli. +6c puolipilvistä ja tiet lähes sulat. Lähes.

Aurinkoisemmilla paikoilla oli sulaa joko koko tien leveydeltä tai ainakin leveät urat joissa pystyi ajamaan. Varjopaikoissa tie oli paikoin peilijäässä ja enemmän tai vähemmän syvillä urilla joissa ei pystynyt ajamaan.

Kitkarenkailla oli nastaa taiteilla polanteiden päällä.

Toivottavasti huomenna sulaa loput jäät. Tieltä.

Tolerantti

Well-known member
Sitä voi jollain tarkkuudella etädiagnosoida kanssa-autoilijoidensa käytöstä, nimenomaan ennustaa, miten he tulevat toimimaan edessä odottavissa liikennetilanteissa. Tai olisiko profilointi oikeampi termi. Diagnoosi voi toki mennä pieleen, eikä ketään tule tuomita ennen tapahtumaa, mutta toisaalta profilointi edistää liikenteen sujumista ja ehkäisee pikatilanteita ja onnettomuuksia.

Näin esimerkkinä verrattain yhtenäisesti käyttäytyvät hybridiautoilijat. Ne mitä ilmeisimmin käkkivät jaloissa. Se vaunu ei vaan kulje samaa vauhtia kuin muu liikennevirta. Auton tehoista ei voi olla kyse, vaan kuljettajan asenteesta.

Tänä aamuna jouduin hybridi-Civicin uhriksi. Vaunu kulki vielä moottoritiellä ihan iloisesti. Epäilin hybridiksi, mutta kun ajoin niin kaukana, en erottanut tekstiä peräloosterissa. Olisi pitänyt mennä ohi jo motarilla, mutten mennyt, kun ei se vielä silloin käkkinyt. Vaan sitten vasta, kun oli kääntynyt kaupungin ytimeen johtavalle rampille, alkoi käkintä. Siinä edetään useita kilometerejä leveää, sulaa baanaa, liikenne harvaa, mutta ohittaa ei voi. Rajoitus on 80 km/h, niin tämä ajaa 70 km/h todellista nopeutta (oma mittari 75 km/h näytti). Edellä mennyt auto hävisi horisonttiin. 500 m ennen kuin hidastuu 60:kymppiin, niin tällä 50 km/h taulussa.

Tultiin liikenneympyrään, niin Civikillä liinat kiinni. Ei uskaltanut mennä tyhjään ympyrään. Liikenneympyrän sujuvuus edellyttää, että keula työnnetään heti tyrkylle, kun tilaisuus tulee. Siten sinne pääsee, eikä ole kenenkään tiellä. Jo sekunnin parin epäröinti aiheuttaa joko a) jumin tulouralla tai b) paniikin ympyrässä oleville.

No, selvittiin läpi. Civic eteni epäonneksi samoille kaduille. Sama epävarmuus joka ainoassa risteyksessä jatkui. Homma jumi.

Varmaan 3 - viisi minuuttia tuhraantui työmatkaan normaalia enämpi, tuon käkkijän takia. Hidastelunsa ei edustanut mitään: ei tuottanut liikenneturvallisuutta, ainoastaan harmia perässä tuleville. Jokaisen matka hidastui. No nyt minulla ei ollut kiire, mutta toisinaan on. Silti aiheuttaa turha käkintä mielipahaa. Miksi käkkijät saavat terrorisoida kunnollisia autoilijoita?

Sue_me

Well-known member
Tilanteen muodostumiseen vaikuttanee se, että Japanian vaunuissa nopeusmittari valehtelee perinteisesti 10km/h yläkanttiin.

Isäukon primeralla oli 80km/h mittarinopeudella todellinen nopeus tutkaan 68km/h.

Captain Howdy

Well-known member
Olen nyt puolisen vuotta ajokortin omistaneena huomannut, kuinka tärkeitä ihmisille ovat nuo 2–5 minuuttia.

Tolerantti

Well-known member
Olen nyt puolisen vuotta ajokortin omistaneena huomannut, kuinka tärkeitä ihmisille ovat nuo 2–5 minuuttia.
No ne on:eek: Pragmaattisella järjellä ajatellen on merkityksetöntä, oletko kustannuspaikan kahvipöydässä pari minuuttia ennemmin tai myöhemmin. Toisinaan tuolla on merkitystä: olet kokouksessa hyvissä ajoin vs. tuon käkkijän takia myöhästyt nolosti kolme minuuttia.

Merkittävämpää lie turha agression aiheuttaminen. Käkkijä töpeksii joka käänteessään ja se närpeää. Perässään tulevat on pakotettu samaan käkintään, heistä jokaisen elämä vaikeutuu, ja tapauksessa vain tuon käkkijän takia. Käkkiminen on yhtä epäkohteliasta muita kohtaan kuin kaahaus, kiilaus ja etuilu.

Maantieliikenteessä käkkijä aiheuttaa agressiota, kun homma ei etene. Tilanne purkautuu uhkaohituksina, muun muassa. Ihmismieli vaan toimii niin.

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Tänään motarilla Audi ohitti juuri ennen ja kiilasi editseni rampille. Mulla oli todellista nopeutta 106 kmh. Ajoin vierelle ja otin kuvan. Kaverilla oli hämmästynyt ilme. :eek:

Tolerantti

Well-known member
Tilanteen muodostumiseen vaikuttanee se, että Japanian vaunuissa nopeusmittari valehtelee perinteisesti 10km/h yläkanttiin.

Isäukon primeralla oli 80km/h mittarinopeudella todellinen nopeus tutkaan 68km/h.
Tuo on totta ja tunnettu asia. Herää kuitenkin kysymys, voiko jokainen riisikippoautoilija olla ilmiöstä tietämätön? Monella on navigaattori, mistä näkee todellisen nopeutensa. Teiden varsilla on näyttötauluja, mistä myös voi asian tarkistaa. Oikeasti ei ole kovin vaikeaa selvittää oman autonsa todellista nopeutta. On epäkohteliasta toisia kohtaan käkkiä pelkästään sen vuoksi, ettei ole tarkistanut todellista nopeuttaan.

Tolerantti

Well-known member
Tänään motarilla Audi ohitti juuri ennen ja kiilasi editseni rampille. Mulla oli todellista nopeutta 106 kmh. Ajoin vierelle ja otin kuvan. Kaverilla oli hämmästynyt ilme. :eek:
Se vain profiloi sinut. Siinä nautiskelija matkaa unelmoiden Sitroäänillään. Toisessa kädessä punaviinilasi ja toisella kädellään tekstaa rakastajattarelleen. Kohta se käkkii, siis ohi.

Todellisuudessa kyseessä oli tyypillinen audisti, joista 95% pilaa loppujen maineen. Röyhkeä, piittaamaton, ajaa aina ylinopeutta, aina liikkeellä minä-minä-minä asenteella. Näin etädiagnoosina, tai profilointina. On hyvä ottaa huomioon, kun tarkkailee liikennetilannetta, koska siten osaa odottaa jotain em. tapahtuvan.

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Se vain profiloi sinut. Siinä nautiskelija matkaa unelmoiden Sitroäänillään. Toisessa kädessä punaviinilasi ja toisella kädellään tekstaa rakastajattarelleen. Kohta se käkkii, siis ohi.

Todellisuudessa kyseessä oli tyypillinen audisti, joista 95% pilaa loppujen maineen. Röyhkeä, piittaamaton, ajaa aina ylinopeutta, aina liikkeellä minä-minä-minä asenteella. Näin etädiagnoosina, tai profilointina. On hyvä ottaa huomioon, kun tarkkailee liikennetilannetta, koska siten osaa odottaa jotain em. tapahtuvan.
Ja itselle tulee huhtikuussa Audi. Tarttee vähän agressioida ajotyyliä vähitellen. Jokainen lähtö on siis RACE! :ahem:

Tolerantti

Well-known member
Ja itselle tulee huhtikuussa Audi. Tarttee vähän agressioida ajotyyliä vähitellen. Jokainen lähtö on siis RACE! :ahem:
Kyllä! Tiesithän, että kauppaan kuuluu, että Audin ostajan päähän injektoidaan puoli litraa kusta? Näin tämä keksustelu edistyy, kun sopivasti yleistää ja oikoo mutkia!

Älä nyt kuitenkaan muuta ajotyyliäsi, oikeasti.

oldez

Well-known member
Kyllä! Tiesithän, että kauppaan kuuluu, että Audin ostajan päähän injektoidaan puoli litraa kusta? Näin tämä keksustelu edistyy, kun sopivasti yleistää ja oikoo mutkia!

Älä nyt kuitenkaan muuta ajotyyliäsi, oikeasti.
BMW:n ostajalle laitetaan täysi litra, Mersun ostajalle pari desiä. Volvon ostajalle ei mahdu enempää.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.