Tapahtumia & sattumuksia toreilla, myymälöissä, kaupoissa ja kauppakeskuksissa.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niinpä. Eihän sitä vahingossa kukaan.
Kyllä tässä on aikaa kännykkää näpytellessä miettiä hauskoja sanoja.

Ala-asteen opettaja totesi nykynuorison 70-luvulla olevan lotkotukkia ja liuhupartoja. :eek:

Hamppi sana tuli miesystävän isältä, Heikki-vainaalta kun tytärtään suojellakseen sanoi ampuvansa kaikki vonkaamaan tulevat pitkätukkaiset hampit. Jollei niillä ole viskipulloa tuliaisena. Kyllähän MY ja minä hamppia käytetään ihan aktiivisestikin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kyllä tässä on aikaa kännykkää näpytellessä miettiä hauskoja sanoja.

Ala-asteen opettaja totesi nykynuorison 70-luvulla olevan lotkotukkia ja liuhupartoja. :eek:

Hamppi sana tuli miesystävän isältä, Heikki-vainaalta kun tytärtään suojellakseen sanoi ampuvansa kaikki vonkaamaan tulevat pitkätukkaiset hampit. Jollei niillä ole viskipulloa tuliaisena. Kyllähän MY ja minä hamppia käytetään ihan aktiivisestikin.
Hamppihan on sitten taas lyhenne sanasta hamppari

ark., (halventava) vetelehtivä, epäsiisti mies tai nuorukainen, hampuusi, jätkä, sälli.

Aiheeseen liittyy myös seuraava..

https://www.youtube.com/watch?v=wGFmKCSmnlc
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Minä kun olen aina luullut, että hampuusi on merimies. No, aina sitä oppii.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Alkaa klo 11 tarjoilu. Nyt pörrää jo väkeä varsin runsaasti. Kaffeehammasta kolottanee. Onkohan Kerimäen plikat jo tulleet?
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Ja vielä hieman hampparista/hampuusista

Hamppari taasen on noissa satamakaupungeissa ihan yleisnimitys satamajätkälle, eli ahtaajalle (Hamnbos ruotsiksi). Ei ahtaajat itsekään kutsu itseään ahtaajiksi, vaan hamppareiksi.
Olen asunut viimeiset noin 30 vuotta satamakaupungissa, joista noin 11 vuotta näköyhteydellä satamaan. Eräs tuttavani meni aikoinaan usein aamuisin sataman portille, jossa "huudettiin" ahtaajia ns. päiväsopimuksella satamaan töihin. Hää ei koskaan käyttänyt satamatyöntekijöistä/ahtaajista nimitystä hamppari.

Kaikkitietävät Google ja Wikipediakaan eivät anna yhtään osumaa siihen, että ahtaajaa kutsuttaisiin hamppariksi. Urbaanista sanakirjasta kylläkin löytyi.

Ihan yleisnimitys tuo ei ole, mutta on näköjään joskus jossain käytetty. Ei kuitenkaan Raumalla.
 
Ylös