Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Karun Chandhok toimii Team Lotuksen testikuljettajana.
http://www.f1today.nl/20110202/karun-chandhok-testcoureur-team-lotus.html
E: Sorruin MTV3-tason uutisointiin. Tosiaan ei ole vahvistettu, mutta eiköhän tuo vähän tuohon viittaa.
Oli Chandhok Lotuksen varikko tiloissa tänään, mutta jos tulee niin on kuulemma vitoskuski.

Chandhokille tilaa Lotuksen viitoskuskina

Turun Sanomat 2.2 2011 21:44:12

Viime vuonna Hispanialla ajanut Karun Chandhok kulkee Valencian varikolla Team Lotus -pusakassa. Intialainen neuvottelee Tony Fernandesin kanssa testikuljettajan paikkaa, mutta on nokkimajärjestyksessä kuitenkin vasta sijalla kolme.

Team Lotus ei ole julkistanut varakuskeja, mutta italialaislähteiden mukaan Davide Valsecchi on varmistanut 2-3 ja Luiz Razia peräti viisi perjantaiharjoitusta. Chandhok ei liiku näillä markkinoilla yhtä avokätisten tukijoiden avulla.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mut tylppäperä-efekti vältetään kuitenkin suurelta osin, kun vaan kypärän yläpuolisko on tiellä. Eiköhän sinne puhdasta ilmaa Heikin takatukan yli sliippaudu, mut aukkoja jouduttu silti suurentamaan riittävän tehokuuden takaamiseksi.
Eikös tuo aukon koko ole säännöissä määrätty? Jackie Steward sanoi kerran, että 70-luvulla kun testasivat erilaisia ilman ottoja niin suurempi oli aina parempi.

 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Oli Chandhok Lotuksen varikko tiloissa tänään, mutta jos tulee niin on kuulemma vitoskuski.
Chandhok kertoi GPUpdate.netille neuvottelevansa vielä muidenkin tallien kanssa. Karunin tavoite on päästä takaisin F1-kilpakuskiksi mahdollisimman nopeasti, joten voisikohan Chandhokin epäröinnistä päätellä, ettei Jarno Trullilla ole aikeita siirtyä eläkkeelle lähivuosina? (Heikin voisi olettaa jatkavan Fernandesin tiimissä Jarnoa kauemmin, joten Jarnon jatkohaluista Karunin Team Lotus -neuvotteluissa kai keskustellaan.)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eli huominen menee Lotuksella myös ohi. Harmittava juttu.
Perjantaina Team Lotuksen täytyy sitten tehdä oikeita testitöitäkin filmaamisen ohessa. Vahinko vaan, että tuosta perjantain privaattitestistä ei varmaankaan julkisteta kierrosaikoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perjantaina Team Lotuksen täytyy sitten tehdä oikeita testitöitäkin filmaamisen ohessa. Vahinko vaan, että tuosta perjantain privaattitestistä ei varmaankaan julkisteta kierrosaikoja.
Eikös ne pitänyt ajaa saderenkailla?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eikös ne pitänyt ajaa saderenkailla?
Tuostapa en ole kuullutkaan. Taitaa jäädä kierrokset aika vähiin, jos kuivalla radalla täytyy ajaa sadekelin renkailla. Ja kierrosajoilla ei silloin ole tietenkään merkitystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuostapa en ole kuullutkaan. Taitaa jäädä kierrokset aika vähiin, jos kuivalla radalla täytyy ajaa sadekelin renkailla. Ja kierrosajoilla ei silloin ole tietenkään merkitystä.
Bobakki viittasi siihen suuntaan, kun Ferrari ajeli Fioranon testejään ja itse myös siinä käsityksessä olen. Yritin löytää tälle vahvistusta Sporting Regulationsista, mutta siellä sanotaan vain, että noissa pr-testeissä käytetään rengastoimittajan erityisesti sitä varten toimittamia renkaita (määrittelemättä että niiden tulisi olla sade- tai välikelin renkaita).

Voi olla, että se on määritelty jollain muulla (FOTA?) sopimuksella, mutta olisihan siinä se järki, että noita kuvauksiin tarkoitettuja testejä ei oikeasti käytettäisi todelliseen testaamiseen.

Joka tapauksessa tämä viikko nyt näyttää menevän Lotukselta puhtaasti shakedownin merkeissä. Mikä toki sekin on enemmän kuin viime vuonna, jolloin tultiin mukaan vasta helmikuun puolessa välissä.

Muilla uusilla talleilla ei ole vielä uutta autoa edes radalla, mutta toistaalta ennakolta "tavoitetalleiksi" määritellyillä Toro Rossolla ja Sauberilla jo on (FI:llä tosin ei).
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Minulla on joku outo usko Lotukseen tänäkin vuonna , joku sellainen erikoinen fiilis ... Jotenkin olen melkein varma , että heillä on hihassa jotakin sellaista mitä ei tiedä vielä.... Mike:nki puheet siitä , että uskovat vielä haastavansa rellun kauden loppupuolella ja kuinka nopeasti ovat kehittäneet noinkin menevän näköisen menopelin. Jousitustakin kun katsoo niin on ainakin edessä kovin siro ja jotenkin uskon , että hyvällä tiimihengellä saadaan aikaan paljon , vaikka on pieni talli. Minulla on hyvä fiilis tämän tiimin suhteen , eikä se johdu lainkaan vain siitä , että siellä on kovis kisailemassa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Minulla on joku outo usko Lotukseen tänäkin vuonna , joku sellainen erikoinen fiilis ... Jotenkin olen melkein varma , että heillä on hihassa jotakin sellaista mitä ei tiedä vielä.... Mike:nki puheet siitä , että uskovat vielä haastavansa rellun kauden loppupuolella ja kuinka nopeasti ovat kehittäneet noinkin menevän näköisen menopelin. Jousitustakin kun katsoo niin on ainakin edessä kovin siro ja jotenkin uskon , että hyvällä tiimihengellä saadaan aikaan paljon , vaikka on pieni talli. Minulla on hyvä fiilis tämän tiimin suhteen , eikä se johdu lainkaan vain siitä , että siellä on kovis kisailemassa.
Ainakin tallin johdon puheista voi päätellä, ettei auton kehittämistä lopeteta tänä vuonna kauden puolivälissä. Kaudella 2010 Lotus Racing olisi varmaankin päässyt huomattavasti lähemmäksi Toro Rosson vauhtia, jos kehitystyötä olisi jatkettu pidempään. Mutta viime vuoden kärsimyksistä pitäisi olla palkintona huomattavasti kilpailukykyisempi auto tälle vuodelle. Auton ulkonäön perusteellahan näin näyttäisi käyneenkin, vaikka nähtäväksi vielä jää onko uusi auto yhtä nopea kuin miltä se näyttää.

Tony Fernandes on myöntänyt lehdistölle, että Team Lotus on ehkä asettanut itselleen tällä kaudella liiankin kovia tavoitteita, mutta suuret tavoitteet innostavat ponnistelemaan niiden saavuttamiseksi.
"Yes, we could be aiming too high, but the fact people are thinking like that changes the mindset of the team, so that's what I'm happy about."
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Muilla uusilla talleilla ei ole vielä uutta autoa edes radalla, mutta toistaalta ennakolta "tavoitetalleiksi" määritellyillä Toro Rossolla ja Sauberilla jo on (FI:llä tosin ei).
Aika hyvässä vauhdissa nuo vanhat autot näyttävät olevan verrattuna tämänvuotisiin malleihin. Mutta niissä taitaakin olla vielä vauhtia tuomassa tupladiffuusorit, joita ei saa enää tänä vuonna käyttää kilpailuissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bobakki viittasi siihen suuntaan, kun Ferrari ajeli Fioranon testejään ja itse myös siinä käsityksessä olen. Yritin löytää tälle vahvistusta Sporting Regulationsista, mutta siellä sanotaan vain, että noissa pr-testeissä käytetään rengastoimittajan erityisesti sitä varten toimittamia renkaita (määrittelemättä että niiden tulisi olla sade- tai välikelin renkaita).

Voi olla, että se on määritelty jollain muulla (FOTA?) sopimuksella, mutta olisihan siinä se järki, että noita kuvauksiin tarkoitettuja testejä ei oikeasti käytettäisi todelliseen testaamiseen.
Ainakin Bridgestonen aikana näihin näytöksiin oli tehty erillinen, seokseltaan todella kova "näytösrengas", jota sarjaa ne Ferrarin käyttämät kumitassut minusta olivat. Ja tosiaan, näytösrenkaassa on ainakin mun huonon muistini mukaan kuviointi.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pärjääkö ilman KERSsiä...

KERSsiin kaatuu Lotuksen nousu. Kaikilla edellä olevilla on KERS. Jos Lotus sattuisi olemaan 0,5 sekuntia nopeampi kuin esim. Toro Rosso niin KERSsin ja takasiiven avulla STR tulee ohi. Lotus roikkuu mutkat perässä, mutta ei pääse suorilla ohi. Seuraus: Lotus sijoittuu aina STR:n taakse kisoissa vaikka olisi nopeampikin. Ainoastaan taktisilla onnistumisilla Lotus saadaan pelattua STR:n eteen. Vaikeaa.
Siiven säätö ja KERS aiheuttavat sen että Lotus ohitetaan jo ennen suoran puoliväliä. Puolustappa siinä sitten sijoitusta.
Lähtö on paha paikka, mutta useimmat KERS-autot lienevät kuitenkin edellä jo lähtöruudukossa. Mutta ekassa mutkassa ollaan kuitenkin samassa kasassa, ja jos Heikillä sattuu kisassa kulkemaan, takasiiven avaamalla onnistuu KERS-autonkin haastaminen.
Pitää muistaa, että takasiipeä ei saa säätää kahdella ekalla kierroksella. KERSsiä saa toki käyttää heti lähdöstä, mutta kuten todettua, niin kenties KERSsit ovat jo edellä lähdössä. Toisaalta, jos Lotus olisi autona nopeampi, niin silloin tietty tämän pitäisi näkyä aika-ajoissakin kenties. Vaikka AA:ssa KERSsistä saa ehkä sen 1,5-2 kertasen hyödyn, kun otetaan ennen kierroksen alkua kiihdytys mukaan.

Toisena pitää muistaa, että auton pitää olla sen sekunnin (oliko tämä tarkasti sekunti aina vai jotain muuta?) sisällä määrätyssä kohdassa rataa ennen kuin takasiiven säätö tulee mahdolliseksi...

Eli 1) jos Heikki sattuis pääsemään irti takana olevasta KERS laitteesta, niin se ei saa ainakaan takasiipeä säätää ja siten tulla ohi. 2) Jos Heikki saa KERS laitteen kiinni ja takasiiven säädöstä on oikeessa elämässä iloa ohitukseen, niin Heikki voi pyyhkiä kenties ohi...

Kenties nykyset KERSsit toimii jo paremmin ja autojen standardipainojakauman johdosta niistä ei ole niin paljo enää haittaakaan autolle itselleen... Toivonkin, että Lotus todella saisi KERSsin käyttöön kauden aikana. Mutta silti on varmaan uudelle tallille parempi lähteä kauteen ilman sitä. Ja jos viime vuonna olivat parhaimmillaan sijalla 12, niin kyllä tänä vuonna 10. sija vähintään putoo kerran tai kaks syliin paremmalla autolla. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Heikin mietteitä eiliseltä:
Ongelmistaan huolimatta Kovalainen oli nimittäin erittäin positiivisella mielellä.

- Auto tuntui aivan erilaiselta verrattuna viime vuoteen, Kovalainen sanoi Autosportille.

- Siinä on paljon enemmän potentiaalia kuin viime vuoden autossa. On vielä vaikea sanoa kuinka nopea se on, sillä emme ajaneet yhdelläkään kierroksella kunnolla ja ottaneet aikaa. Tarkastimme vain säätöjä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
MTV3:n mukaan Jarno Trulli on ensimmäisen testipäivänsä perusteella varovaisen optimistinen uuden auton suhteen: "Auto on niin hyvä, ettei tätä voi verratakaan vanhaan. Tämä on varmasti iso askel eteenpäin." Maikkari seuraa Team Lotuksen perjantaitestiä, joten jotain raporttia pitäisi Valenciasta olla silloinkin tulossa.

Turun Sanomien mukaan Team Lotus saa ohjaustehostimensa korjattua perjantaiksi, jolloin Heikille ja Jarnolle on kummallekin luvassa kolme tuntia T128-auton testausaikaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Joo näin mäkin asian tulkitsin, vapaata ajoa kokopäivä ilman km tai rengasrajoitusta. Toivotaan että auto pelaa..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/02/1268036

Elikkä ajaako se Lotus nyt ihan kunnon renkailla testiä eikä mitään mainoskuvaus juttuja harrasta kuten ferrari teki ? Ainakii mtv3:n uutisesta voisi käsittää näin
Joo ja ei, filmaavat sekä testaavat. Myös ohjaustehosti saatu nyt ilm. kuntoon, tässä quote heidän FB-tililtään hetki sitten:
Team Lotus sanoi:
so big day today. filming with heikki and jarno, testing, missing bit arrived so power steering should be fixed. happy days
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös