Törni sanoi:
Minusta kaikki uraansa suunnitelevat nuoret saavat mennä mihin haluavat. Se on paljon terveempi tapa ohjailla tätä asiaa kuin ihmishenkien menetyksellä leikkiminen.
No saavatko aikuiset sairaanhoitajat suunnitella uraansa miten haluavat? Vai ovatko he valtion orjatyövoimaa?
Sairaanhoitajista suurin osa on naisia ja ala usein valitaan puoli-idealistisin perustein. En näkisi, että sairaanhoitajien palkkoja pitäisi pitää alhaalla sen vuoksi, että romantisoivasti sairaanhoitoon suhtautuvat nuoret hupakkonaiset hakeutuvat huonostikin palkattuun työhön.
Isäni on entinen sairaanhoitaja ja äiti nykyinen. Mitä nyt olen kysellyt mammalta, niin hänen mielestään sairaanhoitajien työtaakka on nykyisin kaksinkertainen verrattuna 1990-luvun alkuun. Tuolloin kymmenestä potilaasta ehkä vain 2-3 olivat vaikeita hoidettavia (sekä teknisessä että vastuullisessa mielessä), nyt luku voisi olla 7-8 (arvio on tietenkin subjektiivinen, mutta tosi ainakin suuntaa-antavasti). Sairaita ihmisiä laitetaan kotiin, jos ajatellaan että ne jotenkin selviävät. Tehokkuutta, tehokkuutta! Jokainen voi soveltaa tehokkuusajatellua itseensä ja ehkä muihinkin ulottuen, mutta mikään ei ällötä enemmän kuin ihmisten terveyden kaupallistaminen. Haluammeko, että tulevaisuudessa meitä hoitaa itäeurooppalainen halpahoitsu, joka ei osaa Suomea ja joka tekee äidinkielisellekin raskauttavan työmäärän?
Vanhempieni arvion mukaan hoitajien vihaisuus palkka-asiassa nousee pitkälti siitä, että hoitajista otetaan nykyään niin paljon irti. Jos työ olisi kevyempää - niin kuin se ilmeisesti on ollut - voisi sitä tehdä pienemmälläkin palkalla. Stressaavasta ja raskaasta työstä puolestaan halutaan kunnon palkka.
Itse olen ollut todella sairas yli viikon ajan, mutta en ole voinut käyttää yhteisillä verovaroilla rahoitettua yleistä terveydenhoitojärjestelmää, koska neljän tunnin istuminen sairaalan aulassa on tuntunut ylivoimaiselta (todella kipeänä). Yksityislääkärissä täytyi käydä. On ihan käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa todella kipeä ihminen pannaan tuntikaupalla jonottamaan palvelua. Tulee mieleen Tehyn väite siitä, että Suomessa taloudellinen panostus sairaanhoitojärjestelmään on samalla tasolla kuin Tsekeissä ja Turkissa.
Tietenkään isojen puolueiden politiikot eivät jonota helkkarin kipeänä neljää tuntia missään. Sileäkätiset käyvät sujuvasti yksityislääkärillä. Rahvaan kohtalo ei näytä paljoa kiinnostavan.
Itse en tule enää äänestämään isoja puolueita.