Noniin, eiköhän julisteta Ferrari tallimestariksi....että Bahrainin GP:n voittanut valmistaja on aina voittanut sillä kaudella myös valmistajien mestaruuden?
:thumbup:...että mikäli Wikipedian artikkeliin on uskomista, Fernando Alonso on nyt historian neljänneksi eniten MM-sarjaa johtanut kuljettaja. Alonso on nyt johtanut sarjaa vuosina 2005-07 ja 2010 yhteensä 38 kilpailun ajan ohittaen 37 kisan Niki Laudan. Edellä ovat enää muista tilastoista tuttu kolmikko Schumacher (122), Prost (79) ja Senna (50).
...että Alonso saavutti myös toisenlaisen virstanpylvään Australian kilpailussa: Hän nousi jaetulle kolmannelle sijale tasapisteisiin Ayrton Sennan kanssa kaikkien aikojen pistetilastossa? Alonson pistelukemat kirjataan nyt 614. Rubens Barrichello hengittää niskaan 612 pisteessä viidentenä.
Tämähän nyt oli jo odotettavissa. Ja jos pistetahti jatkuu samana, niin saataa ohittaa Alain Brostin (798,5p). Eli kiitti vitusti FIA... :nope:...että Alonso saavutti myös toisenlaisen virstanpylvään Australian kilpailussa: Hän nousi jaetulle kolmannelle sijale tasapisteisiin Ayrton Sennan kanssa kaikkien aikojen pistetilastossa? Alonson pistelukemat kirjataan nyt 614. Rubens Barrichello hengittää niskaan 612 pisteessä viidentenä.
Ihan turha mitään kaikkien aikojen pisteet -tilastoa on enää seurata. Ei se kuitenkaan enää kerro mistään mitään. Kuitenkin tuo pistemuutos oli todella hyvä. Eihän noilla tilastoilla ole mitään väliä, tärkeätä on se että tälle kaudelle pistemuutos tuo lisää jännittävyyttä ja nostaa voiton arvoa.Tämähän nyt oli jo odotettavissa. Ja jos pistetahti jatkuu samana, niin saataa ohittaa Alain Brostin (798,5p). Eli kiitti vitusti FIA... :nope:
Jepu. Mutta tilastoissa mestaruudet ja voitot antavat vertailukohtaa. Ei silleen enää niin paljoa ketuta kun ei välitä kaikkien aikojen pistetilastoistaF1-tilastojen laskeminen pisteiden perusteella on menettänyt kokonaan merkityksensä. Sama tapahtui FIS:sin hiihtolajien kohdalla kun nykyinen pistesysteemi otettiin käyttöön aikoinaan.
Podiumit voisi myös lisätä tuohon listaan. Paalutkaan ei kunnolla paikkaansa pidä, kun erinäköisiä kikkailuja ja systeemejä tulee ja menee. No jotain osviittaa niistäkin saa, enemmän kuin kaikkien aikojen pistetilastosta ainakin, joka tosiaan meni ihan ketuilleen. Kyllä se tilastonikkarina ja numeroista pitävänä edelleen harmittaa, enkä muutenkaan tätä pisteuudistusta edelleenkään sulata.Jepu. Mutta tilastoissa mestaruudet ja voitot antavat vertailukohtaa. Ei silleen enää niin paljoa ketuta kun ei välitä kaikkien aikojen pistetilastoista
Numeroista pitävä tilastonikkari tietää, ettei tilasto kerro kuin sen, mitä sen on tarkoitus kertoa. MM-pisteiden tapauksessa kerättyjen MM-pisteiden määrän. Pistesysteemistä riippumatta. Vertailukelpoisuutta eri aikakausien kuskien keräämien pisteiden välillä ei ole tähänkään asti ollut, joten ei tämä uudistus sitä asiaa tuhonnut.Podiumit voisi myös lisätä tuohon listaan. Paalutkaan ei kunnolla paikkaansa pidä, kun erinäköisiä kikkailuja ja systeemejä tulee ja menee. No jotain osviittaa niistäkin saa, enemmän kuin kaikkien aikojen pistetilastosta ainakin, joka tosiaan meni ihan ketuilleen. Kyllä se tilastonikkarina ja numeroista pitävänä edelleen harmittaa, enkä muutenkaan tätä pisteuudistusta edelleenkään sulata.
Moon Wikipedia-tietäjä.... että Keke ei mestaruus vuonna 1982 osallistunut san marinon osakilpailuun!
Kuka kertois syyn, kun vanha ei muista.
Runsas viikko Long Beachin kilpailun jälkeen tuli tieto, että Brasilian kilpailun protestit oli käsitelty ja Rosberg sekä kisan voittanut Nelson Piquet oli hylätty. Muutamat tallit olivat tehneet protestin Piquetä ja Rosbergiä vastaan sääntöjenvastaisista vesitankeista. Rosberg menetti MM-johdon lisäksi Brasilian palkintorahat. Hylkäyksistä johtuen Williams ja useat muut tallit päättivät boikotoida seuraavaa, San Marinon osakilpailua. Kilpailun odotettiin menettävän MM-arvonsa, mutta niin ei käynyt. Kilpailuun osallistui 14 autoa, ja sen voitti Ferrarin Didier Pironi.
Silloin brutto- ja nettopisteet olivat erikseen. Oli MM-3....Luigi Fagioli (joukon menestynein, toinen sija sarjassa vuonna 1950 Alfa Romeolla)...
Kouvon Wikiquoten jatkoksi vielä:... että Keke ei mestaruus vuonna 1982 osallistunut san marinon osakilpailuun!
Kuka kertois syyn, kun vanha ei muista.
Tyrrellillä oli italialainen pääsponsori, minkä johdosta sen osallistuminen FOCAssa hyväksyttiin. Mielenkiintoista kyllä, monella muulla tallilla oli aika lailla vastaava tilanne, mutta tuon enempää rintama ei rakoillut. Boikotin virallinen syyhän oli autojen muuttaminen uusien sääntötulkintojen mukaiseksi, mikä oli täyttä potaskaa.Kouvon Wikiquoten jatkoksi vielä:
FI(S)A ja FOCA olivat tuolloin napit vastakkain ja käytännössä juuri FOCA-tallit boikotoivat San Marinon GP:tä. FISA:aa lähempänä olleet tehdastallit olivat ajamassa. Yllättäen Tyrrellkin kuitenkin ajoi, vaikka oli FOCA:n puolella.