Tietokilpailukysymyksiä Rallista

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuosi 1987 mentiin kyllä todella hiljaa. Audikin valitsi 200 Turbo Quattron Coupe Quattron sijaan siksi, että se oli tehokkain, vaikka kokonsa ja painonsa vuoksi oli todella kömpelö. Lopulta jopa voittoisa Lancian HF 4WD oli aika kesy vehje verrattuna seuraavana vuonna esiteltyyn Integraleen ja Toyota Celica GT-Fouriin
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin, kysymys. Missä MM-rallissa Markku Alén ajoi Toyota Celica ST165-mallilla (eli samanlaisella kuin Sainzin mestaruusauto vuonna 1990)?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Oliko noi varhais A-ryhmäläiset todellakin noin TUHNUJA:confused:. Olisi luullut että Audin 5-mukinen olisi ollut tehokkaimmasta päästä:nope:
Olihan se tehokkain - tuon ensimmäisen sukupolven A-ryhmäläisistä. Audi vaan ei kehittänyt autoaan millään tavoin ja muut ajoivat sitten oikealta ja vasemmalta ohi. Esim. ne 90 B3:t ja S2 Coupe Quattrot, millä mm. Esa Saarenpää koitti ajella eivät pärjänneet oikein kuinkaan päin edes N-ryhmän kärjelle. Audissa oli vaan likaa painoa ja liian vähän jerkkua pannuhuoneessa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Olihan se tehokkain - tuon ensimmäisen sukupolven A-ryhmäläisistä. Audi vaan ei kehittänyt autoaan millään tavoin ja muut ajoivat sitten oikealta ja vasemmalta ohi. Esim. ne 90 B3:t ja S2 Coupe Quattrot, millä mm. Esa Saarenpää koitti ajella eivät pärjänneet oikein kuinkaan päin edes N-ryhmän kärjelle. Audissa oli vaan likaa painoa ja liian vähän jerkkua pannuhuoneessa.
Ei ollut Audi tehokkain. Ensimmäisen sukupolven A-ryhmäläisistä Lancia HF Deltassa oli n. 250 hv/1130 kg, Audi 200 Quattrossa 230hv/1430 kg.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olihan se tehokkain - tuon ensimmäisen sukupolven A-ryhmäläisistä. Audi vaan ei kehittänyt autoaan millään tavoin ja muut ajoivat sitten oikealta ja vasemmalta ohi. Esim. ne 90 B3:t ja S2 Coupe Quattrot, millä mm. Esa Saarenpää koitti ajella eivät pärjänneet oikein kuinkaan päin edes N-ryhmän kärjelle. Audissa oli vaan likaa painoa ja liian vähän jerkkua pannuhuoneessa.
Audilla olisi kyllä ollut ainekset ja resepti voittajautoon, mutta puuttui vaan into tehdä se.
90 B3 quattro olisi kaivannut 2,1 litraista turbo konetta, sen 2,3 litraisen vaparin tilalle. Sellainen olisi löytynyt esim. sport quattrosta.
S2 Coupessa olisi ollut viellä parempi kori ja turbotettu kone, mutta koneessa liikaa iskutilavuutta. Siinnäkin olisi pitänyt olla tuo sport quattron kone.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Nelinkertainen F1:sten maailmanmestari Alain Prost on osallistunut historian aikana yhteen ralliin, mikä oli rallin nimi ja millä autolla mies siihen osallistui?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Olikohan sama vuosi, kun Savon pätkä ajettiin alkuvaiheessa kisaa ja Rådströmillä lipsahti etupyörä kiveen pätkän lopulla ja matka jäi kesken pätkän maaliin. Tulivat sitten katsomaan loppukisaa samaan mutkaan, ja käytiin tarjoamassa ruotsalaisille sateenvarjo, kun vettäkin tihutti. :cool:

Taisi olla kuitenkin kyseessä Tomas Jansson A-ryhmän celicalla. Hän muistaakseni keskeytti Savossa ja Rådström ajoi maaliin asti.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Oletettavasti cossut olivat näitäkin tehokkaampia?
Kyllä vaan. Takaveto-Sierroissa oli heti se 300 hv, mutta ainoastaan Korsikalla siitä oli hyötyä..

Jos joku ihmettelee Lancian keveyttä Audiin nähden, niin tuo Delta HF:n lukema on kuivapaino.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Oli siitä Cossun n. 300 hv:stä hyötyä esim. Jyväskylässäkin. Kts. sijoitukset -87 ja -88.
Oletettavasti -88 tehot olivat noin 320-340 hv ja vääntö +-500 nm. omasta kokemuksesta voin kertoa että 34 mm kuristin syö n. 30 hv ja 80-100 nm.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mikä oli ensimmäinen MM-ralli jonka lopputuloksissa kymmenen parhaan joukossa ei ollut ainuttakaan vapaastihengittävällä koneella varustettua autoa?
 
Ylös