Itse annan tippiä kun katson sen olevan jollain tasolla ansaittua. Eli kun tuote ja palvelu olivat poikkeuksellisen hyviä.
Syy tälle pollille oli ihan se, että meinaa vallan käydä ärsyttämään täällä itämeren takana kun jokaisessa paikassa pitäisi olla antamassa tippiä. Voi voi sitä neuvostorään määrää mitä olen jo varmasti niellyt ruokani mukana kun en ole tippiä antanut juuri koskaan. Ei vaan mene minun jakeluuni se, kun ravintolassa maksat vaikka 4€ kaljasta ja sitten siihen pitäisi vielä päälle antaa 2€ kyypparille joka sen laski tuoppiin "tapu tapu, hienosti kaadoit. Otappa tuosta rahaa".
Monesti kuulee ohjeita, että "siellä ja siellä maassa on tapana jättää 10-20% laskun summasta tippiä". Miksi helvetissä? Jos sapuska on pahaa ja palvelu huonoa, niin miksi? Miksi oi miksi?
Tästä ei enämpi vois olla samaa mieltä. Sitten kuulemma "siellä tipit muodostaa suuren osan palvelutyöntekijän toimeentulosta", no piruako se turistille kuuluu paikata jos jossain on huonot palkat. Ei niitä varmaan koskaan saadakaan ylös kun tyhmät turistit maksaa kaiken mitä muka 'pitää maksaa'.
Ei siinä järjestelmässä mitään pahaa ole, että palveluammatissa toimivien ansiotasosta tulee merkittävä osa palvelurahasta. Ei vaikka suomalainen uivelo turisti kuinka irvistelisi, että vittu mitään maksa.
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että tietyissä maissa kyse ei ole mistään ylimääräisestä. Kyse on palkasta. Jos tippaat Amerikassa 10% normaalissa ruokaravintolassa, viestisi on selkeä: "oli niin paska palvelu, että pidätän sun palkasta 5% laskun loppusummasta".
Ei sitä muuta mikään kotikutoinen periaate, että en maksa ylimääräistä. Älä maksa, mutta maksa edes se mitä kuuluu.
Maassa maan tavalla. Ihan oikeesti.
Tästä aiheesta lienee muuten sata toikkia jo ennestään.