Tipinanto

Annatko tippiä?

• Kyllä, aina.

Äänet: 0 0,0%
  • Kyllä, kun pyydetään.

Äänet: 0 0,0%
  • Kyllä, kun palvelu on hyvää.

Äänet: 5 26,3%
  • Kyllä, ulkomailla.

Äänet: 8 42,1%
  • En ikinä

Äänet: 1 5,3%
  • Dompparin kassit

Äänet: 5 26,3%

• Äänestäjiä yhteensä
    19
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Annatko tippiä? Miksi ja milloin? Paljonko?
Toim.huom. Otsikossa ei ole yhdyssanavirhettä, tai on, mutta tarkoituksella. Siksi, että tipinanto kuulostaa hauskalta kun sen sanoo nopeasti yhteen.
Kuulostaa espanjalaiselta potkupalloilijalta.

Pölliä luvassa.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Itse annan tippiä kun katson sen olevan jollain tasolla ansaittua. Eli kun tuote ja palvelu olivat poikkeuksellisen hyviä.
Syy tälle pollille oli ihan se, että meinaa vallan käydä ärsyttämään täällä itämeren takana kun jokaisessa paikassa pitäisi olla antamassa tippiä. Voi voi sitä neuvostorään määrää mitä olen jo varmasti niellyt ruokani mukana kun en ole tippiä antanut juuri koskaan. Ei vaan mene minun jakeluuni se, kun ravintolassa maksat vaikka 4€ kaljasta ja sitten siihen pitäisi vielä päälle antaa 2€ kyypparille joka sen laski tuoppiin "tapu tapu, hienosti kaadoit. Otappa tuosta rahaa".
Monesti kuulee ohjeita, että "siellä ja siellä maassa on tapana jättää 10-20% laskun summasta tippiä". Miksi helvetissä? Jos sapuska on pahaa ja palvelu huonoa, niin miksi? Miksi oi miksi?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Annan hyvästä palvelusta 2-5 euroa, jos olen omilla rahoilla syömässä. Firman kortilla jää tipit antamatta.

Albert Oil

Hippi ja juntti
Sijainti
Korviesi välissä
Ei vaan mene minun jakeluuni se, kun ravintolassa maksat vaikka 4€ kaljasta ja sitten siihen pitäisi vielä päälle antaa 2€ kyypparille joka sen laski tuoppiin "tapu tapu, hienosti kaadoit. Otappa tuosta rahaa".
Monesti kuulee ohjeita, että "siellä ja siellä maassa on tapana jättää 10-20% laskun summasta tippiä". Miksi helvetissä? Jos sapuska on pahaa ja palvelu huonoa, niin miksi? Miksi oi miksi?
Tästä ei enämpi vois olla samaa mieltä. Sitten kuulemma "siellä tipit muodostaa suuren osan palvelutyöntekijän toimeentulosta", no piruako se turistille kuuluu paikata jos jossain on huonot palkat. Ei niitä varmaan koskaan saadakaan ylös kun tyhmät turistit maksaa kaiken mitä muka 'pitää maksaa'.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Ulkomailla tulee annettua. Kotimaassa en anna, paitsi Dompparille, jos se laittaa kassit piiloon.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ulkomailla annan, jos on maan tapa.

Kotomaassa kerran annoin. Formulanomille, vaivihaa, varikolla.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Eipä tule tippailtua. Varmaan viimeksi heitin pari euroa Follolle ylimääräistä paidasta (minkä hävitin), ehkä tarjosi siitä hyvästä kaljan, mutta enpä muista.

jjv

Arschloch
Suomessa en ikinä ja ulkomaillakin pyrin välttämään tilanteita, jossa pitäisi tipinantoa harjoittaa.

Pari viikkoa sitten yks vanhempi herrasmies antoi bussikuskille tippiä (en tiedä kuinka paljon) jo autoon noustessaan. "Tuosta vähän kahvirahaa". Aika vaivautuneen näköinen oli kuski. Ei ehkä ihan kuulunut meidän kulttuuriin. Sitä paitsi eihän se kuski siinä vaiheessa ollut tehnyt muuta, kuin merkistä pysähtynyt pysäkille.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Itse annan tippiä kun katson sen olevan jollain tasolla ansaittua. Eli kun tuote ja palvelu olivat poikkeuksellisen hyviä.
Syy tälle pollille oli ihan se, että meinaa vallan käydä ärsyttämään täällä itämeren takana kun jokaisessa paikassa pitäisi olla antamassa tippiä. Voi voi sitä neuvostorään määrää mitä olen jo varmasti niellyt ruokani mukana kun en ole tippiä antanut juuri koskaan. Ei vaan mene minun jakeluuni se, kun ravintolassa maksat vaikka 4€ kaljasta ja sitten siihen pitäisi vielä päälle antaa 2€ kyypparille joka sen laski tuoppiin "tapu tapu, hienosti kaadoit. Otappa tuosta rahaa".
Tästä ei enämpi vois olla samaa mieltä. Sitten kuulemma "siellä tipit muodostaa suuren osan palvelutyöntekijän toimeentulosta", no piruako se turistille kuuluu paikata jos jossain on huonot palkat. Ei niitä varmaan koskaan saadakaan ylös kun tyhmät turistit maksaa kaiken mitä muka 'pitää maksaa'.
Ei siinä järjestelmässä mitään pahaa ole, että palveluammatissa toimivien ansiotasosta tulee merkittävä osa palvelurahasta. Ei vaikka suomalainen uivelo turisti kuinka irvistelisi, että vittu mitään maksa.

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että tietyissä maissa kyse ei ole mistään ylimääräisestä. Kyse on palkasta. Jos tippaat Amerikassa 10% normaalissa ruokaravintolassa, viestisi on selkeä: "oli niin paska palvelu, että pidätän sun palkasta 5% laskun loppusummasta".

Ei sitä muuta mikään kotikutoinen periaate, että en maksa ylimääräistä. Älä maksa, mutta maksa edes se mitä kuuluu.

Maassa maan tavalla. Ihan oikeesti.

Tästä aiheesta lienee muuten sata toikkia jo ennestään.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.