Todellisuus on sittenkin forumia kauniimpi...ainakin Helsingissä

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Itse olen esim. tämän forumin kautta saanut kummallisen kuvan nykyopiskelijoista. Sellaisen, että mitään ei haluta tehdä ja kaikki tulisi saada valmiiksi ja ilmaiseksi nokan eteen ja töissäkäynti opiskelujen rahoittamiseksi olisi kauhistus.
Todellisuus, ainakin Helsingissä, on paljon kauniimpi kuin forum-keskusteluista voisi päätellä, ilmeisesti sitten ne ilmaiseksi kaiken haluavat ovat niitä äänekkäimpiä, kun mielikuvani (ja tiedän etten ole ollenkaan ainoa) poikkesi näin rajusti todellisuudesta:

Alle kolmannes helsinkiläisopiskelijoista ottaa opintolainaa
Julkaistu 12.9. 18:23


Opiskelijat käyvät opintojaan rahoittaakseen töissä, kuluttavat säästönsä ja ruinaavat vanhemmilta, mutta pankkiin ei hevin lähdetä. Helsingin yliopiston opiskelijoista vain alle kolmannes ottaa opintolainaa.
Sen sijaan töissä käy ainakin satunnaisesti 90 prosenttia opiskelijoista.
Opiskelujen alussa töitä tehdään hengenpitimiksi, mutta loppuvaiheen työt ovat monesti tärkeää työkokemuksen ja kontaktien hankkimista omalta alalta.

Tiedot ilmenevät kyselystä, jonka Helsingin yliopiston ylioppilaskunta teki viime keväänä. HYY kyseli toimeentulosta viime keväänä yli 1 300 helsinkiläisopiskelijalta, joista 730 vastasi.
Kolme neljästä nostaa opintorahaa (enintään 259 euroa kuussa) ja kolme viidestä saa asumislisää (enintään 172 euroa). Opintolainaa on nostanut 29 prosenttia.
Vain joka kymmenes ei ollut tehnyt työtä kuluvana lukuvuonna tai edellisenä kesänä.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Kyllä ainakin minulle työkokemuksen saanti oli tärkeä syy sille, miksi kävin töissä opiskelujen ohella. Enkä juurikaan kokenut, että opinnot siitä kärsivät (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Päinvastoin, oli vaan hyvää vastapainoa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Ei tuo mielestäni ole mitenkään ihmeellistä, kun noihin työssäkäyviin on käsittääkseni laskettu myös kesätöissä olleet. Jos ei opiskele kesällä, niin töillähän se tienesti on hankittava. Toisaalta monilla aloilla, varsinkin ammattikorkeakoulussa, tutkintoon sisältyy työharjoittelua joka tarkoittaa että opiskeluaikana on pakko tehdä oman alan kesätöitä jos mielii valmistua.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Ei minusta ole mitään mieltä käydä töissä samaan aikaan kun opiskelee. Turha sitä voimiaan hajottaa, tekemällä kahta hommaa samaan aikaan tulee kummastakin puolivillaista jälkeä. Itsekin otin opiskeluajan lainaa kuin simaa ja nyt makselen sitä kiltisti pois. Opiskelijat keskittyköön opiskelemiseen, tehköön sen sitten viimeisen päälle kunnolla, ja jättäköön työssäkäynnin myöhempään. Tähän pitäisi yhteiskunnankin kannustaa tuilla ja muilla.

Ei se opiskelijan arki kuitenkaan ihan niiiin luxusta ole, että työssäkäyvien pitäisi haukkana vahtia, ettei niillä vaan ole liian helppoa ja kivaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
jimpo sanoi:
Ei se opiskelijan arki kuitenkaan ihan niiiin luxusta ole, että työssäkäyvien pitäisi haukkana vahtia, ettei niillä vaan ole liian helppoa ja kivaa.
Missä viimeksi olet tällaiseen vahtimiseen törmännyt tai missä sitä ylipäätään esiintyy?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Opiskelin AMK:ssa 4 + 1 vuotta. Kesäisin olin kesätöissä 3+3+4 kuukautta. Tasan 0€ otin lainaa. Erittäin hyvin pärjäsi vaikka asuin yksiössä joka haukkasi sitten aimo annoksen opintotuestakin vielä. Kiitos kesätyörahojen. (Tuo viimeinen + 1 vuosi AMK:ssa kävin täyspäiväisesti töissä ja etähommina pari kurssia ja opinnäytetyö). Varsinaisesti opintojen ohella en töissä käynyt koska rahat riitti muutenkin ja olin laiska. Kesätöitäkin olisi voinut noina kahtena kesänä paiskia enemmänkin (tuli pidettyä vapaaviikkoja ajohommista ja lopetettua hommat 3-4 viikkoa ennen kuin olisi viimeistään pitänyt) joka olisi tuonut vielä selkeästi enemmänkin rahaa.

terveisin nimimerkki : ~110€/kk elämiseen vuokran jälkeen (josta piti maksaa vielä kännykkälasku ja bensalaskut)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
terveisin nimimerkki : ~110€/kk elämiseen vuokran jälkeen (josta piti maksaa vielä kännykkälasku ja bensalaskut)
tuo on kyllä kiitettävää tasoa jo, itse en pärjäisi tuolla summalla kuukaudessa :rolleyes:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
tuo on kyllä kiitettävää tasoa jo, itse en pärjäisi tuolla summalla kuukaudessa :rolleyes:
Säästöillehän siinä aina mentiin, eihän sitä tuolla elä ku polttoaineeseen meni silloin jotain 40-50€/kk ja pari kymppiä puhelimeen. Eli karkeasti varmaan 150-250€/kk säästöiltä sitten mutta siksihän sitä kesäisin töissä olikin!

Mutta siis tuo nyt vain oli esimerkkinä siitä että vaikka opintotuella ei täysin eläisikään niin ei sitä lainaa tarvi välttämättä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Itsehän en käy töissä opiskelun lomassa. Mutta joka kesä olen vääntänyt töitä ja kerännyt pääomaa, jota sitten käytän talvella opiskellessa. Kyllä mulle riittää se, että koko kesä on töitä. Kyllä tuolla työelämässä ehtii vielä pyöriä.

Hyvin oon toimeen tullut. Lainaa en ole nostanut joten opintotuella ja kesätyörahoilla on elelty. En vaadi opintotukeen korotuksia. Se on viimeisimmän korotuksen(asumislisän katon nosto) enemmän kuin kohdallaan.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Runar ja Kyllikki sanoi:
Missä viimeksi olet tällaiseen vahtimiseen törmännyt tai missä sitä ylipäätään esiintyy?
Eiköhän sitä löydy melko helposti kun ottaa Tamperelaisen tahi muun pienen paikallislehden kouraan ja tutkii mielipideosastot, aika ajoin joku manaa opiskelijat alempaan helvettiin. Lievemmässä mittakaavassa valtalehdistössä, eri foorumeilla, poliittisissa selvityksissä....
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Runar ja Kyllikki sanoi:
Itse olen esim. tämän forumin kautta saanut kummallisen kuvan nykyopiskelijoista. Sellaisen, että mitään ei haluta tehdä ja kaikki tulisi saada valmiiksi ja ilmaiseksi nokan eteen ja töissäkäynti opiskelujen rahoittamiseksi olisi kauhistus.
Poikkeaako tämä jotenkin yleisestä mulle-heti-kaikki -asenteesta?

Itse en ole lainaa ottanut, mutta olen tehnyt töitä niin paljon, että tukia en ole saanut moneen vuoteen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Lainaa tuli otettua opiskeluaikana paljonkin. Töissä kävin opiskelun ohessa viimeisen vuoden aikana. Ihmiset on erilaisia ja minä nyt satun tarvitsemaan vapaa-aikaakin. Yksinkertaisesti työtehoni eivät riitä 16 tuntiin päivässä (8kouluhommia ja 8 töissä) eikä edes 12h joka arkipäivänä. Burn out ois tullu 107 prosentin varmuudella.
Lisäksi panostin opiskeluunkin varmaan enemmän kuin moni muu. Varmasti moni muu selviää paremmilla arvosanoilla vähemmällä panostuksella, mutta se nyt ei itseasiassa voisi minua vähempää kiinnostaa. Minulle riittää se, että tiedän mihin itse pystyn.

Lisäys: Senttiäkään otetuista lainaeuroista en kadu. Minulla on nyt hyvä työ, juuri sitä mihin opiskelinkin ja olen hyvin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Jacques sanoi:
Lainaa tuli otettua opiskeluaikana paljonkin. Töissä kävin opiskelun ohessa viimeisen vuoden aikana. Ihmiset on erilaisia ja minä nyt satun tarvitsemaan vapaa-aikaakin. Yksinkertaisesti työtehoni eivät riitä 16 tuntiin päivässä (8kouluhommia ja 8 töissä) eikä edes 12h joka arkipäivänä. Burn out ois tullu 107 prosentin varmuudella.
Lisäksi panostin opiskeluunkin varmaan enemmän kuin moni muu. Varmasti moni muu selviää paremmilla arvosanoilla vähemmällä panostuksella, mutta se nyt ei itseasiassa voisi minua vähempää kiinnostaa. Minulle riittää se, että tiedän mihin itse pystyn.

Lisäys: Senttiäkään otetuista lainaeuroista en kadu. Minulla on nyt hyvä työ, juuri sitä mihin opiskelinkin ja olen hyvin tyytyväinen.
Juuri näin! Arvostan näkemyksiäsi. Tosin itse oon pärjännyt kesätyörahoilla ja opintotuella.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Jacques sanoi:
Lisäys: Senttiäkään otetuista lainaeuroista en kadu. Minulla on nyt hyvä työ, juuri sitä mihin opiskelinkin ja olen hyvin tyytyväinen.
Sama täällä!

Opintolaina on investointi itseensä, ei yhteiskunnan kuulu järjestää kaikkea ilmaiseksi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Olen välillä käynyt töissä kesäisin, välillä ottanut lainaa, ja välillä saanut pari euroa vanhemmilta. Kyllä kivempi olis että vois keskittyä opiskeluun ilman taloudellisia huolia ja tajutonta köyhäilyä. Itse en kuitenkaan pysty opiskelemaan ja pörräämään 24/7 vaan huippuosaamisen oppiminen sujuu paremmin leppoisammassa ilmapiirissä omaan tahtiin. Kertaakaan en ole elämäni aikana kunnan sosiaaliluukulla käynyt. Kyllä ne ruinaajat löytyy ihan muualta kuin opiskelijoista. Opiskelijat hiljaisesti tyytyvät siihen vähään mikä annetaan, joka todellakin on vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös