Toisiko "Turboruuvi" lisää ohituksia?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Muutamat tallit ehdottavat ensi vuoden moottorisäännöiksi kierroslukurajoitinta, ja nappia jolla saadaan moottorin tehot hetkeksi suuremmaksi. Eipä taitaisi olla tästä apua, ellei nopeuseroa saataisi riittävän suureksi. Toki kannatan sellaisia sääntöuudistuksia, jotka korostavat yhä enemmän kuskin taitoa eikä pelkkää tekniikkaa.

''Turboruuvia'' ehdotetaan taas käyttöön

F1-sähkeet 28.4.

Ensi vuoden moottorisäännöt ovat taas tapetilla.

Mercedes, BMW ja Honda ovat ehdottaneet FIA:lle, että vuoden 2007 V8-moottoreihin tulisi kierroslukujen rajoitin. Maksimiksi kaavaillaan 19500 kierrosta minuutissa.

Lisäksi autotehtaat ehdottavat ns. turboruuvia, joka nostaisi tehot ohittamista varten hetkeksi 20000 kierrokseen minuutissa. Tätä painiketta kuljettaja voisi käyttää korkeintaan kymmenen kertaa kilpailun aikana.

Tämän lisäksi moottorimäärä rajattaisiin niin, että vuoden aikana testeissä ja kisoissa kukin talli voisi käyttää enimmillään 50 moottoria. Nykyisin talleilta kuluu sata moottoria vuodessa.

TS/Heikki Kulta
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
A1-sarjassa oli tällainen turboruuvikeksintö käytössä ja niissä kisoissa, jotka kykenin jostain tiiraamaan sillä kyllä tuntui olevan jokseenkin toivotunlainen vaikutus. Ihan tarkasta teknisestä toteutuksesta en tosin tiedä. Joka tapauksessa jos rata on mallia Imola niin tuollaiset on täysin yhdentekeviä. Oikeasti toimiva muutos autojen aerodynamiikkaan mutkissa lähellä ajamisen mahdollistamiseksi olisi kuitenkin ehkä mieluisampi ratkaisu.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
toi on hyva idea, kuten Bobakki mainitsi, niin A1:ssa on tommonen nappula jutska ja mun mielesta tuo lisaa jannitysta kisoihin.
Olen katsonut kaikki A1 kisat kun paikallinen YLE (SABC 3) nayttaa kaikki kisat. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
:yuck: . Keinotekoista jännityksen tekemistä. Kierrosten rajoittimet... Formula 1 sarjan nimeksi voisi muuttaa Formula Standard.
Mikä estää edellä ajavaa kuskia kyttäämästä milloin takana tuleva vääntää tehot tappiin ja tekemästä itse samaa?
Formula 1-sarjassa ei nähdä yhtä paljon ohituksia kuin moottoripyörissä tai rallycrossissa, ja se pitäisi vain (tiettyyn rajaan asti) hyväksyä. Paremmin lajin konseptiin sopiva, ja vähemmän keinotekoinen tapa lisätä ohituksia olisi rajoittaa rajusti downforcea. Varmaan sadas kerta kun sanon näin.

Vähänkin siipeä pois niin jarrutusmatkat kasvavat valtavasti , lisäksi toisen persiissä hiostaminen mutkan aikana helpottuu.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siipien pienentäminen voisi tosiaan olla järkevämpi ratkaisu.. pääsee lähemmäksi edelläajavaa..?

Entä jos toisaalta siipien pienetämisen vastineeksi sallittaisiin tiettyyn kokoon asti olevat venturitunnelit.. tai otettaisiin ainakin se pirun vaneri pois pohjasta.. ?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mickey sanoi:
Siipien pienentäminen voisi tosiaan olla järkevämpi ratkaisu.. pääsee lähemmäksi edelläajavaa..?

Entä jos toisaalta siipien pienetämisen vastineeksi sallittaisiin tiettyyn kokoon asti olevat venturitunnelit.. tai otettaisiin ainakin se pirun vaneri pois pohjasta.. ?
Vanerilla ja litteällä pohjalla on mielestäni varsin hyvä turvallisuusaspekti. Seuraukset ovat varson tuhoisat jos auton pohja lyö maahan ja merkittävä osa downforcesta tuotetaan tunneleilla.
Jos siipiä karsitaan kilvanajon parantamiseksi niin ei siitä näkökulmasta hyödytä lisätä jollain muuta downforcea. Eikö voitaisi hyväksyä tilannetta jossa kokonais-downforce on alle puolet nykyisestä, ja kierrosajat heikkenevät?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eipä sopis turboruuvit formuloiden luonteeseen tai imagoon... Kuten ei mitkään kierrosrajoittimetkaan!!!

Nimen omaan formuloita ei saa muuttaa mikskään vakioautoiks.
Toisen auton perässä ajamista toki pitäs jotenkin helpottaa, sillainhan niitä ohituksiakin sitten saatais jo ihan tasavahvoillakin autoilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
Siipien pienentäminen voisi tosiaan olla järkevämpi ratkaisu.. pääsee lähemmäksi edelläajavaa..?

Entä jos toisaalta siipien pienetämisen vastineeksi sallittaisiin tiettyyn kokoon asti olevat venturitunnelit.. tai otettaisiin ainakin se pirun vaneri pois pohjasta.. ?
Vanerin vois toki poistaa, mutta tosiaan nuo vanhan-ajan maaefekti autot eivät välttämättä olisi mitenkään turvallinen ratkaisu. Ja toisekseen ilmaa alleen noi maaefekti autotkin vaatisivat. eikö? :doubtful:
Edessä olevan auton diffuusori kuitenkin nostaa suuren määrä virtauksista radan pintaa ylemmäks...
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Ghost_Glove sanoi:
Eipä sopis turboruuvit formuloiden luonteeseen tai imagoon... Kuten ei mitkään kierrosrajoittimetkaan!!!

Nimen omaan formuloita ei saa muuttaa mikskään vakioautoiks.
Toisen auton perässä ajamista toki pitäs jotenkin helpottaa, sillainhan niitä ohituksiakin sitten saatais jo ihan tasavahvoillakin autoilla.
Äkkiseltään voisi kuvitella, etteivät urarenkaat, kisabensat aika-ajoissa (ynnä muu keinotekoinen lähtöjärjestyksen sotkeminen), moottorien kestävyyssäännöt ja testauksen rajoittaminen sopisi formuloiden luonteeseen. Sitä paitsi jo tällä kaudella on käytössä moottorin kierrosrajoittimet (Toro Rosso).

Lajia on muutettu viimeisen 10 vuoden aikana muutenkin niin paljon, ettei tuollainen turboruuvi sitä enää pysty pahemmin pilaamaan. :jaska:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Katsoiko kukaan Bahrainin kisaa?

Tuliko ohituksia?

Kyllä niitä ohituksia saadaan kun ajetaan oikeanlaisilla radoilla.

Mielestäni ei pitäisi mennä mihinkään standartoitumisiin, sillä formuloiden suola on aina ollut erilaisuus - on erilaisia ratoja/autoja ja niin edelleen.

Jos ei kiinnosta, katsokaa vaikka sitä DTM:ää. Siellä on niitä standartoituja vakioautoja.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
skf sanoi:
Äkkiseltään voisi kuvitella, etteivät urarenkaat, kisabensat aika-ajoissa (ynnä muu keinotekoinen lähtöjärjestyksen sotkeminen), moottorien kestävyyssäännöt ja testauksen rajoittaminen sopisi formuloiden luonteeseen. Sitä paitsi jo tällä kaudella on käytössä moottorin kierrosrajoittimet (Toro Rosso).

Lajia on muutettu viimeisen 10 vuoden aikana muutenkin niin paljon, ettei tuollainen turboruuvi sitä enää pysty pahemmin pilaamaan. :jaska:
Urarenkaat eivät rajoita renkaita mitenkään tietylle tasolle... Keinotekoinen keino se kyllä oli, mutta eipä se mua haittaa kun kehitystyötä ei kuitenkaan ole täysin estetty.

Kisabensat aika-ajoissa oli aikanaan toinen täysin keinotekoinen keksintö saada jännitystä kisoihin. Mutta sekään ei horjuta formuloiden imagoa tekniikan huipulla olemisesta ja asioiden äärimmäisyyksiin viennistä.

moottorien kestävyyssäännöt, aivan kuten urarenkaidenkin kohdalla, ei rajoita kehitystyötä "mitenkään" vaan yrittää vain olla kustannussäästöllinen sääntö. Kuten myös testauksen rajoittaminen

Mitä kierrosrajoittimiin tulee, niin arvasin, että kyllä taas joku keksii sanoa, jotta onhan tälläkin kaudella kierrosrajoittimet käytössä... Hieman kuitenkin eriasia!!! Ainakin minusta. Sehän vasta hölmöä olisi jos minardille olisi luvattu vanhat V10 sellasinaan kun siirrtyttiin kasi koneisiin... jotta näin. :wink:

Eli mikään mainitsemistasi säännöistä/rajoituksista ei minusta mitenkään vähennä formuloiden luonteeseen kuuluvaa huipputekniikkaa ja kehitystyötä..
Sen sijaan kaikille lyötävä kierrosrajoitin niin minusta tekisi. Toki silloinkin koneiden tehot ja väännöt varmaan olisivat kehitystyön kohteina, mutta suurelle yleisölle tärkeää on kuinka monta miljoonaa kierrosta koneesta lähtee. Turbo nappula muuten ei olis mikään paha, mut onhan se nyt vähän pienempiin luokkiin kuuluva värkki... :eek:

Sikäli kun noista rajoituksista muuten puhuit, niin varmaan sit haluaisit, että formuloissa ei olis mitään rajoja tahi sääntöjä...? Mikä sekin olis tietty ihan mielenkiintoista, mutta eipä sielä olis varmaan yhtään talliakaan silloin. Ainakaan muutamaa kautta pitempään kun rahaa menis kaudessa 100 miljardia... :p
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Minusta ei hyvä idea toi. Anyway:

I rated the San Marino GP 8 points out of 10. The non-appearance of any overtaking cost 2 points. But racing isn't just about overtaking (though thats what I wish we could see more). There are different types of racing. Alonso races ahead, trying to pull a gap so big between him and the others, thats racing. Kimi races for the sake of it when the car is capable to do anything, he just wants to be the fastest out there to beat everyone, thats racing.

Then there's pit stop racing, the battle of strategies, which I find very entertaining in my opinion, which San Marino showed.

There's also the battle of skill, as we saw in San Marino too, and in Japan last year. Two cars, both have potential to beat eachother, but the drivers make it happen through their style of driving and of control of the car. Fisichella's unusual take into the chicane in Japan messed it up for win, whereas Kimi took the chicane in deep to get a longer straighter run up.
Michael harnessed his tyres in San Marino, with a Alonso breathing down his neck.

Overtaking isn't necessarily all the racing.
:ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Toki silloinkin koneiden tehot ja väännöt varmaan olisivat kehitystyön kohteina, mutta suurelle yleisölle tärkeää on kuinka monta miljoonaa kierrosta koneesta lähtee.
Mitä ihmettä? Mistä päivästä lähtien?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No se mitä suuri yleisö saa tietoonsa F1 koneista on ilmotettu teho ja kierrokset, sekä lehdistön tekemät mittaukset kierrosluvusta josta sitten lasketaan tehoja...

Että sikäli voisin olettaa, että niitä joita nyt tieto kiinnostaa vaikkei muuten suurempaa tietämystä tai tuntemusta moottoreista ole niin seuraavat hyvinkin juuri noita ilmotettuja kierroslukuja ja tehoja. Ja se mitä telkkarissakin näkyy on juuri kierrosluvut... :) Ihan taas vaan ajatuksena, tarkotus ei toki ole kumota kenenkään maailman kuvaa.... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joni, hyvä lainaus. Siinä oli hyvin kerätty asioita jotka ovat juuri tänä päivänä seuraamisen arvoisia... Tosin eipä se sumin vauhti tainnut sit kuitenkaan niistä renkaista johtua, mut ei sillä tässä ole väliä.. :cool:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Joka tapauksessa jos rata on mallia Imola niin tuollaiset on täysin yhdentekeviä. Oikeasti toimiva muutos autojen aerodynamiikkaan mutkissa lähellä ajamisen mahdollistamiseksi olisi kuitenkin ehkä mieluisampi ratkaisu.
Juuri Imolassa siitä voisi olla konkreettisinta hyötyä, sillä useimmilla muilla radoilla kyetään ohittamaan muutenkin. Nykyaerodynamiikka estää perässä ajon nopeissa mutkissa ja niitä ei Imolassa ole oikeastaan kuin Piratella. Niinpä aerodynamiikan muutokset eivät Imolaan olennaisesti auttaisi.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Eipä sopis turboruuvit formuloiden luonteeseen tai imagoon... Kuten ei mitkään kierrosrajoittimetkaan!!!
Tallithan ajavat rajoittimella suurimmaksi osaksi jo nyt.

Useimmissa autoissa on "turbonappi". Hetkellisesti voidaan ottaa normaalia enemmän tehoja irti.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Juuri Imolassa siitä voisi olla konkreettisinta hyötyä, sillä useimmilla muilla radoilla kyetään ohittamaan muutenkin. Nykyaerodynamiikka estää perässä ajon nopeissa mutkissa ja niitä ei Imolassa ole oikeastaan kuin Piratella. Niinpä aerodynamiikan muutokset eivät Imolaan olennaisesti auttaisi.
Olen kyllä vähän eri mieltä. Esimerkiksi radan alkuosan shikaanit ovat sen verran nopeita, ettei nykyautoilla lähellä seurata. Variante Altan ja Bassan ulostuloissa tuo boosti voisi auttaa, mutta mielestäni suorat ovat sen verran lyhyitä, etten usko tuolla niissä tarpeeksi etua saatavan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Luckyman sanoi:
Tallithan ajavat rajoittimella suurimmaksi osaksi jo nyt.

Useimmissa autoissa on "turbonappi". Hetkellisesti voidaan ottaa normaalia enemmän tehoja irti.
Näinhän tuo todella on, siitä ei ainakaan minulla ole tosin hajua, että kuinka suurella määrällä tuo maksimikierrosmäärä voidaan ylittää. A1-sarjassa tuo boosti tarjosi 30 lisähevosvoimaa, ei pelkästään kierrosrajan nostoa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Otsikon kysymys lienee retorinen. Tuon vaihtoehdon lisäksi on siis olemassa kaksi muuta mahdollisuutta; ohitusten määrä pysyy täsmälleen samana kuin nyt tai vähenee vielä entisestään. Kukaan tuskin arvioi niillä tällaista vaikutusta olevan.

Formuloiden moottorit eroavat aika tavalla muista kilpa-autoluokista. Merkittävin ero on se, että moottoreista otetaan varsin huimia kierroksia ulos. Tekninen kehitys tähtääkin jatkuvasti kierroksien kasvattamiseen, koska tätä kautta moottorista saadaan suorituskykyisempiä.

En tiedä miten hyvin ajatus turboruuvista sopii tähän ajatusmaailmaan, mutta jos autonvalmistajat ja tallit ovat itse sen kannalla niin mikä ettei. Siitä vaan :thumbup:
 
Ylös