Toisiko "Turboruuvi" lisää ohituksia?

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Viisaammat oikaiskoon jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys, että kaiken tietotekniikan poistaminen kuljettajan kaasujalan ja 19 000 kierrosta kiertävän koneen välistä ei nykyisellä F1-sapluunalla ole välttämättä mahdollista.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Törni sanoi:
Viisaammat oikaiskoon jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys, että kaiken tietotekniikan poistaminen kuljettajan kaasujalan ja 19 000 kierrosta kiertävän koneen välistä ei nykyisellä F1-sapluunalla ole välttämättä mahdollista.
En siis tarkoita sääntöjä tai teknisiä esteitä. Tarkoitan sitä, että autojen ajettavuus heikkenee niin paljon, että kisoista tulee pelkkää farssia.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Törni sanoi:
Viisaammat oikaiskoon jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys, että kaiken tietotekniikan poistaminen kuljettajan kaasujalan ja 19 000 kierrosta kiertävän koneen välistä ei nykyisellä F1-sapluunalla ole välttämättä mahdollista.
Standardisoidulla moottorinohjauksella päästäisiin pitkälle sutimiseneston poistossa. Se toisi niin paljon lisää haastetta takaisin ajamiseen että voisin sen hyväksyä. Muut moottorisäännöt rajoittavat kehittelyä nykyään paljon enemmän.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Törni sanoi:
Mikähän niissä formuloissa ihmisiä kiehtoo kun ne on niin tylsiä?
Sama kuin jalkapallossa, eli ODOTETAAN 2 tuntia mahdollisesti sitä yhtä RATKAISEVAA ohitusta tai maalia jolla todellakin on merkitystä ja jolla voittaja ratkaistaan, laatu korvaa määrän...tässäkin tapauksessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Kolmas "mutka" ei ole mutka ollenkaan, vaan se vedetään joka tapauksessa täysillä. Ja koska seuraava mutka on Villeneuve, jossa ei ole kunnon jarrutusta, ei tiukka peesi ole olennainenkaan. Ohitusmahdollisuus ei lisäänny olit kuinka lähellä tahansa.
Se kolmosmutka mennään tosiaan täysillä, mutta sen verran hanakasti siinäkin kaikki tila käytetään, etten olisi ihan varma merkityksettömyydestä.

Kimi kutsui Tosaa parhaaksi ohituspaikaksi tänä vuonna. Katselen parhaillaan Imolan kisan loppuvaiheita, ja aika lähellä Alonso pystyy ajamaan Schumin perässä Villeneuven sisäänmenoon. Mielestäni se on liian lyhyt, jotta aeropidolla olisi hirvittävästi merkitystä. Näen sen enemmän vain sisäänmenona seuraavaan oikeaan.
Saatat kyllä olla oikeassa tuon ekan osan suhteen, suurin ongelmahan on tuo, että alkuosa on tungettu liian täyteen noita shikaaneja. Taitaa olla niin, ettei Imolassa ole enää yhtään ohituspaikkaa, vaikka Kimi noin sanoikin.


Acque Mineralen ensimmäinen osa tosiaan saattaisi olla mutka, jossa aeropidolla todella on merkitystä. Ja mutkan jälkeen boostista, koska kiihdytys on ylämäkeen. Suora on kyllä lyhyt, mutta ylämäki lisää tehon merkitystä.
Näin kyllä, mutta suora ennen Variante Altaa on sen verran lyhyt, että mielestäni on tarpeen myös olla varsin lähellä ennen tuota suoraa ja Aque Minerali tekee siitä nykymuodossaan aika mahdottoman jutun, luulisin.

Ei siinä kenties ole ollutkaan, mutta eipä Tamburellon "suorallakaan" hirvittävästi tapahtunut ulosajoja. Yksi sattumien summa ja joku vetää ulos 250 km/h lasissa (tai vanhalla radalla 300+ km/h).
Piquet '87, Berger '89? Molemmilta jäi kisa välistä. Kyllähän Tamburellon vaarallisuus oli ihan oikeasti tiedossa jo ennen Sennan kuolemaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Driver #8 sanoi:
Vuonna 1996 FIA oli tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan downforcen vähentäminen tekee ohittamisen entistä vaikeammaksi. Kun downforcea on vähemmän, takana tulevan on vaikeampi seurata lähellä. Kun on paljon downforcea, auto istuu radassa lujasti ja edellä ajavan auton jättövirtaukset kaiketi sitten eivät tunnu juuri missään, mutta kun sitä downforcea on ennestäänkin vähän, niin se tuntuu kai sitten selvemmin ja tekee seuraamisesta vaikeampaa. Sitten ne päättivät vähentää downforcen sijasta mekaanista pitoa siirtymällä urarenkaisiin 1998.
Linkki

Viime vuoden Suzukan kisan jälkeen kuskit sanoivat että tällä radalla pystyi ajamaan melko lähellä edellä ajavaa ja sen takia kisassa nähtiin ohituksia. Suzukassahan laitetaan paljon downforcea, kun radalla on paljon nopeita mutkia.
En usko, että ovat enää ihan samaa mieltä tuon tutkimuksen kanssa. Esimerkiksi GP2:n teknisten muutosten kanssa mentiin päinvastaiseen suuntaan (pienempi takasiipi ja slicksit) ja homma tuntuu toimivan, autoillahan ohitettiin Imolassakin, suht paljon jopa. Ilmeisesti tuo asia ei kuitenkaan ole ihan niin suoraviivainen kuin miten sen minäkin olen pitkään mieltänyt, eli suuri downforce saattaa auttaa siihen tyyliin kuin kuvailit. Toisaalta taas pitkälle viety aerodynamiikka saattaa kärsiä pahemmin turbulensseista kuin vuosikymmen sitten, mistäs näitä tietää. Siipien ja muun aerodynamiikkakrääsän vähentäminen ja pohjan muotoilujen jonkinasteinen salliminen voisi olla yksi ratkaisu, vaan vaihtoehtoja lienee monia.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
Tehon et ilmeisesti katso auttavan kuskia. ;)
Pientä pilkunviilausta, mutta "sutimisenestolla" käännettiin "launch control", eli lähtöjärjestelmä. Se periaatteessa kiellettin jo kaudelle 2004 yhdessä automaattiboksien kanssa. Käytännössä tallit tietenkin vain keksivät sääntöjen mukaisen tavan toteuttaa se. Edelleen laillinen "traction control" käännetään yleisesti "luistonesto". Se kiellettänee 2008 alkaen.
No tehon en katso varsinaisesti auttavan kuskia auton hallinnassa... Varsinkin jos autosta otetaan elekrtoniikka pois, niin en todellakaan katso, että 1000 hevosta olis jotenkin kuskille helpompi tapaus kuin vaikka 500 hevosta... ;)

Ihan sama millä noita elektronisia apuhärveleitä kutsuu niin musta olis hyvä jos ne kaikki saatais pois... Eli sutimisenesto pois, launch control pois (jossain mielessähän se on jo kielletty...mut vaan lähdössä, hetki lähdön jälkeen peliin astuu sutimisen esto), luistonestot pois jos sielä sellaisia varsinaisesti on... jne jne... Sutimisia ja sladituksia... eli näyttävyyttä. :) Toki hyvä auto ilman noitakin kulkee kuin raiteilla, mutta harvoin samana viikon loppuna kaikki 22 kuskia onnistuu säädöissään täysin. :cool:

WebSlave sanoi:
Kummassa oli enemmän ohituksia Imolassa, F1-kisassa vai GP2-kisassa? Tasapäistetyillä moottoreilla autojen tasoerot ovat pienempiä, ja ne siis ajavat lähempänä toisiaan koko kisan. Seurauksena on enemmän kaksinkamppailuja ja ohituksia.
(Itselläni ei ole kantaa kierrosten rajoittamiseen. En vastausta, mutten kannatakaan. Paljon riippuu siitä mitä muuta muutetaan samalla.)
No varmasti GP2-kisassa, jota en kyllä ole nähnyt... Toi mun heitto oli tosiaan kyllä vaan heitto. Kunhan tuli mieleen, että kun formuloilla on kuulemma vaikea ohittaa vaikka olis nopeempi, niin eikös maalais järjellä kävis niin, että sit kun ollaan kokolailla yhtä nopeita niin ohittaminen on mahdotonta... :D
Mutta kyllähän GP2 eroo muutenkin kuin vaan moottoreiltaan formuloista.. ;) Esim. autot on aika samanlaisia kaikilla...etusiivet lienevät alhaalla tänäkin vuonna jne jne... ja eikös GP2:ssa ole jonkin sortin helmatkin autoissa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Törni sanoi:
Viisaammat oikaiskoon jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys, että kaiken tietotekniikan poistaminen kuljettajan kaasujalan ja 19 000 kierrosta kiertävän koneen välistä ei nykyisellä F1-sapluunalla ole välttämättä mahdollista.
Njoo, kai sielä jotain tietenkin pitää välissä olla... Muuten paukkuis varmaan koneita hyvällä tahdilla... Kyllä sielä mun puolesta saa moottorinohjausta olla. Mutta ei sen moottorinohjauksen tarvi takarenkaisiin koskea. Tuo standardi moottorinohjaus boksi on varmaan se ainoa vaihtoehto. Ja kuten sanottua jo edellä, niin kyllä minäkin sen voin hyväksyä jos sillä saadaan sutimisenestot ja muut vastaavat pois...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Kunhan tuli mieleen, että kun formuloilla on kuulemma vaikea ohittaa vaikka olis nopeempi, niin eikös maalais järjellä kävis niin, että sit kun ollaan kokolailla yhtä nopeita niin ohittaminen on mahdotonta... :D
Ehkä kuskit eivät ole yhtä nopeita. ;) No, noinhan sitä maalaisjärjellä luulisi. Toisaalta voisi ajatella, että koska kalusto on suht tasavertaista, ei voi luottaa ratkaisujen tapahtumiseen varikkokäynneillä.
Mutta kyllähän GP2 eroo muutenkin kuin vaan moottoreiltaan formuloista.. ;) Esim. autot on aika samanlaisia kaikilla...etusiivet lienevät alhaalla tänäkin vuonna jne jne... ja eikös GP2:ssa ole jonkin sortin helmatkin autoissa...
Aerodynaamisesti ne varmaankin tarjoavat paremmat lähtökohdat ohittamiselle kuin ykköset. Ja tosiaan, autoissa hyödynnetään maaefektiä. GP2 on merkkiluokka, joten autot ovat sitten säätöjä lukuunottamatta identtisiä. Ykkösissä ei tähän sentään olla menossa, joten autoissa kuitenkin säilyisi jonkinlaiset tasoerot. GP2:n kokemuksia voidaan hyvinkin hyödyntää uusia sääntöjä laadittaessa.

GP2 on tietysti sarjanakin toisenlainen. Kova taistelu nousupaikoista ajaa yrittämään - ja myös yliyrittämään - mikä lisää ohitustilanteita. Ykkösissä riskejä otetaan vähemmän.
 

ZOMBIEEE

Active member
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33
petrolhead sanoi:
Vanerilla ja litteällä pohjalla on mielestäni varsin hyvä turvallisuusaspekti. Seuraukset ovat varson tuhoisat jos auton pohja lyö maahan ja merkittävä osa downforcesta tuotetaan tunneleilla.
Jos siipiä karsitaan kilvanajon parantamiseksi niin ei siitä näkökulmasta hyödytä lisätä jollain muuta downforcea. Eikö voitaisi hyväksyä tilannetta jossa kokonais-downforce on alle puolet nykyisestä, ja kierrosajat heikkenevät?
Kyllä sen pojan on paras ollla puinen ja kova.
Kyllähän semmonen turbonappula on käytössä, mut F1-sarjassa ehkä jollain Alonsontyylisellä kuljettajalla olis kätsy se -ku on varaa säästellä.

Shumin jarrujensäätönappula oli kans hauskaa seurattavaa.
Ihan kädetön mies tuskin klaarais moista.

Renu on vaihteistonsa ja lähtöjärjestelmänsä kanssa
edellä muita. Bemarin ja Wiliamsin uusi vaihdeloota
voi olla eduksi Nicolle -tulevina vuonna kaveri näkyy palkintopallilla usein.

Kilpailijat toivovat yleensäkkin hartaasti, että sääntöjä ei jatkuvasti muutettaisi. Sääntöjen jatkuva muuntaminen ei ole millekkään lajille eduksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
ZOMBIEEE sanoi:
Shumin jarrujensäätönappula oli kans hauskaa seurattavaa.
Ihan kädetön mies tuskin klaarais moista.

Renu on vaihteistonsa ja lähtöjärjestelmänsä kanssa
edellä muita. Bemarin ja Wiliamsin uusi vaihdeloota
voi olla eduksi Nicolle -tulevina vuonna kaveri näkyy palkintopallilla usein.

Kilpailijat toivovat yleensäkkin hartaasti, että sääntöjä ei jatkuvasti muutettaisi. Sääntöjen jatkuva muuntaminen ei ole millekkään lajille eduksi.
Ihan vähän säätöö kaipais toi sun kirjottaminenkin... :wink:
Mut koitan saada selvää...

Mitä meinasit tolla sumi pätkällä? Siis, että ruudussa näytettäis mitä se säätää vai häh? Sumihan toki aika paljon ainakin aika-ajossa vaikuttaa tekevän säätöjä ajaessaan... Mut en ihan löytäny sitä punasta lankaa tosta..

Renun vaihteistosta en tiedä mitään. Tiedätkö sinä? Mutta lähtöjärjestelmä, joka lienee kielletty, eli siis sutimisenesto niillä varmaan on parasta mitä formuloista löytyy.. Bemarinkaan vaihteistosta en oo mitään kuullu, mutta williamsista on toki puhuttu... Toivotaan, että se nicoa auttaisi.. Enemmänkin odottelen sitä ferrarin huhuttua boksia...

Viimeinen lauseesi oli timankia... :D
Rallin puolelta voidaan ihan lähi historiasta nähdä onko se sääntöjen jatkuva muuttelu hyvästä vai ei... Ja eihän se ole...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Turboruuvista kun täälä puhuttiin, niin sehän on nykypäivää se... :p
F1.com sanoi:

OT (yellow, right)
The overtaking button. This temporarily increases the engine’s maximum rev limit when extra power is needed for a short period. When the button is released the rev limit returns to its default setting.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Törni sanoi:
En siis tarkoita sääntöjä tai teknisiä esteitä. Tarkoitan sitä, että autojen ajettavuus heikkenee niin paljon, että kisoista tulee pelkkää farssia.
Maailman sivu on ajettu ilman sutimisenestoa olevilla Varsin Tehokkailla autoilla Kilpaa, joissa on ollut pitoa vähemmän kuin nykyisissä F1:ssä. Mielummin jännäisin "spinnaako kuski", kuin "kellä on paras elektroniikka". Jos ei kuski osaa kaasuttaa niin pyytäköön kumipuslan polkimen alle tai vauhtipyörään lisää painoa rrrkele.
Sorry for thö OT..
Ghost_Glove sanoi:
Turboruuvista kun täälä puhuttiin, niin sehän on nykypäivää se... :p
Namiskan vaikutus ei ollut 3l V10 aikanakaan suuren suuri, ja saatava ylimääräinen teho tietysti pienenee samassa suhteessa kuin moottoreita pienennettiin. Jokainen voi laskea montako hevovoimaa 300-400rpm lisää tuo tämän päivän koneisiin, joita ei ole viritetty toimimaan noilla ylikierroksilla.
 
Viimeksi muokattu:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Itse otsikkoon viitaten. Champ Careissahan on käytössä "power-to-pass" nappi jota saa yleensä käyttää kisan aikana noin minuutin.Viime kisassa nappia käytettiin jopa pitempään mutta silti kisa oli kuin olisi F1-kisaa katsonut (älkää nyt puritaanit suuttuko :cool: ) ja nyt keskustellaan pitäisikö kyseisen napin tehoja lisätä nykyään se antaa käsittääkseni vähän radasta riippuen 20-30hv.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Hassukaasua FIA:n toimittamassa tsanupullossa ja sitä saa käyttää parhaaksi havaitsemallaan tavalla kisan aikana. :alppu:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Jos FIA joskus toimittaa ECU yksiköt talleille voi silloin olla tietty määrä "turbonapin" painalluksia mahdollistakin.
Eikös FIA halunnut rajoittaa myös koneiden kierroslukuja?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tuo standardi ecu ei nähdäkseni ole hyvä ratkaisu kehityksen kannalta ja kuitenkin ilman sitä esim. luistoneston poistaminen on aika vaikeaa. Tuohon turboruuviin paras vaihtoehto on nähdäkseni tuo yllä mainitsemani keino, se on kaikille tasapuolinen ja helposti kontrolloitava vaihtoehto.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos niistä autoista tehtäisiin vaan vaikeammin ajettavia niin ei tarviisi kikkailla....................
 
Ylös